Permalänk
Inaktiv

Avancerad Medialösning

Tjo,

Antar att detta rör lite mer än enbart ljud, men jag håller på fixa lite av en flashig medialösning hemma och har stött på lite svårigheter.

Största just nu är att hitta en reciever + ett bra 2.1 ljudsystem, Har en NUC som HTPC och denna ska självklart in i receivern också. Bor i lägenhet så det behöver inte vara det biffigaste ljudsystemet, bara nått som ger bra ljud och ser snyggt ut.

Nästa bekymmer kommer ner lite till mitt nätverk just nu, Tankar allt på min stationära dator och lagrar detta på en extern hårddisk till denna datorn. Vill gärna kunna streama innehållet från den datorn till min NUC direkt utan att behöva hålla på med sladdar, försökte få det att fungera med den inbyggda homegroup funktionen i Windows men det går för långsamt för att man ska kunna se på en film utan att den stannar för att buffra. Även testat att köra en extern hårddisk i routern till NUCen vilket funkade, dock tog det fortfarande lång tid att överföra allt från min stationära dator till routern (20+ minuter för <2 GB). Någon som vet hur man kan lösa detta?

Vill helst klara mig med en buget på 6000:- men kan öka till 10 000:- om det kommer göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Tjo,

Antar att detta rör lite mer än enbart ljud, men jag håller på fixa lite av en flashig medialösning hemma och har stött på lite svårigheter.

Största just nu är att hitta en reciever + ett bra 2.1 ljudsystem, Har en NUC som HTPC och denna ska självklart in i receivern också. Bor i lägenhet så det behöver inte vara det biffigaste ljudsystemet, bara nått som ger bra ljud och ser snyggt ut.

Nästa bekymmer kommer ner lite till mitt nätverk just nu, Tankar allt på min stationära dator och lagrar detta på en extern hårddisk till denna datorn. Vill gärna kunna streama innehållet från den datorn till min NUC direkt utan att behöva hålla på med sladdar, försökte få det att fungera med den inbyggda homegroup funktionen i Windows men det går för långsamt för att man ska kunna se på en film utan att den stannar för att buffra. Även testat att köra en extern hårddisk i routern till NUCen vilket funkade, dock tog det fortfarande lång tid att överföra allt från min stationära dator till routern (20+ minuter för <2 GB). Någon som vet hur man kan lösa detta?

Vill helst klara mig med en buget på 6000:- men kan öka till 10 000:- om det kommer göra stor skillnad.

Kör du något media program på NUCen? Plex lr XBMC?
Jag kör hemma grupp delning till XBMC och det funkar bra.
Sen styr jag med plattan/mobilen.
Ang reciever/högtalare kan jag inte svara, då jag själv bara kör med en färdig lösning fr Sony

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Inaktiv

Kör för närvarande ingen programvara nej.

EDIT: Testade Plex, funkar perfekt så nu fattas bara ljudsystem.

Permalänk
Rekordmedlem

Är problemet att du egentligen har dålig wifiprestanda ? Det är inga som helst problem att dela ut diskar och köra film via kabelnätverk om det är friskt, däremot om du kör trådlöst så kan ju vad som helst hända om du inte har full koll på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Testade köra plex och det löste streaming problemen direkt. kör trådlöst ja, skulle gissa att det helt enkelt kommer ner till att hemgruppen inte har någon vettig optimering när man streamar, filerna ska trots allt gå från en extern disk -> stationär dator -> router -> HTPC i realtid. Men Plex löste som sagt detta, letar bara efter något bra ljudsystem att köra ihop allt med nu så att man kan komma ifrån TV högtalarna.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppades på att få läsa om en avancerad medialösning, och så var det bara en tråd om ett icke fungerande trådlöst nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör skaffa en riktig hembioreceiver och fullstora högtalare om du vill ha bra ljud, och undvika alla altiettburkar, småhögtalare och soundbars, sätt budgeten till minst 5000kr men helst det dubbla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hoski:

Jag hoppades på att få läsa om en avancerad medialösning, och så var det bara en tråd om ett icke fungerande trådlöst nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.meridian-audio.com/en/
http://www.lexicon.com/
Där har du nått att börja kolla på om du är intresserad av avancerade lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Såpass är jag med, dock har jag ingen aning om vad man letar efter i en receiver & ljudsystem för att få bra grejer. Just nu funderar jag på denna receivern tillsammans med detta ljudsystem.

Då klarar jag mig på 7000:- och det känns rätt acceptabelt. Hade gärna köttat på med ett riktigt stört 5.1 system men eftersom att jag bor i lägenhet så är det ingen idé att köpa grejer som får mig vräkt innan jag hunnit njuta av det.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är allergisk mot Bose och liknade system för de är för små, de saknar förutsättningar att låta bra men prioriterar man designen så kanske man gillar dem, men man bör vara medveten om att man inte köper välljud utan designade lifestyleprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

https://www.meridian-audio.com/en/
http://www.lexicon.com/
Där har du nått att börja kolla på om du är intresserad av avancerade lösningar.

Jag vill mest bli inspirerad till att göra nåt onödigt, men nördigt och väl fungerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Funkade utmärkt att bara köra USB minne rätt in i TVn från början så lite utanför lådan är det ju med en riktig HTPC iaf.

Permalänk
Medlem

Får jag låna tråden lite? Jag flyttar (förhoppnisvis) till en ny lägenhet inom snar framtid och planerar en liknande lösning. Skulle du vilja skriva lite mer exakt om din setup och vad för hårdvara du har?:) du kan ta det i pm om du inte vill förpesta tråden