Valve skippar pekskärm i Steam Controller

Permalänk
Medlem

Detta gillas! Batteritid lär ju gå upp och pris ned utan en pekskärm. De punkterna överväger lätt fördelarna med funktionalitet som den skulle ge.

Jag skulle nog faktiskt vilja se 1 analog spak dock (bara 1, inte 2), på den högra sidan där man brukar styra rörelser. Då får man det bästa av båda världar så att säga: du har fortfarande en pekplatta som du kan styra mus eller sikte med (vilket är bra mycket bättre med en pekplatta än med en analog spak) och du har en analog spak till att styra hur din karaktär rör sig (I majoriteten av spel).
En analog spak tillåter även lättare kontrol av platformsspel, vilket är något jag skulle använda kontrollen till.

Skrivet av THB:

Nu skall bara trackpadsen bort och ersättas av analoga styrspakar.

Jag kommer dock att fortsätta köra med den bästa handkontrollern någonsin, Xbox 360.

Nja, nu ska vi nog inte overdriva här..
360 kontrollen har en mängd problem.
De tre största är enligt mig:
1. Formen på de analoga spakarna. Toppen på spaken har en förhållandevis skarp kant som gör att jag (och många andra) får ont i tummen om jag spelar under långa perioder.
2. D-paden är klunkig.
3. Formen är inte fullt ergonomisk. Valet att böja kontrollen som en båge (sett från sidan) men ha kontroll elementen (spakar, styrkors, snappar) rakt upp gör att man måste böja händerna onaturligt för att nå vissa delar av kontrollen.

Detta betyder inte att 360 kontrollen är dålig, den är faktiskt en av de bättre på marknaden just nu, men den är verkligen inte perfekt.
Xbox One kontrollen ser aningen bättre ut. Problemet med formen ser ut att vara kvar, vilket även problemet med spakarnas form ser ut att vara, men en bättre D-pad är bara det nästan värt ett köp.

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Det är en prototyp

Hittade en intressant recension från 7 jan 2014 btw:
http://www.techradar.com/reviews/gaming/games-consoles/contro...

(inkl en ny video)

Tackar för länken, den var intressant.

Permalänk

Kudos till Valve som tar åt sig och ändrar sig efter feedback från testare! Det här kommer bli riktigt intressant.

Alla som klagar på att den ser obekväm ut eller verkar fet eller oergonomisk kanske borde kolla på lite intryck från användare. Den är inte designad att hållas på riktigt samma sätt som dagens mainstreamkontrollers. Tummarna ska komma upp högre ovanför själva kontrollen så att de inte ligger och drar över trackpadsen när man navigerar runt. Tänk att man ska jobba med topparna av sina tummar bara, då behöver man hålla annorlunda för att få en annan vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Fulare får man leta efter

För att utseende är viktigare än ergonomi och funktion.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Relevant kanske kan vara att titta på äldre prototyper för att se hur mycket de kan ändra sig innan leverans. Knappuppsättningen brukar spikas rätt tidigt för att utvecklare ska ha något att jobba mot, men övrig kosmetika och ergonomi är fritt närapå fram till lanseringsdagen.

Playstation 1-prototyper på vägen till slutliga designen längst ner till höger (de till synes extra knapparna på bild "nordost" är bara Start+Select med annan design, antar jag):

Större bilder:

Playstation 3-prototyp, kallad "Boomerang":

Vilket alltså till slut blev en återgång till Dual Shock-konceptet:

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Nya layouten ser riktigt nice ut. Nu hoppas jag bara på ett riktpris på runt 600. Vägrar betala 1000 spänn för en jälva kontroll.

Permalänk
Skrivet av Commander:

För att utseende är viktigare än ergonomi och funktion.

Visst, men inte vill jag ha en sån där grej på vardagsrums-bordet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Nya layouten ser riktigt nice ut. Nu hoppas jag bara på ett riktpris på runt 600. Vägrar betala 1000 spänn för en jälva kontroll.

Jag tycker nog 600 låter rätt saftigt det också.
Jag skulle nog snarare tippa på 400-500 då jag inte tror Valve kommer ta ut mycket vinst på kontrollerna(de vill att så många som möjligt ska hoppa på trenden), men självklart så beror det ju även på vilka delar de använder (hur dyra de är att tillverka). Ett stort batteri skulle kunna dra upp priset.
En pekskärm är ju t.ex. säkert skillnaden mellan 500 och 600kr.

Permalänk
Inaktiv

Var det för kostsamt att klistra på en mindre pekskärm eller gör de allt för att konkurrera (lägre pris) med XBOX och PlayStation kontrollen?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kommer två alternativ eller nått. Gillade verkligen förra designen men verkade ju inte alla göra. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

En annan bild på den nya varianten.

Permalänk

Jag förstår fortf. inte riktigt grejen med steam-machines, är det inte exakt samma sak som att lira på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

Jag förstår fortf. inte riktigt grejen med steam-machines, är det inte exakt samma sak som att lira på PC?

