Frågor om Spel grafiken ?

Permalänk
Medlem

Frågor om Spel grafiken ?

Hej någon som jobba med spel utveckling eller är duktig på de när de gäller grafiken i framtiden? . Kommer spel grafiken blir lika snyggt så som ögat ser i verkligheten ute i omgivningen? och att de blir så i spelen ? eller kommer de för blir 3d ? eller typ 10 D grafik eller vad de heter ?

Permalänk
Medlem

Ojsan hopsan, Detta är en klurig fråga, Det beror väl på hur långt fram "framtiden är" snackar vi 20år så kanske dom lyckats med det men snackar vi 5 år så kanske inte.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 9800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000mhz 64GB, Asus 5090 TUF,
🖥️ → MSI MAG 341CQP QD-OLED 34" 175hz
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Hej någon som jobba med spel utveckling eller är duktig på de när de gäller grafiken i framtiden? . Kommer spel grafiken blir lika snyggt så som ögat ser i verkligheten ute i omgivningen? och att de blir så i spelen ? eller kommer de för blir 3d ? eller typ 10 D grafik eller vad de heter ?

10 dimensioner? ?? Hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

nej menar att de typ skulle heta så i framtiden

Permalänk
Medlem

jag bara drog ditt med något . Vad heter så som ögat se i ?

Permalänk
Medlem

Om de löser alla vr problemen så tror jag det kan slå igenom

Permalänk
Medlem

Läs din egna fråga och tänk till en gång till. Dessutom så särskriver du, spelgrafiken är det du pratar inte om spel och grafik, utan just spelgrafik.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

ja jag menar spelgrafiken

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkligheten ser tråkigare ut än spelvärlden, Tror det kommer dröja innan vi får någonting i närheten av total realism, Tror även att det inte är många som jobbar mot total realism utan snarare mer saturerad grafik som ska se trevlig ut

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Du länkar en 5 år gammal artikel bara så du vet...
Ta o google lite, eftersom du verkar inte riktigt ha någon uppfattning om vad som hänt/händer med grafik.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Artikeln är från 2009...
Sen att bättre grafikkort betyder att spelen blir bättre i samma takt, stämmer inte. Utvecklingen måste hinna långt inom både tillverkningen av spel och grafikkort för att inte kunna urskilja fiktion mot verklighet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Det är nog lite svårt att förutspå när teknik och kunskap, för det du eftersöker finns.
Vi får vänta helt enkelt.
Btw Tur att vi har moderatorer här. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Verkligheten ser tråkigare ut än spelvärlden, Tror det kommer dröja innan vi får någonting i närheten av total realism, Tror även att det inte är många som jobbar mot total realism utan snarare mer saturerad grafik som ska se trevlig ut

mhm tror desamma.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Houston, do we have a troll here? Särskrivning på hög nivå, 10D när det bara finns typ 3-4 dimensioner (om tid räknas in eller ej), samt att han länkar en 5 år gammal artikel med orden "Det här ser bra ut"...

Permalänk

För att ett spel faktiskt ska vara 3d måste du använda dig av hologram och det hade ju varit j*vligt coolt enligt mig

Permalänk
Medlem

ok sorry alla lite fel artikel jag tog . Men jag menar att med de om de nu blir så för grafikkorten så kommer de se jäkligt mycket bättre ut än vad de gör idag. eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

För att ett spel faktiskt ska vara 3d måste du använda dig av hologram och det hade ju varit j*vligt coolt enligt mig

Men då måste man först utveckla 3D hologram, vilket är svårt! Men det vore något, det håller jag med om!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

ok sorry alla lite fel artikel jag tog . Men jag menar att med de om de nu blir så för grafikkorten så kommer de se jäkligt mycket bättre ut än vad de gör idag. eller ?

Jo, visst kommer grafiken utvecklas om bli mer komplex samt verklighetstrogen! Men den kommer inte bli så pass, så man kan "förväxla" den med verkligheten (än på många år iaf).

Jag vet inte hur sanningsenlig den tekniken var men för nåt år sedan så dök det upp att för att kunna förbättra grafiken och sänka kraven på grafiska världar så är det mer effektivt att sluta bygga upp modellerna av trianglar och gå över till partiklar istället. Dvs man bygger i stort sett av små atomer, tydligen ska det hjälpa GPU:n att rendera mer avancerad grafik.
Om någon vet vad jag snackar om får ni gärna länka då jag skulle vilja kolla upp detta igen!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Behövs inga 3D-hologram.

För övrigt är nästa steg inom spelgrafik realtids-raytracers, och då blir det ju som på film.

Så när det finns hårdvara som kan driva en 4k-skärm i 240hz med en raytracer så kan man väl säga att det skulle kunna se verkligt ut.

Vi snackar ~15-20 år kanske. Är bara hårdvaran som saknas, nvidia har redan en hel hög raytracer-funktioner i Cuda t.ex.

Permalänk
Medlem

Den dag grafiken i spel är så realistisk att det ser ut som verklighet, är den dag jag slutar spela allt vad spel heter.

Att det hade sett "tråkigt" ut är en sak, men om inte annat så skulle jag verkligen inte vilja spela GTA 8 med realistisk grafik, jag hade nog blivit illamående ganska omgående...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jo, visst kommer grafiken utvecklas om bli mer komplex samt verklighetstrogen! Men den kommer inte bli så pass, så man kan "förväxla" den med verkligheten (än på många år iaf).

Jag vet inte hur sanningsenlig den tekniken var men för nåt år sedan så dök det upp att för att kunna förbättra grafiken och sänka kraven på grafiska världar så är det mer effektivt att sluta bygga upp modellerna av trianglar och gå över till partiklar istället. Dvs man bygger i stort sett av små atomer, tydligen ska det hjälpa GPU:n att rendera mer avancerad grafik.
Om någon vet vad jag snackar om får ni gärna länka då jag skulle vilja kolla upp detta igen!

Såg den, var typ palmer & grus dom visade. Bluff & båg (dom försökte ju sälja något antagligen...) säger jag, de flesta spel renderar objekt olika detaljerat beroende på avstånd, det var det dom gjorde fast med gruskorn, inte speciellt svårt, och de använde fortfarande trianglar precis som vanligt, bara att de laddade in mer detaljerade objekt (i smyg) när man zoomade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Du syftar troligen på "Unlimited Detail" vilket bara använder sig av voxlar istället för polygoner, inget speciellt alls faktist.

https://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam

Permalänk

Låter farligt om grafiken skulle bli verklighetstrogen, tänk om människor inte kunde skilja på verklighet och spel, alla galningar som tror att de spelar GTA men de är i verkliga livet...
Jag tror inte grafiken kommer bli superviktig i framtiden utan hur vi spelar, förmodligen kommer vi inte ha mus och tangentbord till spel om i framtiden, man kanske tar på sig en dräkt och så är man inne i spelet och allt känns verkligt
Oculus Rift är väl det närmaste vi kan komma framtidens spelande just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Antar att det är Euclideon som du syftar på? Med deras "unlimited detail" something something something thingamajig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Själva grafiken är nog inget problem. Utan det är dom här små sakerna. Glimten i ögonen som en levande person har i verkligheten. Det är svårt att skapa! Visst finns det fina visuella 3d renderingar av ansikten idag som är bra. Men just en sån sak är otroligt svårt att kopiera. Våra kroppar är så oerhört finslipade att vi skulle märka den minsta felaktighet i hur en spelkaraktär betersig uppträder och känns att vi genast skulle förstå att det var en dator simulering.

Den dagen vi på riktigt inte kan se skillnad mellan verklighet och spel. Ja.. Kanske 20år?`

Att kopiera en bil eller ett träd en en sak. Att få något att se levande ut är en annan sak.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Såg den, var typ palmer & grus dom visade. Bluff & båg (dom försökte ju sälja något antagligen...) säger jag, de flesta spel renderar objekt olika detaljerat beroende på avstånd, det var det dom gjorde fast med gruskorn, inte speciellt svårt, och de använde fortfarande trianglar precis som vanligt, bara att de laddade in mer detaljerade objekt (i smyg) när man zoomade in.

Skrivet av Sombiiie:

Du syftar troligen på "Unlimited Detail" vilket bara använder sig av voxlar istället för polygoner, inget speciellt alls faktist.

https://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam

Skrivet av Elghinnarisa:

Antar att det är Euclideon som du syftar på? Med deras "unlimited detail" something something something thingamajig.

Tack!

Det verkar t.o.m vara ännu mindre sanning bakom än vad jag kom ihåg!
Vore dock väldigt spännande, om än otroligt, ifall man plötsligt kom på ett helt nytt och bättre sätt att bygga upp och rendera 3d modeller! Vet inte varför jag känner så, men allt nytt är väl roligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Den dag grafiken i spel är så realistisk att det ser ut som verklighet, är den dag jag slutar spela allt vad spel heter.

Att det hade sett "tråkigt" ut är en sak, men om inte annat så skulle jag verkligen inte vilja spela GTA 8 med realistisk grafik, jag hade nog blivit illamående ganska omgående...

Bra poäng där, Finns många spel med brutala scener som man inte skulle vilja se i realistisk grafik. Även om många spel idag har riktigt bra grafik idag så är det lätt att ta avstånd och inte "bry" sig speciellt mkt om typ halshuggningar och sånt för att det är så pass långt ifrån verkligheten.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599