Permalänk
Medlem

B181

Tjena!

Jag valde att uppgradera min dator för att kunna rendera videos och för att det skulle bli något lättare att kompilera då min förra processor var för slö för det. Och så har jag börjat lite med fotografering då jag köpt en EOS 1100D, och med en kamera så kan det ju vara skönt med en processor som är snabb så man kan leka i Photoshop utan att ens processor begränsar något, eller hänger upp sig på att rendera..
Ni kan spotta, och kritisera hur mycket ni vill. Jag gillar min dator, och det är väl allt?

3DMark 11
P19988 (Oklockade grafikkort, och oklockad processor.)
http://www.3dmark.com/3dm11/7917283

De nyare bilderna är tagna med en Canon EOS 1100D med 18-55mm Macro objektiv, och de äldre bilderna är tagna med en iPhone 5.

Komponenter:
Moderkort: ASUS P9X79 Socket 2011
Processor: Intel Core i7 4930K @ 4,6GHz /w Corsair H100i
Grafikkort: Zotac Nvidia GeForce GTX780 3GB AMP! Edition |SLI|
Grafikkort: Zotac Nvidia GeForce GTX780 3GB AMP! Edition |SLI|
SSD:
- 3x Samsung EVO Basic 500GB
- 1x SanDisk SSD Extreme II 240GB
Chassi: CM Storm Stryker
RAM: (Quad Channel)
- Kingston HyperX Silver 1600MHz 2x4GB
- Kingston HyperX Blue 1600MHz 6x4GB
Nätagg: Fractal Design Newton R3 1000W

B181

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Tjena, och välkomna till mitt nya galleri med mina nya fräscha samt mina gamla komponenter. (Från mitt förra bygge.)
Hoppas att ni gillar något här, och om inte så gör det absolut ingenting.

Jag har valt att döpa datorn till Katt-Splash.
*10/1 -14*
Delar :
i7 4930K @ 4,2GHz /w Corsair H100i
ASUS P9X79 Socket 2011
PowerColor Radeon HD7970 3GB GHz. (SLI inköp på gång..)
1x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
2x Samsung HDD HM160IJ 5400RPM 160GB 2,5"
CoolerMaster HAF912+ (Nytt beställt!)
Kingston HyperX Silver 1600MHz 2x4GB
XFX ProSeries 650W 80+ (850W beställt!)

*Galleriet uppdateras vart eftersom nya grejer kommer hem.*
Kostnader hittills: cirka 15000kr

Tills vidare, ha det bra och tack för mig!

Katt-Splash (Datorbygge)

Vilka kort kommer du köra med?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha fler minnen. Jag tänkte på att du bara har två pinnar till ett moderkort som stödjer quad-channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vilka kort kommer du köra med?

Inte riktigt bestämt, men ska köra 670 SLI ett tag, och sen troligen två 780 till sommarn.

Skrivet av biorrith:

Ska du inte ha fler minnen. Jag tänkte på att du bara har två pinnar till ett moderkort som stödjer quad-channel.

Jo, det har jag med på min inköpslista. 6x 4GB minnen. Inte bestämt vilka än, men något som kommer passa in i färgtemat.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Haha. Satt och kollade på gallerier och såg det här och tänkte: Fan är inte det där han på battlelog?
Jofan vare! //Persilja
Lycka till med bygget!

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Haha. Satt och kollade på gallerier och såg det här och tänkte: Fan är inte det där han på battlelog?
Jofan vare! //Persilja
Lycka till med bygget!

Jo då, det är jag. Jag följer ju t.o.m dig här på SweC.. Såg din signatur för länge sedan..
Tack!

Sånt här problem har jag nu för tillfället.. Off to NetOnNet nu! Uppdaterar här senare ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jo då, det är jag. Jag följer ju t.o.m dig här på SweC.. Såg din signatur för länge sedan..
Tack!

Sånt här problem har jag nu för tillfället.. Off to NetOnNet nu! Uppdaterar här senare ikväll.
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b84770.png

Visste det

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Måste kommentarer. Va då sli inköp på gång?
Att fölk inte kan lära sig det är crossfire.
Radeon =CF
Nvida = Sli

Om du nu inte tänkte köpa nytt grafikkort så är det ju cf

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Tack!

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b84770.png

Twin towers är inte så höga, nu längre iaf.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Påminner om min dator som jag byggde. Besvikelsen kom då min processor inte stöddes av bios och datorn startar om och startar upp hela tiden. trodde ja hade kortslutit något. Men kollar man så är det dual bios på Gigabyte x79 ud5 och då ser man att den testar om den hittar en fungerande bios.(Syns bakom datorn då har leds för respektive bios, Hoppas för din skull att du inte råkar ut för samma. det är ingen billig rigg att köpa en processor bara för bios upgradering Jag löser detta förhoppningsvis med att Cdon har längre ångerätt för stunden får bara hoppas dom inte klagar på min nerpackning för det va det jobbigaste problemet för mig. hehe

har till och med tagit bilder av moderkort o processor sockel för att förhindra om dom skulle anklaga mig för böjda pinns

Lycka till

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Twin towers är inte så höga, nu längre iaf.

Nej, precis, exakt det jag syftade på.

Skrivet av Tranceguy:

Påminner om min dator som jag byggde. Besvikelsen kom då min processor inte stöddes av bios och datorn startar om och startar upp hela tiden. trodde ja hade kortslutit något. Men kollar man så är det dual bios på Gigabyte x79 ud5 och då ser man att den testar om den hittar en fungerande bios.(Syns bakom datorn då har leds för respektive bios, Hoppas för din skull att du inte råkar ut för samma. det är ingen billig rigg att köpa en processor bara för bios upgradering Jag löser detta förhoppningsvis med att Cdon har längre ångerätt för stunden får bara hoppas dom inte klagar på min nerpackning för det va det jobbigaste problemet för mig. hehe

har till och med tagit bilder av moderkort o processor sockel för att förhindra om dom skulle anklaga mig för böjda pinns

Lycka till

När man köper X79 är det ju nästan ASUS som gäller ifall man vill att allt ska fungera felfritt. Funkar inte processorn med gamla BIOS:et så har ASUS moderkorten, från P9X79, och uppåt, BIOS Flashback som gör att du kan starta datorn, uppdatera BIOS med hjälp av ett USB minne, och en BIOS .cap fil man laddat ner från ASUS hemsida. Därefter så funkar datorn. Värt att tänka på nästa gång du köper Intel Core i7 4xxx ur Socket 2011 serien nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Nej, precis, exakt det jag syftade på.

När man köper X79 är det ju nästan ASUS som gäller ifall man vill att allt ska fungera felfritt. Funkar inte processorn med gamla BIOS:et så har ASUS moderkorten, från P9X79, och uppåt, BIOS Flashback som gör att du kan starta datorn, uppdatera BIOS med hjälp av ett USB minne, och en BIOS .cap fil man laddat ner från ASUS hemsida. Därefter så funkar datorn. Värt att tänka på nästa gång du köper Intel Core i7 4xxx ur Socket 2011 serien nästa gång.

jag vet jag kör alltid asus i vanliga fall men tänkte ska testa med gigabyte igen efter ett uppehåll. Oavsett om asus har flashback eller usb flash har jag aldrig använt detta trots jag i nuläget sitter på et asus maximus VI så. det kommer nog bli så att jag kör asus x79, igen va rätt nöjd över mitt förra asus x79 pro bord men det kostar i sin tur närmare 2400kr :D. jag väntar bara nu på att cdon skall skicka den betalda fraktsedeln och att mina pengar betalas tillbaks sen lär det nog bli en beställning på detta kort åxå dock är jag lite sugen på o testa asus Asus Rampage IV gene kort igen. men hittar inget till bra pris.

edit: Hittade ett asus x79 WS hoppas det är ett bra bord. fann det på kampanj på cdon så priset va rätt så nu är vi på väg.. synd bara att jag äger o har 32gb röda corsair vengance minnen dom matchar inte mitt tema men ok får duga med 16gb svarta som jag redan äger o har

Visa signatur

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Radeon =CF
Nvida = Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Radeon =CF
Nvida = Sli

Snacka om att ha missat att läsa tråden..
Ska köpa GTX 670 SLI. Har absolut inga problem att skilja på CrossFire och Scalable Link Interface.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ja det ser ut som mitt kommande bygge dock blir det 16gb fördelat på 8gb /sida så jag får 4kanals minnes läget. Och jag hoppas det står någon stans i din text att du ska ha totalt 8 minnen isåfall för din burk kommer inte att starta upp med det som du hitils visat

edit: Blev två HyperX Blu 1600MHz på 4GB vardera.
Ska köpa två till likadana, och sedan två HyperX Anniversary för att få ett färgschema som passar in på moderkortet.
vet inte hur jag skall tolka detta faktist bilderna känns väldigt blandade så jag vet inte om hur jag skall läsa ut detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja det ser ut som mitt kommande bygge dock blir det 16gb fördelat på 8gb /sida så jag får 4kanals minnes läget. Och jag hoppas det står någon stans i din text att du ska ha totalt 8 minnen isåfall för din burk kommer inte att starta upp med det som du hitils visat

edit: Blev två HyperX Blu 1600MHz på 4GB vardera.
Ska köpa två till likadana, och sedan två HyperX Anniversary för att få ett färgschema som passar in på moderkortet.
vet inte hur jag skall tolka detta faktist bilderna känns väldigt blandade så jag vet inte om hur jag skall läsa ut detta

Vad menar du med att burken inte kommer starta upp ifall jag inte har 8 minnen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Vad menar du med att burken inte kommer starta upp ifall jag inte har 8 minnen?

nä men som i uppsättning på en av bilderna. 4 minnen brukar man ha i slot 1,3 och typ slot 5,7

minnerna skall ligga på ett vist sätt (kolla manualen) vid felinstalation lär inte datorn starta upp alls

edit: så här ska minnerna sättas Minnesuppsättningx79

EDIT: Har nu instalerat minnerna enligt a1 ,b1 c1,d1 alstå första från vänster ,3 från vänster ,och 1an i slotten längst till höger och 3 närmast moderkortet.

fick åxå testa det här med Bios flasback och det funkade bra min i7 4930k funkar yea 25 grader i bios med fläktarna på max blir nått jag får fixa senare ville bara testa nu att instalera windows på den så får vi se hur den funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

nä men som i uppsättning på en av bilderna. 4 minnen brukar man ha i slot 1,3 och typ slot 5,7

minnerna skall ligga på ett vist sätt (kolla manualen) vid felinstalation lär inte datorn starta upp alls

edit: så här ska minnerna sättas Minnesuppsättningx79

EDIT: Har nu instalerat minnerna enligt a1 ,b1 c1,d1 alstå första från vänster ,3 från vänster ,och 1an i slotten längst till höger och 3 närmast moderkortet.

fick åxå testa det här med Bios flasback och det funkade bra min i7 4930k funkar yea 25 grader i bios med fläktarna på max blir nått jag får fixa senare ville bara testa nu att instalera windows på den så får vi se hur den funkar

Hehe, det förklarar nog varför min dator tar en jävla tid att starta.. Den kanske inte hittar RAM minnena direkt eller nåt då, I guess.
Tack för bilden.. Förklarar tydligt vad jag gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Hehe, det förklarar nog varför min dator tar en jävla tid att starta.. Den kanske inte hittar RAM minnena direkt eller nåt då, I guess.
Tack för bilden.. Förklarar tydligt vad jag gjort fel.

jag gjorde ju bios flashen enligt vad som sades och visats , min dator startar upp som den skall. mitt problem i nuläget är att jag kan inte instalera några drivrutiner.. den kör skivan som den skall och den ger inga fel medelanden men likt fasen för det så kollar man enhetshanteraren så fattas 690LC drivern och en undevice (som uppkommer ca 15gånger.)

har instalerat windows 7 3gånger för att färdigt ställa att problemet inte ligger hos mig , testade instalera windows 8,1 1 gång exakt samma problem. testat minnerna ej minnesfel , testat o instalera på annan hårdisk. så Cdon får en rma på detta kort nu orkar inte mer med har aldrig vart med om samma problem. någonsin. har instalerat 100tals datorer så jag är inte inkompomitent ( ja om jag nu var oerfaren så skulle jag ju inte skriva här). men vilken besvikelse. får jag samma problem på det nya moderkortet tippar jag på att det är något med prosessorn men även där jag har instalerat flera datorer och processorer är alltid försikitgt.. (blir troligen ett likvärdigt kort som du har. frågan är vad jag tappar för möjligheter (ser att ditt har mindre PCIe platser. om jag köper samma som dig har som sagt ägt ett asus x79 pro och nu asus x79 WS). hoppas du slipper problemen jag nu angav.

men en fördel va sval processorn var. körde en snabbklockning drog upp vcoren till 1,4volt och körde 4,4ghz den toppade aldrig över 75grader på någon av kärnorna med denna kylare http://www.eteknix.com/antec-kuhler-h2o-1220-liquid-cpu-coole...
Haswellen drar upp i 4,6ghz med temps på över 90 grader på 1,215volt och en h100 och jag kör samma fläktar (corsair AF120) på båda riggarna (skälet att jag har min haswell i7 4770k gör att jag inte direkt är despirat att få ihop min x79 rigg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update: Där sitter nu 3x 500GB SSD:er från Samsung, och 1x Sandisk Extreme II 240GB SSD i burken. Alla resterande hdd:er jag har haft i datorn är urplockade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Update: Där sitter nu 3x 500GB SSD:er från Samsung, och 1x Sandisk Extreme II 240GB SSD i burken. Alla resterande hdd:er jag har haft i datorn är urplockade.

Update för mig blev byte av moderkort till asus gene moderkortet nu funkar det bra dock är jag ingen favo klockare av x79 len kom upp i4400 på den med. Har dock inte provat mer då jag i nuläget är på gran canaria

Visa signatur