Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Rekordmedlem

Visst kan IT vara roligt i sig, men om man inte har det som specifik syssla på ett arbete så vill man bara att den ska fungera omärkligt, att göra drastiska förändringar i interface är ett säkert sätt att skapa problem även om interfacet skulle vara bättre.

Hursomhelst så kan ett bättre interface vara motiverat på sikt och man kan då tycka att det är ok att ta utbildningskostnaden och produktivitetsbortfallet, man ser det som en investering, men i fallet med 8an så är det ingen som kan se nån fördel från användarnas perspektiv, att utbilda blir bara en kostnad och inte en investering inför framtiden.

Jag är IT intresserad och vill gärna prova nya saker, jag har provat 8ans interface och kommit fram till att det inte tilltalar mig särskilt mycket eftersom jag mest upplever det som ett hinder för det jag vill göra, samtidigt tycker den It intresserade delen av mig om saker under skalet på 8an men interfacet kommer så totalt i vägen för dem att jag inte kan stå ut med 8an som helhet.

En normal kontorsanvändare bryr sig förmodligen väldigt lite om ReFS, filkopieringsdialogen och aktivitetshanteraren om de ens vet att de finns, däremot märker de av att de måste arbeta på ett annat sätt pga ändrat interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Blev utlånad till en annan avdelning på fabriken jag arbetar i.
Anledningen var att vi var färdiga med vårt jobb (ordrar) för julen och nyår.

Medan denna avdelning hade lite kvar och framförallt hade några sjukfrånvaron.
Jobbet bestod i att efterbehandla gjutgods (sandblästring) som gjordes automatiskt.

Varje pall, artikel och order skulle dock bokföras.
För det finns en dator i bland dammet och smutsen. Såg till min förvåning att de fått den gamla 90-tals tjockskärmen utbytt mot en ny plattskärn och även tangentbord och mus nya (Hade sist varit på avdelningen på förhösten).
Skrivaren var också ny. Själva datorn var dock undangömd i ett dammskyddat datorskåp.

Det sista jag var intresserad av denna sista arbetsdag före jul/nyårs långledighet, var datorn. Hade ändalykten fullt ändå med att göra mitt jobb som maskinoperatör.

Kunde dock inte undgå märka att datorn körde WinXP med samma management program som övriga fabriken.
Så länge leverantören och datorkonsulterna som sköter datornerna och fabrikens datornätver kleverer programvaror som fungerar under WinXP och Win2000. Kommer inget nytt OS. Sedan får Microsoft tycka vad de om WinXP och Win2000.

Hämtade ut min julklapp efter årets sista arbetsdag: En Lenovo Ideapad A10 som är en Netbook (mini-netbook) som kör Android...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Hämtade ut min julklapp efter årets sista arbetsdag: En Lenovo Ideapad A10 som är en Netbook (mini-netbook) som kör Android...

God Jul!!!

Naturligtvis vill vi höra din rapport i den här tråden hur Lenovo står sig i användbarhet mot andra ekosystem! Oavsett slutsats!

Mitt eget arbetet funderar just nu på att utvärdera Chromebook som ju inte kör Android. Ja längre än så har man inte kommit. Det skall till en behovsanalys varför man man använder Windows samt vilka som har kritiska program och vilka dessa är. Chromebook skulle kunna ses som en engångsdator där man skriver av efter en ingen tid alls. När de kostar under 2000 kr och os och Office-paket ingår, varför inte? Slit-o-släng.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, det beror förstås på vad man jämför med men Sweclockers är ett hobbyist-forum, inte ett proffsforum, ett forum för gamers och överklockare inte för mjukvaruentusiaster eller utvecklare. Det betyder mer teknikkunskaper än 50-åriga tanter men säger inget om villigheten att pröva nya saker eller ligga i framkant.

Jo, fast det kan ju ha andra orsaker. Jag ringer också supporten för småsaker som jag hade kunnat fixa själv för att det inte är mitt jobb att fixa dem. Vi betalar för support som innefattar exempelvis installationer osv. så då finns det ingen anledning att lägga delar av min arbetstid på sådant. Riktigt små saker fixar jag förstås själv då det går fortare än att få supporten att göra det, och likaledes program och annat som inte täcks av supportavtalen, men den stora merparten av sakerna som jag behöver får supporten fixa då vi betalar dem för att göra det. Min arbetstid är dyr för företaget och supporten är redan betald så varför ska jag lägga tid på att fixa saker som de ska göra enligt avtal liksom? Att hitta rätt i exempelvis OS:et innefattas inte av supportavtalen dock så där hade jag och mina kollegor använt Google, precis som vi gör för att lära oss om alla andra förändringar i vår programbas som exempelvis VS2012 till 2013 som vi växlar till just nu.

Tja, om alla eller de stora merparten av CIO:er skulle säga så så visst, men så är inte fallet. Tekniker bör inte ha så mycket att säga till om när det gäller mjukvara om det inte handlar om infrastruktur eller liknande. Deras expertområde är hårdvara, inte mjukvara. Skulle jag ha tekniker som la sig i vilken mjukvara jag använde baserat på lathet eller teknikkonservatism hade jag nog bytt ut den teknikern.

Precis, alltså har vi helt olika perspektiv. Du interagerar med företagsanvändare när de får eller precis har fått ett nytt system, innan de har satt sig in i det, jag handskas med användare av alla kategorier, från farmödrar via IT-proffs och vanliga användare till tonåringar. Och min uppfattning är, som jag nämnt ett antal gånger tidigare, att de användare som främst får problem är de som har lärt sig att arbeta i det gamla systemet hjälpligt men inte lärt sig det ordentligt.

Tveksamt.

HP presenterar nog vad de vill sälja först och främst. Självklart tar de fram lösningar baserat på vad de tror att deras kunder vill ha också, men de verkade ju inte ha hört sig för hos er exempelvis då ni själva fick fråga för att få information om ämnen som ni var intresserade att höra om (W8).

Tja, olika avtal ser olika ut. Många företag rullar ut allt på (typ) samma gång, har de testat igenom ett system och godkänt det så vill de ha ut det till så många som möjligt då det brukar innebära vissa fördelar såsom ökad säkerhet eller förbättrad funktionalitet och dessutom är det mycket lättare att supporta en mer enhetlig hårvarubas.

Men det är ju inte så många utanför denna och liknande trådar som anser att W8 är en flopp. Det är det bäst säljande OS:et och säljer flera gånger mer än alla andra konkurrenter sammanlagt trots att många konkurrerande system är helt gratis att "köpa", jag har svårt att se det som en flopp.

Ja det är jag som anser att startmenyn är föråldrad, inte bara jag dock. Vilken data de får från sina insamlingsprogram vet varken du eller jag mer än vad de gått ut med, exempelvis att användandet av startmenyn hade gått ner till enstaka procent osv.

Tja det säljs/installeras en hel del, det är inte det jag säger emot, bara att det säger så mycket. Många får någon startmenyersättare installerad från tillverkaren eller någon "hjälpsam" släkting eller bekant och många installerar en (eller flera) men använder kanske ändå "metro" i de flesta eller många fall. Osäkerheten på det nya var ju hög även för mig i början och jag funderade också på startmenyersättare, skillnaden är att jag insåg att en sådan hade bara gjort att det hade tagit längre tid tills jag hade lärt mig gränssnittet.

Även om det skulle vara sant, att alla företagsfunktioner med förbättrad central administration, powertools osv. inte är intressant för några företag, så skulle alla småförbättringar som faktiskt gjorts innebära bättre, mer effektiva arbetsprocesser, snabbare moment i många operationer osv.

Ok, så hur räknade du hem XP > 7 på ett år? Jag säger inte att det inte går eller så bara att det är en massa mindre förbättringar som inte alltid är så lätta att kvantifiera, vilket gäller 7 > 8 också.

Jo, SQL 2012 fungerar på 2008R2, men TFS 2013 gör inte det exempelvis och den har en hel del förbättringar. Exchange i senaste version (2013) fungerar utmärkt på WS 2012 och likaså Lync 2010 och 2013 och Sharepoint 2010 SP2 och 2013 kommer att supportas så fort SP1 kommer.

Startmenyn är en funktionalitet men inte någon som används särskilt mycket och det gäller i ännu högre utsträckning för en server. Skulle mitt driftbolag vägra implementera WS2012 för att de inte gillar startmenyn hade de åkt ut direkt.

Alla datorer har dock fortfarande en startknapp på tangentbordet eller på enheten om det är en utan tangentbord. Alla använder inte den men det är ingen stor sak att påpeka att den finns när man rullar ut OS:et. Och sen ifrågasätter jag starkt att särskilt många användare hade blivit så konfunderade av en sådan liten gränssnittsförändring som det är. Sen är det ju så att företag konfigurerar sina datorer innan de anställda får dem så, om de anställda ska jobba mestadels på skrivbordet, så kommer datorn vara inställd att starta till skrivbordet och att inte använda appar för att öppna vanliga filformat. Då är vi ju tillbaka på samma skrivbord de hade i sjuan, med startknapp, och samma program för att öppna samma filer, Windows fotovisare osv., med den enda skillnaden att startmenyn är i helskärm och att en massa mindre saker är förbättrade som filkopieringsdialogen osv. Det är inga större saker på något sätt, inget som tar timmar att komma runt för någon som har någon som helst datorvana.

Ja, om inte användarna tar till sig informationen de får så är det inte så mycket att göra förstås. Men att lära sig att start är i helskärm men att det i övrigt fungerar som tidigare borde man kunna lära sig utan webbutbildningar osv. Om en person på exempelvis ett avdelningsmöte eller liknande innan utrullningen säger detta så borde alla klara sig utan större problem.

Vad är skillnaden då? Om man bortser från start, vad är så försämrat? Utseendet är ju en smaksak och dessutom väldigt lätt att ändra så det passar en själv, så vad är problemet? Om du anser att det är en väldigt skillnad till det klart sämre i åttan så borde du ju kunna ge åtminstone något exempel.

Dold text

Du snajk missat hela poängen, precis som strejf (om ni inte är samma person till och med). Det handlar inte om att alla förbättringar är dåliga utan det som inte MS gjorde rätt.

Vist startmenyn är föråldrad vist, men det dom byte ut det med är till och med sämre. Oavsett hur effektivt ni två jobbar med Win 8, tycker ni inte det är bakvänt med dubbla os och dessutom inställningar på två ställen (varför inte ha det i kontrollpanelen eller på båda ställena)? Dessutom är IE i metro läget halvt fungerande Flash är avstängt t.ex. Sen är det extremt osmidigt att pinna desktop program i metro, för först gå in i metro, animation 2 sek>leta>trycka>anamation2sek>programmet startar. I gamla startmenyn,trycker på flagan i hörnet -1 sek >har både sökrutan bekvämt ställe och den vita listan på nyligen startade program och den alfabetiska lustan under "alla program"> trycker på det man vill starta> startmenyn försvinner under 1 sek.

Så vad för revolutionerande har egentligen metro inneburit. Kan säga inget. För en vanlig laptop(normal kontorsdator), behövs inte metro över huvudtaget.

På surfplatta har MS tänkt helt fel med, varför ens ha ett skrivbordsläge? Blir rörigt för konsument, kör ett typsnitt i os:et och håll dig där. Både Android och IOS, kan ju göra ett bra UI. MS kunde ju det med, men verkar som det äntligen blir ordning på MS.

Bara för det är nytt, betyder det inte att det bara är gröna skogar. Är en nylanserad produkt, som PS4 t.ex, ska det vara en extra funktion att vissa inte går att starta, bara för det är nytt? Man kan nästan säg att metro är en bugg i os:et.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Du skall nog inte underskatta din roll som Sweclockers-läsare och hobbyist. Jag gissar att du har mer teknikkunskaper än 50-åriga tanter också. Dessutom är det inget fel att vara hobbyist, då 40% av världens programmerare är det:

http://www.itworld.com/career/396193/idc-hobbyist-programmers...

Jo absolut. Det finns förstås mer experter på IT här än på ett genomsnittligt forum som inte handlar om datorer, men anledningen till att man hänger på swec är vanligtvis inte att diskutera exempelvis infrastrukturfrågor eller programmeringstekniker med andra i samma position (även om det förstås förekommer) utan den mesta diskussionen här handlar om datordelar, spel, överklockning eller liknande. Jag gillar sådana saker och gillar att diskutera och det är därför jag hänger här, vill jag ha svar på svåra frågor eller hjälpa folk med saker där jag inte kan svaret från början så är inte detta rätt plats utan då skulle jag kanske gå till StackOverflow, MS forum, Programmers eller liknande. Det roliga med swec för mig är att jag dels kan diskutera saker till oändlighet, som i denna tråden eller TV-licens, privatkopieringsavgifter och dylikt, och dels att jag kan typ hjälpa fem pers med relativt simpla problem på en kvart.

Citat:

Jag är övertygad om att Sweclockers har högre villighet att prova nya saker än gemene man och dessutom ligger i framkant på tekniknyfikenheten. Varför skulle de inte göra det? Att ogilla Windows 8.x har inget med ovillighet att prova nya saker att göra.

Tja, det beror förstås på kategori av sak att pröva och på vad man menar med tekniknyfikenhet. Swec-medlemmar är säkerligen ganska benägna att testa ny hårdvara som möss eller grafikkort, och kanske också en del program, skulle exempelvis TeamSpeak komma med en betaversion med ett nytt gränssnitt så skulle nog många här testa det. Detta säger inte så mycket om öppenheten dock, för att räknas som öppen för förändring tycker inte jag det räcker att man vågar testa något utan man måste testa det med öppna ögon, inte klanka ner på varenda förändring för att man inte känner igen sig eller liknande utan försöka inse vad tanken bakom är och försöka att jobba på det sätt som det är tänkt. Och när det gäller mer grundläggande saker som OS eller exempelvis Office så är swec-medlemmar ganska konservativa i min mening.

Skrivet av mats42:

Det säger enormt mycket om intresset av att prova något nytt inom it. De flesta 50 åriga tanter är mycket mycket mycket mer intreserade av en bild på någon lunchrumskompis barnbarn än vad de är på nått som kommer från IT.

Jo självklart, men det påverkar inte mitt argument. I jämförelse med en genomsnittlig 50-åring så är förstås swec-medlemmar ett under av öppenhet och teknikkunskaper men det säger inte så mycket. Jämför man med en genomsnittlig 25-åring (eller kanske en genomsnittlig 15-åring) så ligger swec-medlemmar högt när det gäller teknikkunskaper men knappast när det gäller öppenhet för nya saker eller villighet att utvecklas framåt när det gäller gränssnitt. Vad som är gemensamt för de flesta swec-medlemmar är att de är gamers och gamers är ofta konservativa när det gäller sådana här saker. Många stannade på XP långt efter Vista kommit (även långt efter Vista fungerade oklanderligt) trots att Vista var sjukt mycket modernare på en massa områden exempelvis precis som en massa stannade på W2000 långt efter att XP kom.

Citat:

Och om ni ringer supporten så kostar det pengar (om det sen är avtalade pengar eller löpande kvittar -det är en kostnad).
Samma sak gäller din arbetstid när du måste leta efter ett svar. Det är en kostnad det med.
Och tittar man på kostnadsundersökningar för support osv så är självhjälp betydligt dyrare än vad det är än att ta hjälp av en helpdesk (för normala användarfrågor). Därmed är det billigast att drilla användarna att ringa helpdesken.

Tja, det beror förstås på hur man ser det. Support kostar pengar, men har mitt företag betalt för en viss nivå av support så kostar det ju inget mer för oss ifall jag ringer dem varje dag jämfört med en gång i månaden liksom, däremot kostar förstås det mer för driftbolaget men det skiter jag fullständigt i. Har de lovat en viss nivå av support för ett visst pris så får de stå för det. Att självhjälp skulle kosta mer än support kan man inte säga generellt då det beror på en väldig massa andra aspekter. Många använder exempelvis Google väldigt mycket i sina arbeten och då är man ganska bra på att hitta svar på sina frågor, detta gäller i stor utsträckning utvecklare men även många andra kategorier av användare använder Google många gånger per dag. Supporten behöver heller inte nödvändigtvis vara några experter på så många områden så i många fall är ju lösningen Google även för dem liksom.

Citat:

Återigen så är det din personliga uppfattning.
Jag träffar då den kundgruppen i princip varje vecka och jo. det är precis vad de säger.
Är man på MS användardagar så är det samma budskap där, Teched är samma budskap, MMS är samma budskap. Tap program och connect är samma

Det kan inte vara så att du hör/kommer ihåg de som håller med dig? Det är ett ganska vanligt beteende för människor. Jag var inte på Teched så jag vet inte, men skulle alla tycka en sak så borde jag hört det från fler ställen än på några teknikforum för hobbyister liksom. Min uppfattning är att de flesta på proffsforum är ganska positiva till Metro men självklart finns det teknikkonservativa där också, de brukar bara bli nedröstade och försvinna ganska snabbt.

Citat:

Sen skulle jag säga att din definition av tekniker är något felaktig. Du verkar enbart tänka på de som byter delar osv.
ur mitt persektiv omfattar den yrkesrollen också hella jobbet från dessign till bygge och support av en hel plattformslösning.
Sen är det för det mesta CIO som lägger fram ett förslag till ledningsgruppen om hur it-policyn ska se ut.

Nej, jag tänker inte på tekniker som bara "hårdvarunissar", jag vet att de ansvarar för backend osv. men det betyder inte att de har rätt att lägga sig i vilket OS eller vilka program användarna använder. Vill de flytta en server från en virtuell maskin till en fysisk så varsågod, vill de ändra strukturen i exempelvis AD-domänen så för all del gör det, bara det inte påverkar mitt arbete. Men de är ju där för att ge oss användare vad vi behöver, inte bestämma eller diktera vad vi behöver. Om en IT-tekniker inte vill lära sig ett nytt OS för att det är för annorlunda eller för jobbigt så tycker jag att hen har valt fel yrke. En tekniker måste hålla sig ajour inom sitt område och lära sig de tekniker och plattformar som hens användare använder.

Citat:

Fel slutsats igen. Vi vill helst börja med förstudie innan det införs och sen är vi för det mesta kvar tills det byts ut mot något annat eller avvecklas. Dvs hela livslängden. Det är då vi kan göra den bästa lösningen men visst händer det att vi får kortare uppdrag (inte helt ovanligt att vi får städa upp efter andra).
Kundgruppsmässigt så tror jag att vi täcker från 15-20 användare upp till 100K organisationer och inom dessa finns alla kundgrupper du nämner (möjligen något få tonåringar). Slår vi ihop det budskap vi får från dem så är det som sagt ett rätt klart budskap om att de avser att stanna på W7 (i några fall XP eller hemskt nog vista).

Jo, hela livslängden, men utöver själva implementationsfasen så får ni ju i princip bara kontakt med användare som har problem. Sen tror jag du blandar ihop vad användarna vill med vad beställarna vill, eller vad användarna tror att de vill jämfört med vad som hade varit bäst för dem utifrån ett tekniskt perspektiv. Att du tycker det är värre med Vista än med XP pekar ju på att du kanske inte är så objektiv, Vista fungerar utmärkt idag och har gjort det sen innan sjuan kom ut, det är bättre än XP i alla lägen som inte kräver XP av kompatibilitetsorsaker.

Citat:

Nä inte det minsta. Det är det mottagande W8 har fått i proffskretsar världen över. Fram till och med Beta 1 var de flesta positiva. Sen kom MS stora misstag coh de fick marknaden emot sig. Det stod klart i princip 3-6 mån före releasen hur det skulle gå.

Det är vad du anser, hade MS trott att de hade en "lemon" så som du påstår hade de förstås ändrat den innan release eller åtminstone till nästa release, men de har de inte gjort utan de står fast vid bytet av startmenyn (vilket ju är vad det handlar om).

Citat:

Nja vi frågade mer på skojs skull just för att de ytterligare befäste det vi ser, dvs att det inte finns någon efterfrågan på 8.X
Vi kommer inte att gå till vare sig 8.0 eller 8.1. 8.2 kanske om den får en tillräckligt bra startmeny.

Men, hade ni fått information från början om hur W8 fungerade, hur det skilde sig åt från tidigare och hur det var likadant så kanske ni hade insett att skillnaderna är små och att W8 innebär många små fördelar och några större. Då kanske ni inte hade bortsett från allt detta bara för att en meny bytt utseende.

Citat:

Jag tycker att det var sant före SCCM2007 + XP men med de plattformarna så är det inte mer än typ 4 tim jobb att lägga till supporten för en ny maskinmodell. Den lever då i snitt 3-4 år så en kostnad på 600 kr/år då som ska vägas mot räntekostnaderna på att köpa maskiner för nån/några miljoner extra istället för att sprida investeringen. Av någon udda anledning brukar det vara billigare med utspridda investeringar

Jo, folk köper saker på de konstigaste sätt. Jag har sett en CIO som köpte en dator åt gången på sitt privata Visa för att få bonuspoäng, att det gjorde att utrullningen tog många gånger längre än vad som hade behövts spelade ingen roll då han fick typ en gratisresa eller nåt. IMHO borde han fått sparken direkt.

Sen är det många företag som inte byter datorer bara för att byta OS. De kör på ett OS på alla maskiner, gamla som nya, och sen när nästa version är testad och godkänd så trycker man ut den till alla på kort tid.

Citat:

Det beror ju på hur du definerar säljande. På volymlicens kan du ju bara köpa windows. Inte win7 eller win8 eller XP utan allt klassas som w8 försäljning.
Därmed blir det väldigt väldigt snett, Vi har sen W8 släpptes (som RTM) köpt uppskattningsvis 10K datorer. I försäljningsstatistiken har vi då köpt 10K win8 vilket ju är en fin försäljning. I verkligheten har vi 1 W8, 1 8.1 och resten är W7

Därmed är försäljningssiffran lite lätt missvisande.
Jag tror ärligt talat att du är en av få som anser att w8 inte är en flopp.
MS själva anser ju att det är ett så stort misslyckande att man snart har tvingat alla chefer som hade med besluten att göra att säga upp sig eller bli tvångsförflyttade till positioner som det itne går att gå vidare från. (nu senast var det ju GUI och custommer feedback som petades).

Jo, försäljningssiffrorna är inte perfekta, men de är de vi har och samma sak gäller ju alla föregående releaser av Windows som ni hela tiden jämför med. Men fortfarande är det löjligt att prata om en flopp tycker jag, för att en produkt ska räknas som en flopp måste den ju sälja mycket sämre än förväntat, sämre än jämförbara konkurrenter osv. W8 säljer bättre än alla konkurrenter och säljer lika bra som XP och bättre än Vista. Det når inte upp till W7 siffror men W7 var ju en release som många väntade på och som ansågs nästan universellt som mycket bra.

Citat:

Att användandet av startmenyn skulle vara nere i någon procent på får du gärna visa en källa på. Sweclockers säger att 87% vill ha tillbaka den. Tittar man på MS proffsforum så är det samma visa där, samma på teched osv. Lyssnar man på MS nu så verkar även de ha insett det hela.
Sen beror tillgången till insammlat data på vad man har för kontakter hos MS och vilka program man är med.

Att vilja ha tillbaka något säger inget om hur mycket man använde det tidigare dock. Att användandet av startmenyn gått ner är ganska välkänt men exempelvis Enterprise users are launching pinned Start menu apps 68% more often than home users, but the usage of pinned items is still less than 10% of the sessions. från W8 utvecklarbloggen.

Citat:

Sitter man med i Tap på en produkt och har goda kontakter så brukar det inte vara helt omöjligt att få se lite sammanställningar.
Det var ju då pinsamt tydligt när MS tog bort startmenyn runt W8beta2. Beta1 var en omtyckt produkt och RC1 var så dålig i feedback att de borde ha förstått bättre. Vista hade betydligt bättre feedback tex

Jo, men Vista hade inte alls den typen av förändringar i gränssnittet, stora bakomliggande förändringar men det var ganska likt XP i startmenyn exempelvis. Förändringar av denna storleken kommer alltid att mötas av en massa negativitet initialt (se Windows 1, W95, XP exempelvis), vad som betyder något är hur väl det mottas på sikt.

Citat:

Lenovo införde en egen ersättare som skeppas med vissa av deras datorer men det är den enda större tillverkaren jag vet som gör det.
Jag vet att många på MS kör stardock (något mindre godkänt). Stardock är också i särklass den största av dem så vitt jag vet

Jag är ingen inköpare så jag har inte jättekoll men jag minns att det var snack om att ganska många skulle skeppa någon startmenyersättare med sina datorer, Toshiba och Fujitsu har jag för mig hade utvecklat sina egna exempelvis. Att bara en tillverkare skickade med en ser jag dock som en bekräftelse på att behovet inte är så stort. Fortfarande så gäller dock att antalet installerade startmenyersättare inte är samma sak som antalet metro-hatare.

Citat:

De förbättringarna är ganska små i pengar jämfört med en välfungerande W7 miljö. Mycket av det man skryter om går att göra idag via SCCM och vbscript/WMI istället och eftersom det redan då är implementerat och klart så blir det just inga nämnvärda pengar kvar att spara. Räknar man sen av omställningskostnaderna så har det hittills varit förbaskat svårt att hamna på plus.

Men grejen är att W8 är en "fungerande W7-miljö" lika mycket som W7 är det. Alla program som fungerade på sjuan fungerar på åttan osv. Det går förstås att diskutera om det är värt priset osv. men det är inga stora pengar i sammanhanget, speciellt om man redan har betalt för W8 som du säger att så många har i och med sina volymavtal osv. Jag anser inte heller att utbildningen kan vara något större problem, ni säger att det tar två timmar att lära sig att start är i helskärm och att delar av den nu ligger under ett högerklick, jag ställer mig väldigt tvekande till det; min uppfattning är att det går på fem minuter.

Citat:

Jag tar lite punkter som jag brukar börja att stämma av (förvisso anpassat för lite större företag men det är ju hemmamarknaden för mig;) ).
Diskkryptering: kör man tredjepart på XP så har man en trevlig till mycket trevlig besparing där med att införa bitlocker (diskkrypton i företagsklass brukar kosta en hel del)

Jo, absolut, och ännu fler kan klara sig med Bitlocker nu i W8 då den stöder fler funktioner (se http://technet.microsoft.com/library/hh831412.aspx).

Citat:

strömsparfunktionerna. De var ju millt sagt lite skakiga i Xp och i W7 brukar de funka hyffsat så de kan bidra med rätt bra med pengar de med.
Jag har aldrig räknat hem ett helt uppgraderingsprojekt på enbart strömspar (i synnerhet inte på ett år) men jag vet de som har gjort det på 3 år.

Jo, och igen så är W8 en förbättring jämfört med W7, lägre strömförbrukning i de flesta situationer och snabbare på en massa områden ger snabbare till idle.

Citat:

Pagefil: Det är rätt vanligt att man på XP tömmer pagefilen vid nedstängning. Den kan tyvärr innehålla känsligt data (i synnerhet med dåligt skrivna appar). W7 krypterar den by default så där kan man spara mycket tid. - I verkligheten brukar användarna efter ett tag ta stora knappen vilket ger mer systemkracher istället vilket är det samma som teknikertid och supportsamtal.

Jo, men är W8 sämre på detta än W7?

Citat:

Offline files: XP replikerar hela filer. om du så har ändrat ett komma till en punkt i en 20 mb powerpoint så replikerar den 20 mb vilket kan ta tid över wan. W7 deltareplikerar skillnaden.

Och i W8 får du filhistorik så du kan ångra ändringar och inte bara den senaste. Det har gått att lösa tidigare men nu är det inbyggt (dock inte aktiverat per default men det är ju lätt ändrat för företag).

Citat:

Har du träff på dessa och de inte har några svårkonverterade appar så är du i princip i mål under förutsättning att de har ett bra systems mangementverktyg typ SCCM eller så (så att man kan hålla nere ominstallationskostnaden).

Jo, men det gäller också Windows 8.

Citat:

Skulle du behöva mer så är ju uppstartstiden en sån sak som också är rejält mycket bättre
VPN är nästa område som är intresant att studera. XP:s funkar rätt bra så länge folk kopplar upp sig från fasta anslutningar typ ADSL eller fiber men med mobila lösningar och liknande så ser man en klar skillnad upp till W7 (där direct access kommer)

Och den i W8 så får man en ännu mer avancerad VPN med applikationsspecifika anslutningar osv.

Citat:

det går att installera lync och exchange, men kolla supporten från MS (Jag har ett officellt Nej från dem på samtliga de produkter jag nämde fram till att servicepackarna är släppta). Det enda av de stora produkterna som är helt 100% supporterat är systemcenter familjen plus SQL

Jo visst, men det är ju på gång och dessa nya versioner ger en massa förbättringar och nya funktioner.

Citat:

Inte hos er kanske men det finns många som har en annan uppfattning kan jag medela.

Så ni brukar sitta och arbeta i serverns skrivbord? Annars spelar det väl ingen som helst roll vilket skrivbordsgränssnitt de har.

Citat:

Vi har som sagt gjort poc efter poc efter poc eler varit inblande i andras pocar och det blir alltid samma feedback från kundföretagen. Det är inte samma skrivbord innan det är samma startknapp som fungerar på samma sätt som den gjorde i sjuan och innan den gör det så är de inte intreserade

Men hör du inte själv hur dumt det låter? Det är samma skrivbord så då handlar det om en endaste meny som har bytt utseende. De vägrar alltså ta till sig en väldig massa förbättringar i både användbarhet, ekonomi och säkerhet för att en meny ser annorlunda ut. Det är helt befängt i mina ögon. Hade det varit ett IT-företag som jag var kund som betedde sig på det sättet (och jag visste om det) så hade jag nog funderat allvarligt på om jag skulle ha kvar dem som leverantör. Inte för att jag bryr mig om vad de använder men för att det är ett tecken på inskränkthet och teknikkonservatism som inte passar sig om man vill ligga i framkant, och att ligga i framkant är nödvändigt för ett IT-bolag.

