Permalänk
Avstängd

Vem köper CD skivor?

Har sett många sådana här diskussioner och är nu intresserad av att veta; vilka köper CD skivor i Sverige år 2014?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Det finns i mitt tycke ingen bra sida som erbjuder nedladdning av flac-filer, åtminstone inte med bra utbud, ännu. Därför köper jag en del cd och rippar dem i Flac. Själva fysika skivan blir bara liggande sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför finns inte alternativet Vinyl med? Det som känns så retro-rätt idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag köper all min musik på CD då jag tycker om att ha den fysiska skivan hemma. Lyssnar mycket på album, då det oftast finns en tanke bakom ordningen på låtarna, ser ganska snyggt ut i bokhyllan dessutom.

En bra produktion på CD låter dessutom lite bättre än en mp3, men oftast är det nog placebo (I MITT FALL, har inget tränat öra). Just att hitta någon skiva man inte har sen innan i en liten skivaffär är alltid kul, nästan samma känsla som att köpa nytt grafikkort eller ny förstärkare (men sjukt mycket billigare).

Använder Spotify dagligen också, men enbart i jobbsyfte. Lite jobbigt att släpa med sig skivsamlingen till jobbet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Rekordmedlem

Föredrar fysisk skiva såvida det inte finns mer högupplöst flac att ladda ner, rippar hellre själv om det inte finns högkvalitativa filer, lossyfiler köper jag aldrig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

japp, där köper jag mest ... dessutom är det skillnad på download nmed DRM som itunes (där man inte kan kopiera fritt utan bara lyssna på valfri i-enhet, om jag inte har helt fel?) och tex. HD-Tunes där du får högupplösta filer utan DRM ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crownofthorns:

Det finns i mitt tycke ingen bra sida som erbjuder nedladdning av flac-filer, åtminstone inte med bra utbud, ännu. Därför köper jag en del cd och rippar dem i Flac. Själva fysika skivan blir bara liggande sedan.

Juno Download säljer WAV men deras sortiment är inte det bästa.
Pixies ny EP1 och EP2 finns som FLAC från deras hemsida. Köpte själv dessa då de inte finns som CD.

Skrivet av stoffe_83:

Var mer intresserad av att se hur mycket CD försäljningen går ner iom. nedladdning/streaming. Vinyl är ju ändå ett rätt begränsat format då du inte direkt kan lyssna på dem på stan (och digitaliserar du dem så behåller du nog inte vinylens kvalitet på de digitala filerna ändå).

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Inaktiv

Alltid fysiska CD-skivor för min del.
Senaste plattan jag köpte var Kent - Jag är inte rädd för mörkret

Måste ha allt original och på fysiska medium. Spel, musik, film ah you name it.

Permalänk
Medlem

Jag. Kommer inte sluta köpa skivor heller. Det är kul att hålla i en fysisk produkt, titta på designen osv.
Rippar skivorna till FLAC och har det i mobilen och även på jobbet, använder Spotify som komplement för att lyssna på skivor som jag inte hunnit med att rippa eller vill provlyssna på.
Köper även vinyler lite då och då

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kollar först om skivan finns som download i FLAC, annars köper jag fysiskt. Rippar sen till FLAC och lyssnar i foobar.

Permalänk
Medlem

Lyssnar själv inte längre på musik, men köpte Philip Glass-skivor nyss. Spotify har inte allt.

Permalänk

+ Känslan av att hålla i skivan
+ Stödja bandet och skivbolaget och inte massor av fula tjänster som tar onödiga procent emellan (Spotify, Itunes, WiMp m.m.)
+ Ljudkvalitet (FLAC är svårt att hitta om man ska vara laglig och inte ha WiMp som kostar en massa, samt pengar till band som jag inte vill stödja eller lyssnar på)

Det är nog mina anledningar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har några dvd-skivor som jag bränner ut diverse operativsystem på ibland.
Min polare har nån original stereo i bilen så han måste köpa skrivor för att bränna ut musik på.

Annars kommer jag inte på någon.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem

Jag köper mkt musik på Bandcamp.com
Där finns det allt från cd,vinyl,kassettband och och såklart download!

Jag köper alltså lika mkt CD som Downloads!

Rekommenderar Bandcamp.com starkt!

