Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

:)!

Gillar "Herr inspektör"! Vill gärna se fler bilder då han hjälper till med monteringen!

Vem vet, en annan kanske också kan få ett handtag av ungarna? Fast mest sannolikt så blir det väl bara stjälp av en superstatisk katt*** som inte fattar det här med att jorda av sig och ESD-armband innan hon försöker pressa sig in bland elektroniken.....! :/

Siktar på att dra upp lite bilder framöver i nästa vecka men förefaller vara drabbad av statens snigelpost. Men ett par paket har trillat in än så länge.Misstänker och hoppas på en hög på måndag!

Äntligen igång!

@Don W: Jag lämnar med varm hand över stafettpinnen till dig inför "Juldatorn 2014"!

Haha ja super statisk katt har man varit med om! Har en korthårig och en långhårig här hemma som båda är allt för nyfikna!

Skrivet av Bakgrund:

Blir ju faktiskt en riktigt bra dator, hoppas den som får den blir nöjd

Ja det hoppas jag! Har haft mycket sämre datorer själv och har inte ens nosat på så bra grafikkort. Hoppas bara att framtida ägare får väl användning för datorerna

Skrivet av Tumnus:

De har väl gjort som de alltid gör. Staplar helt åt helvete utan att tänka på tyngd och storlek på kartongen. Sedan så har paketet antagligen även skyfflats hit och dit.

De skänker antagligen vidare den till behövande familjer.

Du skulle bara veta hur saker staplas och transporteras (inte bara inom posten). Tycker att det är ett mirakel att inte fler dör av matförgiftning varje år. (har följt med en kompis på jobbet, matvarutransport, och fått se både hanteringen på hämtningsstället och hos kund.)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ballibabb:

Hur fan lyckas posten? Har gaffeltrucken fått sladd? Har skickat precis likadana skärmar i likadana kartonger packat på samma vis utan en skråma.

du skulle bara veta hur en del på posten hanterar paket, det är pinsamt, när jag jobbade på Lundins Transporter som med ett avtal med Posten i Norrtälje skötte all Paket transport i Norrtälje kommun, fanns personer som antingen kastade in paket i budbilen eller sparkade på paket som om de vore fotbollar när jag jobbade där. Hur det är idag vet jag inte det är många år sedan nu.

Ofta företags paket de gjorde så med pga någon fix idé om att företaget eller person på företaget var ett "pucko" eller liknande.

Gör man så med företags paket så vet man inte hur dem hanterar privat-paket häller. men oftast så lastade vi inte om postburarna med privpaket utan körde ut hela buren till tex ICA Norrköp eller så, hade kunden hemleverans till dörren tog vi privat paket i våra skåpbilar.

problemet med postburarna är att när dem kommer till sorterings centralerna så vänder robotar upp å ned på postburen. och vad gör folk när dem packar en postbur med paket, jo dem lägger de tyngsta och de största paketen i botten, roboten vänder upp å ned på buren för ytterligera sortering till rätt Post nummer, som tex norrtälje 761 00. då är det de tunga och stora paketen som mosar de mindre och lättare paketen som låg överst i buren när buren vänds upp å ned på sorterings bandet.

så det är en kombination av omogna ungdomar som tanterar paketen, personer som packar postburarna inte vet om att Postens robot vänder upp å ned på post buren för sortering.

Sådana här skåp bilar kör Lundins personal i, och när dem lastar bilarna kastar dem bara in paketen.
Transporter som inte sker med lastbil sker ofta av ynger personer mellan 18 och 22år, de har ofta ingen eller väldigt låg respekt för kunderna och personal omsättningen är rätt hög.

Bilen med reg ALU 771 körde jag när jag jobbade där, helt otroligt att bilen lever än idag

EDIT: Viss stavning rättad och adderat mer text.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Har ej fått moderkortet idag så får ändra statusen till Nyårsdatorn. Adresslappen hade lossnat när det skulle skickas till mig så paketet gick tillbaka till avsändaren och fick skickas om på nytt. Jag hoppas att moderkortet kommer på Måndag så hinner jag förhoppningsvis pilla lite under julhelgen. Många besök både här och där....

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Lungt det, hade ingen ork att ta av dom själv

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat! Har själv lite hdd liggandess hemma. Men osäker på kvalitén på dessa. Därav vill inte jag skicka dom. Vill inte skicka något som inte håller. Det är bara elakt! Ska spara när jag ska uppgradera mig nästa gång. Så ska du få saker av mig med. Detta är så mycket bättre än att lägga några pengar i en bössa.

Keep up the good work!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Haha ja super statisk katt har man varit med om! Har en korthårig och en långhårig här hemma som båda är allt för nyfikna!

Ja det hoppas jag! Har haft mycket sämre datorer själv och har inte ens nosat på så bra grafikkort. Hoppas bara att framtida ägare får väl användning för datorerna

Du skulle bara veta hur saker staplas och transporteras (inte bara inom posten). Tycker att det är ett mirakel att inte fler dör av matförgiftning varje år. (har följt med en kompis på jobbet, matvarutransport, och fått se både hanteringen på hämtningsstället och hos kund.)

Förvånar mig inte. När det handlar om att spara pengar så mycket som möjligt och att detta har högre prioritet än att varorna kommer fram hela så är det inte så konstigt att varor förstörs. Har jobbat själv inom diverse godsmottagningar och som vissa staplar lårar och skrindor får ju en att bara vilja skrika rakt ut (Är dock inte alltid chaufförens fel heller eftersom de oftast kommer förpaketerade sina skrindor och killen drar helt enkelt bara över det till lastbilen). Har inte jobbat med matvaror däremot har jag tagit emot tonvis med frakt från Posten och de är ju skandal hur de sätter tyngre lådor PÅ de mindre. Hemskt. Man har ju varit tvungen att kassera en hel del glasbord tex. där de som packat skiten helt enkelt skitit att se efter om det står "Fragile" på lådan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hoppas dom blir nöjda iaf var en satans dyr frakt på chassit

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Skrivet av Lemmythekiller:

Hoppas dom blir nöjda iaf var en satans dyr frakt på chassit

Det kan jag tänka mig!! Stort jävla chassi med DVD-brännare och en drös med fläktar!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Man ska för bövelen inte klistra dit massa fula klistermärken på ett kliniskt chassi som Fractal Design Define.

Permalänk
Medlem

Vad fint att ni fixat ihop detta! Jag blir så glad av att se att det verkligen finns folk som hjälper sina medmänniskor!

Tack så mycket för det ni gör!

Permalänk

Fantastiskt bra initiativ av dig. En stor bamsekram till dig och alla som har haft möjlighet att skänka delar till detta beundransvärda ändamål.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk

Jag ska absolut inte ta åt mig all ära! Det är användaren nilhe1 som står bakom allt och det är han som lagt mest tid på det! Men tack ändå

Visa signatur

Permalänk

Eftersom det gått en tid sedan allt blev klart och trots att prosten kan strula bestämde jag mig för att beställa ett moderkort för säkerhets skull. Blev ett ASUS P8H61-M LX3 PLUS R2.0 och bör trilla in på Onsdag om allt går som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så bra att du fick ordning på allt till slut! Svårt när det dyker upp problem sådär på saker som man fått kan jag tänka mig, men du löste det så lite ära ska du allt ha!

Permalänk
Medlem

Härligt att se att du på något magiskt vis fick ihop paketet!
Hoppas de blir minst lika lyckliga på KJ i Halmstad som de blev i JKPG med tanke på alla de problem du stött på..!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att datorn blev fullt fungerande till slut!

Hoppas de blir lyckliga och glada på KJ i Halmstad. Är den överlämnad ännu?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Härligt att se att du på något magiskt vis fick ihop paketet!
Hoppas de blir minst lika lyckliga på KJ i Halmstad som de blev i JKPG med tanke på alla de problem du stött på..!

Tja, magiskt och magiskt kan ju diskuteras

Skrivet av Hinkan:

Trevligt att se att datorn blev fullt fungerande till slut!

Hoppas de blir lyckliga och glada på KJ i Halmstad. Är den överlämnad ännu?

Lämnade över datorn idag och personalen var oerhört tacksamma! Datorn skulle gå till en ensam kvinna med barn vilket känns väldigt bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14291504']Tja, magiskt och magiskt kan ju diskuteras

Lämnade över datorn idag och personalen var oerhört tacksamma! Datorn skulle gå till en ensam kvinna med barn vilket känns väldigt bra!

Detta borde göras oftare
Väldigt bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Underbart att höra att mina gamla ram-minnen kom till nytta, det är glädjande! Detta borde göras oftare.

Varför kan inte Sweclockers ha en öppen insamling konstant och när de kommer in tillräckligt med delar för att bygga en dator så skickar grejerna iväg?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Underbart att höra att mina gamla ram-minnen kom till nytta, det är glädjande! Detta borde göras oftare.

Varför kan inte Sweclockers ha en öppen insamling konstant och när de kommer in tillräckligt med delar för att bygga en dator så skickar grejerna iväg?

Ja dem gjorde sitt, har en sticka över som jag skänker till behövande! Moderkortet jag köpte hade bara plats för 2 stickor.

Din tanke är god men jag kan säga att jag inte kommer ställa upp med något mer datorbyggande iaf. Det tar helt enkelt för mycket tid när man har familj och dylikt! Dessutom när det krånglar lite med leveranser så är det inte så roligt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det tänkt att kvinnojouren skall med datorn till? bra jobbat i vilket fall som helst!

Permalänk
Skrivet av '[¿:

Nice :9

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Lite overkill på strömförbrukningen med det grafikkortet kanske, men man ska väl inte klaga om det är gratis? Bra initiativ. Kanske rotar lite själv i förrådet.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Jävla vilken hjälte!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14293068']Ja dem gjorde sitt, har en sticka över som jag skänker till behövande! Moderkortet jag köpte hade bara plats för 2 stickor.

Din tanke är god men jag kan säga att jag inte kommer ställa upp med något mer datorbyggande iaf. Det tar helt enkelt för mycket tid när man har familj och dylikt! Dessutom när det krånglar lite med leveranser så är det inte så roligt....

Kan jag tänka mig att det gör, men någon annan kan ju göra det.

Var lite orolig om ram-minnerna skulle funka då de var av ovanlig modell (gammal OEM-burk), men var glädjande de jobbar på ännu! Den sista ram-stickan kan du ju behålla som ett "minne" av bygget tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Vad är det tänkt att kvinnojouren skall med datorn till? bra jobbat i vilket fall som helst!

det är ju inte kvinnojuoren som tar datorn, dom är bara en mellanhand
de som får datorerna är fattiga familjer

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vadå overkill på strömförbrukningen? 5870 har ju hyfsat låg idle på ~20W! Datorn bortsett från skärmen lär ju dra runt 40W i idle och ca 180W vid cryptomining

Permalänk

Borde göras mer som detta, man skulle kunna få donera massa komponenter m.m. till Sweclockers eller något så att gamla delar får ett nytt "hem" till behövande

Förövrigt: Otroligt bra

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att detta var en trend... De flesta av oss sitter ju på flera överblivna delar...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Fick ett e-brev skickat till mig idag från kvinnojouren... Finner inte ord!

"Hej Dick!

Vi vill skicka ett stort tack från en mycket glad mamma och hennes ännu gladare barn.Jag hann inte koppla färdigt förran de försökte sätta igång.Om du såg Karl-Bertil Jonsson i julas så har du kanske ett hum om vad utspelades i eftermiddags.
De har under lång tid flyttat runt till olika skyddade boenden p g a allvariga dödshot och har länge önskat ha råd att skaffa en dator för att barnen ska ha lite att göra och för att mamma ska kunna kontakten med sin familj.

De sänder ett stort och varm tack till okända människor som gjort en svår situation lite lättare!!!!

Genom Anneli Björk på Kvinnojouren Viktoria i Halmstad"

Visa signatur