Citat:

Om man har god datorvana och är datorintreserad så går det bra. Tyvärr så är det inte så många vanliga användare som är det utan de ser datorn som ett nödvändigt ont mer än nått annat.
Vi har provat med att ha obligatoriska infostunder, webutbildningar, tom klassrumsledda lektioner. (alla då på flera olika kunder med olika utbildare osv).
Resultatet blir tyvärr detsamma ändå. Allt för mycket stillestånd och helpdeskringande. För att det ska funka så behöver det vara så lika att användarna i princip inte fattar att vi har bytt, dvs klicka på startkanppen, alla program, tredje menyn uppifrån och sen andra iconen ska fortfarande starta samma program som det gjorde på W7. Det kan verka löjligt men det är så det funkar och det drar iväg nått löjligt i kostnader när det inte gör det.

Jo, det är löjligt. Användare som inte vill lära sig något nytt är förstås ett stort problem, inte bara när det gäller operativsystem.

Många utbildningar är helt fel uppbyggda på en massa sätt. Lärarledda lektioner i klassrum skapar IMO en slags tonårsmentalitet bland deltagarna där de flamsar, hånar och retas även om medelåldern ligger över 60 exempelvis och webbkurser brukar de flesta strunta i helt. Parat med att de som utformar sådana utbildningar ofta är helt katastrofala när det gäller pedagogik osv. Ofta är det liksom åtta timmar korvstoppning utan några praktiska övningar där det direkt är dags att gå hem när utbildningen är klar, det ger ingen kunskap och de flesta hinner glömma vad de hört innan de kommer tillbaka till jobbet nästa dag.

En sak som jag sett fungera på flera ställen med besvärliga användare är att man har en väldigt kort utbildning som bara fokuserar på det som verkligen skiljer sig åt samtidigt som man får lite möjligheter att testa själv, sen avslutar man utbildningen med att ge en övning som de själva ska göra innan de exempelvis går på lunch. Parar man detta med att distribuera typ en litet kort med ett par väldigt enkla och korta tips, exempelvis: Start är alltid åtkomligt genom att trycka på startknappen, antingen i nedre vänstra hörnet av skärmen i aktivitetsfältet eller på tangentbordet. Sök i start. Högerklick på start i aktivitetsfältet ger åtkomst till Stäng av och en hel del andra inställningar. Och (om man inte har tagit bort apparna): För att stänga en app drar du ner den från överkanten av skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:
Dold text

Du snajk missat hela poängen, precis som strejf (om ni inte är samma person till och med). Det handlar inte om att alla förbättringar är dåliga utan det som inte MS gjorde rätt.

Vi är inte samma person.

Jag är medveten om att Windows 8/8.1 inte är perfekt och jag håller med om att alla ändringar inte var till det bättre. Jag tycker bara att förbättringarna väger över ganska ordentligt.

Citat:

Vist startmenyn är föråldrad vist, men det dom byte ut det med är till och med sämre. Oavsett hur effektivt ni två jobbar med Win 8, tycker ni inte det är bakvänt med dubbla os och dessutom inställningar på två ställen (varför inte ha det i kontrollpanelen eller på båda ställena)?

Det är inte dubbla OS utan samma. Två typer av program men ett OS (eller tre egentligen om man räknar med DOS-applikationer).

Citat:

Dessutom är IE i metro läget halvt fungerande Flash är avstängt t.ex.

Jo, men varför använder du IE i Metro-läge på desktopen? Metro-IE är en förenklad browser för touch-hantering och inget som passar på skrivbordet.

Citat:

Sen är det extremt osmidigt att pinna desktop program i metro, för först gå in i metro, animation 2 sek>leta>trycka>anamation2sek>programmet startar. I gamla startmenyn,trycker på flagan i hörnet -1 sek >har både sökrutan bekvämt ställe och den vita listan på nyligen startade program och den alfabetiska lustan under "alla program"> trycker på det man vill starta> startmenyn försvinner under 1 sek.

Så hur skiljer det sig från åttan förutom att menyn är större, mer separerad och visar fler alternativ?
I W7: Tryck på start och starta en av de pinnade applikationerna med ett klick varefter start försvinner och programmet startas.
I W8: Tryck på start och starta en av de pinnade applikationerna med ett klick varefter start försvinner och applikationen startas. Det är en animation för att få fram start, men den är inte 2sek utan kanske 250ms vilket visserligen är aningen längre än animationen för gamla start men knappast nämnvärt.

I W7: Tryck på start följt av pilen för Alla Program för att få fram en lista över alla program. Leta där i upp programmet du vill starta och klicka på menyalternativet följt av programmet varefter menyn försvinner och programmet startar.
I W8: Tryck på start följt av pilen för Alla program för att få fram en lista över alla program. Leta där i upp programmet du vill starta och klicka på det varefter menyn försvinner och programmet startar. Alla program är inte riktigt lika överskådlig som tidigare men å andra sidan så är programmen bara ett klick bort istället för två som tidigare och dessutom är de sorterbara.

I W7: Tryck på start och börja skriva för att söka efter en applikation (sökrutan som du gillar så är helt överflödig), efter några bokstäver så är den du är ute efter det översta alternativet och då trycker du enter för att starta det.
I W8: Tryck på start och börja skriva för att söka efter en applikation, efter några bokstäver så är den du är ute efter det översta alternativet och då trycker du enter för att starta det.

Citat:

Så vad för revolutionerande har egentligen metro inneburit. Kan säga inget. För en vanlig laptop(normal kontorsdator), behövs inte metro över huvudtaget.

Metro innebär en ny typ av program för enklare uppgifter som är sjukt mycket mer säkra än desktopprogram. För avancerade användare är inte detta så mycket att ha men för den stora merparten användare så blir hantering av program, installationer och liknande väldigt mycket lättare (och säkrare), i alla fall för dessa applikationer. Den nya startmenyn däremot är en ganska klar förbättring i mina ögon, fler program som är enklare att träffa då de är större och mer separerade, ikoner istället för mappar, möjlighet till avinstallation och liknande direkt från start m.m.

Citat:

På surfplatta har MS tänkt helt fel med, varför ens ha ett skrivbordsläge? Blir rörigt för konsument, kör ett typsnitt i os:et och håll dig där. Både Android och IOS, kan ju göra ett bra UI. MS kunde ju det med, men verkar som det äntligen blir ordning på MS.

Skillnaden är att Android och IOS är genomkassa att använda på skrivbordet. W8/8.1 är det enda OS som täcker hela spannet från ganska simpla surfplattor till arbetsstationer med samma OS. Surface Pro eller liknande är de enda surfplattorna som jag skulle kunna utföra hela mitt arbete på exempelvis. Sen håller jag med om att det inte är perfekt genomfört i alla lägen, alla inställningar som är aktuella på en surfplatta borde finnas i Metro-inställningarna, appar borde vara default för att öppna filtyper om man inte har kopplat in mus/tangentbord men inte annars osv.

Citat:

Bara för det är nytt, betyder det inte att det bara är gröna skogar. Är en nylanserad produkt, som PS4 t.ex, ska det vara en extra funktion att vissa inte går att starta, bara för det är nytt? Man kan nästan säg att metro är en bugg i os:et.

Jag vet inte vad du menar här alls tyvärr. "vissa inte går att starta"..?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vi är inte samma person.

Jag är medveten om att Windows 8/8.1 inte är perfekt och jag håller med om att alla ändringar inte var till det bättre. Jag tycker bara att förbättringarna väger över ganska ordentligt.

Det är inte dubbla OS utan samma. Två typer av program men ett OS (eller tre egentligen om man räknar med DOS-applikationer).

Jo, men varför använder du IE i Metro-läge på desktopen? Metro-IE är en förenklad browser för touch-hantering och inget som passar på skrivbordet.

Så hur skiljer det sig från åttan förutom att menyn är större, mer separerad och visar fler alternativ?
I W7: Tryck på start och starta en av de pinnade applikationerna med ett klick varefter start försvinner och programmet startas.
I W8: Tryck på start och starta en av de pinnade applikationerna med ett klick varefter start försvinner och applikationen startas. Det är en animation för att få fram start, men den är inte 2sek utan kanske 250ms vilket visserligen är aningen längre än animationen för gamla start men knappast nämnvärt.

I W7: Tryck på start följt av pilen för Alla Program för att få fram en lista över alla program. Leta där i upp programmet du vill starta och klicka på menyalternativet följt av programmet varefter menyn försvinner och programmet startar.
I W8: Tryck på start följt av pilen för Alla program för att få fram en lista över alla program. Leta där i upp programmet du vill starta och klicka på det varefter menyn försvinner och programmet startar. Alla program är inte riktigt lika överskådlig som tidigare men å andra sidan så är programmen bara ett klick bort istället för två som tidigare och dessutom är de sorterbara.

I W7: Tryck på start och börja skriva för att söka efter en applikation (sökrutan som du gillar så är helt överflödig), efter några bokstäver så är den du är ute efter det översta alternativet och då trycker du enter för att starta det.
I W8: Tryck på start och börja skriva för att söka efter en applikation, efter några bokstäver så är den du är ute efter det översta alternativet och då trycker du enter för att starta det.

Metro innebär en ny typ av program för enklare uppgifter som är sjukt mycket mer säkra än desktopprogram. För avancerade användare är inte detta så mycket att ha men för den stora merparten användare så blir hantering av program, installationer och liknande väldigt mycket lättare (och säkrare), i alla fall för dessa applikationer. Den nya startmenyn däremot är en ganska klar förbättring i mina ögon, fler program som är enklare att träffa då de är större och mer separerade, ikoner istället för mappar, möjlighet till avinstallation och liknande direkt från start m.m.

Skillnaden är att Android och IOS är genomkassa att använda på skrivbordet. W8/8.1 är det enda OS som täcker hela spannet från ganska simpla surfplattor till arbetsstationer med samma OS. Surface Pro eller liknande är de enda surfplattorna som jag skulle kunna utföra hela mitt arbete på exempelvis. Sen håller jag med om att det inte är perfekt genomfört i alla lägen, alla inställningar som är aktuella på en surfplatta borde finnas i Metro-inställningarna, appar borde vara default för att öppna filtyper om man inte har kopplat in mus/tangentbord men inte annars osv.

Jag vet inte vad du menar här alls tyvärr. "vissa inte går att starta"..?

Dold text

Metro är ett helt separat os ja, t.ex som du skriver en isolerad miljö.
Appar i metro är inte samma som på desktop, utan extremt förenklade program, sånt man har på mobil/surfplatta inte vanlig dator.

Det är just det som är grejen, färre alternativ mindre tid till att behöva lite upp rätt program.

Vist men lika överflödig i så fall som i win 8 (sök funktionen). Den hittar i alla fall exakt det jag söker.

Det där med stora ikoner till ingen nytta, varför ska man ha det på 17 och ännu större skärmar? Jag vill ha så mycket info som möjligt, som ändå tar lite plats inte tvärt om. På en 23/24 tumare skulle det se befängt ut att ha 5/10 appar som tar upp hela skärmen (lite överdrivet, men inte långt ifrån saningen).

Att träffa rätt med en mus är lätt (är väll om man är 80+ år och skakar som ett asplöv i så fall).

Om du inte läst det så är vissa PS4:er DOA, det jag menar är att MS os är haft fungerande och inte genomtänkt alls. Dom förbättringar och så har jag knappt märkt av alls trots jag tagit bort metro. Tycker Win 7 är trevligare och även UI ser bättre och är mer logiskt än win 8 (gör allt jag vill snabbt och stabilt nog).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det finns förstås mer experter på IT här än på ett genomsnittligt forum som inte handlar om datorer, men anledningen till att man hänger på swec är vanligtvis inte att diskutera exempelvis infrastrukturfrågor eller programmeringstekniker med andra i samma position (även om det förstås förekommer) utan den mesta diskussionen här handlar om datordelar, spel, överklockning eller liknande. Jag gillar sådana saker och gillar att diskutera och det är därför jag hänger här, vill jag ha svar på svåra frågor eller hjälpa folk med saker där jag inte kan svaret från början så är inte detta rätt plats utan då skulle jag kanske gå till StackOverflow, MS forum, Programmers eller liknande. Det roliga med swec för mig är att jag dels kan diskutera saker till oändlighet, som i denna tråden eller TV-licens, privatkopieringsavgifter och dylikt, och dels att jag kan typ hjälpa fem pers med relativt simpla problem på en kvart.

Jo och det är det man måste förstå när man tittar på varför det är tvärstopp på företagsmarknaden. Där är det 50 åriga tanter och farbröder som är den avgörande faktorn

Skrivet av snajk:

Tja, det beror förstås på kategori av sak att pröva och på vad man menar med tekniknyfikenhet. Swec-medlemmar är säkerligen ganska benägna att testa ny hårdvara som möss eller grafikkort, och kanske också en del program, skulle exempelvis TeamSpeak komma med en betaversion med ett nytt gränssnitt så skulle nog många här testa det. Detta säger inte så mycket om öppenheten dock, för att räknas som öppen för förändring tycker inte jag det räcker att man vågar testa något utan man måste testa det med öppna ögon, inte klanka ner på varenda förändring för att man inte känner igen sig eller liknande utan försöka inse vad tanken bakom är och försöka att jobba på det sätt som det är tänkt. Och när det gäller mer grundläggande saker som OS eller exempelvis Office så är swec-medlemmar ganska konservativa i min mening.

Och i min så är de early adpoters i betydlgt större omfattning än vanliga människor

Skrivet av snajk:

Jo självklart, men det påverkar inte mitt argument. I jämförelse med en genomsnittlig 50-åring så är förstås swec-medlemmar ett under av öppenhet och teknikkunskaper men det säger inte så mycket. Jämför man med en genomsnittlig 25-åring (eller kanske en genomsnittlig 15-åring) så ligger swec-medlemmar högt när det gäller teknikkunskaper men knappast när det gäller öppenhet för nya saker eller villighet att utvecklas framåt när det gäller gränssnitt. Vad som är gemensamt för de flesta swec-medlemmar är att de är gamers och gamers är ofta konservativa när det gäller sådana här saker. Många stannade på XP långt efter Vista kommit (även långt efter Vista fungerade oklanderligt) trots att Vista var sjukt mycket modernare på en massa områden exempelvis precis som en massa stannade på W2000 långt efter att XP kom.

Vissa är gamers, vissa är tekniker, visa är konstnärer men tittar du i snitt på dem så hittar du betydligt mer W8 än vad jag hittar på företagsmarknaden. Ännu mer så när det gäller 8.1

Skrivet av snajk:

Tja, det beror förstås på hur man ser det. Support kostar pengar, men har mitt företag betalt för en viss nivå av support så kostar det ju inget mer för oss ifall jag ringer dem varje dag jämfört med en gång i månaden liksom, däremot kostar förstås det mer för driftbolaget men det skiter jag fullständigt i. Har de lovat en viss nivå av support för ett visst pris så får de stå för det. Att självhjälp skulle kosta mer än support kan man inte säga generellt då det beror på en väldig massa andra aspekter. Många använder exempelvis Google väldigt mycket i sina arbeten och då är man ganska bra på att hitta svar på sina frågor, detta gäller i stor utsträckning utvecklare men även många andra kategorier av användare använder Google många gånger per dag. Supporten behöver heller inte nödvändigtvis vara några experter på så många områden så i många fall är ju lösningen Google även för dem liksom.

Och när ni ska skriva nästa avtal med driftbolaget så komemr de inte atthöja priset pga att supporten har kostat dem mer?.
När det gäller självhjälp kontra helpdesk så får du tro vad du vill men du visar återigen att du inte vet vad du pratar om tyvärr. du kan tex ta kontakt med gartner om du vill ha siffror på vad det kostar i verkligheten. Vill du inte ta det med gartner så får du samma data från meta group eller accenture.

Skrivet av snajk:

Det kan inte vara så att du hör/kommer ihåg de som håller med dig? Det är ett ganska vanligt beteende för människor. Jag var inte på Teched så jag vet inte, men skulle alla tycka en sak så borde jag hört det från fler ställen än på några teknikforum för hobbyister liksom. Min uppfattning är att de flesta på proffsforum är ganska positiva till Metro men självklart finns det teknikkonservativa där också, de brukar bara bli nedröstade och försvinna ganska snabbt.

Nä jag talar om hur W8 tas emot på företagsmarknaden. Budskapet är det samma överallt vilket även MS till viss del insåg när de la tillbaka den helt onödiga startknappen i 8.1 och nu funderar de på vad mer de ska göra för att kunderna ska acceptera 8.X

Skrivet av snajk:

Nej, jag tänker inte på tekniker som bara "hårdvarunissar", jag vet att de ansvarar för backend osv. men det betyder inte att de har rätt att lägga sig i vilket OS eller vilka program användarna använder. Vill de flytta en server från en virtuell maskin till en fysisk så varsågod, vill de ändra strukturen i exempelvis AD-domänen så för all del gör det, bara det inte påverkar mitt arbete. Men de är ju där för att ge oss användare vad vi behöver, inte bestämma eller diktera vad vi behöver. Om en IT-tekniker inte vill lära sig ett nytt OS för att det är för annorlunda eller för jobbigt så tycker jag att hen har valt fel yrke. En tekniker måste hålla sig ajour inom sitt område och lära sig de tekniker och plattformar som hens användare använder.

Men du tänker fortfarande som en utvecklare. En vanlig användare vet inte ens om de kör W7 eller W8. De bryr sig inte heller om det utan vad de vill är att det ska fungara bra och enkelt för dem. Och för det mesta är det inte heller vi som dikterar utan det är ledningsgrupperna som tar beslut baserade på underlag från CIO.
Det har ju gjorts en hel del försök med fria miljöer (bring your own) osv men i allmänhet brukar de avvecklas efter nått år och man går tillbaka till relativt hårt nedlåsta standardplattformar. Helt enkelt därför att supportkostnaderna skenar och man inte kan visa någon som helst ökad produktivitet.

Skrivet av snajk:

Jo, hela livslängden, men utöver själva implementationsfasen så får ni ju i princip bara kontakt med användare som har problem. Sen tror jag du blandar ihop vad användarna vill med vad beställarna vill, eller vad användarna tror att de vill jämfört med vad som hade varit bäst för dem utifrån ett tekniskt perspektiv. Att du tycker det är värre med Vista än med XP pekar ju på att du kanske inte är så objektiv, Vista fungerar utmärkt idag och har gjort det sen innan sjuan kom ut, det är bättre än XP i alla lägen som inte kräver XP av kompatibilitetsorsaker.

Lika fel fortfarande. Vi har daglig kontakt med användare som har problem och användare som inte har det.
Du får tro vad du vill men nejdå vi blandar inte ihop användare och beställare. Vi samlar in användarnas önskemål och synpunkter och förvandlar dem till underlag till beställare lite titt som tätt så klarar vi inte att skilja på dem skulle det bli dåligt med jobb.

Att jag tycker att Vista är värre är på grund av att vista är värre för användarna än vad XP är på samma hårdvara. Likaså så har man skalfördelar av att köra samma saker som andra kör. Gissa vilka OS som leverantörerna lägger enerig på att supportera? XP och W7.
De är båda dessutom snabbare än Vista på samma HW.
Så ja därmed är vista det sämsta alternativet av dessa tre för användarna idag.

Skrivet av snajk:

Det är vad du anser, hade MS trott att de hade en "lemon" så som du påstår hade de förstås ändrat den innan release eller åtminstone till nästa release, men de har de inte gjort utan de står fast vid bytet av startmenyn (vilket ju är vad det handlar om).

Gör dem det?. Konstigt då att 8.1 fick tillbaka startknappen och att alla rapporter säger att 8.2 får tillbaka en startmeny.
Hade kunderna accepterat 8.0 så hade det inte skett.
Men kunderna accpeterar inte 8.X och de största fanatikerna inom MS har tvingats bort pga det misslyckandet 8.X är så här långt

Skrivet av snajk:

Men, hade ni fått information från början om hur W8 fungerade, hur det skilde sig åt från tidigare och hur det var likadant så kanske ni hade insett att skillnaderna är små och att W8 innebär många små fördelar och några större. Då kanske ni inte hade bortsett från allt detta bara för att en meny bytt utseende.

Vad menar du med från början? Räcker det med alpha buildesn som var för internal plus tap only. dvs långt före det fanns ens några publika bilder på W8?
på den tiden hade W8 nämligen en startmeny och vi och de andra kunderna var nöjda med den.
Skillnaden är inte liten idag heller hur mycket du än vill tro det. OCh det är inte nån meny som har bytt utssende heller utan det är användarnas arbetssätt man har kvaddat.

Skrivet av snajk:

Sen är det många företag som inte byter datorer bara för att byta OS. De kör på ett OS på alla maskiner, gamla som nya, och sen när nästa version är testad och godkänd så trycker man ut den till alla på kort tid.

Jo jag har gjort några hundra tusen burk på det viset men det påverkar inte hårdvareubudgeten eller avskrivningarna på den. De ligger ändå i sin egen fas (annars blir skatteverekt upprört).

Skrivet av snajk:

Jo, försäljningssiffrorna är inte perfekta, men de är de vi har och samma sak gäller ju alla föregående releaser av Windows som ni hela tiden jämför med. Men fortfarande är det löjligt att prata om en flopp tycker jag, för att en produkt ska räknas som en flopp måste den ju sälja mycket sämre än förväntat, sämre än jämförbara konkurrenter osv. W8 säljer bättre än alla konkurrenter och säljer lika bra som XP och bättre än Vista. Det når inte upp till W7 siffror men W7 var ju en release som många väntade på och som ansågs nästan universellt som mycket bra.

Under 1/3 av vad MS ansåg som rimligt är svårt att kalla nått annat.
Sen undrar jag vad du anser är jämförbara konkurenter. Dvs vilka andra leverantörer säljer ett OS som är supporterat av applikationstillverkarna och kan köra 32 och 64 bit windows applikationer.

Att många anser att W7 var bra är helt klart. Precis lika klart som att en rungande majoritet anser att W8 inte är det.

Skrivet av snajk:

Att vilja ha tillbaka något säger inget om hur mycket man använde det tidigare dock. Att användandet av startmenyn gått ner är ganska välkänt men exempelvis Enterprise users are launching pinned Start menu apps 68% more often than home users, but the usage of pinned items is still less than 10% of the sessions. från W8 utvecklarbloggen.

Nä nu tror jag du har missuppfattat artikeln rätt rejält. Pinned applikations är alltså de du själv kan låsa fast i startmenyns vänstra fält. Det har inget alls att göra med hur många som klickar på start, alla program och sen startar ett program därifrån

Skrivet av snajk:

Jo, men Vista hade inte alls den typen av förändringar i gränssnittet, stora bakomliggande förändringar men det var ganska likt XP i startmenyn exempelvis. Förändringar av denna storleken kommer alltid att mötas av en massa negativitet initialt (se Windows 1, W95, XP exempelvis), vad som betyder något är hur väl det mottas på sikt.

Vista hade gigantiska prestandaproblem när den släpptes. HW kraven var helt enkelt för höga för vad som fanns ute på skrivborden.
Ja vi får väl se vad som händer. Det budskap MS får från storkunderna är lägg tillbaka startmenyn eller så stannar vi på XP och W7.

Skrivet av snajk:

Jag är ingen inköpare så jag har inte jättekoll men jag minns att det var snack om att ganska många skulle skeppa någon startmenyersättare med sina datorer, Toshiba och Fujitsu har jag för mig hade utvecklat sina egna exempelvis. Att bara en tillverkare skickade med en ser jag dock som en bekräftelse på att behovet inte är så stort. Fortfarande så gäller dock att antalet installerade startmenyersättare inte är samma sak som antalet metro-hatare.

Det är bara deras jag har sprungit på. Jag säger inget om de andra har gjort det. Vi bootar ju normalt sett aldrig på det som leveras på disk utan det första vi gör är ju att blåsa på standardimages så det kan finnas där.

Antalet installerade program i denna kategorin ska bara ses som en indikator på om det är så att användarna anser att de behöver en startmeny. (vilket då en större trave anser)

Skrivet av snajk:

Men grejen är att W8 är en "fungerande W7-miljö" lika mycket som W7 är det. Alla program som fungerade på sjuan fungerar på åttan osv. Det går förstås att diskutera om det är värt priset osv. men det är inga stora pengar i sammanhanget, speciellt om man redan har betalt för W8 som du säger att så många har i och med sina volymavtal osv. Jag anser inte heller att utbildningen kan vara något större problem, ni säger att det tar två timmar att lära sig att start är i helskärm och att delar av den nu ligger under ett högerklick, jag ställer mig väldigt tvekande till det; min uppfattning är att det går på fem minuter.

Nä den är inte det och kommer inte att bli det heller innan den får en startmeny.
Jag utgår ju då som sagt från de utvärderingar som våra kundföretag har gjort och när det blir samma resultat på fem av dem kan man börja dra en slutsats, när det blir 10 så blir slutsatsen starkare, När man passerar 50 och ens kollegor som har gjort X antal också säger samma sak, ja då börjar man få en hyffsad grund att stå på.

Att W8 har mindre förbättringar mot sjuan är det ingen som förnekar men skillnaden är radikalt mycket mindre i pengar pga att W7 gör det mesta bra nog. Räknar man sen av de ökade support och utbildningskostnaderna så blir det för det mesta en förlustaffär.

Skrivet av snajk:

Så ni brukar sitta och arbeta i serverns skrivbord? Annars spelar det väl ingen som helst roll vilket skrivbordsgränssnitt de har.

Många hos våra kundföretag gör det tydligen ja. Själv föredrar jag remoteinstallerade verktyg på min W7 burk.

Skrivet av snajk:

Men hör du inte själv hur dumt det låter? Det är samma skrivbord så då handlar det om en endaste meny som har bytt utseende. De vägrar alltså ta till sig en väldig massa förbättringar i både användbarhet, ekonomi och säkerhet för att en meny ser annorlunda ut. Det är helt befängt i mina ögon. Hade det varit ett IT-företag som jag var kund som betedde sig på det sättet (och jag visste om det) så hade jag nog funderat allvarligt på om jag skulle ha kvar dem som leverantör. Inte för att jag bryr mig om vad de använder men för att det är ett tecken på inskränkthet och teknikkonservatism som inte passar sig om man vill ligga i framkant, och att ligga i framkant är nödvändigt för ett IT-bolag.

Nä det låter inte det minsta dumt alls därför att det är inte samma skrivbord. Den dagen du kan visa hur du har lync, outlook och startskärmen uppe på samma skrivbord, den dagen är det en menyförändring men fram tills dess är det en helt annan arbetsmiljö. Dessutom behöver du få till möjligheten att ha en folderstruktur på apparna. Dvs de ska inte ligga i grupper. De ska ligga i foldrar i en strikt struktur.

Sen anser jag aldrig att mina kunders önskemål är löjliga tvärtom. Det här är vad kunderna behöver för att kunna driva sin verksamhet effektivt och då gör vi vårt bästa för att leverera det till dem.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju inget som heter Metro längre i Windows, men ok, det går väl att använda som term så man vet vad som avses.

Men det är hursomhelst inte ett eget operativsystem, det är en runtime för att köra en viss typ av applikationer, det är jämförbart med .NET-applikationer t.ex.

Jag har en 14"-skärm och ser ungefär 20 applikationsikoner på startsidan. Skulle det vara fler, så vore det plottrigt. Men vill man ha det så går det att göra dem mindre och få in 60-70 st på en 14"-skärm, säkert över 100 på en 22-tummare.

Dessutom kan man snabbt få fram en lista med alla applikationer, om man tycker det går fortare att hitta rätt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:
Dold text

Metro är ett helt separat os ja, t.ex som du skriver en isolerad miljö.
Appar i metro är inte samma som på desktop, utan extremt förenklade program, sånt man har på mobil/surfplatta inte vanlig dator.

Metro är absolut inget operativsystem, ännu mindre helt avskilt från Windows. Det är en runtime och likt alla andra runtime(s) är den beroende av win32 dll's.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Metro är absolut inget operativsystem, ännu mindre helt avskilt från Windows. Det är en runtime och likt alla andra runtime(s) är den beroende av win32 dll's.

må så vara att den är beroende av resten av os:et. Men ändock gjort för något helt annat än desktop dator. Märks på alla medföljande appar där. Sen behöver windows inte metro för att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stora telefoner vinner i längden
http://www.fudzilla.com/home/item/33488-phablets-to-outsell-s...

"According to a fresh report from Technalysis Research, phablets will be the new black in 2014. The firm expects phablets to outsell small tablets next year.
The company looked at market trends in several markets this year and came to the conclusion that phablets with screens ranging from 5.5 to 6.5 inches are going to do surprisingly well.

Even the founder of Technalysis Research, Bob O’Donnell admits he was surprised by the findings. He told Forbes that he initially thought phablets were ridiculous, but he noted that over time they “grow on you.”"

Det här kan påverka Windows 8.1 i vilken riktning som helst. Svårt att bedöma men det gynnar åtminstone knappast satsningen på Surface.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Stora telefoner vinner i längden
http://www.fudzilla.com/home/item/33488-phablets-to-outsell-s...

"According to a fresh report from Technalysis Research, phablets will be the new black in 2014. The firm expects phablets to outsell small tablets next year.
The company looked at market trends in several markets this year and came to the conclusion that phablets with screens ranging from 5.5 to 6.5 inches are going to do surprisingly well.

Even the founder of Technalysis Research, Bob O’Donnell admits he was surprised by the findings. He told Forbes that he initially thought phablets were ridiculous, but he noted that over time they “grow on you.”"

Det här kan påverka Windows 8.1 i vilken riktning som helst. Svårt att bedöma men det gynnar åtminstone knappast satsningen på Surface.

