Permalänk
Medlem

Dator läcker RAM

Jag har precis byggt en ny dator och när jag öppnar program som laddar ner från internet så börjar RAM-minnet att fyllas tills det blir fullt, det ökar bara användning tills alla mina 16GB har används då datorn blir extremt seg och måste startas om. Program som används när den gör så är tex Utorrent och Uplay. Jag antar att det måste vara någon av drivrutinerna till mitt modekort som gör det här. Så undrar om det finns något bra program där man kan se vad som använder allt ram då man inte kan se det i resursövervakaren?

Jag har Windows 8.1
MSI Z87-GD65 Gaming
I7-4770K
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
EVGA 780 Classified
Samsung EVo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Har du provat att inte installera program som börjar på U?
funkar inte det så kan du köpa mer RAM, 16GB är ändå alldeles för lite för en surfdator. 32GB är i princip minimum.

PS. Trololol

OnT: som sagt så är det något skumt med drivisarna, högst troligt för nätverket eftersom det är då det börjar gå knas. prova senaste LAN-drivisar, funkar inte det, prova en gammal.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netsu:

Jag har precis byggt en ny dator och när jag öppnar program som laddar ner från internet så börjar RAM-minnet att fyllas tills det blir fullt, det ökar bara användning tills alla mina 16GB har används då datorn blir extremt seg och måste startas om. Program som används när den gör så är tex Utorrent och Uplay. Jag antar att det måste vara någon av drivrutinerna till mitt modekort som gör det här. Så undrar om det finns något bra program där man kan se vad som använder allt ram då man inte kan se det i resursövervakaren?

Jag har Windows 8.1
MSI Z87-GD65 Gaming
I7-4770K
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
EVGA 780 Classified
Samsung EVo 840 250GB

Det ser ut som att ditt moderkort har ett sånt "Killernic" (E2200?) så kolla så du har senaste drivrutinerna. Det finns någon drivrutinsversion för det NICet som läcker som ett såll.

http://qca.qualcomm.com/resources/driverdownloads/

Finns en hög trådar som slutat i den slutsatsen, t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1237730-vad-anvande...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Markera "Visa processer för alla användare" i taskmgr (Så är det i Win7). Kanske heter det något annat i Win 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Markera "Visa processer för alla användare" i taskmgr (Så är det i Win7). Kanske heter det något annat i Win 8.1.

Om det är det felet jag misstänker så finns det dock ingen process att hitta, oavsett användare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bytte drivrutin och nu verkar det mycket bättre, ska prova den över lite längre tid för att se hur pass bra den nya är. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Lägg en handduk under datorn så du inte förstör golvet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Lägg en handduk under datorn så du inte förstör golvet.

Precis, kanske även något mer skyddande då ram har ett frätande innehåll.