Permalänk
Medlem

Time-lapse project med GoPro

Hej alla! Forst vill jag be om ursakt for att jag inte har tillgang till aao och ett svenskt tangentbord. Nu till fragan!

Tanker cykla kust-kust i USA i sommar och kom pa att det vore SUPERHAFTIGT om man kunde gora en time-lapse over hela resan med en GoPro-kamera. Tankte mig en bild var 5:e minut sa att ett dygn blir runt 9.6 sek vid 30 fps.

Fragan ar da foljande:

Ar det mojligt att genomfora detta? Att lata kameran pa nagot sett ta en bild var femte minut utan att man sjalv maste gora detta manuellt? Hur ofta skulle man behova ett batteri? Och nollstalls installningarna nar man byter batteri? Hur gor man? (Har en grym farsa pa programmering, men exakt hur borde man gora?).

Har noll koll pa GoPro sen innan.

Tack pa forhand!
Weestman

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Fasen vad coolt med cykelresa, sugen på att göra likadan resa längre fram.

Jag hade en GoPro 2 tidigare och tror att det är samma eller liknande i de nya också. Du kan ställa in ett visst intervall i menyn för intervall-fotografering (timelapse). Så den tar en bild var 5:e minut och hur många bilder som skall tas, du behöver inte programmera något. Men den är ju igång hela tiden vilket lär dra en del batteri, ingen aning om hur länge de räcker på 3:an. Hoppas någon kan ge mer input som har en GoPro till hands.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Fasen vad coolt med cykelresa, sugen på att göra likadan resa längre fram.

Jag hade en GoPro 2 tidigare och tror att det är samma eller liknande i de nya också. Du kan ställa in ett visst intervall i menyn för intervall-fotografering (timelapse). Så den tar en bild var 5:e minut och hur många bilder som skall tas, du behöver inte programmera något. Men den är ju igång hela tiden vilket lär dra en del batteri, ingen aning om hur länge de räcker på 3:an. Hoppas någon kan ge mer input som har en GoPro till hands.

Drar timelapse lika mycket som film? För filma kan man göra i runt 2 timmar med 3:an. Men timelapse via GoPro verkar vara max 60 sek-intervaller, vilket ger 5 gånger mer bilder än jag vill ha...

Tack för svar!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Drar timelapse lika mycket som film? För filma kan man göra i runt 2 timmar med 3:an. Men timelapse via GoPro verkar vara max 60 sek-intervaller, vilket ger 5 gånger mer bilder än jag vill ha...

Tack för svar!

Jäklar vilken resa, tyvärr vet jag inte hur ni ska göra med go pron.

Vilken väg tar ni? hur har ni planerat med Mat och vatten, det finns ganska långa sträckor (50+ mil) utan någon bebyggelse

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hej alla! Forst vill jag be om ursakt for att jag inte har tillgang till aao och ett svenskt tangentbord. Nu till fragan!

Tanker cykla kust-kust i USA i sommar och kom pa att det vore SUPERHAFTIGT om man kunde gora en time-lapse over hela resan med en GoPro-kamera. Tankte mig en bild var 5:e minut sa att ett dygn blir runt 9.6 sek vid 30 fps.

Fragan ar da foljande:

Ar det mojligt att genomfora detta? Att lata kameran pa nagot sett ta en bild var femte minut utan att man sjalv maste gora detta manuellt? Hur ofta skulle man behova ett batteri? Och nollstalls installningarna nar man byter batteri? Hur gor man? (Har en grym farsa pa programmering, men exakt hur borde man gora?).

Har noll koll pa GoPro sen innan.

Tack pa forhand!
Weestman

GoPro har en time-lapse funktion inbyggt där man kan ställa frekvensen och de nollställs inte när man byter batteri. Om du cyklar i gott väder kan du ju ha ett batteripack i ryggan och sen köra en USB kabel som laddar kameran hela tiden.

Jag skulle vilja tipsa om Chestmount fästet. Ger otroligt trevligt vy när man cyklar.

Jag är lite osäker på frekvenser på time-lapse fukntionen. Starta upp min kamera nu och återkommer med svar!

edit:

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Du kan koppla in en usb-sladd från t.ex. en laptop och ta ström därifrån. Jag har en GoPro3 och den äter verkligen batteri så skall du fota en hel dag så är nog en extern strömkälla att föredra. Sen undrar jag om inte en bild var 60s/5min blir extremt hoppig och jobbig att titta på om kameran rör sig?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jäklar vilken resa, tyvärr vet jag inte hur ni ska göra med go pron.

Vilken väg tar ni? hur har ni planerat med Mat och vatten, det finns ganska långa sträckor (50+ mil) utan någon bebyggelse

Vi kommer cykla längs bebyggda områden förutom i Nevada där det kan bli lite väl långa sträckor (kan jag tänka mig). Men då cyklar vi ändå längs med vägar och det bör finnas någon bensinmack här och var.

Vi kommer att cykla från NY upp till Kanada (Ottawa, Toronto), ner till Detroit, Chicago och sen vidare mot Denver i Colorado, genom Utah och Zion National Park ner till Grand Canyon och vidare mot Vegas och LA, sen avsluta i San Diego.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Du kan koppla in en usb-sladd från t.ex. en laptop och ta ström därifrån. Jag har en GoPro3 och den äter verkligen batteri så skall du fota en hel dag så är nog en extern strömkälla att föredra. Sen undrar jag om inte en bild var 60s/5min blir extremt hoppig och jobbig att titta på om kameran rör sig?

Kommer att fästa kameran på styret eller åtminstone på en fast punkt. Finns det någon mer strömkälla än laptop?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Valfritt USB batteri-pack är väl nästan givet för lite extra el under resans gång.

Kommer ni gå inför det som ett RAAM (det vill säga så fort som möjligt) eller bara mer som en sightseeing tur på cykel?

Permalänk
Medlem

http://www.voltaicsystems.com/ säljer bra solpaneler, kombinera med deras batteri så har du så att du klarar dig tror jag. Skicka ett mail och berätta om vad du ska göra kanske du får spons guide: http://www.voltaicsystems.com/gopro-solar-charger.shtml

http://cam-do.com/GoProTimeController.html säljer en massa tillbehör till gopro

http://sivacycle.com/ en dynamo som ger dig 5v 1A. Väntar själv på en sådan här

Permalänk
Medlem

Det går, ställ in gopron att ta bild var 5e minut, glöm inte att ställa ner bildkvalitén, ska du göra en 1920x1080 film av det är det väldigt onödigt att den tar 12mp bilder. Detta kommer spara utrymme, annars är det bara extra minneskort resebatteripack som du kan ladda med/extrabatteri. Sedan en ordentlig montering

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Valfritt USB batteri-pack är väl nästan givet för lite extra el under resans gång.

Kommer ni gå inför det som ett RAAM (det vill säga så fort som möjligt) eller bara mer som en sightseeing tur på cykel?

Skrivet av Romoes:

http://www.voltaicsystems.com/ säljer bra solpaneler, kombinera med deras batteri så har du så att du klarar dig tror jag. Skicka ett mail och berätta om vad du ska göra kanske du får spons guide: http://www.voltaicsystems.com/gopro-solar-charger.shtml

http://cam-do.com/GoProTimeController.html säljer en massa tillbehör till gopro

http://sivacycle.com/ en dynamo som ger dig 5v 1A. Väntar själv på en sådan här

Skrivet av Raffe:

Det går, ställ in gopron att ta bild var 5e minut, glöm inte att ställa ner bildkvalitén, ska du göra en 1920x1080 film av det är det väldigt onödigt att den tar 12mp bilder. Detta kommer spara utrymme, annars är det bara extra minneskort resebatteripack som du kan ladda med/extrabatteri. Sedan en ordentlig montering

Fan vad jag älskar er killar! Dynamon såg riktigt intressant ut! Även solarpanelen. Ska maila ang. spons där!

Vi kommer att ta god tid på oss. 600 mil på 12-16 veckor, just för att vi vill njuta av upplevelsen med. Är dessutom inte speciellt tränad, utan tripen blev rätt spontant planerad

Något mer man kanske bör tänka på, som kan göra timelapsen eller resan i allmänhet trevligare?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hjälpsam

Istället för att bka med en strömhungrig GoPro för en sådan lång resa, så skulle jag rekommendera att du kikar på Memoto https://www.kickstarter.com/projects/martinkallstrom/memoto-l... Narrative http://getnarrative.com/ eller liknande lifelogging kameror som fotar, geotaggar och laddar upp bilder automatiskt och har en nonstop batteritid på 2+ dagar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Finns ju kraftiga batteripack som skulle kunna hjälpa dig på din resa
10 000 mAh+

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Fan vad jag älskar er killar! Dynamon såg riktigt intressant ut! Även solarpanelen. Ska maila ang. spons där!

Vi kommer att ta god tid på oss. 600 mil på 12-16 veckor, just för att vi vill njuta av upplevelsen med. Är dessutom inte speciellt tränad, utan tripen blev rätt spontant planerad

Något mer man kanske bör tänka på, som kan göra timelapsen eller resan i allmänhet trevligare?

Du borde ju helt klart skapa en hemsida och lägga upp bilder från resan allt eftersom. Du kan ju även visa eran eran position via GPS + lite statistik som medelhastighet, dagssträcka osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av karizmatic:

Finns ju kraftiga batteripack som skulle kunna hjälpa dig på din resa
10 000 mAh+

Är inte så insatt i batterier. Konkreta exempel på varor?

Skrivet av Romoes:

Du borde ju helt klart skapa en hemsida och lägga upp bilder från resan allt eftersom. Du kan ju även visa eran eran position via GPS + lite statistik som medelhastighet, dagssträcka osv

Det kommer!!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE