Musmattor storlek gigantisk, erfarenheter och rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Musmattor storlek gigantisk, erfarenheter och rekommendationer.

Jag har för avsikt att köpa en stor (stor!) musmatta men är osäker på vad för någon jag skall skaffa. Storleksmässigt så menar jag en cirkus 80 x 40 cm plus minus lite. Jag undrar om det finns folk här som har erfarenheter och vill dela med sig av dessa. Åsikter och intryck, kvalitet och glid osv. Jag är i första hand intresserad av kvalitet och hållbarhet då jag inte spelar direkt längre.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Jag har för avsikt att köpa en stor (stor!) musmatta men är osäker på vad för någon jag skall skaffa. Storleksmässigt så menar jag en cirkus 80 x 40 cm plus minus lite. Jag undrar om det finns folk här som har erfarenheter och vill dela med sig av dessa. Åsikter och intryck, kvalitet och glid osv. Jag är i första hand intresserad av kvalitet och hållbarhet då jag inte spelar direkt längre.

Bankade in 600x300 på prisjakt och fick fram dessa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1377935,2253652,1035444,...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Prisjakt, is there anything you can't do? Hehe Nej, men folk här kan ju ha erfarenheter som inte hittat in till prisjakt. Jag tackar för tipset dock och skall läsa recensionerna där.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Prisjakt, is there anything you can't do? Hehe Nej, men folk här kan ju ha erfarenheter som inte hittat in till prisjakt. Jag tackar för tipset dock och skall läsa recensionerna där.

Jag vet tyvärr inget om musmattor (har någon billlig tygsak som duger för mig), men prisjakt klarar jag av.
Men nu när du har några modellnamn kan du ju kolla vad andra på internet tycker om dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

jag föredrar de som har samma material rakt igenom, då de som har tyg topp (ofta med flashigt tryck) har en tendens att lossa från gummit där din musarm vilar mot den.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag inte visste om att man kunde anpassa sökningen så pass så tanken slog mig inte ens. Så tacket var uppriktigt menat!
För övrigt vill jag ha hyfsad kvalitet vad gäller musmattor precis som allt annat och den lite underliga storleken handlar om att jag vill ha en matta som jag kan ha både mus och tangentbord på. Tangentbordet på grund av att det dämpar ljudet lite (jag har ett mekaniskt tangentbord och är smått tvångsmässig vad gäller ljudnivå på elektronik.

Den_Samme, i den storleken finns nog bara tygmattor (det blir änna otympligt med förpackning och frakt annars antar jag) och alla sådana jag har haft personligen har haft ett material på ytskiktet och ett annat därunder. Men jag förstår absolut resonemanget!

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset, den är dock för liten för att få plats med både mus och tangentbord som du förstår. Det är samma storlek på matta jag är van vid för musen endast.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Skrivet av kakua:

Tack för tipset, den är dock för liten för att få plats med både mus och tangentbord som du förstår. Det är samma storlek på matta jag är van vid för musen endast.

aliexpress.com

Beställde en "thick large mousepad" där den fick jag plats med tangentbord+mus+kaffkopp på hehe 100kr med frakt.

En sån här inte exakt men från samma säljare. Hållt i över ett år är som ny

http://www.aliexpress.com/item/Extra-Large-Black-mouse-pad-su...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

jag själv sitter på en corepad XXX(X)L just nu. är väl 100x50CM men det finns även mindre (och möjligtvis större), beställde min från CDON för lite mer än 1 år sedan vet ej om de har dessa kvar. Riktigt bra glid och riktigt snyggt på sitt skrivbord då hela täcks av en matta!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag sitter med en Corepad XXXL (alltså 90x40cm) och den är riktigt bra. Har använt den i drygt 3 år nu och den är fortfarande som ny, märker inget slitage alls på den faktiskt.

Den har även fungerat hur bra som helst med alla möss jag testat, även laser möss.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter: Qpad's mattor som är av det tjockare slaget som ger lite stöd och är alltid ett plus vid långa pass men det verkar som dom tillverkas av återanvända gamla däck eller kådisar så dom luktar något fruktansvärt (dock ej FZ supportermatta av nån konstig anleding )

Passa dig för mattor med en "tygig" beläggning så dom oftast är limmade och släpper efter ett par veckor och absorberar allt möjligt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

Corepad C1 har jag bra erfarenheter utav, och den finns i 90x45cm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ett stort tack, detta är precis vad jag hoppades på! Den SimpanDirr tipsade om var helt ny för mig. Om kvaliten var som den du har är det kanske inte så illa pinkat. Och jag ser inget logo. Eller? Om jag är smått anal vad gäller ljudnivå på datorprylar så uppskattar jag nästan frånvaron av logotyper och liknande lika mycket (jag vet la för fan vad jag köper och jag vill inte att mitt hem är någon reklampelare!) så den är inte ointressant. Danke!

