Är 2015 året då VR för oss dödliga slår igenom?

Permalänk
Medlem

Är 2015 året då VR för oss dödliga slår igenom?

Jo, jag tror nog det...

Jag har följt och läst om Oculus Rift sen några månader innan de skickade ut "utvecklingskiten" till backarna på Kickstarter.

Man kan fortfarande gå in och beställa sig ett eget utvecklingskit för 300$ på Oculus VR:s hemsida och leveranstider är bara ett par veckor. Det har gått ett gäng enheter på Blocket i Sverige med. Själv har jag inget kit då jag skulle behöva köpa en vettig dator för ändamålet och med tanke på att konsumentversionen förhoppningsvis släpps senare i år så vill jag vänta med datorköp för att få så mycket som möjligt för pengarna. Men jag skulle sjukt gärna vilja prova ett.

Jag kan se så många häftiga applikationer och möjligheter för VR. Och det finns hur mycket teknikdemos och spel redan ute...

Vad tror ni andra. Kommer det att floppa? Är ni insatta? Har ni kanske ett Developers kit från Oculus VR? Eller från annan tillverkare?

Googla eller kolla Youtube, det finns hur mycket material som helst att gå igenom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nope, det kommer det inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nope, det kommer det inte göra.

Hur kommer det sig att du inte tror det?
Det som jag ser som ett litet hinder för genomslag är att man mest siktar in sig på PC-användarna. Och illamåendet. Man kan inte sälja en produkt som man blir illamående av att använda, men tydligen har Oculus kommit en bra bit på vägen för att eliminera VR-sjuka.

Men jag är ganska övertygad om att man snart utökar användandet av VR. Tekniken är mogen för det.

Intressant artikel:
http://mobile.theverge.com/2014/1/29/5356022/oculus-rift-at-sundance-games-are-just-the-beginning

Vidare tror jag man kommer att ha användning för VR vid husfabrikationer (tänk att få utforska ditt obyggda hus...), körskolor (körlektioner inomhus), streamade konserter med 360° kamera, kolla interiören på bilmodeller över nätet, terapi (fobier?).
Man kan t o m skapa en digital IMAX-teater.

Och sen såklart spel. Att bygga en katedral i Minekraft och utforska den via skärmen är coolt, men idag sitter 1000-tals människor och går runt i sina byggen via en Oculus rift. Det känns som om man är där hävdar de. Det känns som om det är 60 meter i takhöjd.
Man kan få perspektiv på saker som är helt omöjliga utan VR.
Tänk att du och polaren tar på er varsitt VR-headset och helt plötsligt befinner ni er i en spelhall med ett bordshockeyspel mellan er. Skillnaden är att det är NHL 2016 och ni styr med handkontroller. Och gubbarna är 5cm höga. Ni kan luta er ner och titta närmre och se repriserna från en annan vinkel. Pucken kan skjutas över sargen och landa på golvet..

Vad jag förstår så får i princip alla en wow-upplevelse vid första användningen av en vettig VR-utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Knogen:

Hur kommer det sig att du inte tror det?
Det som jag ser som ett litet hinder för genomslag är att man mest siktar in sig på PC-användarna. Och illamåendet. Man kan inte sälja en produkt som man blir illamående av att använda, men tydligen har Oculus kommit en bra bit på vägen för att eliminera VR-sjuka.

Men jag är ganska övertygad om att man snart utökar användandet av VR. Tekniken är mogen för det.

Intressant artikel:
http://mobile.theverge.com/2014/1/29/5356022/oculus-rift-at-sundance-games-are-just-the-beginning

Vidare tror jag man kommer att ha användning för VR vid husfabrikationer (tänk att få utforska ditt obyggda hus...), körskolor (körlektioner inomhus), streamade konserter med 360° kamera, kolla interiören på bilmodeller över nätet, terapi (fobier?).
Man kan t o m skapa en digital IMAX-teater.

Och sen såklart spel. Att bygga en katedral i Minekraft och utforska den via skärmen är coolt, men idag sitter 1000-tals människor och går runt i sina byggen via en Oculus rift. Det känns som om man är där hävdar de. Det känns som om det är 60 meter i takhöjd.
Man kan få perspektiv på saker som är helt omöjliga utan VR.
Tänk att du och polaren tar på er varsitt VR-headset och helt plötsligt befinner ni er i en spelhall med ett bordshockeyspel mellan er. Skillnaden är att det är NHL 2016 och ni styr med handkontroller. Och gubbarna är 5cm höga. Ni kan luta er ner och titta närmre och se repriserna från en annan vinkel. Pucken kan skjutas över sargen och landa på golvet..

Vad jag förstår så får i princip alla en wow-upplevelse vid första användningen av en vettig VR-utrustning.

Detta är t ex jävligt coolt:
http://www.roadtovr.com/ces-2014-next-3d-oculus-rift-4k-live-sports-broadcasting/

Skickades från m.sweclockers.com

Nåväl. Kom ihåg var ni läste det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR har väl funnits i närmare 20 år eller ?

Frågan är ju om det är något folk vill ha ?

Det finns 3D tv/bio, dock många som föredrar den klassiska varianten.
Det har funnits möjlighet att spela med 3d glasögon i hemskt många år, men det blev aldrig något superhit det heller.

Det är coolt, men långt ifrån alla tycker att det är något de vill ha.

Det är rätt få människor som faktiskt är teknikfreak och nördar i vanliga livet.

Att uppleva något via VR är lite som att åka på bilsemester i ett datorspel.
Eller att köra bil i ett datorspel, kör hellre runt i en skrothög med 50 hästkrafter och obefintlig väghållning i underhållningssyfte än att göra det i VR, det ÄR helt annorlunda att göra något på riktigt.

VR ger en visuell upplevelse, men det ger inte doft, ljud, känsla med fingrar etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.