Intel: "PC-marknaden på väg att stabiliseras"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "PC-marknaden på väg att stabiliseras"

Halvledarjätten Intel ser tecken på att den dalande PC-försäljningen är på väg att stabiliseras. Vändningen tillskrivs stationära datorer och rekordförsäljning av Core i5- och Core i7-processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vad menar man med persondatorn egentligen? Nu finns det ju så många olika enheter som är som en dator.....

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem

Kan det ha något att göra med Xbox One och Playstation 4 "besvikelsen" kanske?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Entusiast

Intels försäljningssiffror har väl också att göra med hur mycket de säljer till företag som Dell, Acer, Asus m.m. Skulle vara roligt att se "lösa processorer" och statistiken där.

Att försäljningen minskar/avtar när det kommer till färdiga datorer kan jag mycket väl förstå

Permalänk
Master of Overkill

Nä men PC håller på att dö ...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hm. En sån där gubbe som har headsetet på sig skulle man faktiskt vilja ha!

Permalänk
Avstängd

Min 4-5 år gamla dator funkade superbra.
Nyligen köpten jag ny dator (i7 4770K) men bara för jag fick den gratis genom jobbet.
Den är supersnabb också.

Jag kommer nog inte köpa en ny dator på ett bra tag då jag känner att jag inte behöver det.
Kanske behöver vi snabbare och större diskar när det kommer 4K och 8K filmer med 7.1, 10.2 och 22.2 surround.
Kanske behöver vi snabbare processorer och grafikkort för real-time raytracing.

Men något sånt finns inte, så min dator förblir overkill.

Permalänk
Medlem

DefQon 1 som bakgrundsbild?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Hm. En sån där gubbe som har headsetet på sig skulle man faktiskt vilja ha!

det är en blue snowball mikrofon

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K (4,4ghz) GPU: Zotac Gtx 780. RAM: CORSAIR 16GB 1600MHZ VENGEANCE. Chassi: Define R4. OS: Windows 8.1 64-bit

Permalänk
Medlem

Kul att höra, hoppas dom kan utveckla sin hårdvara något då. Inte bara sitta still i båten ända tills AMD ev lanserar något dugligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Hm. En sån där gubbe som har headsetet på sig skulle man faktiskt vilja ha!

haha, det är en mikrofon
blue snowball. men det är en riktigt bra mikrofon, så om du köper den som headset-upphängare får du även en jävligt bra mick på köpet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Marknaden lär inte dö där emot antar jag att "färdiga" paket ligger i en neråt spiral på PC marknaden. Dels för att många kunder är väldigt medvetna om vad dom vill ha men sen även till viss del misstänker jag oavsett vad andra anser att Windows 8 installation på ny köp är föga lockande för många.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

R.I.P in peace PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

R.I.P in peace PC

Man måste bara få fråga vad R.I.P står för enligt dig?

Det är ju värre än alla som skriver "pga av" och inte fattar vad pga står för.

Var bara tvungen att gnälla av mig på detta, tack för ordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

R.I.P in peace PC

Rest in peace in peace

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Härligt att höra!

Kan dock inte beskriva hur det känns när någon har en Snowball och sedan ett Siberia V2.....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tror detta är till följd av att AMD tappat ryktet som vettig gaming CPU. Kanske tyvärr med all rätt. Vill man inte riskera att få CPUn ska flaska vid spel väljer de allra flesta en intel, ett säkert kort. Det behövs konkurrens! Kom igen AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

DEFQON.1

Permalänk

Vad är det för tripod stativ han använder till micen? Jag har själv orginal stativet som ser likadant ut men det går väl inte att vinkla uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Tror detta är till följd av att AMD tappat ryktet som vettig gaming CPU. Kanske tyvärr med all rätt. Vill man inte riskera att få CPUn ska flaska vid spel väljer de allra flesta en intel, ett säkert kort. Det behövs konkurrens! Kom igen AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Dem funkar att gäjma på!

Men visst så tycker man väl att dem borde ha kommit upp i prestanda liknande Intel nu! eftersom Intel låg så långt efter amd ett bra tag men sedan tog sig om med råge!

Och AMD har väl en del duktiga folk som har kunskap att komma ifatt Intel vet inte vad dem pysslar med riktigt så svårt kan det väl inte ändå vara?
8-10 år nu har dem haft på sig att komma igång med nåt vettigt?

Gött att marknaden stabiliserat sig OT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

R.I.P in peace PC

R.I.P = Rest in Peace, bara så du vet.

I övrigt så handlar artikeln om att PC är på väg uppåt igen, inte att PC håller på att dö.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Dem funkar att gäjma på!

