Fel pris på vara
Hänvisar till http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/937567-faq-...
TLDR: Feltryck är inte en ursäkt företag kan använda när de än vill och gäller bara om kunden rimligen kan ha anat att priset var fel (ex telia-fallet) eller/samt INNAN accept sker i form av orderbekräftelse. Lagrumshänvisningar finns nedan.
Jag vill gärna uppdatera detta med lite information för jag tycker inte den representerar verkligheten tillräckligt. Jag har råkat ut för en situation där jag köpte en vara på kampanj och sedan inte fick den då de hänvisade till tryckfel. Jag startade upp en process mot dem och fick lära mig följande på vägen. Jag hoppas detta kan vara till stöd för någon i samma situation och vill gärna lära mig av någon som hittar ett fel i nedan eller har ett tillägg.
Råkar ni ut för något liknande så finns det i princip två saker ni ska kolla efter:
1) Är det troligt att priset är vad det är?
2) Har ni fått en orderbekräftelse?
Gällande ettan så hänger mycket på hur troligt erbjudandet var. Ex: 290 kr för PS3 blir nog jobbigt att hävda att man inte anade feltryck. Däremot skall det tilläggas att "feltryck" är just det ... FEL TRYCK. En butik kan således inte rubricera en vara, designa en ikon med texten kampanj och priset i bilden, samt ha priset även under varan i klartext. Då blir det svårare att hävda feltryck. Dessutom så är det numera troligare att priset är rimligt.
Gällande tvåan så gäller att internetpriser (precis som reklamblad) inte kan tolkas som ett anbud från säljarens sida. Du som kund har därför inte skickat in en accept på ett anbud när du köper varan utan enbart skickat ett anbud på ett erbjudande. Företaget måste sedan lämna en accept på detta anbud vilket görs till exempel via en orderbekräftelse. Väl då kan inte köpet längre hävas. Intressant är även att feltryck inte längre kan åberopas då ni nu är bundna till avtal.
Dock har ju många företag auto-svar på orderbekräftelser, men då gäller ettan igen: kan man rimligen anta att kunder bör ha anat.
Hoppas detta hjälper någon, och att någon kan meddela mig om det är något fel i texten ovan (eller under).
Bifogar även utdrag ur min mailkorrespondens med företaget i fråga där ni kan se hänvisningar till lagrum:
---------------------------------BREV 1--------------------------
Jag vill påpeka att en sändelse som innehåller prisuppgift, varunamn, samt personuppgifter och information om betalningssätt är att anse som orderbekräftelse och därmed ingånget avtal (vänligen se ARN 2007-8330 för beslut om vad är att anses som orderbekräftelse). Detta innebär att ni inte kan makulera ordern som ni gjorde med hänvisning till feltryck när en orderbekräftelse väl är mig tillhanda då feltryck enbart kan hänvisas till INNAN ett avtal väl slutits. Vad ni kan göra är ju att påpeka att jag rimligen borde ansett att priset var för lågt och att jag agerat i ond tro. Detta är dock inte fallet av följande anledningar:
1) Varan i fråga var märkt med orden KAMPANJ vilket tydligt stod. Jag har därför fog att tro att priset kan vara kraftigt nedsatt. Det är absolut inte ovanligt att varor säljs till kraftigt rabatterade priser under kampanj.
2) Ändringen var inte enbart relaterad till fel i prisuppgift, utan både pris samt texten KAMPANJ stod tydligt under varan. Detta gör att jag inte har fog att tro att det enbart rör sig om en uppenbar felskrivning.
3) Jag kollade upp telefonen på prisjakt innan jag beställde för att försäkra mig om att priset var inom rimlig nivå. Jag såg att telefonen inte var vidare populär och via prishistoriken såg jag att priset har krafigt fallit sedan introduktionen. Vid två tillfällen var den nere runt 400 kr och har sedan dess följt en helt acceptabel prisutvecklingskurva där ett kampanjpris på 205 kr inte på något sätt sticker ut. Vidare är billigaste normalpriset idag är via CDON för 599 kr utan kampanj. Visserligen var ert pris märkbart lägre än det näst billigaste, men givet att varan var märkt KAMPANJ med stora bokstäver vilket gör att jag har fog för uppfattningen gällande att priset var rimligt.
Beslutet ARN 2007-8330 gör ju även gällande att kunden i fråga fick köpa en likadan vara hos en annan återförsäljare och kräva den ursprungliga på mellanskillnanden. Jag vill dock inte bemöda mig detta då ni på Er hemsida skriver att ni alltid följer ARNs rekommendationer (hxxp://www.företaget .se/kopvillkor). Ser därför fram emot att få telefonen enligt beställning. Ordernummer hittar ni nedan.
----------------------------BREV 2: De hänvisar till tryckfel och jag svarar igen: --------------------------
Jag måste fortfarande stå på mig och påpeka att ni inte kan hänvisa till tryckfel i detta fall av följande anledningar:
1. Tryckfel kan bara hänvisas till ifall jag rimligen kan tro att det rör sig om ett tryckfel. Tryckfel är precis som ordet betyder ett feltryck av något slag som inte var avsiktlig och som är ett uppenbart tryckfel. I detta fall vore ett tryckfel ifall ni prissatte telefonen väsentligen lägre UTAN att skriva KAMPANJ med stora bokstäver över. KAMPANJ fick mig att tro att priset var skäligt. Det rör sig således inte om tryckfel utan om att ni rubricerat ett reducerat pris som KAMPANJ. Det må kanske inte ha varit er avsikt, men det spelar ingen roll.
2. Men låt oss anta att det rör sig om tryckfel. Priser på hemsidor är inte att tolka som anbud från en försäljares sida. Vore det så skulle ju en accept från en kund automatiskt leda till att en avtalssituation uppstår vilket vore ohållbart (just på grund av eventuella tryckfel). Dock så jag i detta fall i god tro lämnat ett anbud till ER om att jag vill köpa varan. Ni har sedan lämnat, vad som enligt tidigare ARN-beslut 2007-8330, kan avses vara en accept i form av orderbekräftelse. Ni har således lämnat en accept på mitt anbud på en vara till dess på er hemsida angivna pris. Feltryck och reservationer för detta innebär att ni har möjlighet att neka ett anbud givet feltryck, vilket nu inte är fallet och därmed har en avtalssituation uppstått. Givet pacta sunt servanda är ni nu skyldiga att fullfölja den accept ni angivit, dvs. ni är enligt lag tvungna att skicka ut mobilen till mig för det pris som gavs i mitt anbud, som ni lämnat accept på.
Altmann