Insert boot media in selected boot device

Permalänk

Insert boot media in selected boot device

Hej! Jag har nu haft min dator i 3 år och lämnat in den på lagning 3 gånger... Nu på senaste tiden hade jag märkt att datorn hade blivit segare och den blev överhettad. Så jag blåste ut datorn och processor fläkten var jätte dammig. Men när jag skulle starta datorn idag efter att ha spelat igår så gick den inte igång. Först stog de "CPU Fan Error". Så tröck jag på en knapp så kom det fram "insert boot media in selected boot device" istället. Jag har gjort allt som han säger i den här videon : http://www.youtube.com/watch?v=3WBjF4Ijvj4
Men det funkar fortfarande inte. Min pappa hade tänkt att lämna in den på lagning imorn igen men vill verkligen inte vara utan dator i flera veckor..
Snälla hjälp mig, får typ inte ens upp BIOS längre.

Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla genom videon men "insert boot media in selected boot device" betyder ju att datorn inte bootar därifrån windows ligger, alltså bootar datorn från fel hårddisk.

kommer du inte in i bios eller?

men

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk

Jag kom in i BIOS förut men kan inte längre..

Permalänk
Medlem

Låter som om några kablar lossnade når du städade datorn. Kolla kablarna till processor kylaren och alla hårddiskar. Glöm inte båda ändarna av SATA kablarna.

Edit:
Vadå kommer inte in i bios längre?
Får du inte längre meddelandena du berättade om?

Ser du meddelandena om att den inte hittar Windows disken så har du väntat för länge med att ta sig in i bios.

Permalänk

Min pappa tror att Hårddisken har pajat :/

Permalänk
Medlem

Om du har ett taskigt batteri kan du tappat inställningarna i bios och din nuvarande os-disk ligger då inte som boot device. Finns ju risk som panpo98 säger att någon kabel inte sitter i ordentligt eller att disken som din far säger pajat. hamra på delete, f2, f10 när du startar datorn (någon av dessa) så borde du komma in i bios om du bara har svart skärm tills dess att windows laddas. stod det cpu fan error så verkar det ju som om du inte kopplat in fläkten ordentligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det är de. Jag spelade på datorn efter att vi hade blåst den i typ 8 timmar sen när jag skulle starta om den på morgonen (hade den på på natten) då gick den inte igång

Permalänk

trickysaer. Den är inkopplad och snurrar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du inte kan se bios om du kan se boot medelandet, testa igen påg!

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7