Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Har redan länkats till rätt mycket solid fakta runt fenomenet, har du länkat till någon fakta? Någon forskning? Något alls?

http://www.elstandard.se/verksamhet/tk/visa.asp?TKId=139101

Om ni tror att någon skapat en myt runt ESD för att sälja armband kanske ni skulle plocka av er foliehatten. Fundera en stund på hur våldsamt mycket pengar elektronikföretag plöjer ned i att säkra sina produktionslinjer mot ESD skador, fundera sen på varför ditt hem är säkrare än deras fabrik, fundera till sist på om någon sitter och gör gruvliga pengar på ett armband mellan 19-39 kronor.

Som någon annan tidigare skrivit, varför försöker ni så rabiat förneka dess existens? Varför är det så viktigt för er?

Det är inte länkar till vetenskapliga studier utan en massa tyckande och tänkande.
Kjell o company och andra företag som tjänar pengr på att lura på svensson esd armband kan inte delta i diskussonen.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd

Tror lik förbaskat inte att det är något problem med esd skador när man bygger datorer själv utan skydd, om så vore fallet skulle merparten här på SC ha stött på problemet många gånger med tanke på vad ofantligt många datorer vi bygger varje år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Det är inte länkar till vetenskapliga studier utan en massa tyckande och tänkande.
Kjell o company och andra företag som tjänar pengr på att lura på svensson esd armband kan inte delta i diskussonen.

Du, innan man uttalar sig om något kanske man ska läsa det?

SEK är standardiseringsorganisationen utsedd av regeringen, de skriver vidare i sin rapport om faktumet att ESD skador uppstår och hur man ska undvika dem i produktionsledet.

Du har fått fakta, kontra med något eget utöver ditt "tyckande och tänkande" som du inte har något belägg för. För det är ju det enda du har presenterat, dina egna åsikter och vilda antaganden om att man ska kunna avgöra själv när ett fel är på grund av ESD eller något annat.

En intressant historia (som finns bland länkarna) ifrån Aerotech FFV:

Citat:

Under många år vid FFV Aerotech då vi utvecklade, konstruerade, tillverkade och typprovade flygburna avionikapparater påträffades ett mindre antal ESD-skadade komponenter. Ett stort problem var att apparater som hade genomgått komplett 100% godkända tester och var klara för installation i flygplan var utsatta för latenta ESD-skador. Efter installation i flygplanet och några flygpass upptäckte piloten funktionsstörningar, som kom och försvann. Dessa störningar kom tätare och tätare (internmittenta fel) och till sist slutade apparaten att fungera. Apparaten sändes tillbaka till FFV Aerotech för reparation och åtgärd. Efter intensiv och noggrann felsökning konstaterades att en eller flera IC-kretsar var trasiga. Kretsdesignen på kretskortet var sådan att där de ingående trasiga IC-kretsarna var placerade, ej var ”naturligt” skadade eller trasiga. Det visade sig vara ESD-skador. Detta konstaterades efter lång, noggrann och tidsödande analys i testutrustning, autotestare och röntgenmikroskåp. Med tiden lärde vi oss att bemästra ESD och andra komplexa elmiljöskador genom att införa olika åtgärder. Konstruktionsmässigt infördes effektivare kretskortslayout, skyddskomponenter, apparatuppbyggnad, skärmade kablar mm. Personal och lokaler utrustades med skyddsutrustningar, skyddad arbetsplats och högre ESD-medvetenhet. Högohmiga IC-kretsar med hög packningstäthet och förminskning kommer i fortsättningen att ställa höga ESD-krav. ESD-skador på avionikapparater är mycket allvarligt och måste absolut minimeras.

Dold text

Men det är väl hittepå och bara en konspiration för att få dig att lägga tjugo spänn på ett armband, va?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Det är inte länkar till vetenskapliga studier utan en massa tyckande och tänkande.
Kjell o company och andra företag som tjänar pengr på att lura på svensson esd armband kan inte delta i diskussonen.

Skrivet av WhiteOnyx:

Tror lik förbaskat inte att det är något problem med esd skador när man bygger datorer själv utan skydd, om så vore fallet skulle merparten här på SC ha stött på problemet många gånger med tanke på vad ofantligt många datorer vi bygger varje år!

Nu är ni båda rätt så nya här på SweC, så man skall kanske har överseende med ert beteende...men ni verkar avsiktligen hålla på med trollning... Problemet är att ni sprider desinformation. Nu verkar TS ha förstått budskapet, så det är nog inga problem.

Det är tydligt att ni inte vill ändra er inställning och ointresserade av att lära er något...men snälla...KNIP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Haha efter flera sidor diskussioner så slinker detta felaktiga påstående in, ibland undrar man om folk bara skriver i trådar för att öka antalet inlägg folk gör var vänlig och läs tråden så lär du dig att ta på ett element eller liknande är inte skydd mot ESD.

om du läser så har jag aldrig påstått att det är skydd mot ESD utan att jag gör detta varje gång jag bygger en dator, vem vet kanske bringar det tur?

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk

För er som efterfrågar vetenskapliga artiklar:
http://scholar.google.se/scholar?start=0&q=Esd+wrist+band+ele...

Det finns ingen vetenskaplig studie som inte tar ESD på allvar och inte heller någon som rekommenderar att man ska strunta i att skydda sig på ett eller annat sätt.

Permalänk
Avstängd

Cybegrsten och yorg. Inga vetenskapliga studier har påvisats i tråden, det räcker inte att hänvisa till att sek och kjellocompany menar pa att man skall ta esd på allvar.
Utan bevis (studier) så är esd förespråkarna i min värld totalt galna.

Det är inte för att trolla , men jag blir irriterad på folk so dm hävdar en viss åsikt men absolut inte kan / vill visa vetenskapliga belägg.

Jag ger min högra hand på att det inte äns fins studier gjorda på hemmameckare och esd skador.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Cybegrsten och yorg. Inga vetenskapliga studier har påvisats i tråden, det räcker inte att hänvisa till att sek och kjellocompany menar pa att man skall ta esd på allvar.
Utan bevis (studier) så är esd förespråkarna i min värld totalt galna.

Det är inte för att trolla , men jag blir irriterad på folk so dm hävdar en viss åsikt men absolut inte kan / vill visa vetenskapliga belägg.

Jag ger min högra hand på att det inte äns fins studier gjorda på hemmameckare och esd skador.

Hur ska man kunna få en blind att läsa? Du får väl leva i din värld. Vi andra lever i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av spikey13:

Jag ger min högra hand på att det inte äns fins studier gjorda på hemmameckare och esd skador.

Nej, det är det väl nästan självklart att det inte gör. Men jag tror inte heller att hemmameckare är en unik grupp för vilka ESD fungerar annorlunda gentemot övriga världen. Det som det finns studier på är ju komponentskador i samband med ESD och hur det kan förhindras. Detta kan du också se med en enkel sökning på t.ex. Google Scholar (vilket jag även länkade till i tidigare inlägg)

Permalänk
Medlem

För de som vill ha vetenskapliga studier att läsa finns det t ex här en samling artiklar från en konferens om just ESD. Lite blandat om effekterna av ESD, hur man mäter upp/upptäcker urladdningar och så fanns det några artiklar om hur man testar och säkerställer att ESD-skyddet fungerar som det ska.

http://books.google.se/books?id=pXspBj1cvXUC&pg=PT73&lpg=PT73...

Permalänk
Avstängd

Jag råder alla att googla på verkliga händelser där esd skador faktiskt har inträffat. Då kommer ni se att det är grovt oaktsamma händelser som förorsakat skada.

Tex arbeta på en heltäckningsmatta och gått omkring, eller gnuggat mot gummi osv.

http://superuser.com/questions/645008/how-serious-is-the-risk...

Jag hänvisar även till att ingen på detta forumet genom alla år och tider har upplevt en esd skada first hand.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikey13:

Jag hänvisar även till att ingen på detta forumet genom alla år och tider har upplevt en esd skada first hand.

Jag är skeptisk till det, det dyker rätt ofta upp trådar som antagligen handlar om esd skador, tex det här:
#14193325

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk till det, det dyker rätt ofta upp trådar som antagligen handlar om esd skador, tex det här:
#14193325

Läste du ens tråden? Han dammsög datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eldfan:

Läste du ens tråden? Han dammsög datorn

Ja det är därför man kan misstänka esd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu när vi har hela expertisen samlad. Jag har inget emot att använda ett ESD-armband, men mitt Fractal Design Define R4 är ju lackat överallt. Jag har letat, men t.o.m. nitarna är lackade. Måste jag skrapa loss lite färg nånstans, för att kunna fästa armbandet?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Kommer säkert få en del dumförklaringar för detta, men är det vetenskapligt bevisat genom studier att ESD-armband faktiskt gör någon nytta, eller antar man att dom funkar genom uträkningar/ellära?

Tänkte mest att eftersom symptomen är så diffusa som dom är så borde det vara svårt att bevisa antingen eller...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har bränt ett grafikkort. Det funkade innan jag tog ut det, datorn vägrade starta efteråt. Kortet funkade inte hos min polare heller. Även fått problem med två halva moderkort. Det ena moderkortet fungerar när datorn väl går igång, men ungefär 20% av alla gånger jag startar datorn går den inte igång, utan piper bara frenetiskt. Och det händer lite oftare med tiden märker jag. Ett annat moderkort fungerade inte alla kontakter på, har för mig 1-2 SATA-portar var stendöda. Både moderkorten köptes begagnade av folk som inte begrep det här med varsamhet och ESD. En av dem höll i kortet precis som vilken pryl som helst. och pillade runt medan vi stod och pratade. Hrm.

Så jag tar inga risker. Jag må ha varit den som är den (som drabbas fastän jag är stört försiktig), men nu är det alltid ESD-band som gäller. Tar en gång i chassit med bandet på innan jag sätter igång.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kommer säkert få en del dumförklaringar för detta, men är det vetenskapligt bevisat genom studier att ESD-armband faktiskt gör någon nytta, eller antar man att dom funkar genom uträkningar/ellära?

Tänkte mest att eftersom symptomen är så diffusa som dom är så borde det vara svårt att bevisa antingen eller...

Symptomen på skador orsakade av ESD är kanske diffusa, men att mäta upp den elektrostatiska laddningen i ett föremål är inte svårt och då är det heller inte svårt att se ifall ett ESD-armband jämnar ut skillnader i laddning som det är tänkt att göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av eldfan:

Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Att dammsuga datorn och byta komponenter kan inte jämföras

Att dammsuga datorn kan ge upphov till ESD-skador ja, precis som att byta komponenter utan ESD-armband.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eldfan:

Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Att dammsuga datorn och byta komponenter kan inte jämföras

Naturligtvis är jag både dum och trollar, kolla vad jag trollade fram:

Perhaps the most widely used American utility vacuum cleaner in both light industry and the home workshop is the "wet/dry" vacuum...
Unfortunately, it is a very effective electrostatic charge generator. In a series of laboratory measurements the hose attachment attained voltages in excess of 50 kV.

http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/101129

Och det är inga städerskor som påstår det utan vetenskapsmän som av en väldigt bra anledning inte vill ha problem med ESD, de håller på med utveckling av atomvapen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Att dammsuga datorn och byta komponenter kan inte jämföras

Dammsuga är det värsta du kan göra. En dammsugarslang kan bli galet uppladdad av partiklarna som färdas igenom slangen. Hur statisk den blir beror på materialet och om den är jordad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Efter en ESD-skada på ett Grafikkort för många år sedan så använder jag alltid ESD-skydd. Att få en ESD-skada handlar inte bara om otur utan även om hur man tar i komponenterna, grafikkortet som jag hade fick problem ett drygt år efter och det var inte kul. Det är just det som är problemet. En ESD-skada kan dyka upp efter lång tid. Egna erfarenheter Men visst, tycker man att det är i vägen eller att 40 kr är en dyr försäkring till en datorkomponent för 3K så visst, ditt val

Men är du då helt säker på att det var vid bygget av datorn som felet uppstod?
När jag köpte min burk för nästan 2 år sedan så hade den ett defekt grafikkort
(var en färdigbyggd utav Inets egna speldatorer) men det visade sig inte förrän
efter några månader. Säkert ingen omöjlighet att det var fel på kortet redan från början.
Tror inte risken är större än 1 på miljonen om man tar på rätt ställen. Men vill man känna sig
ännu säkrare så är väl inte 30kr så mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Är du dum i huvudet eller trollar du bara? Att dammsuga datorn och byta komponenter kan inte jämföras

Eller så är det du som inte vet vad ESD betyder

Permalänk
Medlem

De flesta krockar inte med bilen heller, men det betyder inte att säkerhetsbälte eller airbags är dåliga saker. De flesta råkar inte ut för ficktjuvar, men man bör nog se till att kontanter inte hänger över fickkanten ändå. Vad jag vill komma till är att det inte finns någon anledning att utsätta sig för onödiga risker, i synnerhet när man arbetar med så dyra saker. Ett ESD-armband kostar inte många kronor.

Det där med att esd-skador är 1 på 10k är ju inte samma sak som att man måste göra något tiotusen gånger för att olycka ska vara framme, det kan mycket väl hända på första försöket eller aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

hela tråden är fyllda med egna trosbekännelser och antaganden och hittepå.
om ingen har något vettigt (faktiskt studie) på ämnet att komma med så är min vetskap lika belagd som din.
Det är enkelt att hänvisa till en källa.

bevisbördan får i sådana fall sägas ligga på den som tror på esd felens håll. då merparten av tråden kör utan ESDarmband och aldrig har haft eller hört talas om någon som haft problem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ESD

Folk som du, som fortfarande har datorn igång samtidigt som åskan ligger rakt över huset.
"det har gått bra hittills och gör det säkert nu med"

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Kommer säkert få en del dumförklaringar för detta, men är det vetenskapligt bevisat genom studier att ESD-armband faktiskt gör någon nytta, eller antar man att dom funkar genom uträkningar/ellära?

Tänkte mest att eftersom symptomen är så diffusa som dom är så borde det vara svårt att bevisa antingen eller...

funkar gör det nog i teorin problemet jag ser med skyddet är följande.
om du redan har komponenter i datorn och ansluter detta armband så kommer väl esd-skadan tillkomma hur som? (ifall du har sådant golv eller klädsel så att det finns någon risk) vad jag försöker få fram är att hur du än gör med armbandet så kommer du ju alltid ge ifrån en avladdning när du ansluter det vilket gör mig skeptisk till om det är värt att använda. ända riktiga skyddet enligt mig måste ju vara esd-handskar..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

funkar gör det nog i teorin problemet jag ser med skyddet är följande.
om du redan har komponenter i datorn och ansluter detta armband så kommer väl esd-skadan tillkomma hur som? (ifall du har sådant golv eller klädsel så att det finns någon risk) vad jag försöker få fram är att hur du än gör med armbandet så kommer du ju alltid ge ifrån en avladdning när du ansluter det vilket gör mig skeptisk till om det är värt att använda. ända riktiga skyddet enligt mig måste ju vara esd-handskar..

Armbanden ansluts via en resistor så det blir en långsam potentialutjämnning, normalt sett är det 1 Mohm i serieresistans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Armbanden ansluts via en resistor så det blir en långsam potentialutjämnning, normalt sett är det 1 Mohm i serieresistans.

så du tar inte i krokodil klämman vilket gör att laddningen skippar motståndet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Armbanden ansluts via en resistor så det blir en långsam potentialutjämnning, normalt sett är det 1 Mohm i serieresistans.

Men om hela chassiet är lackat, som Fractal Design Define R4. Var ansluter man armbandet då, måste man skrapa av lite färg? (Ingen kritik mot ESD-armband, skulle bara vilja veta )

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

så du tar inte i krokodil klämman vilket gör att laddningen skippar motståndet?

Det gör man innan man börjar hantera komponenterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.