Men visst så tycker man väl att dem borde ha kommit upp i prestanda liknande Intel nu! eftersom Intel låg så långt efter amd ett bra tag men sedan tog sig om med råge!

Och AMD har väl en del duktiga folk som har kunskap att komma ifatt Intel vet inte vad dem pysslar med riktigt så svårt kan det väl inte ändå vara?
8-10 år nu har dem haft på sig att komma igång med nåt vettigt?

Gött att marknaden stabiliserat sig OT!

okunskap från folk som du är problemet.

AMD var ifatt och framför intel 2005-2006 men eftersom intel ifrån 2000-2009 mutade sig fram och totalt dödade den konkurans som fanns har lämnat AMDs prestanda marknad vid en i5as prestanda nivå med strömförbrukning av ett high end grafikkort på CPU fronten. AMDs senaste vettiga serie var Vishera om den hade kommit 1 år tidigare. annars var det phenom cpuerna innan problemet var att de helt övergav dem istället för att fortsätta och utveckla dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Vad är det för tripod stativ han använder till micen? Jag har själv orginal stativet som ser likadant ut men det går väl inte att vinkla uppåt?

Det finns lite olika varianter av Snowball.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

okunskap från folk som du är problemet.

AMD var ifatt och framför intel 2005-2006 men eftersom intel ifrån 2000-2009 mutade sig fram och totalt dödade den konkurans som fanns har lämnat AMDs prestanda marknad vid en i5as prestanda nivå med strömförbrukning av ett high end grafikkort på CPU fronten. AMDs senaste vettiga serie var Vishera om den hade kommit 1 år tidigare. annars var det phenom cpuerna innan problemet var att de helt övergav dem istället för att fortsätta och utveckla dem.

Jo, de var lite mystiskt att helt plötsligt försvann alla Athlon 64 burkar från affärerna och de vara bara P4 som kunde köpas även om de kosta mer och var sämre.

Seriöst P4 var så jävla värdelös jämfört mot Athlon 64. Sen var de ju Pentium D som va sämst mot Athlon 64 X2.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

DefQon 1 som bakgrundsbild?

Ja, riktigt fett!

Permalänk

Lugna er grabbar, jag skapar bara lite hat på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

okunskap från folk som du är problemet.

AMD var ifatt och framför intel 2005-2006 men eftersom intel ifrån 2000-2009 mutade sig fram och totalt dödade den konkurans som fanns har lämnat AMDs prestanda marknad vid en i5as prestanda nivå med strömförbrukning av ett high end grafikkort på CPU fronten. AMDs senaste vettiga serie var Vishera om den hade kommit 1 år tidigare. annars var det phenom cpuerna innan problemet var att de helt övergav dem istället för att fortsätta och utveckla dem.

Jo precis! Tråkigt att de sneddat in i en återvändsgränd.

Lite kuriosa om hur prisvärd phenom var/är:
Mina bröder har båda två budgetdatorer med några år på nacken nu. Båda sitter på AM3 platform med phenom x2 (minns tyvärr inte modell, tror det var 565), dessa flaskhalsa i nästan samtliga spel framför GPUn (HD 7750) och minne. Tänkte att det är dags för dem båda att uppgradera, det är dock dyrt om man bara har månadspeng

Jag tänkter att man åtminstone kan se vad överklockning kan ge då båda sitter på tornkylare(mest p.g.a. ljudnivå).
Till min förvåning lyckades jag låsa upp två extra kärnor på båda processorerna felfritt!
Efter lite och överklockning på det är därefter de flesta spel spelbara med mariginal!

Snacka om prisvärda CPUer som definivt presterar bättre än väntat och speciellt till förhållande till kostnaden.
De kan inte konkurrera med intel, men den platformen hade potenial!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nä men PC håller på att dö ...

Ja, det kommer det nog göra. Om vi jämför med dagens försäljningssiffror. Tror knappt att PC kommer vara aktuellt om 10 år. Då är det streaming som gäller. Mobiler kommer även att vara tillräckligt starka för kontorsarbete. Så det är bara att koppla mobilen till en skärm samt en bluetooth mus och ett bluetooth tangentbord.

Användningsområdet för PC krymper helt klart.

Permalänk
Medlem

Ja, datorerna räcker ju längre nuförtiden. Jag slänger inte längre bort gamla datorer, utan de blir HTPC och gäst-spel-datorer.

Den vassaste gäst-PCn har iaf Athlon x4 och ett HD4870, så det är inte många spel som den inte klarar i bra fart. Då är det rätt gammal CPU och GPU kan man tycka.

Själv är jag nöjd med min Phenom II X6 på ca 4GHz o.c. känns inte aktuellt att köpa något nytt, varken Intel eller AMD än på något år eller två, när den klarar allt jag slänger på den utan problem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX