Permalänk
Medlem

Fel pris på vara

Hänvisar till http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/937567-faq-...

TLDR: Feltryck är inte en ursäkt företag kan använda när de än vill och gäller bara om kunden rimligen kan ha anat att priset var fel (ex telia-fallet) eller/samt INNAN accept sker i form av orderbekräftelse. Lagrumshänvisningar finns nedan.

Jag vill gärna uppdatera detta med lite information för jag tycker inte den representerar verkligheten tillräckligt. Jag har råkat ut för en situation där jag köpte en vara på kampanj och sedan inte fick den då de hänvisade till tryckfel. Jag startade upp en process mot dem och fick lära mig följande på vägen. Jag hoppas detta kan vara till stöd för någon i samma situation och vill gärna lära mig av någon som hittar ett fel i nedan eller har ett tillägg.

Råkar ni ut för något liknande så finns det i princip två saker ni ska kolla efter:

1) Är det troligt att priset är vad det är?
2) Har ni fått en orderbekräftelse?

Gällande ettan så hänger mycket på hur troligt erbjudandet var. Ex: 290 kr för PS3 blir nog jobbigt att hävda att man inte anade feltryck. Däremot skall det tilläggas att "feltryck" är just det ... FEL TRYCK. En butik kan således inte rubricera en vara, designa en ikon med texten kampanj och priset i bilden, samt ha priset även under varan i klartext. Då blir det svårare att hävda feltryck. Dessutom så är det numera troligare att priset är rimligt.

Gällande tvåan så gäller att internetpriser (precis som reklamblad) inte kan tolkas som ett anbud från säljarens sida. Du som kund har därför inte skickat in en accept på ett anbud när du köper varan utan enbart skickat ett anbud på ett erbjudande. Företaget måste sedan lämna en accept på detta anbud vilket görs till exempel via en orderbekräftelse. Väl då kan inte köpet längre hävas. Intressant är även att feltryck inte längre kan åberopas då ni nu är bundna till avtal.

Dock har ju många företag auto-svar på orderbekräftelser, men då gäller ettan igen: kan man rimligen anta att kunder bör ha anat.
Hoppas detta hjälper någon, och att någon kan meddela mig om det är något fel i texten ovan (eller under).
Bifogar även utdrag ur min mailkorrespondens med företaget i fråga där ni kan se hänvisningar till lagrum:

---------------------------------BREV 1--------------------------

Jag vill påpeka att en sändelse som innehåller prisuppgift, varunamn, samt personuppgifter och information om betalningssätt är att anse som orderbekräftelse och därmed ingånget avtal (vänligen se ARN 2007-8330 för beslut om vad är att anses som orderbekräftelse). Detta innebär att ni inte kan makulera ordern som ni gjorde med hänvisning till feltryck när en orderbekräftelse väl är mig tillhanda då feltryck enbart kan hänvisas till INNAN ett avtal väl slutits. Vad ni kan göra är ju att påpeka att jag rimligen borde ansett att priset var för lågt och att jag agerat i ond tro. Detta är dock inte fallet av följande anledningar:

1) Varan i fråga var märkt med orden KAMPANJ vilket tydligt stod. Jag har därför fog att tro att priset kan vara kraftigt nedsatt. Det är absolut inte ovanligt att varor säljs till kraftigt rabatterade priser under kampanj.
2) Ändringen var inte enbart relaterad till fel i prisuppgift, utan både pris samt texten KAMPANJ stod tydligt under varan. Detta gör att jag inte har fog att tro att det enbart rör sig om en uppenbar felskrivning.
3) Jag kollade upp telefonen på prisjakt innan jag beställde för att försäkra mig om att priset var inom rimlig nivå. Jag såg att telefonen inte var vidare populär och via prishistoriken såg jag att priset har krafigt fallit sedan introduktionen. Vid två tillfällen var den nere runt 400 kr och har sedan dess följt en helt acceptabel prisutvecklingskurva där ett kampanjpris på 205 kr inte på något sätt sticker ut. Vidare är billigaste normalpriset idag är via CDON för 599 kr utan kampanj. Visserligen var ert pris märkbart lägre än det näst billigaste, men givet att varan var märkt KAMPANJ med stora bokstäver vilket gör att jag har fog för uppfattningen gällande att priset var rimligt.

Beslutet ARN 2007-8330 gör ju även gällande att kunden i fråga fick köpa en likadan vara hos en annan återförsäljare och kräva den ursprungliga på mellanskillnanden. Jag vill dock inte bemöda mig detta då ni på Er hemsida skriver att ni alltid följer ARNs rekommendationer (hxxp://www.företaget .se/kopvillkor). Ser därför fram emot att få telefonen enligt beställning. Ordernummer hittar ni nedan.

----------------------------BREV 2: De hänvisar till tryckfel och jag svarar igen: --------------------------

Jag måste fortfarande stå på mig och påpeka att ni inte kan hänvisa till tryckfel i detta fall av följande anledningar:

1. Tryckfel kan bara hänvisas till ifall jag rimligen kan tro att det rör sig om ett tryckfel. Tryckfel är precis som ordet betyder ett feltryck av något slag som inte var avsiktlig och som är ett uppenbart tryckfel. I detta fall vore ett tryckfel ifall ni prissatte telefonen väsentligen lägre UTAN att skriva KAMPANJ med stora bokstäver över. KAMPANJ fick mig att tro att priset var skäligt. Det rör sig således inte om tryckfel utan om att ni rubricerat ett reducerat pris som KAMPANJ. Det må kanske inte ha varit er avsikt, men det spelar ingen roll.
2. Men låt oss anta att det rör sig om tryckfel. Priser på hemsidor är inte att tolka som anbud från en försäljares sida. Vore det så skulle ju en accept från en kund automatiskt leda till att en avtalssituation uppstår vilket vore ohållbart (just på grund av eventuella tryckfel). Dock så jag i detta fall i god tro lämnat ett anbud till ER om att jag vill köpa varan. Ni har sedan lämnat, vad som enligt tidigare ARN-beslut 2007-8330, kan avses vara en accept i form av orderbekräftelse. Ni har således lämnat en accept på mitt anbud på en vara till dess på er hemsida angivna pris. Feltryck och reservationer för detta innebär att ni har möjlighet att neka ett anbud givet feltryck, vilket nu inte är fallet och därmed har en avtalssituation uppstått. Givet pacta sunt servanda är ni nu skyldiga att fullfölja den accept ni angivit, dvs. ni är enligt lag tvungna att skicka ut mobilen till mig för det pris som gavs i mitt anbud, som ni lämnat accept på.

Anonymisering av företaget
Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

Vilket företag och vilken vara är det?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Skrivet av Altmann:

Gör du detta för en telefon på 200-600kr ?

viket företag ? vilken telefon är det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Vilket företag och vilken vara är det?

Skrivet av jonatan80:

Gör du detta för en telefon på 200-600kr ?

viket företag ? vilken telefon är det ?

Jag skrev inte texten för att peka ut ett företag utan det var mer för att jag ville uppmärksamma gällande vissa regler gällande fel pris på vara. Hehe, ni ska se vad jag gör för något som kostar 2500 ^^. Jag har alltid varit intresserad av konsumenträtt, så det spelar ingen roll vad saker kostar, jag tycker det är kul.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Skrivet av Altmann:

Jag skrev inte texten för att peka ut ett företag utan det var mer för att jag ville uppmärksamma gällande vissa regler gällande fel pris på vara. Hehe, ni ska se vad jag gör för något som kostar 2500 ^^. Jag har alltid varit intresserad av konsumenträtt, så det spelar ingen roll vad saker kostar, jag tycker det är kul.

fortfarande intresserad av vad det var för telefon.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fick du telefonen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Altmann:

Jag skrev inte texten för att peka ut ett företag utan det var mer för att jag ville uppmärksamma gällande vissa regler gällande fel pris på vara. Hehe, ni ska se vad jag gör för något som kostar 2500 ^^. Jag har alltid varit intresserad av konsumenträtt, så det spelar ingen roll vad saker kostar, jag tycker det är kul.

Skaffa ett jobb så behöver du inte bry dig om fjantsummor på 500kr.Och ja jag är arbetslös,allt handlar om prioriteringar,god jul:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Skaffa ett jobb så behöver du inte bry dig om fjantsummor på 500kr.Och ja jag är arbetslös,allt handlar om prioriteringar,god jul:)

Om du inte kan ens skydda dig mot att bli lurad av små enkla fjantsummor, hur skall du ens kunna skydda dig mot att bli lurad på en större summa?

TS, grym bra skrivet "konsument-rätt" tråd! Skönt att du inte hänger ut företag i onödan (vilket många andra gör) och håller fokus på just konsumenträtt istället för att spy galla.
Tack för ditt tips & lärdom.

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet!

Antar att detta är en pågående strid? Eller har du fått fler mejl? Fick du telefonen till slut?

Hade en liten strid med ett företag också angående ett eyefinitypaket som jag köpte som var nedsänkt. Innehöll en gpu och 3st BenQ skärmar. Dem godkände beställningen och fick alla "papper" som vanligt som leveransbekräftelse etc och paketet skickades, dock la jag märke till vikten att det var väldigt lätt paket och när jag fick hem det så var det bara en skärm och en gpu, mejlade då och dem sa att det var fel pris på paketet och därför bara levererade "en del" av paketet. Hade klara bevis på att jag köpt 3st skärmar plus en gpu och det stod det i det jag fått skickat till mig så dem blev tvungna att skicka ut det resterande av paketet så jag fick 2st skärmar till. Men innan dem gick med på det (högsta hönset som bestämmde det) så erbjöd dem mig att köpa 2st skärmar till för sammanlagt 1000:-. Men då jag fått orderbekräftelse etc där det tydligt stod 3xskärmar, 1x gpu så hade jag ju mitt "case". Tror det var någon som köpte ut med hen fick sedan tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra initiativ av TS. Många verkar dock inte förstå att det sällan handlar om pengarna, utan om principen.

Har butiken ingått ett avtal så ska dem inte kunna bryta sin del av avtalet rakt av och bara hänvisa till några bortförklaringar.

Permalänk
Avstängd

Min gud hoppas inte någon här tänker starta eget företag nån gång i framtiden:((

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Alla gör misstag nån gång. I mina ögon är det bara rövhål som försöker tjäna nått på andras misstag.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maskaren:

Alla gör misstag nån gång. I mina ögon är det bara rövhål som försöker tjäna nått på andras misstag.

Hehe:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Grymt bra skrivet!
Hade en liten strid med ett företag också angående ett eyefinitypaket som jag köpte som var nedsänkt. [...]. Men då jag fått orderbekräftelse etc där det tydligt stod 3xskärmar, 1x gpu så hade jag ju mitt "case".

Kul!

Skrivet av Maskaren:

Alla gör misstag nån gång. I mina ögon är det bara rövhål som försöker tjäna nått på andras misstag.

Visst, och lagen är till för att skydda mot misstag, mao feltryck. Dock handlar det inte här om att jag försökte tjäna pengar på ett misstag. Varan var tydligt rubricerad som kampanjvara på flera stället, vilket lockade mig till deras hemsida. Väl där ingick jag avtal, vilket de sedan bröt mot. Lagen är även till för att värna om mina rättigheter och inte bara att skydda mot deras misstag ... Lagen är utformad som den är, ni behöver inte tycka om den, men varför skulle någon inte agera efter den? Jag skrev detta för att ge råd till folk i liknande situationer, tycker du att det är ett "dick move" så ... ja skit i att hävda din rätt :P.

Sedan ställer jag mig lite undrande till flera som pekar på det låga värdet ... ett brott är ett brott oavsett magnitud. Eller hur resonerar ni kring snattare som "bara själ för en liten summa"? Företag skall agera på ett ansvarsfullt sätt, och kan inte ta till vilka metoder som helst. Sverige som samhälle bygger på denna princip.

Jag har under mina år råkat ut för en mängd saker där företag har agerat på ett sätt som inte är lagenligt, totalt handlar det om flera tiotusentals kronor. Det verkar finnas lite intresse iaf hos vissa för dessa frågor, så jag ska skriva om lite andra fall jag har haft nytta av nedlagda skoltimmar på juridik :P.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Altmann:

Kul!

Visst, och lagen är till för att skydda mot misstag, mao feltryck. Dock handlar det inte här om att jag försökte tjäna pengar på ett misstag. Varan var tydligt rubricerad som kampanjvara på flera stället, vilket lockade mig till deras hemsida. Väl där ingick jag avtal, vilket de sedan bröt mot. Lagen är även till för att värna om mina rättigheter och inte bara att skydda mot deras misstag ... Lagen är utformad som den är, ni behöver inte tycka om den, men varför skulle någon inte agera efter den?

Sedan ställer jag mig lite undrande till flera som pekar på det låga värdet ... ett brott är ett brott oavsett magnitud. Eller hur resonerar ni kring snattare som "bara själ för en liten summa"? Företag skall agera på ett ansvarsfullt sätt, och kan inte ta till vilka metoder som helst. Sverige som samhälle bygger på denna princip.

Jag har under mina år råkat ut för en mängd saker där företag har agerat på ett sätt som inte är lagenligt, totalt handlar det om flera tiotusentals kronor. Det verkar finnas lite intresse iaf hos vissa för dessa frågor, så jag ska skriva om lite andra fall jag har haft nytta av nedlagda skoltimmar på juridik :P.

Juridik är riktigt kul!
Handelsrätt är jäkligt krångligt innan man har lagt ner sina första 10timmar. Mer eller mindre omöjligt att inte tolka fel om man inte är van vid att läsa lagtexter eller texter formulerade på samma sätt som lagar.

Hojta till om du vill ha ett bollplank (mannen som fick Radiotjänst att stoppa huvudet i sanden).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Alla gör misstag nån gång. I mina ögon är det bara rövhål som försöker tjäna nått på andras misstag.

Gud förbjuder, om någon skulle av misstag köra över en av dina nära och kära, skulle det inte finnas några konsekvenser då bara för att det var av "misstag"?

Klart det skall finnas ansvar när man kör annonser, erbjudanden, offerter och avtal och konsekvenser ska finnas om det bryts.
Nu handlar denna tråd inte om att företaget av misstag tryckte priset fel med en decimal! detta handlar om att företaget ångrar ett rimlig kampanjerbjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Juridik är riktigt kul!
Handelsrätt är jäkligt krångligt innan man har lagt ner sina första 10timmar. Mer eller mindre omöjligt att inte tolka fel om man inte är van vid att läsa lagtexter eller texter formulerade på samma sätt som lagar.

Hojta till om du vill ha ett bollplank (mannen som fick Radiotjänst att stoppa huvudet i sanden).

Jo ;). Nej det är lite därför jag tänkte skriva texten med, för det är dels svårt att förstå själva texten och vad den innebär, sen är det ytterligare ett hinder att förstå hur man kan använda det i praktiken. Sen så får man möta en massa motstånd ute bland företag vilket är en konst att navigera förbi :P. Du är mer än välkommen att poängtera vissa saker i mina texter! Det skulle uppskattas enormt, och det vore bra om några av oss som inte somnar av lagtexter faktiskt kan ge råd och dela med av erfarenheter så att konsumenter här på forumen inte ska vara rådlösa när de egentligen kan hävda sin rätt.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Altmann:

Jo ;). Nej det är lite därför jag tänkte skriva texten med, för det är dels svårt att förstå själva texten och vad den innebär, sen är det ytterligare ett hinder att förstå hur man kan använda det i praktiken. Sen så får man möta en massa motstånd ute bland företag vilket är en konst att navigera förbi :P. Du är mer än välkommen att poängtera vissa saker i mina texter! Det skulle uppskattas enormt, och det vore bra om några av oss som inte somnar av lagtexter faktiskt kan ge råd och dela med av erfarenheter så att konsumenter här på forumen inte ska vara rådlösa när de egentligen kan hävda sin rätt.

Gäller även att ha en stor gnutta vett och inte missbruka systemet. De finns av en anledning och missbrukar man sin makt så kan det bli både dåligt för företagen som måste ta högre ordinarie priser samt eventuellt förändras lagarna.

Sedan är det många som tolkar fel eller inte läser allt som behövs för att kunna dra korrekta slutsatser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altmann:

Det är så härligt med Sweclockers, man lär sig alltid något som man har nytta av.
Tack för tråden.

Visa signatur

#framtiden