Skillnaden på ett Intent / Externt Ljudkort? För/Nackdelar?
Hej Sweclockers!
Jag skall beställa ljudkort och har börjat kolla på Externt men jag vet inte.. Därför undrar jag vad som är "bäst", vad är för och nackdelar med Externt gentemot Internt ljudkort?
Innan du tittar på ljudkort så ta en funderare på de följande två: Vilka är dina källor? dvs har du ens högkvalitativa filer som ska spelas upp och kommer du att behöva allt fluff som extra ljudkort erbjuder jmf det inbyggda
På vad ska du spela upp ljudet? Lägg minst 2x ljudkortspriset på lurar/högtalare, låter det för dyrt? Då ska man nog låta bli ljudkort
USB = Du kan snabbt ta med dig detta med din lapptopp. Och sen koppla in det på din stationära eller ta med det till vänner. Du får också upp in och utgångarna till där du är, smidigt att koppla i och ur saker. Du har en volymkontroll direkt på lådan... Smidigt om man sitter och läser eller gamar och vill reglera volymen...
Det interna måste du öppna lådan för att få i och ur och du kan inte koppla in på din lapptopp. Alla ut och ingångar hamnar på baksidan och där vill man ju inte hålla på och koppla om alltför ofta.
Bäst? Du får kolla vilket som ger mest dynamik och lite andra siffror. Bägge lät i vilket fall vara bättre än det inbyggda. Upplevas renare och klarare i hela registret om man jämför sida vid sida och i övrigt samma utrustning. men jag skulle ändå rekommendera att börjar man gå steget att köra separata ljudkort så bör man nog även ha övrig utrustning modell bättre eller i alla fall inte det allra sämsta prylarna.
Behöver du analoga utgångar eller har din mottagare digital ingång (optisk)? Om den har optisk spelar det ingen roll vilket ljudkort du har. Då räcker det inbyggda du har på moderkortet.