I praktiken så är det ju bara en skräddarsydd pc med ett fritt tillgängligt OS.Några möjligheter skulle kunna vara;

*Steam machine säljs till billigare pris än att plocka ihop lådan själv
*Steam machine har häftigare design
*Steam machine har garanterat komponenter som fungerar väl med OS (AMD grafikkort kanske inte är ett bra val om man bygger själv)

Tror det är smart av Valve att bygga en plattform likt xbox live där enkelhet är centralt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

Jag förstår fortf. inte riktigt grejen med steam-machines, är det inte exakt samma sak som att lira på PC?

Tja, om man spelar t.ex. AC4 på PC är inte det att spela samma spel som på en konsol?

Steam Machines = Vardagsrums-PC tänkt att vara enkla att starta, använda och spela på med handkontroll och kör Steam OS. PC = allroundmaskin med Windows.

I övrigt är det bra om vi får ett konkurrerande operativ man kan spela på. Steam OS betyder spel på Linux. Windows på PC styrs av Microsoft som inte är värst intresserade av spel på PC, eftersom de lagt alla ägg i samma korg med Xbox. Betyder också att Microsoft inte lyft ett finger för att främja spelande på PC under de senaste tio åren.

Om Steam Machines i längden leder till att vi kan köra spel på Linux-PC är jag all-in.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Relevant kanske kan vara att titta på äldre prototyper för att se hur mycket de kan ändra sig innan leverans. Knappuppsättningen brukar spikas rätt tidigt för att utvecklare ska ha något att jobba mot, men övrig kosmetika och ergonomi är fritt närapå fram till lanseringsdagen.

Playstation 1-prototyper på vägen till slutliga designen längst ner till höger (de till synes extra knapparna på bild "nordost" är bara Start+Select med annan design, antar jag):

http://i.imgur.com/5UT23DA.jpg?1

Större bilder:

http://i.imgur.com/bx69AGz.jpg?1

http://i.imgur.com/yczNdQk.jpg?1

Playstation 3-prototyp, kallad "Boomerang":

http://i.imgur.com/j3Zs7XK.jpg?1

Vilket alltså till slut blev en återgång till Dual Shock-konceptet:

http://i.imgur.com/ARDZxnr.jpg?1

Här är en bild från Valves lilla utställning med prototyper för deras handkontroll. Det har hänt en del med tiden kan man ju säga.

Notera första versionen som är en sönderskruvad och sedan ihoptejpad handkontroll från Xbox 360.

Bilderna kommer från den här artikeln som är rätt intressant även om den kanske inte är så relevant längre: http://www.theverge.com/2013/11/4/5063760/we-try-the-steam-ma...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

I övrigt så verkar det som de kommer ha Crowdsourced configurations, typ populära configs för spel kanske läggs upp på spelets Steamsida?

Finns en bunt info här:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=97231172&postcount...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur ergonomisk är kontrollen?
Kommer man kunna nå dom fyra knapparna lätt eller blir dom för långt borta?

Formen ser ju ut att lösa ett av mina irritationsmoment med 360 kontrollen, men det återstår ju å se hur bra pekplattorna funkar.
Som jag skrev tidigare i tråden så hade jag gärna sett 1 analog spak istället för den vänstra pekplattan, för att få det "bästa av två världar" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Formen ser ju ut att lösa ett av mina irritationsmoment med 360 kontrollen, men det återstår ju å se hur bra pekplattorna funkar.
Som jag skrev tidigare i tråden så hade jag gärna sett 1 analog spak istället för den vänstra pekplattan, för att få det "bästa av två världar" så att säga.

Avsaknaden av en analog spak ser jag också som ett problem. Men jag hoppas att de gör trackpadsen möjliga att agera analoga spakar. Alltså att ju längre ut du har fingret motsvarar att spaken flyttas mot kanten. Borde vara enkelt att lösa det i mjukvaran? Jag ser iallafall väldigt ljust på framtiden för Steam OS! Aldrig har Valve gjort någon besviken.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Avsaknaden av en analog spak ser jag också som ett problem. Men jag hoppas att de gör trackpadsen möjliga att agera analoga spakar. Alltså att ju längre ut du har fingret motsvarar att spaken flyttas mot kanten. Borde vara enkelt att lösa det i mjukvaran? Jag ser iallafall väldigt ljust på framtiden för Steam OS! Aldrig har Valve gjort någon besviken.

Det kommer de garanterat göra.
Men jag hade ändå viljat se en analog spak för just rörelser då den har flera fördelar mot en platta.
Att sedan ha en platta att styra sikte eller kamera med skulle ju vara mer fördelaktigt än en andra spak.
D.v.s det bästa av två världar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Var det för kostsamt att klistra på en mindre pekskärm eller gör de allt för att konkurrera (lägre pris) med XBOX och PlayStaystation kontrollen?

Valve verkar ju satsa en del på "VR" och samarbetar mycket med "Oculus Rift" folket. En handkontroll med en display känns kanske inte så relevant om man sitter med en display på huvudet

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell