Permalänk

Underliga problem vid nyinstallation

Hejsan sweclockers, jag väljer nu att vända mig till er för hjälp efter x antal timmars mekande med mina problem.
Till att börja med kan jag nämna att de problem som jag kommer att beskriva för er uppstod först för ca 4 månader sedan då jag först köpte min dator, jag trodde då att det var SSD-disken som krånglade och har sen dess fått en ny.
Dessa problem uppstod återigen häromdagen när jag äntligen bestämde mig för att ta tag i en ominstallation för att kunna nyttja min SSD, innan har jag använt mig av en gammal 1TB hårddisk där inga av dessa problem uppstod vad jag minns.

Problemen:

Till en början går allt utan problem, jag pluggar ur 1 TB hårddisken, skapar en partition på SSD:n och gör en komplett installation av Windows.
Det är nu som saker börjar bråka.
Jag börjar med att installera drivrutiner till moderkortet, grafikkort och ljudkort.
Någonstans under dessa installationer så slutar vissa saker i operativsystemet att fungera.
Vilka saker?
Jag kan dels inte komma åt webbläsaren längre, den öppnas aldrig upp utan en evig väntan uppstår.
Jag kommer inte heller längre åt att göra några inställningar via kontrollpanelen, exempelvis tillåta program i brandväggen osv, utan samma eviga väntan uppstår.
Desssa problem kvarstår genom alla uppdateringar och installationer av drivrutiner.
Jag prövade att både installera drivrutinerna från min vanliga cd-läsare och en extern.
Det var exakt samma problem som uppstod vid mitt första försök att installera på SSD:n, innan jag skickade tillbaka den och fick en ny.
Jag kan också tillägga att jag nyttjar enbart två uttag i mitt modulära nätaggregat då jag inte har fler sladdar och dessa försörjer hela datorn.

Nuvarande läget

Jag har nu prövat att ladda ned alla drivrutiner från internet istället för att installera dem från CD:n.
Jag kommer mycket längre på detta sättet, de allra flesta drivrutiner uppstår det inga som helst problem med.
Men jag kan inte installera vissa program som hör till moderkortet (ASUS AI tweaker m.m), timglasikonen kommer fram en kort sekund och efter det händer det ingenting alls.
En annan sak som har ändrats gentemot min gamla installation är ljudnivån.
Numera lyssnar jag på 100% nivå medans jag innan bara behövde använde mig av 15% för att uppnå samma ljudnivå.
Musik fortsätter även att spelas även fast jag väljer att inaktivera mitt ljudkort via kontrollpanelen, inte heller syns det några staplar som indikerar ljudnivå.
Ljudnivån påverkas dock när jag ändrar nivån från skrivbordet.
Annars fungerar datorn någorlunda bra just nu, jag har inte prövat att spela ännu så jag vet inte om prestandan påverkas något av de program som jag inte kan installera.

Frågeställning

Varför uppstår dessa problem och finns det några eventuella åtgärder?
Hur ska jag göra för att återfå min gamla ljudnivå?
Bör jag göra ännu en ominstallation och försöka få de program som medföljer att fungera? (ASUS AI SUITE3, m.m)
Jag fick även ett tips av en bekant att använda mig av ett program som heter "HD Clone" och med hjälp av detta göra alla installationer på min vanliga hårddisk och sedan kopiera över allt till SSD:n med hjälp av programmet, kan detta vara en lösning tror ni?

All feedback och hjälp uppskattas!

Tack på förhand!!

Robin

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64-bit
Processor: Intel Core i5 4670K Haswell
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z87-A
Minne: 2x 4 GB Kingston 800 MHz
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 760
Hårddisk: Kingston SSD 120 GB, SAMSUNG HD103UJ 1 TB
Nätaggregat:Corsair HX 520 W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ATAPI iHAS524 CD-rom och ASUS Xonar DS PCI 7.1 Audio Card

Permalänk
Medlem

Du kunde prova att uppgradera BIOS. Där finns en del förbättringar, inte minst när det gäller audio.
En firmware-uppgradering på SSD:n kanske också kunde vara på sin plats... om det finns någon tillgänglig.

Permalänk

Men det underliga med att behöva uppgradera BIOS är att jag inte gjorde det på min förra installation, där jag hade en helt annan ljudnivå.
Jag har försökt att uppgradera BIOS men lyckas inte, allt jag får när jag laddar ner uppdateringen är en fil med en CAPS ändelse som jag inte kan göra någonting med.
Men jag ska googla vidare lite och se, läste någonstans att det bör stå i moderkortsmanualen.
Kan det vara så enkelt att det behövs en bios uppdatering?
Vet du om den finns kvar även om jag skulle göra en ominstallation?

Angående firmware uppgradering så har jag först och främst ingen aning om vad det är, jag googlade lite dock och hittade detta
http://www.kingston.com/us/support/technical/downloads?produc....
Min SSD verkar dock inte finnas med bland listan av olika nummer, min har nummret SV300S3.
Ska jag köra på den sidan som jag länkade ändå?

Tack för svar förresten!

Permalänk
Medlem

Att det funkade på förra installationen utan BIOS-uppgradering, betyder ingenting i princip. Dålig BIOS kan ställa till problem när som helst och av "random" orsaker. Brukar dock hända just vid förändringar som ominstallation, nya drivrutiner m.m.
CAPS-filen lägger du på ett USB-minne och följer sedan instruktionerna på sidan 2-2 i manualen (ASUS EZ Flash 2), som kan laddas ner från moderkortets hemsida. BIOS-uppgradering görs bara en gång. Den påverkas inte av OS-ominstallationer.

Till din SSD (V300-serien) används Sandforce SSD Toolbox för firmware-uppdatering.
http://www.kingston.com/us/support/technical/products?model=s...

Permalänk

Tack Eberhart, du är en ängel.
Jag ska försöka mig på att göra en BIOS-uppgradering imorgon, vill inte riskera att paja datorn såhär på kvällen då den behövs som mest!

Jag hoppas att den där ASUS EZ Flash 2 redan finns tillgänglig, den finns nämligen inte på moderkortets hemsida att ladda ned.
http://www.asus.com/Motherboards/Z87A/#support_Download

Bör jag göra firmware uppdatering efter BIOS uppgraderingen?
Kommer all min sparade data finnas kvar eller måste jag göra en helt ny installation av windows osv?

Förresten, angående uppdateringen av Bios, ska jag välja den allra senaste uppdatering?
Om du slänger ett öga på länken ovan så ser du att den är på ca 5 Mb medans det finns en som är lite äldre som ligger på cirka 190Mb?
Ska jag installera den sistnämnda först eller hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

ASUS EZ Flash 2 finns inbyggt i BIOS.
Det har ingen betydelse i vilken ordning du tar det och din data påverkas inte om allt går rätt till. En färsk backup skall man så klart ändå alltid ha.
Självklart skall du välja senaste BIOS. Version 1207 innehåller förutom själva BIOS, även ljuddrivrutiner som du inte behöver bry dig om i det här läget. Färskare ljuddrivrutiner finns ju under drivrutinsfliken.
Vad gäller ominstallation, så tycker jag du kan prova först. Funkar grejerna tillfredsställande finns ju inget behov av att installera om operativsystemet. Skulle du fortfarande ha problem efter BIOS-/firmwareuppgraderingen, kan du kanske överväga ominstallation. Det optimala hade dock varit att ha BIOS/firmware i ordning innan du installerade Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med att du använder enbart två uttag i nätagget och det försörjer hela datorn? HX520 är inte fullmodulärt utan har en del fasta sladdar också.

Förklara bättre eller lägg upp bilder. Ordentlig strömförsörjning är a & o för en stabil dator. Agget är bra, men det hjälper inte mycket om du överbelastar för få kablar och får spänningsfall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack ännu en gång Eberhart för hjälpen, återkommer imorgon med resultat!

Du har rätt i, MultiMan, att det är lite dåligt beskrivet.
De fasta sladdarna försörjer moderkort, fläkt och diverse småsaker som jag inte kan dra mig till minnes vad de är just nu.
Jag använder så många av de fasta kablarna som jag kan.
De två modulära kablarna som jag har försörjer CD-rom, SSD:n, 1TB hdd:n och de fyra kontakter som grafikkortet kräver.
Det som jag kan eventuellt var orolig över var just om jag tog ut för mycket ström på mina två modulära kablar.