Permalänk

[Guide] En tystare dator

Från grundläggande åtgärder till mer påkostade lösningar

Varför en till guide om att få till en tyst dator?
Först ut vill jag påpeka att det redan finns ett försök till guide om hur man får en tyst dator här men då denna guide saknar mycket och inte går in på djupet så väljer jag att skriva ihop en helt ny.

Dessutom verkar det finnas ett stort behov av info om just detta område då det poppar upp nya trådar med frågor om ämnet i princip varje dag. Samt att många svar i dessa trådar är missvisande, felprioriterade eller i värsta fall helt felaktiga.
Jag väljer att dela upp guiden i två huvudområden, de lättåtgärdade problemområdena i datorn samt hur man går ett steg längre för att verkligen få en tyst dator. Jag har dessutom valt att inte rekommendera specifika produkter då det släpps nya bättre produkter inom detta området hela tiden och allt är subjektivt och istället rekommendera vad man bör söka hos en viss produkt.
Sist men inte minst vill jag poängtera att detta med ljudnivå och vad som är störande är väldigt individuellt och jag själv avskyr att ens kunna höra att datorn är igång.

  1. De lättåtgärdade problemområdena i datorn

    • 1.1 Processorkylningen

    • 1.2 Grafikkortet

    • 1.3 Chassifläktar

    • 1.4 HDDs

    • 1.5 Nätagget

      • 1.5.1 Fläktbyte

    • 1.6 Snabbfästen

    • 1.7 Optiska enheter

    • 1.8 Chassi

  2. Nästa steg om du fortfarande tycker datorn låter för mycket

    • 2.1 Fancontroller

    • 2.2 Ljuddämpning av chassit

    • 2.3 Vattenkylning

    • 2.4 Passivkylning

    • 2.45 ”passiv”Vattenkylning

1: De lättåtgärdade problemområdena i datorn:

Nedan följer en illustration samt lista över de största problem områdena i en standard dator. Vill du börja göra något åt ljudnivån från din dator är det här du ska titta istället för de lite extremare lösningarna så som ljudisolering mm då dessa områden är billiga samt lätta att göra vid och kostar förhållandevis lite jämfört med vilken effekt det ger.

  1. Processorkylningen

  2. Grafikkortet

  3. (Chassi)Fläktar

  4. HDDs

  5. Nätagget

  6. Optiska enheter

1.1 Processorkylningen

Processorn är en av delarna i datorn som alstrar allra mest värme och därmed är i störst behov av kylning, samtidigt skickar både Intel och AMD med kylflänsar som är dimensionerade att användas med små högvarviga fläktar som därmed också får väldigt hög ljudnivå. En ny processorkylare kostar från 150kr och uppåt och är i de flesta fall den enskilt effektivaste detaljen att bättra på för att få en behagligare ljudnivå från datorn.

stockkylaren jämfört med t.ex. kylaren nedan så ser man snabbt är där är en enorm skillnad i yta som kan köra av med värme vilket tillåter lägre fläkthastigheter.

Vilken kylare som rekommenderas till just dig beror självklart på hur du värderar egenskaper som ljudnivå och prestanda för det finns ingen kylare som är bäst på båda. Ett tips här är att kolla i forumet under Kylning och överklockning av processorer samt i Sweclockers senaste test av processorkylareför att se vad som passar dig. En annan fantastisk källa till information och mer utförliga tester är spcr. En viktigt detalj som folk ofta missar är att man bör välja kylare efter ljudnivå, bara för att kylare X presterar bäst per ljudnivå vid 1500RPM finns det inget som säger att den gör det vid 800RPM.

Värt att nämna är även alternativet vattenkylning vilkas för och nackdelar kommer diskuteras mer senare i guiden.

1.2 Grafikkort

Numera har grafikkorten passerat processorn i att vara den mest effektkrävande komponenten i datorn och kan dra upp mot 250W i standardutförande, all denna effekt blir till värme som självklart måste kylas bort. Även i detta fallet lider korten av underdimensionerade referenskylare som tyvärr blir väldigt högljuda för att hålla nere temperaturerna. Med grafikkorten har dock tillverkarna tagit ett stort steg i rätt riktning då de släpper kort med deras egna kylare som (ska) kyla mycket bättre samtidigt som de håller en lägre ljudnivå, ett par populära alternativ här är ASUS DCII samt msi Twin Frozr III. Som vi kan se här blir det klart bättre med de andra kylarna men det är fortfarande långtifrån tyst även om många säkert anser att det är nere på en acceptabel ljudnivå nu.

