Intel betalar tillverkare för att använda Bay Trail-T i surfplattor

Permalänk
Melding Plague

Intel betalar tillverkare för att använda Bay Trail-T i surfplattor

Bristande integration i Bay Trail-T får Intel att rabattera plattformen, någonting företaget ser som en nödvändighet för att kunna konkurrera i de lägre prissegmenten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer intel åt foket!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Snusfri

Good Guy Intel!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Mer intel åt foket!

Skrivet av THB:

Good Guy Intel!

Förklara gärna hur ni ser detta som positivt.

På ARM sidan finns det åtminstone konkurrens mellan Samsung, Qualcomm etc. Skulle x86 bli "standard" på tablets/mobiler hamnar vi till slut i samma situation som idag på datorer, det vill säga monopol till Intel.

Personligen skulle jag helst se att ARM tar marknadsandelar på desktopmarknaden, men det är bara önsketänkande.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk

Så de mutar nästan tillverkare för att de ska använda deras processorer? Visar återigen vilket företag Intel är. Det är bara att inte köpa deras produkter och köpa AMD och ARM som gör minst lika bra processorer om inte bättre.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det inte precis sånt här de blev dömda för med AMD? Bara att de inte försöker dölja det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Så det är därför jag fortfarande väntar på en x86 apu platta........ :-/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skäggig legend

Är det lagligt? Om jag inte minns fel så var det just Intel som betalade/extremt bra rabatter för att tillverkare skulle använda just Intel? De blev dömda och betalade skadestånd till AMD. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Är det inte precis sånt här de blev dömda för med AMD? Bara att de inte försöker dölja det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av XHI:

Är det lagligt? Om jag inte minns fel så var det just Intel som betalade/extremt bra rabatter för att tillverkare skulle använda just Intel? De blev dömda och betalade skadestånd till AMD. Rätta mig om jag har fel

Att öppet ge rabatt TROR jag inte är något de kan åka dit för.

I AMD-fallet så hade de väl mutat datortillverkare att ignorera AMD, dvs de fick pengar om de inte sålde AMD överhuvudtaget? Det är däremot direkt olagligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

De ger i princip rabatter till tillverkarna så de skall börja göra instegsplattor med Intel plattformen.
Intel smusslar inte med detta utan går ut med det publikt.

Men AMD-folket skall givetvis twista det till att de mutar och smusslar när så inte alls är fallet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att öppet ge rabatt TROR jag inte är något de kan åka dit för.

I AMD-fallet så hade de väl mutat datortillverkare att ignorera AMD, dvs de fick pengar om de inte sålde AMD överhuvudtaget? Det är däremot direkt olagligt.

Precis. Det är skillnad på att sälja med förlust (eller ickevinst) och att hota företag som vänder sig till en konkurrent.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av THB:

De ger i princip rabatter till tillverkarna så de skall börja göra instegsplattor med Intel plattformen.
Intel smusslar inte med detta utan går ut med det publikt.

Men AMD-folket skall givetvis twista det till att de mutar och smusslar när så inte alls är fallet.

Snarare Intel fanboys som vänder detta till något helt normalt och lagligt. De kanske undviker att bryta mot lagen på detta sättet men det är inte öppen och rättvis konkurrens den saken är säker.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Snarare Intel fanboys som vänder detta till något helt normalt och lagligt. De kanske undviker att bryta mot lagen på detta sättet men det är inte öppen och rättvis konkurrens den saken är säker.

Förklara gärna hur det inte är det? Det är inte som att Intel ger rabbattkoder för att tilkverkare ska sluta med ARM..

Permalänk
Medlem

Tycker rubriken är missvisande. Att sälja något med rabatt är inte samma sak som att betala tillverkare även om det rent tekniskt sett leder till samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte detta som gjorde att Intel fick betala ofantliga mängder böter för tidigare?

Edit: Såg att flera redan nämnt detta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Intel står för en del av tillverkningskostnaden. Absolut inget konstigt med det. Precis som när vilket annat företag som helst väljer sänka priset på sin produkt för att bli mer konkurrenskraftig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Förklara gärna hur det inte är det? Det är inte som att Intel ger rabbattkoder för att tilkverkare ska sluta med ARM..

Intel gör det uppenbarligen för att de har råd. Tillverkarna vill inte ha deras processorer i sina surfplattor och då ger Intel rabatter till tillverkare för att ta sig in på marknaden. Det är säkert inte olagligt men normalt sett så får man göra bra produkter och prissätta på rätt sätt för att vinna marknadsandelar men Intel ger istället fina förmåner till de som vill använda deras processorer känns inte som konkurrens på rätt sätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Är inte detta som gjorde att Intel fick betala ofantliga mängder böter för tidigare?

Edit: Såg att flera redan nämnt detta.

Intel betalade tex. Dell för att _inte_ använda AMD det är en väsentlig skillnad.

Det är ingen som skulle säga att AMD betalar tillverkare för att använda deras produkter eftersom de är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såå, historien upprepar sig själv och Intel använder sin största resurs gentemot sina ARM konkurrenter, sin stora kassakista, för att ta marknadsandelar. Känns ändå en aning överambitiöst att nästan sälja lika många Bay-Trail plattor som iPads, iPads lär ju inte tappa så mycket, och ARM borde inte tappa massor på så kort tid heller, tror man att plattmarknaden ska växa så mycket?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Intel gör det uppenbarligen för att de har råd. Tillverkarna vill inte ha deras processorer i sina surfplattor och då ger Intel rabatter till tillverkare för att ta sig in på marknaden. Det är säkert inte olagligt men normalt sett så får man göra bra produkter och prissätta på rätt sätt för att vinna marknadsandelar men Intel ger istället fina förmåner till de som vill använda deras processorer känns inte som konkurrens på rätt sätt.

Tror inte tillverkarna bryr så mycket om vad det står för namn på tillverkaren av CPU, dom ser till funktion och kostnad, och vad dom kan sälja den färdiga produkten till konsument för.

Och det är just konsumentens krav och önskemål på funktion, egenskaper och pris som styr vad för CPU som kommer sitta i plattan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Om det på sikt innebär att mobila enheter fungerar likadant som en PC, där man kan köra vilken mjukvara man vill och inte är låst till typ en nästan två år gammal version av Android eller annat OS på nåder från tillverkaren så är jag helt klart positiv till detta.

Om ARM är konkurrens så har det iaf inte inneburit någon vinst för konsumenten. Billiga i inköp ja där de förekommer i smart phones, NAS etc, men inte så billiga när de sedan klipps av från uppdateringar efter typ två år. Det är klart att man kan hamna i kläm med hårdvara och drivrutiner på PC också, men det mest har klarat sig från XP -> Vista -> W7 -> W8 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så de mutar nästan tillverkare för att de ska använda deras processorer? Visar återigen vilket företag Intel är. Det är bara att inte köpa deras produkter och köpa AMD och ARM som gör minst lika bra processorer om inte bättre.

Skrivet av Michaelo:

Är det inte precis sånt här de blev dömda för med AMD? Bara att de inte försöker dölja det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av XHI:

Är det lagligt? Om jag inte minns fel så var det just Intel som betalade/extremt bra rabatter för att tillverkare skulle använda just Intel? De blev dömda och betalade skadestånd till AMD. Rätta mig om jag har fel

I det här fallet kör de åtminstonne med öppna kort, men det tvättar inte bort smutsen från den gången de marginaliserade AMD enbart med ekonomiska muskler. tycker jag i alla fall. Jag tänker fortsätta att inte köpa intel av principskäl.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Det som är olagligt är om denna rabatt vore förenad med någon motprestation, t.ex. "ni får rabatten om ni köper X% mindre från tillverkare Y".

Att bara ge en rabatt rakt av är helt OK och något som förhoppningsvis bara är positivt för oss kunder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Konstig titel som sagt, men ser inget fel på det Intel gör. Intel har inget som helst ansvar att se till att konkurrenter lyckas sälja sina produkter, det ligger på var företags ansvar givetvis. Sen kan man ju alltid diskutera att konkurrensen blir lidande, vilket är en möjlighet. Men det ligger givetvis inte på Intel att se till att det blir rättvis konkurrens, det ligger om någon stans på den Amerikanska regeringens sida att se till att det blir rättvist.

Det är ganska absurt att anklaga företag för orättvis och olaglig marknadsföring när det faktiskt är tillåtet och helt ok för detta företag att utnyttja sina resurser till legitima ändamål. Sen att Intel Mutade div företag kan ju ha påverkat hur marknaden ser ut idag, men det ärendet är löst i domstol och Intel fick betala skadestånd, så att ta upp det argumentet känns ju ganska förlegat.

Sen kan man ju alltid gå och älta gammal skit, men världen är inte rättvis majoriteten av gånger och det finns inget man egentligen kan göra utöver att blicka framåt istället. För att fastna i gammalt grubbel hjälper faktiskt ingen & inget förutom sitt egna behöv för självömkande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Qualcomm betalar eller subventionerar kinesiska företag för att använda Snapdragon 200 och Snapdragon S4 Play också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

Men är inte detta prisdumpning, något som kanske inte är olagligt, men kan ge upphov till strafftullar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad som gör detta agerande lagligt och agerandet på marknaden för persondatorer olagligt är att Intel har en ledande ställning på marknaden på persondatorer och därmed ett ökat ansvar för att konkurrens sker på ett rättvist sätt. Dessutom betalade Intel rabatter för att tillverkare bara skulle använda Intel, något som aldrig är tillåtet. Däremot finns det mindre hinder att sälja för förlustpris för att ta sig in på en marknad man har liten andel i.

Ut ett konsumentperspektiv är så klart ARM och Android att föredra. ARM är i princip fritt för vem som helst att tillverka till skillnad från x86 som är på en dyr och hårt hållen licens av Intel. Endast AMD har fått ta del av x86 och så lär det förbli tills den dagen AMD dör och konkurrensmyndigheter börjat klaga. Android är i sig inte fritt men källkoden är det vilket öppnar för moddar (Cyanogen t.ex.) och ger en lägre tröskel för att utveckla på området samt att det är betydligt lättare att stödja Android-appar på andra operativsystem (så som Linux).

x86 är också i sig en ganska dålig arkitektur för den som söker en strömsnål processor. ARM är helt enkelt bättre för ström/prestanda. Däremot är ARM inte mycket värt när det kommer till mer avancerade spel och program.

Skrivet av bjornhallberg:

Om det på sikt innebär att mobila enheter fungerar likadant som en PC, där man kan köra vilken mjukvara man vill och inte är låst till typ en nästan två år gammal version av Android eller annat OS på nåder från tillverkaren så är jag helt klart positiv till detta.

Om ARM är konkurrens så har det iaf inte inneburit någon vinst för konsumenten. Billiga i inköp ja där de förekommer i smart phones, NAS etc, men inte så billiga när de sedan klipps av från uppdateringar efter typ två år. Det är klart att man kan hamna i kläm med hårdvara och drivrutiner på PC också, men det mest har klarat sig från XP -> Vista -> W7 -> W8 tycker jag.

Berätta gärna mer om hur uppgraderingen mellan XP, Vista, W7 och W8 är gratis. Berätta gärna också om hur du har fler drivrutinsfel i Android jämte Windows. Android uppdaterar sitt operativsystem gratis, sen om just din tillverkare är lat med att implementera uppdateringen är en annan femma. Inget hindrar den händiga från att installera Cyanogen, något som i de flesta fall är lättare än att installera Windows på en persondator. Snart släppa även en telefon med Cyanogen förinstallerat. Och jag har då aldrig behövt ens tänka på drivrutiner på Android, något som jag definitivt fått problem med i Windows flera gånger.

Problemet är att de flesta smartphoneanvändare inte vill vara händiga med sin maskin och inte vill betala 1000kr var tredje år i uppdateringar. Ubuntu finns redan som beta till smartphones så där har vi på god väg alla fördelar som en PC kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Here it goes again...

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det för tomtar på forumet nuförtiden??.."Intel mutar","Intel är onda",bla bla bla. Att ge kunder rabatterade priser på sina produkter(ibland även gå med förlust ett tag) för att öka sina marknadsandelar är inget olagligt eller ens ovanligt. Sker hela tiden i all slags företagsverksamhet,se flygbolag eller "våra" hemelektronik kedjors priskrigande för ngra exempel.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det som fällde Intel mot AMD var att Intel använde sin position som marknadsledande för att stänga ute mindre konkurrenter från marknaden och det är olagligt. På den mobila marknaden är det ARM som är marknadsledande så här har Intel betydligt större spelrum innan de kan bli dömda för något.

Visa signatur

Idag kom Athlon64