Jo, det där låter ju ganska intressant. Jag vet inte om det påverkar MS så värst mycket dock, "de" har ju en lumia-phablet redan och phablets känns mer som en mer användbar telefon än något som konkurrerar med en dator eller en fullstor surfplatta.

Jag är inne på min tredje phablet nu och trivs med formfaktorn, min jobb-iphone känns helt patetisk i jämförelse. Allt man gör på en telefon utom just telefonsamtal fungerar ju mycket bättre med en större skärm liksom. Men det gör inte att telefonen är mer datorlik egentligen, bara bättre på smartphone-saker än enheter med mindre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det där låter ju ganska intressant. Jag vet inte om det påverkar MS så värst mycket dock, "de" har ju en lumia-phablet redan och phablets känns mer som en mer användbar telefon än något som konkurrerar med en dator eller en fullstor surfplatta.

Jag är inne på min tredje phablet nu och trivs med formfaktorn, min jobb-iphone känns helt patetisk i jämförelse. Allt man gör på en telefon utom just telefonsamtal fungerar ju mycket bättre med en större skärm liksom. Men det gör inte att telefonen är mer datorlik egentligen, bara bättre på smartphone-saker än enheter med mindre skärm.

Men, vad gör man på en fullstor surfplatta som jag inte kan göra på min Galaxy Note 3 med 5,7 tums skärm och 1080x1920?

Jag ser inget behov en fullstor surfplatta när jag har både telefon och en mindre surfplatta inbyggt i ett.

Vem köper fullstor surfplatta idag och till vad nytta?

God Jul!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Men, vad gör man på en fullstor surfplatta som jag inte kan göra på min Galaxy Note 3 med 5,7 tums skärm och 1080x1920?

Jag ser inget behov en fullstor surfplatta när jag har både telefon och en mindre surfplatta inbyggt i ett.

God Jul!

Det är inte det att du kan göra så mycket mer på en surfplatta, bara att du kan göra många saker mycket bättre/lättare.

Om du har en Note måste du vara van vid alla hjälpsamma/intresserade/dumskallar som påpekar att de kan göra allt lika bra på sin Iphone, S4, Nexus 4 eller liknande, och veta att det är svårt att förklara hur mycket lättare och bättre allt blir med en större skärm. Då kanske du också kan se att det gäller (i många fall) lika mycket högre upp i skärmstorlekar.

Nexus 7's skärmstorlek gör den mer användbar än en Note för en massa saker och en 10''-platta är mer användbar än en Nexus 7:a för många uppgifter exempelvis (fullstora webbsidor passar bättre ju större skärm man har till exempel). Detta måste förstås vägas mot portabilitet osv.

För mig är Note ganska idealisk i storlek för en telefon; den är så stor den kan vara utan att det blir ett problem att exempelvis ha den i fickan (exempelvis Xperia Z Ultra har passerat den gränsen för mig). Men ska jag typ sitta och slösurfa i soffan så är den ganska liten, då kanske en större surfplatta skulle passa ganska bra (personligen tycker jag nog att en laptop passar bättre med ännu större skärm, tangentbord osv. men många uppskattar surfplattornas format och gränssnitt).

Det finns en massa sådana användningsområden där en större skärm gör saker lättare, tydligare eller liknande, kanske på toan, i sängen osv. ställen där man inte behöver portabiliteten hos en mindre enhet (som Note) men där det ändå inte passar med en laptop eller så.

God fortsättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte det att du kan göra så mycket mer på en surfplatta, bara att du kan göra många saker mycket bättre/lättare.

Om du har en Note måste du vara van vid alla hjälpsamma/intresserade/dumskallar som påpekar att de kan göra allt lika bra på sin Iphone, S4, Nexus 4 eller liknande, och veta att det är svårt att förklara hur mycket lättare och bättre allt blir med en större skärm. Då kanske du också kan se att det gäller (i många fall) lika mycket högre upp i skärmstorlekar.

Nexus 7's skärmstorlek gör den mer användbar än en Note för en massa saker och en 10''-platta är mer användbar än en Nexus 7:a för många uppgifter exempelvis (fullstora webbsidor passar bättre ju större skärm man har till exempel). Detta måste förstås vägas mot portabilitet osv.

För mig är Note ganska idealisk i storlek för en telefon; den är så stor den kan vara utan att det blir ett problem att exempelvis ha den i fickan (exempelvis Xperia Z Ultra har passerat den gränsen för mig). Men ska jag typ sitta och slösurfa i soffan så är den ganska liten, då kanske en större surfplatta skulle passa ganska bra (personligen tycker jag nog att en laptop passar bättre med ännu större skärm, tangentbord osv. men många uppskattar surfplattornas format och gränssnitt).

Det finns en massa sådana användningsområden där en större skärm gör saker lättare, tydligare eller liknande, kanske på toan, i sängen osv. ställen där man inte behöver portabiliteten hos en mindre enhet (som Note) men där det ändå inte passar med en laptop eller så.

God fortsättning!

Jo, större betyder mer yta. Men, portabiliteten är viktigt för mig. Jag vet att många tycker att 5,7 tum är för stort men den går ner i mina fickor. Men det gör inte en tiotummare.

Men, vad är det här?!

http://www.winbeta.org/news/start-menus-return-windows-82-thr...

Citat:

Start menu's return in Windows 8.2 Threshold doesn't mean Windows 8 was a flop

Det kan vara ett exempel på varför jag inte är drogliberal.

Samt http://www.winbeta.org/news/windows-81-update-1-expected-3rd-...

Citat:

Windows Threshold. That's the big update we are expecting for Windows. Before this update arrives, we are also expecting "Update 1" for Windows 8.1, which is now rumored to be around the third quarter of 2014.[...]

These details come from a Microsoft insider known as MSFTNerd. According to him, these details are "based on a heavy dose of speculative information by Microsoft employees who are not directly involved in program management on these products and the boatload of semi-accurate rumors that are out there already."

Därpå följer en lista med nya funktioner, vilka kanske är förbättringar, kanske inte. Förändringar är de emellertid.

Det lär bli många månader/kvartal/år/decennier kvar innan Microsoft kan kamma hem någon ekonomisk vinst baserad på Windows 8.x.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, större betyder mer yta. Men, portabiliteten är viktigt för mig. Jag vet att många tycker att 5,7 tum är för stort men den går ner i mina fickor. Men det gör inte en tiotummare.

Nej, precis. Men en surfplatta är ju en annan kategori av enhet, portabiliteten är mindre viktig på dem. En telefon har man med sig hela tiden, en surfplatta har man med sig ganska sällan eller aldrig. Att min laptop inte är lika portabel som min telefon är ju synd men det är ju tvunget liksom.

Citat:

Men, vad är det här?!

http://www.winbeta.org/news/start-menus-return-windows-82-thr...

Det kan vara ett exempel på varför jag inte är drogliberal.

Samt http://www.winbeta.org/news/windows-81-update-1-expected-3rd-...

Därpå följer en lista med nya funktioner, vilka kanske är förbättringar, kanske inte. Förändringar är de emellertid.

Det lär bli många månader/kvartal/år/decennier kvar innan Microsoft kan kamma hem någon ekonomisk vinst baserad på Windows 8.x.

Yeah yeah...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad gör du på din Note 3 som jag inte kan göra på min Lumia 920 med 4,5-tumsskärm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Vad gör du på din Note 3 som jag inte kan göra på min Lumia 920 med 4,5-tumsskärm?

Mycket!
Det är allmänt känt att WinPhone saknar appar som finns till Android.
Medan Microsoft är flitiga med att släppa MS program som Office och Skype till Android.

Skillnaden mellan 22 eller 24 tums datorskärm är inte stor rent procentuellt. Fast skillnaden mellan en 4,5 och en 5,7 tum är nära 25%/en fjärdedel.

Gick själv från 4,3" på en HTC Desire HD till 5,3" på nuvarande Samsung Note1. Användarvänligheten ökade markant med den större skärmytan. Kommer dock byta till en mindre mobil under nyårsledigheten. Har nämligen en 8 tums Note8 (+ en Android Lenovo A10 dator).

PS. Nya mobilen blir en SonyEricsson Mini Pro från 2011 (jämnårig med Note1) fast med Android 2.3, Eftersom Android har tillräckligt stöd för gamla versioner. Inget Microsoft WP7, WP7.5 eller som WinXP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Chromebooks' success punches Microsoft in the gut"

http://www.computerworld.com/s/article/9245050/Chromebooks_su...

Citat:

Chromebooks had a very good year, according to retailer Amazon.com and industry analysts. And that's bad news for Microsoft. The pared-down laptops powered by Google's browser-based Chrome OS have surfaced this year as a threat to "Wintel," the Microsoft-Intel oligarchy that has dominated the personal-computer space for decades with Windows machines. On Thursday, Amazon.com called out a pair of Chromebooks -- one from Samsung, the other from Acer -- as two of the three best-selling notebooks during the U.S. holiday season. The third: Asus' Transformer Book, a Windows 8.1 "2-in-1" device that transforms from a 10.1-in. tablet to a keyboard-equipped laptop. [...]

In many ways, Chromebooks are the successors to "netbooks," the cheap, lightweight and underpowered Windows laptops that stormed into the market in 2007, peaked in 2009 as they captured about 20% of the portable PC market, then fell by the wayside in 2010 and 2011 as tablets assumed their roles and full-fledged notebooks closed in on netbook prices.

Här spelar alltså operativsystemet ingen större roll, trots fullständig avsaknad av bakåtkompabilitet mot äldre Windows-program. Min gissning är att gränssnittet är tillräckligt begripligt för att folk skall köpa ändå.

Det visar dessutom att folk inte är rädda för förändringar, trots vad en del har påstått.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Just att det är Chrombooks har ett helt nytt os som dessutom har ett eget namn är nog snarare en fördel eftersom man inte förväntar sig att det ska vara kompatibelt, MS lyckades dessutom fint md "RT"
Troligen hade det varit bättre att kalla hela köret efter 7an för "TAB" eller nått så man inte lurar folk att de fungerar på samma sätt som desktop os, nu är de snarare "kompatibla" till viss del men är så förändrade att de helt borde bytt namn för att tydligt markera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Just att det är Chrombooks har ett helt nytt os som dessutom har ett eget namn är nog snarare en fördel eftersom man inte förväntar sig att det ska vara kompatibelt, MS lyckades dessutom fint md "RT". Troligen hade det varit bättre att kalla hela köret efter 7an för "TAB" eller nått så man inte lurar folk att de fungerar på samma sätt som desktop os, nu är de snarare "kompatibla" till viss del men är så förändrade att de helt borde bytt namn för att tydligt markera det.

Jo, namnet har nog lurat en hel del. Det var många förtvivlade när de insåg att de inte kunde hämta sina mejl med en Windows Surface. Microsoft skrev (som påpekats tidigare i tråden):

http://windows.microsoft.com/is-is/windows-8/pop-email-accoun...

Citat:

The Mail app, which comes with Windows 8.1 and Windows RT 8.1, doesn't support adding email accounts that use POP (Post Office Protocol). This is the technology that allows email to be downloaded from the server to your PC. If your email account uses POP and you want to get it on your PC, here are some options:

• If you want to use the Mail app and keep your current account, contact your email provider and ask if they can change your account to use IMAP (Internet Message Access Protocol) or EAS (Exchange ActiveSync). This change is especially useful if you want to get to your email in multiple ways (phone, personal PC, work PC, etc.), as those protocols do better than POP at keeping track of new, unread, and deleted messages and automatically saving your messages. Some providers might charge extra to switch, so make sure you check before switching.

Med andra ord, Microsoft lade själva ner supporten och vill nu att användarna skall övertyga sina operatörer...

Åter, marknadsandelarna ser ju förändrade ut iom Chromebooks ankomst som skrämmer slag på många, inte enbart Microsoft. Här en artikel från AppleInsider - "Chromebook sales outperform MacBooks in commercial sector as iPad loses ground":

Citat:

Apple hardware took a hit in commercial sales during 2013 while Google's platforms rallied; the largest gainer being Chromebook, which outsold MacBooks five to one.

och en graf.

Windows tablets ökade inte heller i samma takt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Mycket!
Det är allmänt känt att WinPhone saknar appar som finns till Android.
Medan Microsoft är flitiga med att släppa MS program som Office och Skype till Android.

Skillnaden mellan 22 eller 24 tums datorskärm är inte stor rent procentuellt. Fast skillnaden mellan en 4,5 och en 5,7 tum är nära 25%/en fjärdedel.

Gick själv från 4,3" på en HTC Desire HD till 5,3" på nuvarande Samsung Note1. Användarvänligheten ökade markant med den större skärmytan. Kommer dock byta till en mindre mobil under nyårsledigheten. Har nämligen en 8 tums Note8 (+ en Android Lenovo A10 dator).

PS. Nya mobilen blir en SonyEricsson Mini Pro från 2011 (jämnårig med Note1) fast med Android 2.3, Eftersom Android har tillräckligt stöd för gamla versioner. Inget Microsoft WP7, WP7.5 eller som WinXP.

Skillnaden är faktiskt mer än 25%, eftersom ytan inte ökar linjärt med diagonalen. Det blir snarare 50% större skärm. På samma sätt så är 10" ungefär tre ggr så stort som 5,7" om formatet är detsamma (16:9 t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jo, namnet har nog lurat en hel del. Det var många förtvivlade när de insåg att de inte kunde hämta sina mejl med en Windows Surface. Microsoft skrev (som påpekats tidigare i tråden):

http://windows.microsoft.com/is-is/windows-8/pop-email-accoun...

Med andra ord, Microsoft lade själva ner supporten och vill nu att användarna skall övertyga sina operatörer...

Åter, marknadsandelarna ser ju förändrade ut iom Chromebooks ankomst som skrämmer slag på många, inte enbart Microsoft. Här en artikel från AppleInsider - "Chromebook sales outperform MacBooks in commercial sector as iPad loses ground":

och en graf.

http://cdn1.appleinsider.com/13.12.29-NPD-1.jpg

Windows tablets ökade inte heller i samma takt.

POP är ju ett uråldrigt protokoll för att hantera mail som jag tror få skulle sakna egentligen. Men vill man trots allt köra POP så finns det tredjeparts-alternativ, så man sitter inte i sjön direkt.

Angående Chromebooks så kommer det bli en av de mest spännande sakerna att följa under 2014, att se vilket fäste de får på den professionella marknaden. Jag skulle inte sörja om de ökar sin marknadsandel med tanke på hur mycket de förenklar klientadministration (eller har potential att göra det i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

God Jul!

Nä usch och fy. Vad ska man med en 60" teve till? Eller en 100" duk? Varför går man på bio när man kan sitta och se på film på sin iPhone 3S?
Nä precis, du har ju slagit huvudet på spiken. En 5,7" skärm åt folket är tillräckligt!!!

Permalänk
Medlem

Jag har w8 på min laptop och jag HATAR det...HAAATAAAR det verkligen. Startar sökrutor, kommer in menyer från alla håll när man sitter o surfar för muspekaren kommer lite nära kanten av skärmen.
Kan man få skiten att INTE starta Metroläget när man sett på Tex en film eller måste man alltid klicka på ikonen på Metroläget?
Jag kanske skall maila Microsoft och fråga om man kan få w7 gratis och de kan få det katastrofala skräpet de besudlat min Asus med.
Fruktansvärt frustrerande att använda och i mina ögon HELT ologiskt ibland. Satt de anställda utvecklarna med huvudet i röven när de programmerade detta eller är det undercoveragenter från Apple som vill sänka sina konkurrenter? Makalöst dåligt användarmässigt. Nä, Windows 7 är det ultimata OSet för mig, ja jag har haft min laptop ett tag och använder den mindre och mindre på grund av w8 tyvärr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nä usch och fy. Vad ska man med en 60" teve till? Eller en 100" duk? Varför går man på bio när man kan sitta och se på film på sin iPhone 3S?
Nä precis, du har ju slagit huvudet på spiken. En 5,7" skärm åt folket är tillräckligt!!!

Nej, du missar poängen. Vill man enbart sitta i tv-soffan, på toaletten eller i baksätet på en bil så är en platta utmärkt. Där fungerar en 60-tums tv inget bra heller, eller en 100-tums projektor.

En phablet på runt 6 tum sammanfattar telefoni, portabilitet och användbarhet i ett skal. Därmed intet ont om större ytor, mer än just portabilitet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jag har w8 på min laptop och jag HATAR det...HAAATAAAR det verkligen. Startar sökrutor, kommer in menyer från alla håll när man sitter o surfar för muspekaren kommer lite nära kanten av skärmen.
Kan man få skiten att INTE starta Metroläget när man sett på Tex en film eller måste man alltid klicka på ikonen på Metroläget?
Jag kanske skall maila Microsoft och fråga om man kan få w7 gratis och de kan få det katastrofala skräpet de besudlat min Asus med.
Fruktansvärt frustrerande att använda och i mina ögon HELT ologiskt ibland. Satt de anställda utvecklarna med huvudet i röven när de programmerade detta eller är det undercoveragenter från Apple som vill sänka sina konkurrenter? Makalöst dåligt användarmässigt. Nä, Windows 7 är det ultimata OSet för mig, ja jag har haft min laptop ett tag och använder den mindre och mindre på grund av w8 tyvärr.

Den enda konkreta kritik du kom med som går att bemöta är om man alltid måste klicka på ikonen för startskärmen när man tittat på en film "på metroläget". Om jag förstått frågan rätt tittar du på film med den inbyggda video-appen. Svaret är då nej, du måste inte alltid klicka på ikonen för startskärmen. Du kan ta fram en lista med andra saker att klicka på genom att svepa med musen från de vänstra kanterna på din skärm neråt eller uppåt. Till exempel kan du komma åt skrivbordet där, om du har varit inne i det tidigare.

Trist om du inte gillar Windows 8. Du kan alltid testa att uppgradera till 8.1, det är gratis och bättre än Windows 8 anser jag. Uppgradera gör du enkelt i Windows Store med ett par klick. I 8.1 kan du dessutom stänga av "menyer som kommer in från alla håll när man sitter och surfar för att muspekaren kommer lite nära kanten av skärmen".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, du missar poängen. Vill man enbart sitta i tv-soffan, på toaletten eller i baksätet på en bil så är en platta utmärkt. Där fungerar en 60-tums tv inget bra heller, eller en 100-tums projektor.

En phablet på runt 6 tum sammanfattar telefoni, portabilitet och användbarhet i ett skal. Därmed intet ont om större ytor, mer än just portabilitet.

Det är fortfarande rätt subjektivt. En phablet på 6 tum är alldeles för stor för att på ett bekvämt sätt gå ner i mina byxfickor i alla fall. Jag tycker själv att min Lumia på 4,5 tum är lite för stor och har insett att mina krav på portabilitet och användbarhet bäst skulle mötas av en iPhone och en iPad mini (eller motsvarande kombination från annan tillverkare).

En verkligt portabel enhet som kan klara av allt som behöver göras direkt på stående fot och en enhet som erbjuder lite mer bekvämt användande och som är portabel nog att alltid kunna hänga med i en väska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det är fortfarande rätt subjektivt. En phablet på 6 tum är alldeles för stor för att på ett bekvämt sätt gå ner i mina byxfickor i alla fall. Jag tycker själv att min Lumia på 4,5 tum är lite för stor och har insett att mina krav på portabilitet och användbarhet bäst skulle mötas av en iPhone och en iPad mini (eller motsvarande kombination från annan tillverkare). En verkligt portabel enhet som kan klara av allt som behöver göras direkt på stående fot och en enhet som erbjuder lite mer bekvämt användande och som är portabel nog att alltid kunna hänga med i en väska.

Byxfickor + iPhone? Hmm... Hur många tiotals miljoner spruckna iPhone finns det i världen?

Men, det är sant, till skillnad från min tidigare mobil går en Note 3 sällan ner i mina byxfickor. Därför har jag ett knep, jag använder mina jackfickor.

Visa signatur