Få in Wifi till sovrum nr 2, vad ska jag köpa? (väldigt fin egenritad planbild inkluderad)

Permalänk
Medlem

Få in Wifi till sovrum nr 2, vad ska jag köpa? (väldigt fin egenritad planbild inkluderad)

Hej!

(Tänkte bara få in här innan att jag saknar all kunskap om det här och hoppas på en enkel lösning,)

Info:
Planritning : http://piclair.com/kr301
Lägenheten är på cirka 70 kvadratmeter.
har 50-100mb/s (Ej fiber)
WIFI'n funkar överallt förutom i badrummet och i sovrum nr 2.

Jag söker någon slags "extender" eller extra router att dra till mitt rum. Då orginal routern från Comhem inte når in till mitt rum.
Lägenheten/byggnaden är delvis byggd med blåbetong. (ifall det gör det svårare för signalen?)
Har redan dragit en sladd från routern till min stationära dator i rummet.
Vad kan jag köpa för att få in en stark signal till mitt sovrum? (nr2 på planteckningen)

//Mvh Edvin

PS. Ska enbart använda WIFI'n till spelkonsol,bärbar dator samt en surfplatta.

Visa signatur

Chassi : Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart / PSU : XFX ProSeries Core Edition 650W PSU /Moderkort : ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 / CPU : Intel Core i7-4770K Processor / Kylare : h60 / Ram:Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 / GPU :Gigabyte GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA / SSD :Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM / HDD : WD Desktop Green 1TB OS : W 8.1

Permalänk
Inaktiv

Köp dig en riktig router och stäng av NAT i Comhemskiten. Det finns ju en hel tråd om Comhem där varannat inlägg beskriver hur dålig deras router är. Köp dig en Asus N eller AC variant.

Permalänk
Medlem

som jag förstår det så har du routern i vardagsrummet och genom den får du wifi överallt förutom badrum och sovrum2, dock har du en sladd till sovrum2??

Så ta bara och koppla in en till router där med wifi i sedan kabel från den till datorn så får du wifi i ditt rum och därmed borde du också få i badrummet eftersom det är pappvägg emellan.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Ubbe Har inte haft några problem med routern på över ett år och allt annat flyter på ordentligt.
Men skulle du kunna vara lite specifik på vilken router man ska försöka införskaffa sig då?

@Extremas Jaha jo jag tänkte det men trodde det skulle bli enklare med en extender ifall det går.

Visa signatur

Chassi : Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart / PSU : XFX ProSeries Core Edition 650W PSU /Moderkort : ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 / CPU : Intel Core i7-4770K Processor / Kylare : h60 / Ram:Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 / GPU :Gigabyte GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA / SSD :Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM / HDD : WD Desktop Green 1TB OS : W 8.1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske missade att du ställde andra krav, men har du tittad på något slags powerlinehttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1742081 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

som jag förstår det så har du routern i vardagsrummet och genom den får du wifi överallt förutom badrum och sovrum2, dock har du en sladd till sovrum2??

Så ta bara och koppla in en till router där med wifi i sedan kabel från den till datorn så får du wifi i ditt rum och därmed borde du också få i badrummet eftersom det är pappvägg emellan.

Nej, två routrar kommer inte fungera, det är en trådlös accesspunkt som ska sättas i rum 2. Sen kan många routrar ställas in så att de blir trådlösa accesspunkter.

Permalänk
Medlem

så : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178679-tp-link_tl-wpa...
Den borde vara det bästa alternativet för mig? fungerar de via skarvsladd eller måste de sitta i förstahands uttaget?
kan även överväga en dyr router ifall det skulle förbättra min internethastighet/ping i spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på dx.com, de har billiga wifi-extenders som man pluggar in i vägguttaget.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Rekordmedlem

Endera sätter du upp flera accesspunkter eller så förbättrar du radioförutsättningarna, flyttar dagens antenn till bättre position eller om du måste ha kvar den i ena hörnet så byter du till antenner som inte skickar signalen ut ur lägenheten utan riktar det mot den yta du vill täcka, dvs ger en öppningsvinkel på 90 grader om du ska ha den placerad i hörnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mjo routern måste stå där den är och ett mindre problem är att jag vet inte om det fanns en antenn förut då det var två-tre år sen jag installerade den.
Men det verkar bli en sån här man kopplar in via eluttaget då det blir relativt enkelt för mig fixa lite. ska man försöka sig på en deluxe modell eller kan jag köpa den jag skickade i det tidigare inlägget?

Edit : Läste på lite mer och det ska tydligen ge ganska dåliga resultat ifall huset är gammalt. så ska man försöka investera i en ny router eller en förstärkare till den gamla routern eller både och?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svalle:

Helt rätt. Vilken väljer du själv. Själv kör jag Asus Rt N65U helt problemfritt men den har ju inte AC nätet men det har ingen av mina datorer heller ännu. Att sätta en extender på en router som i sig är defekt kommer nog att skapa fler problem än fördelar.
En router som ersätter nuvarande är väl använda pengar.

Permalänk

Guide för två routrar i samma LAN

Om du väljer att ha två routrar så stänger du av DHCP på den andra (den nya) routern. Jag tar inget ansvar för om du förstör din router eller ditt nätverk eller dator etc.!

Gör såhär:
1. Tryck på Start och skriv cmd sedan tryck ENTER, skriv sedan ipconfig och tryck ENTER. Scrolla högst upp. Notera vilken Detault Gateway du har. Den borde vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

2. Koppla ENDAST den nya routern till en dator via kabel till t.ex LAN1-porten. Den gamla routern ska inte vara inkopplad i detta skedet.

3. Öppna webbläsaren och gå till http://192.168.0.1 om det inte funkar byt nollan till en etta... Användarnamn och lösen brukar vara: admin password eller admin admin kolla din routermanual...

4. Leta upp DHCP brukar ligga under LAN eller advanced settings i menyerna. Inaktivera DHCP om möjligt. Om inte se dig om efter en ny router eller installera DD-WRT. www.dd-wrt.com

5. Leta upp Routerns interrna IP-adress brukar ligga under LAN i menyerna borde vara 192.168.0.1 (samma som du skrev in i webbläsaren) byt den mot någon ledig adress i LAN:et. T.ex: 192.168.0.55 eller byt ut nollan mot en etta om din Default Gateway IP (i steg 1) har en etta VIKTIGT!

6. Spara inställningarna och starta om routern. Tryck Spara eller Save Settings och stäng av routern. Vänta minst 10 sekunder och starta sedan routern.

7. Koppla in sladden från den gamla routern till t.ex LAN2-porten i den nya routern. Alltså inte WAN eller Internet porten!

8. Klart! Du kan ändra krypteringsinställningarna för WLAN nu om du vill det. Använd WPA2 TKIP+AES om det går! Ändra även lösenordet till routern (det i steg 3) för ännu bättre säkerhet.

Notera: Om du vill komma åt inställningarna i den nya routern igen så använd den IP som du ändrade till!!! http://192.168.0.55 om du föjde guiden...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise