Datorn börjar lagga och ljudet knastrar..

Permalänk
Medlem

Datorn börjar lagga och ljudet knastrar..

Hej!

Har haft ett problem nu ett bra tag, uppkom helt plötsligt bara och är fruktansvärt irriterande. Har levt med det innan eftersom det bara händer en gång per dag eller så, men idag uppstod en situation p.g.a det som fick mig att tröttna på problemet.

Kan sitta och surfa och spela helt utan problem, men helt plötsligt så börjar allting lagga något fruktansvärt, datorn fryser sig och laggar som fasen i 1-1½ minut samtidigt som det börjar 'spraka' i lurarna, är ett riktigt skumt sprakade, precis som ett coilwhine men i lurarna och så knastrar det som tusan. Tappar ofta connection till det man spelar och teamspeak kickar mig och skickar in mig igen då jag får connection lost... Jag kan prata, men mina vänner hör bara små fragment av det jag säger och jag hör dem de första 10sekunder även där väldigt små fragment men sen är det total tystnad tills det börjar släppa, det börjar så smått bli bättre och sen släpper det helt...

Delarna:
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 570 (Drivrutinsversion: 9.18.13.1106)
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB
Intel SSD 120GB (520serien; har operativsystemet här och program jag är mån om)
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
W7 Home Premium
Logitech G-35 headset

Någon som kan ha en aning om vad problemet kan vara? Hittade en väldigt gammal tråd med någon som hade ett ungefärligt problem, men ingen lösning där och problemet skilde sig likadant...

Permalänk

Jag hade samma problem på min laptop och jag hade ingen aning om vad det var, det kom sådana lagg ungefär en gång i kvarten, höll på i 3-4 sekunder och sen tillbaka som vanligt. Helt plötsligt slutade det upphöra och jag vet inte vad jag gjorde men av de tre åtgärder jag försökte med så hjälpte visst nån.

1. Rengör datorn från damm/skräp
2. Ominstallera OS
3. Kolla temperaturer!

Vad som har hänt senare är att den totalfryser och slutar funka helt, jag vet inte om det hade något samband :/

Lycka till!

Permalänk

Kraschar drivrutinerna till grafikkortet så kan det vara att kortet går på högvarv och blir för varmt. Jag stängde av två av tre nätverkskort och då slutade det på min dator, tvivlar dock på att det var anledningen till att det krånglade.