Hjälp om att skriva en SQL-sats.

Permalänk

Hjälp om att skriva en SQL-sats.

Basrelationen ”RelationA”, här avbildad som en tabell, innehåller följande.

RelationA att1 att2 att3 5 P Q 4 E D 2 E M 4 F T

Skriv en komplett SQL-sats som returnerar att1 från de tupler där att2 är lika med e och att1 är större är 3.

Jag är rätt ny inom SQL-sats och vet tyvärr inte ens hur man ska utföra uppgiften.
Någon som kan förklara hur man löser denna uppgift?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag undrar vad tupler är för något

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SELECT * from RelationA WHERE att1>3 AND att2=E
Det går säkert att göra det "snyggare" och så kan man lägga till kod så att output/resultatet spoolas till en textfil med snygg uppställning osv.

Är det skoluppgift?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Jag undrar vad tupler är för något

Om du har en relation mellan två (eller flera) mängder definieras den som en tupel:

Mängd A = { 1, 2, 3 } Mängd B = { 4, 5, 6 } R = { <1, 4> }

Där <1, 4> är en tupel. Så i detta fallet har vi tuplerna <5, P, Q>, <4, E, D>, <2, E, M> och <4, F, T>.

Vad du är ute efter är en SELECT-fråga som hämtar kolumnen att1 från tuplerna där att2 = E och att1 > 3. Du vill alltså få tillbaka att1 från den första tuplen.

Permalänk
Avstängd

Tuple står för N-tuple där N är en siffra och tuple är just tuple som i quintuple eller quadruple. Hade man översatt termen till svenska hade det blivit tett som i kvartett eller kvintett. Vad det är är en uppsättning kända värden utan ordning. I skolan lärde jag mig att en rad är ungefär en tuple men det stämmer inte riktigt för en rad har en ordning på värdena och dessutom kan den ha okända värden (NULL) vilket inte en tuple kan ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tuple står för N-tuple där N är en siffra och tuple är just tuple som i quintuple eller quadruple. Hade man översatt termen till svenska hade det blivit tett som i kvartett eller kvintett. Vad det är är en uppsättning kända värden utan ordning. I skolan lärde jag mig att en rad är ungefär en tuple men det stämmer inte riktigt för en rad har en ordning på värdena och dessutom kan den ha okända värden (NULL) vilket inte en tuple kan ha.

Elementen i en tupel är dock ordnade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150287:

Elementen i en tupel är dock ordnade.

Inte inom SQL, inom matematiken däremot.

Permalänk
Medlem

Skoluppgifter gör vi själva.. läs på basic SQL