Corepad har jag tittat på. Den finns ju i en mängd olika storlekar och jag har varit väldigt nyfiken på den men den är bland de dyraste av de gigantiska mattorna jag hittat så den måste i så fall vara av god kvalitet för att motivera ett köp. Det tycks den ju vara. Tackar!

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Inaktiv

Sitter på en Mionix Sargas 900 och det är en riktigt bra musmatta som man får plats med mus, tangentbord och en stor skål med popcorn på

Permalänk
Medlem

Har en Razer Goliathus Extended XL Speed, Stor som ett as är den men riktigt trevligt glid på den och verkar hålla sig faktiskt riktigt ren och fin efter 2 månader använding. Nu är inte jag direkt någon storätare av sötsaker vid datorn men de smulorna jag har fått på mattan har bara varit att borsta av med handen. Dom finns i lite olika storlekar men i samma matrial

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Nu går jag off-topic i min egen tråd men hur rengör ni era musmattor?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Nu går jag off-topic i min egen tråd men hur rengör ni era musmattor?

Diskmedel och diskborste/svamp, sen får den hänga på tork över natten

Jag klarar för övrigt inte av tunna musmattor eller de med hårda plastiga ytor. Jag vill ha minst 5-6mm tjocka, såna där med riktigt gummi under och bra tygyta som inte lossnar i kanterna, då får jag både bra glid och stöd för handleden.

Men vill man ha så stor matta som du, så antar jag att det lätt blir otympligt med tjock matta

Av de lite tunnare, men större till ytan sett, tygmattorna, så har jag testat Steel series QCK som sambon kör. Hon kör 32x27cm, håller bra och har bra glid, men jag hittar bara 40x45 som störst där.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

SS ck+ och nöjd.
PS: Av pengar + erfarenhet, kör du lasermus kör inte mjuka mattor förutom Infensus OP då den fan i mig äger allt som finns på marknaden idag. Kan gärna skriva mer om den.

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Diskmedel och diskborste/svamp, sen får den hänga på tork över natten

Man ska endast ha ljummet vatten och eventuellt dra med någon trasa. Allt annat riskerar att förstöra ytan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag tycker knappt att det blir någon skillnad om man inte skrubbar med diskborste, men jag förstår att det kan slita på ytan.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229156
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229157

beroende på om du vill ha en tjock musmatta eller inte.

Den är såhär stor;

Och här är skillnaden mellan + och heavy

Heavy till vänster.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk

ett billigt alternativ till en musmatta är en löpare (smal duk) för resturanger, denna till exempel:
http://www.vega-direkt.se/bordsdukar/inomhus/tablett-lopare-e...
är ett möjligt alternativ, löpare till bardiskar brukar ha gummerad undersida för att inte glida omkring på ett vått underlag

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Trådstartaren här. Jag har faktiskt beställt en musmatta ifrån Kina på vinst och förlust. Sidan jag beställde ifrån tycks vara lite si och så vad gäller tillförlitlighet så lite vad som helst kan dimpa ned i brevlådan. Ditt tips om en duk kan låta lite underligt men det är faktiskt något jag funderat över. Jag skulle i så fall använda mig av en musmatta med ovanpå duken på höger sida men ha tangentbordet på duken. En av anledningarna att jag inte gjorde det var att jag tänkte att de skulle vara för lealösa och därför fara runt en del. Men det kanske finns undantag. Och har den dessutom gummi på undersidan som du nämner är det ju faktiskt ett väldigt intressant alternativ tycker jag. Hur man hittar just dessa avsedda för bardiskar dock, det vette fan.
Tipstack!

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk

Fästmön är inredare och hon råkade fråga vilka världsproblem vi löste på forumet och jag tog din fråga som exempel. Utan att förmedla hennes nedsättande termerna om den manliga rasen vidarebefordrar jag hennes förslag att du skulle ha nått snyggt, som ett stort skrivbordsunderlägg i läder med gummerad baksida och att den här firman http://fgintersales.se/butik/skraddarsytt-hur-du-vill/ kan göra dem på beställning.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Ett stort tack för tipset. Tyvärr är just skinn/läder något jag helst slipper (försöker undvika animaliska produkter, om möjligt). Annars hade det varit perfekt. Jag får luskade vidare. Något i tyg eller något annat. Hmm...

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)