Dessutom har grafikkorten en stor fördel gentemot övriga komponenter, nämligen att de främst drar igång och låter vid spelande (för en hemmadator) när många ändå använder ett headset som stänger ute mycket av (o)ljudet.

Så vad gör man åt grafikkortet då?
Den förta viktigaste aspekten att tänka på är att all effekt som kortet förbrukar blir till värme, därför är det svårare att kyla ett 7970 utan att det för oljud än vad det är med t.ex. ett 7870 så köp inte mer kort än vad du behöver och beroende på hur känslig för ljud du är välj ett referenskort eller ett specialkort tex DCII eller Twin frozr iii där specialkortet har fördelen att det är tystare i grundutförande medan referenskortet har fördelen att det är lättare att hitta en ännu bättre tredjeparts kylare respektive ett vattenblock som passar om man vill ha det ännu tystare.

En bild på referenskylaren som tyvärr inte syns så bra pga kåpan, dock ser vi en högljud radialfläkt.

Här nedan ser vi istället en tredjeparts kylare från arctic som även Sweclockers har kollat mer på.

1.3 (Chassi)Fläktar

Nästa steg i att få ner ljudnivån är att välja rätt fläktar till rätt jobb i datorn. Du vill t.ex. inte ha samma typ av fläktar till att flytta luft i lådan som du använder till att pressa luft genom en kylfläns eller radiator. Det som skiljer de två olika fläkttyperna är deras statiska tryck eller med andra ord deras förmåga att fortstätta flytta luft när motståndet de ska flytta luften genom ökar.
Som chassifläkt har du väldigt lågt motstånd och det som är intressant är prestanda per ljudnivå madens motståndet att trycka luften genom en tjock radiator eller en tät kylfläns är mycket högre och du behöver en fläkt som klarar det. Tester (länk) att en fläkt designad för högt tryck kan behålla över 90% av effekten genom ett motstånd medan en fläkt anpassad att fungera som chassifläkt sjunker ner mot 60%.
Nästa steg är storleken på fläkten, förr sa man alltid att större fläkt var bättre för ljudnivån men det är lite av en sanning med modifikation nu i och med att 120/140 mm fläktar är standard och har varit det rätt länge samt har kommit rätt långt i utvecklingen medans de nya stora 180/200 mm fläktarna fortfarande inte har kommit riktigt lika långt rent ljudmässigt än även om utvecklingen går snabbt på den fronten nu.

1.4 HDDs

Hårddiskarna har länge varit den tysta datorns värsta fiende eftersom de knastrar och vibrerar vilket är lite jobbigt att få bort. Tack och lov finns det numera något som heter SSD diskar vilket är en fantastisk sak, inte nog med att de saknar mekaniska komponenter och därmed är helt knäpptysta så är de dessutom mycket snabbare än en vanlig mekanisk disk. Har du ingen så köp! för en SSD borde sitta i alla moderna datorer.
Tyvärr finns det en nackdel med SSD diskarna, de är rätt små och kostar mycket mer per utrymme än vad en traditionell mekanisk disk gör så de flesta är inte redo att ge up dessa diskar helt än. Men även här finns det ljus, användandet av SSD disken gör nämligen att vi enbart behöver ha den vanliga disken som slölagring med lägre krav på prestandan, detta leder till att 5400 RPM diskar har blivit allt vanligare istället för det klart högljuddare och mer vibrerande 7200 RPM diskarna vilket plockar bort mycket av ljudproblemen från hårddisk sektorn.
Dock finns det fortfarande utrymmen för förbättring. Det vanligaste och lättaste är att ha gummi/silikon distanser mellan hårddisken och chassit för att minska vibrationer även om jag personligen föredrar alternativet att sätta fast disken med resårband i en 5.25” slott istället som t.ex. användaren Hraf valt att göra och som syns bra på denna bild.

1.5 Nätagget

De flesta lite dyrare nätagg har idag rätt hög verkningsgrad och förhållandevis tyst kylning men det finns fortfarande ett par saker att tänka på vid val av nätagg samt montering.
De flesta nätaggen har fläktkurvor som är styrda efter belastning och/eller temperatur därför vill vi ha ett nätagg som håller så låg temperatur som möjligt vilket lättast löses med en montering då agget tar sval luft utifrån istället för varmare luft i chassit vilket är möjligt i de flesta moderna lådor där nätagget är monterat i botten av chassit (Glöm inte dammfilter!) samt att vi vill ha ett nätagg som producerar så lite värme som bara är möjligt. För att lyckas med detta vill vi ha ett nätagg med så hög verkningsgrad som möjligt samt att man bör välja ett agg som är så pass stark att systemet ligger mellan 50-75% av max belastning som nätagget klarar på grund av att de brukar ha som högst verkningsgrad då och fortfarande håller sig tysta. Har du ett system som dra runt 350W (t.ex. en Intel i5 2500k och ett GTX 580) så bör du alltså välja ett nätagg på minst 500W (förluster för verkningsgrad mm medräknat) om du vill slippa oljud härifrån.

1.5.1 Fläktbyte
Om jag redan har ett bra nätagg men som tyvärr låter lite för mycket finns möjligheten att byta ut fläkten i detta till en bättre fläkt som är tystare. Viktigt att påpeka här är att detta kommer äventyra garantin på dit nätagg (De flesta nätagg har en ”warranty voided if seal is broken” klisterlapp över en av skruvarna som behöver avlägsnas för att öppna agget).

Samt att det kan vara förenat med livsfara om man inte förbereder nätagget ordentligt och ser till så att det är helt urladdat. Det senare görs lättast genom att koppla ur nätagget från strömkällan och sedan trycka på datorns ON knapp ett par gånger, minst 4-5 gånger rekommenderas för att vara på den säkra sidan.
Nästa steg är val av vilken fläkt du vill ersätta den befintliga med. Här finns ett par saker att tänka på för bästa resultat:

  • Ungefär likvärdig effekt, du vill inte få för dålig kylning utan målet är att byta till en bättre fläkt som flyttar mer luft/ljudnivå.

  • Högt statiskt tryck. Ett nätagg är oftast trångt med mycket saker i vägen därför bör du välja en fläkt anpassad för kylflänsar/radiatorer istället för en chassifläkt (för mer info om statiskt tryck kolla sektion 1.3 (Chassi)Fläktar).

  • Anslutningsmöjligheter. Det är en bra ide att välja fläkt utefter vilken anslutning det finns i nätagget samt din vilja/förmåga att modifiera/löda.

De vanligaste anslutningarna för fläkten i ett nätagg är antingen en standard 2pin kontakt, i detta fallet är det oftast lättast att plocka av plasthöljet så bara pinnarna är kvar och sen trycka dit din fläkt med 3 pin kontakt. Andra vanliga alternativ är att det sitter en mini 2 pins kontakt eller att den är i något annat märkligt format samt att kablarna från fläkten kan vara direkt fastlöda på nätaggets PCB. I dessa fall är alternativen att lödda bort kontakt eller de ursprungliga kablarna från PCB för att lödda fast kablarna till den nya fläkten eller att kapa kablarna och lödda ihop den nya fläktens kablar med den gamla fläktens kontakter. Nedan följer ett exempel på ett nätagg där kablarna är direktlöda till kortet och ingen kontakt finns.

Efter alla typer av arbete i nätagget rekommenderar jag dessutom starkt att test starta det utan resten av datorn inkopplad. Detta gör lättast genom att kortsluta pin 16 (oftast grön) med valfri svart pin som i bilden nedan, detta gäller enbart för nätagg som följer ATX standarden och inte tex Dells nätagg.

Startar nätagget då bör det vara helt, är man fortfarande osäker så är det bara att test mäta de olika linorna med en multimeter.

1.6 Snabbfästen

Snabbfästen till olika delar är något som tillverkarna tyvärr använder mer och mer då de har en tendens att vara av dålig kvalitet samt har en tendens att skramla som ett gäng maracas när datorn är igång, så om möjligt plocka bort dessa och använd de riktiga fästena istället.

1.7 Optiska enheter

Som sista del av de invändiga problemen slänger jag in denna lilla joker som i sig är helt ljudlös så länge man inte har en skiva liggandes i vilket får den optiska enheter att förvandlas till en ljuddemon. Så stör du dig på den, plocka ut Windows skivan du använda sist du formaterade och slipp oljudet!

1.8 Chassi

När vi kommer till chassin finns det en näst intill oändlig djungel med chassin i alla storlekar, former samt material där det både finns för och nackdelar med det mesta. Jag lägger dock all fokus på att det ska vara tyst men samtidigt ha i alla fall godkända kylningsmöjligheter eftersom ett bra chassi minska stressen på de interna komponenterna vilket ger en tystare helhet.
Först vill jag säga, storleken spelar (nästan) ingen roll, ett bra planerat mITX chassi klarar kylningen till en bra ljudnivå bättre än ett dåligt fulltower, dock är det lättare att få till bra kylning i ett lite större chassi.
Nästa steg är att inte köpa det billigaste chassit på marknaden utan gå på ett chassi med bättre kvalitet, ett bra tecken här är att kvalité väger. Ett chassi av tjockare plåt har nämligen mycket svårare för att vibrera och därmed sprida oljud från fläktar och HDDs mm.
Ska vi gå in mer på detaljer så ska (snälla tillverkar följ detta) chassit ha dammfilter utanför alla fläktplatser som används som insug för att förhindra att det fastnar damm i kylflänsarna inne i datorn vilket drastiskt försämrar kylningen samt att där inte bör vara några skakiga galler i vägen för luften på väg in till eller ut ifrån fläkten då dessa har en otäck förmåga att vibrera eller skapa vinande ljud, tyvärr finns dessa galler på nästan alla chassin men går i många fall att kapa bort utan att det syns.
Nästa grej är en design som är tänkt på luftflödet istället för funktion t.ex. vid hårddiskhållaren.

Visst är alternativ ett mycket smidigare vid montering och många skulle nog hävda att det såg bättre ut också men från sekunden du sätter på chassi sidan är alternativ två klart bättre ur luftflödessynpunkt då det blockerar luftens väg klart mindre. Nu tänker säkert många att det inte spelar någon roll och det gör det säkert inte i ett chassi där de snabba högljuda fläktarna flyttar en massa luft men när man går ner i hastighet blir det genast mycket viktigare med en så fri väg som möjligt.
En annan detalj är att man vill ha så få onödiga hål där ljud kan komma ut ur lådan som möjligt, finns där ingen fläkt behövs inte hålet i lådan.

2 Nästa steg om du fortfarande tycker datorn låter för mycket

Har du redan tagit alla de första grundstegen som faktiskt räcker för att de flesta ska kalla datorn för tyst men fortfarande stör dig på den kommer här lite mer matnyttig info.

2.1 Fancontroller

Först ut är fancontrollern, som är absolut vital i bygget av en tyst dator. Med denna kan du manuellt justera fläktarna så de verkligen inte rör sig mer än nödvändigt, detta ger dig möjligheten till en knäpptyst miljö när datorn är i idle samtidigt som du kan få tillräckligt med kylning för att klara av långa hårda arbetspass bara genom att snurra på en liten ratt.
Det finns även PWM styrda fläktar vilket innebär att moderkortet justerar deras hastighet efter behov, dessa brukar dock inte ha samma spann som man kan få med en fancontroller där du kan ge dina fläktar från t.ex. 3-12V och därmed variera hastigheten från nästan stilla stående till fullt blås.
Viktigt att tänka på vid införskaffande av en fancontroller är att kolla hur stor last varje port klarar så man inte kopplar in för många fläktar och bränner den.

2.2 Ljuddämpning av chassit

Ljuddämpning av chassit är verkligen den sista delen i ett tyst bygge man bör tänka på att genomföra då det ger minimal effekt på de vanliga ljuden så som fläktar i och med att dessa hörs genom sina respektive hål i chassit. Dock fyller det likväl en funktion i att stabilisera chassit ytterligare och plocka bort vibrationer vilket gör att det passar bra på stora ytor som t.ex. chassisidorna. Detta gör även att det passar ypperligt om man väljer att gå på en vattenkylning istället för den mer traditionella luftkylningen.
Själv föredrar jag biltemas dämpmatta som finns i lite olika tjocklekar och är gjord av någon form av skumgummi med en tunn aluminiumfilm på ena sidan och en klistrig sida på andra för lätt applicering.

Andra vanliga alternativ är bitumen som är en tunnare men kompaktare matta som enbart fyller funktionen att stabilisera och reducera vibrationer.

Sist vill jag påminna igen om att inte ge sig på ljuddämpning fören alla grundläggande steg i att få tyst på datorn är tagna.

2.3 Vattenkylning

Allt i denna sektion handlar om customvattenkylning och inte färdiga paket så som Corsair h40 då tester visat att de presterar sämre än en bra luftkylare om man vill ha det tyst.

Dock har de fortfarande en funktion som billig kylare till grafikkort då det tyvärr är mycket sämre utbud till dessa. Det saknas riktiga fästen men är lätt att modda själv med t.ex. buntband. Bilden nedan visar mitt gamla GTX 470 med en antec h20 620

Vattenkylning är ett näst intill oändligt ämne där det redan finns fantastiskt mycket information att tillgå i FAQen http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... så jag tänker bara ge mig in lite kortfattat om varför man skulle vilja överväga vattenkylning till ett tyst system samt vilka egenskaper som ändras och man bör tänka över innan man skaffar vattenkylning om målet är att få det tyst.

Den enskilt viktigaste komponenten i en tyst vattenkylning är pumpen och en bra pump kostar. Själv kör jag med en mcp350 med tillhörande topp vilket vissa tycker är en för klen pump men den klarar cpu, gpu, och 2 radiatorer utan problem samtidigt som den är ohörbar på mer än någon dm avstånd där den står på sin kudde av dämpmatta. Det har kommit ett par andra nya tysta bra pumpar på sista tiden så låt tipset vara: Köp inte en billig pump, den må pumpa mycket vatten men till priset av massor oljud och att chassit hoppar rundor under skrivbordet.
Nästa detalj är att det krävs mycket mer radiatoryta när man drar ner på fläkthastigheten. I bygget jag håller på med nu används en 360 och en 240 radiator alltså totalt 5x120mm radiatoryta till att kyla en i7 2600k i 4.0 GHz och ett oklockat hd 6950. Detta kan man i normala fall kyla på en 240 eller en 360 radiator om man låter fläktarna snurra på lite, men skillnaden är att jag kan göra det i princip ljudlöst med fläktar som går i 5-600RPM

Om du inte tänker överklocka och bara vill kyla processorn är vattenkylning roligt men onödigt, det går att få det lika tyst med luft. Det är när man ger sig på grafikkortet också som vattenkylningen verkligen börjar bli ett riktigt trevligt alternativ.

2.4 Passivkylning

Den sista saken jag vill ta med är det ultimata steget mot en ljudlös dator, passivkylning och härlig, underbar ljudlöshet
Detta funkar utmärkt i en HTPC (vid intresse finns här en kanon guide här) men är mycket svårare i en gaming dator om inte omöjligt att genomföra utan att lägga ut stora mängder pengar på ett stort och platskrävande kylsystem. Skillnaden mellan en lågvarvig fläkt på en kylfläns och ingen fläkt är enorm samtidigt som en fläkt i 5-600RPM låter väldigt lite.
I övrigt känner jag att min kunskap om helt passivtkylda system är lite bristande då de inte riktigt håller prestandan jag är ute efter så jag lämnar det till någon annan guide skrivare.

2.45 ”passiv”Vattenkylning

Därför slänger jag in ytterligare en joker i guiden nämligen den ”passiva”vattenkylningen. Anledningen till citationstecknen runt passiv är för att det bara är halva sanningen då de fortfarande behöver en pump. Det bästa exemplet på dessa ”passiva”vattenkylningar som de flesta har sett är Zalman resserator systemen.

De är i princip helt ljudlösa och klarar av en max effekt någonstans runt 150-200W vilket man kan få ett helt ok system på. Nackdelen är att de är stora och otympliga samt gör datorn väldigt stationär.

Tldr version

Använd sökfunktionen innan du startar en tråd, det finns miljoner trådar om detta redan. För er som faktiskt orkade läsa allt eller delar i guiden hoppas jag att ni lärde er något nytt. Har ni synpunkter på någon del eller tycker nått är fel/saknas lämna en kommentar så kollar jag upp det och ändrar/lägger till/tar bort det.
Och sist men inte minst, glöm inte att gilla inlägget om du uppskatta guiden

Permalänk
Medlem

skummade igenom lite snabbt och det ser bra ut, trevlig guide

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Gjorde detsamma som Laggzor och skummade igenom lite snabbt eftersom att jag sitter jobbet (och kanske borde jobba egentligen). Supertrevlig guide och mina bilder passade riktigt bra faktiskt.

Jag skulle gärna se lite om fläktbyten i nätagg samt lite mer info om fläktar. T ex vad statiskt tryck och PWM har för fördelar/nackdelar och användningsområden. Kanske ett litet kapitel om underklockning skulle vara i sin ordning också?

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Gjorde detsamma som Laggzor och skummade igenom lite snabbt eftersom att jag sitter jobbet (och kanske borde jobba egentligen). Supertrevlig guide och mina bilder passade riktigt bra faktiskt.

Jag skulle gärna se lite om fläktbyten i nätagg samt lite mer info om fläktar. T ex vad statiskt tryck och PWM har för fördelar/nackdelar och användningsområden. Kanske ett litet kapitel om underklockning skulle vara i sin ordning också?

Tack för kritiken, kollade igenom dina förslag och en del om fläktbyten i agget har trillat in nu. Även en omskrivning av kategorin fläktar är på väg då det är den jag själv tycker saknar mest just nu så ska försöka få in lite om statiskt tryck (framförallt i och med den allt populärare push and pull konfigurationerna) och PWM, behöver bara läsa på lite själv först också då

Sen en allmän fråga. Går det att göra om indexet till länkar som hänvisar ner till där respektive stycke börjar och i så fall, hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tack för kritiken, kollade igenom dina förslag och en del om fläktbyten i agget har trillat in nu. Även en omskrivning av kategorin fläktar är på väg då det är den jag själv tycker saknar mest just nu så ska försöka få in lite om statiskt tryck (framförallt i och med den allt populärare push and pull konfigurationerna) och PWM, behöver bara läsa på lite själv först också då

Sen en allmän fråga. Går det att göra om indexet till länkar som hänvisar ner till där respektive stycke börjar och i så fall, hur gör jag det?

Inlägget om fläktbyten i nätagg blev ju riktigt bra! Själv bytte jag medvetet fläkt till en tystare som flyttar mindre luft till min HTPC, men då använder jag som max 25% av nätaggets kapacitet. I sådana fall tror jag att man kan vara relativt säker så länge nätagget har hög verkningsgrad och man ser att fläkten snurrar.

Jag förstår precis vad du menar med index till länkar, men jag tror inte att det går att göra här. Det hade varit en annan sak om du hade gjort en ny post för varje stycke så du kunde länka till postnumrena, men då hade det varit mindre överskådligt också.

Permalänk
Medlem

Jättebra guide! Kanske slipper vi alla n00b-frågor nu och folk kanske lägger mer tid på att lägga ihop en dator man kan leva med.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

hoppas inte det är din dator på bilderna.... psun är vänd åt fel håll XD

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

hoppas inte det är din dator på bilderna.... psun är vänd åt fel håll XD

Är den verkligen det?

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

hoppas inte det är din dator på bilderna.... psun är vänd åt fel håll XD

Enda bilden som är min egen är den på det modifierade gtx 470 med en antec khuler 620. Allt annat är googlade bilder. Ja g antar att att det var denna bilden du menade:

Är som sagt inte min låda men kan tillägga att detta Är en av de "första" moderna lådorna där de testade att ha nätagget i botten på lådan, dock hade de inte kommit på att man kunde göra ett hål i botten också och ge nätagget en egen luft loop som i nästan alla moderna låder nu.

Anledningen till att bilden är med är dock för att den har visar vilket håll hdd burarna ska sitta på i ett chassi för att inte hindra för mycket luftflöde.

Permalänk

Läste igenom hela guiden, väl skrivet, 5/5.

Permalänk
Medlem

Superbra guide, en like från mig!

Edit:

En fråga, måste man ha en fan controller om man vill ändra hastigheten på sina fläktar? Mina låter lite för mycket fast datorn är iskall helatiden .. Har ett R4 chassi, går det inte att lösa utan en fan controller?

Permalänk
Skrivet av armara:

Superbra guide, en like från mig!

Edit:

En fråga, måste man ha en fan controller om man vill ändra hastigheten på sina fläktar? Mina låter lite för mycket fast datorn är iskall helatiden .. Har ett R4 chassi, går det inte att lösa utan en fan controller?

Det finns lite olika alternativ här.

Billigast är om du har pwm styrda fläktar vilka kan justeras efter temperaturen i datorn, dessutom finns det moderkort som kan styra hur mycket ström de ska leverera till chassifläktarna och därmed kan man sänka hastigheten på dem.

Funkar inte ovanstående finns alternativen att skaffa en fan controller eller att löda fast ett motstånd till fläkten, den sista lösningen är dock klart permanentare och kan vara ett hinder om du skulle vilja öka farten på dom i framtiden. Dessutom behöver inte en fläktkontroller vara speciellt dyr!

På tal om det ska jag uppdatera guiden med avsnittet om PWM styrda fläktar inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det finns lite olika alternativ här.

Billigast är om du har pwm styrda fläktar vilka kan justeras efter temperaturen i datorn, dessutom finns det moderkort som kan styra hur mycket ström de ska leverera till chassifläktarna och därmed kan man sänka hastigheten på dem.

Funkar inte ovanstående finns alternativen att skaffa en fan controller eller att löda fast ett motstånd till fläkten, den sista lösningen är dock klart permanentare och kan vara ett hinder om du skulle vilja öka farten på dom i framtiden. Dessutom behöver inte en fläktkontroller vara speciellt dyr!

På tal om det ska jag uppdatera guiden med avsnittet om PWM styrda fläktar inom kort

Då väntar jag på din guide! Skriv gärna med vad för mjukvara/hårdvara man behöver för att kunna styra fläktarna, samt hur man vet om ens fläktar är PWM.

Permalänk
Medlem

Vanliga fläktar brukar har 3 hål/pinnar. Pwm har alltid 4 hål/pinnar. För att pwm ska fungera måste det vara 4 pinnar på kontakten som moderkortet har. Jag lyckades använda speedfan för att få upp min botten-casefan från sina vanliga 600 rpm innan. Gigabyte moderkortet verkade inte bry sig om att uppdatera pwm frekvensen beroende på temperaturer, men med speedfan fick jag upp den i 1400 rpm

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Denna borde ju vara klistrad i forumet. även om den är gammal så stämmer ju allt fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Davos04:

Denna borde ju vara klistrad i forumet. även om den är gammal så stämmer ju allt fortfarande.

Vad roligt att folk fortfarande hittar min "början" till guide från förra hösten

Hade nästan glömt bort den men man kanske skulle ta och slutföra arbetet nån gång

Permalänk
Medlem

Ja det hoppas jag verkligen att du gör

Permalänk
Medlem

Bumpar upp denna tråd lite

Bra skrivet och summerat.
Jag körde själv länge med Zalman resserator's på min dator för att kyla grafikkort och cpu och det som jag då störde mig på var hummet som min skärm skapade för backlight för det var det enda ljud som min dator setup hade när den var i drift.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

skummade igenom lite snabbt och det ser bra ut, trevlig guide

Skrivet av Hraf:

Gjorde detsamma som Laggzor och skummade igenom lite snabbt eftersom att jag sitter jobbet (och kanske borde jobba egentligen). Supertrevlig guide och mina bilder passade riktigt bra faktiskt.

Jag skulle gärna se lite om fläktbyten i nätagg samt lite mer info om fläktar. T ex vad statiskt tryck och PWM har för fördelar/nackdelar och användningsområden. Kanske ett litet kapitel om underklockning skulle vara i sin ordning också?

Själv läste jag varenda bokstav, och även jag håller med om att det var en bra guide.
Mot jakten på en tyst datormaskin, så har jag nästan alla fel, förutom gummiupphängning av hårddiskarna.
Fakk, har fortfarande stockkylare, på både GPU och CPU.
Men det skall det bli ändring på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Ska vi gå in mer på detaljer så ska (snälla tillverkar följ detta) chassit ha dammfilter utanför alla fläktplatser som används som insug för att förhindra att det fastnar damm i kylflänsarna inne i datorn vilket drastiskt försämrar kylningen

Vad du inte nämner är att filter skapar luftmotstånd, och får fläktarna att gå på högre varv eftersom kylningen blir mindre effektiv.
Guiden förutsätter att man vill lägga ner extra arbete på att få datorn tystare, så ett alternativ värt att nämna vore att köra utan filter och damma av insidan med jämna mellanrum.

Skrivet av lanbonden:

1.5 Nätagget

Det står inget alls om passiva och semi-passiva nätagg

Ett annat litet tips vore att inte ha datorn på bordet, utan nere på golvet. Det är ofta lite svalare där(speciellt på vintern), plus att datorn kommer lite längre från öronen.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Själv läste jag varenda bokstav, och även jag håller med om att det var en bra guide.
Mot jakten på en tyst datormaskin, så har jag nästan alla fel, förutom gummiupphängning av hårddiskarna.
Fakk, har fortfarande stockkylare, på både GPU och CPU.
Men det skall det bli ändring på.

Roligt du uppskattade den

Skrivet av Kapten Mjau:

Vad du inte nämner är att filter skapar luftmotstånd, och får fläktarna att gå på högre varv eftersom kylningen blir mindre effektiv.
Guiden förutsätter att man vill lägga ner extra arbete på att få datorn tystare, så ett alternativ värt att nämna vore att köra utan filter och damma av insidan med jämna mellanrum.

Det står inget alls om passiva och semi-passiva nätagg

Ett annat litet tips vore att inte ha datorn på bordet, utan nere på golvet. Det är ofta lite svalare där(speciellt på vintern), plus att datorn kommer lite längre från öronen.

Bra synpunkter som absolut kommer tas med om jag nu tar tag i det och slutför arbetet med guiden någon gång, guiden börjades skapas i guide tävlingen förra hösten men slutfördes tyvärr aldrig då, pga att röstningssystemet med likes gjorde att enbart oseriösa guider om hur man inte särskriver mm placerade sig och hade någon chans i själva tävlingen samt att jag hade rätt mycket att göra just då.
Hoppas få tid över till att slutföra arbetet i de kommande månaderna dock då den faktiskt läses lite då och då

Permalänk

Mycket trevlig guide för en nybörjare! Detta blir det ett bokmärke på

PS. Bara för att klaga på nåt; "Citationstecken", inte "Situationstecken" DS.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Mycket går visst att göra i en dator utan någon CPU eller grafikkort.
Men med tanke på att ett bra grafikkort idlar på 24-30 dbA är allt detta annat verkligen värt allt besvär?
Och om man vill överklocka CPU:n antar jag att det nya minimum hoppar upp till 40 dbA med tanke på att man behöver kylning och det är där all luft och vattenkylning ligger?

Permalänk
Skrivet av Msch:

Mycket går visst att göra i en dator utan någon CPU eller grafikkort.
Men med tanke på att ett bra grafikkort idlar på 24-30 dbA är allt detta annat verkligen värt allt besvär?
Och om man vill överklocka CPU:n antar jag att det nya minimum hoppar upp till 40 dbA med tanke på att man behöver kylning och det är där all luft och vattenkylning ligger?

Hänger inte riktigt med på vad du menar med "Mycket går visst att göra i en dator utan någon CPU eller grafikkort." då kylning av båda delar är medtagna i första inlägget och det i många fall är just dessa delar som är de stora ljudbovarna i datorn men för att gå in på resterande punkter istället:

Citat:

Men med tanke på att ett bra grafikkort idlar på 24-30 dbA är allt detta annat verkligen värt allt besvär?

Först ut vill jag bara säga att angivna dBA värden är värda ingenting när man kollar på komponenter i datorvärlden då det inte finns något enhetligt system för hur detta ska mötas (vilken bakgrundsnivå, avstånd, riktning mm) så det ända man kan gå på är jämförelser mellan komponenter där testerna är gjorda enligt samma villkor. Sen kommer nästa problem att inte ens dessa tester säger hela sanningen då olika ljud med samma styrka är olika störande.

Här beror det självklart på vad du menar med ett bra grafikkort? Måste det vara ett 7990 / Gtx 690 kort? Eller klassas tex ett gtx 670 som ett bra grafikkort?
Det sistnämnda ger bra prestanda samtidigt som det enbart drar som max runt 170W jämfört med tex ett gtx 580 som drog runt 225W, detta gör att det är klart lättare att kyla till en rimlig ljudnivå än vad tidigare generationers kort har varit om man var ute efter något som gav bra prestanda. Samtidigt har även de enskilda tillverkarna blivit bättre på att göra egna kylare som är klart bättre än referenskylarna, detta leder till att en stockkylare till både Amd och Intel låter mer än i princip alla grafikkort (utom de med referenskylare, men köper man ett sånt om man vill ha en tyst dator så...) så redan där är det värt att byta till en eftermarknadskylare till CPUn för att få ner ljudnivån. Är man fortfarande inte nöjd med ljudnivån är oftast nästa steg antingen grafikkortet eller chassifläktarna då det beror på om man stör sig mest på ljudet i idle eller load.
Det handlar helt enkelt om att identifiera de ljudkällor som låter mest och plocka bort problem efter problem tills man är nöjd. För vissa räcker det med en ny CPU kylare, andra kräver mycket mer. Detta beror självklart också på var man bor och vilket bakgrunds ljud man har, bor du mitt i staden så har du MYCKET högre bakgrundsljud än ute i skogen tex vilket gör att du kommer tycka att datorn är tyst mycket tidigare.

Citat:

Och om man vill överklocka CPU:n antar jag att det nya minimum hoppar upp till 40 dbA med tanke på att man behöver kylning och det är där all luft och vattenkylning ligger?

Återigen beror det på hur mycket man vill överklocka då de sista MHz alltid kräver mer extra spänning än de första när du överklockar, det betyder även att de sista kräver mer och mer extra kylning ju högre du vill gå. Framförallt de första hundra MHzen extra som oftast inte kräver någon spänningsökning alls påverkar därför kylningsbehovet väldigt lite.

Som exempel kyler jag en i7 2600k i 4.2GHz samt ett HD 6970 grafikkort med vattenkylning där jag har 5x120mm i radiatoryta (dock slim) och fläktar till dessa som går i ~550 RPM, detta är alltså ett system som kräver mer att kyla än en dator med tex ett GTX 770 och datorn är så pass tyst att kylskåpet i rummet bredvid överröstar datorn bredvid mig.

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Permalänk
Medlem

Trevlig guide men jag undrar om mina fläktar som blåser ut luft ska vara inställda på ett lägre varvtal än mina intake fläktar?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Här har du ett fäste för att kombinera gpu och slutna vattenkylningssystem.

http://www.anandtech.com/show/7719/nzxt-kraken-g10-review-liq...

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide, jag instämmer i hyllningskören.

Permalänk

Bra!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

5/5

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]