Finns även mkt FLAC när du köper en skiva som download!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Köper all musik jag spelar när jag djar, och lyssnar annars på Spotify. Köper vinyl ibland.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Jag köper CD-skivor, men då ska det vara mina favoritartister...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Köper på mig alla CD och vinylskivor för de band jag tycker är bra, även om inte alla skivor är bra så vill jag gärna ha hela samlingen i hyllan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Det enda fysiska musik media jag köpt senaste åren är ett gäng LP-skivor.
Jag dekorerar min ena vägg med dem och det är kul att visa upp vilken typ av musik man lyssnar på, sen är det något speciellt med att behöva vända skivorna osv osv.. Löjligt jag vet.

Permalänk
Medlem

Blandat 50/50, köper mest CD när jag hittar något kul till fyndpris. Rippar allt direkt och lyssnar numera bara på ljudfiler som jag alltid kan ha med mig. Har hyllmeter med vinyl men inte längre något fungerande att spela dom på och kommer inte skaffa nytt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag konsumerar väldigt lite musik. Om det är nåt jag tilltalas alldeles särskilt av köper jag musiken på CD. Jag köper ingenting digitalt, och använder inte vinyl. Använder Spotify free högst sporadiskt. Använder Youtube en del faktiskt.

Senaste plattan jag köpte var Amanda Jenssens Hymns for the haunted, som jag fick signerad vid tillfället. Har dock fått 2-3 skivor av en kompis sedan dess.

Måste säga att jag är förvånad att såpass många här ändå köper skivor.

§7
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Jag köper bara skivor. Ytterst sällan jag köper en nedladdning. Samma sak gäller film och spel. Föredrar fysiska medium då man vet att de är mitt och att de funkar.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

En del rippat rakt av från CD medan annat är hämtat från Itune store eftersom jag har en Ipod classic på resande fot och inte orkade stödja Wimp längre och att det finns knappt några andra bra bra och enkla tjänster. Jag har som sagt inga som helst problem att betala åt Apple och deras tjänst eftersom att hitta bra FLAC filer på det jag gillar är nästan omöjligt samt så hör jag noll skillnad på högupplöst AAC och FLAC. Kvittar hur man betalar till vilken tjänst. Pengarna hamnar ändå i någons oförtjänta ficka. Sparar filerna sedan på dubbla platser så backup finns.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det borde finnas ett "Annat alternativ" också.

Majoriteten av musiken jag lyssnar på är från Spotify, men är det något band jag tycker är bra så köper jag skivor. Aldrig downloads eftersom jag gillar att ha den fysiska skivan.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Gibbe: Jag tycker det känns helt främmande att köpa mp3 filer eller mp3 liknande filer. Det är ju det som är grejen med att ladda hem mp3 filer, då får man det i sämre kvalité än en CD skiva. En sunkig kopia dessutom, varför köpa det? Är det en bra skiva som kanske går att hitta som Vinyl, ja då köper jag den gärna. Jag har en finfin stereoanläggning helt analog med radiorör rakt igenom och jag upplever stor skillnad på mp3, CD och Vinyl. Skillnaden är dock mindre mellan CD och Vinyl än mot mp3. CD är ett bra och portabelt format som jag tycker passar bra i handen oxå. Ett lossy-format kallas även för sprucket ljud, vilket jag helt håller med om.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Jag köper all min musik på CD då jag tycker om att ha den fysiska skivan hemma. Lyssnar mycket på album, då det oftast finns en tanke bakom ordningen på låtarna, ser ganska snyggt ut i bokhyllan dessutom.

En bra produktion på CD låter dessutom lite bättre än en mp3, men oftast är det nog placebo (I MITT FALL, har inget tränat öra). Just att hitta någon skiva man inte har sen innan i en liten skivaffär är alltid kul, nästan samma känsla som att köpa nytt grafikkort eller ny förstärkare (men sjukt mycket billigare).

Använder Spotify dagligen också, men enbart i jobbsyfte. Lite jobbigt att släpa med sig skivsamlingen till jobbet.

Det är inte det minsta placebo, en Mp3 är en otroligt komprimerad fil. Det innebär att man tar bort väldigt mycket av informationen för att den ska ta mindre plats. På samma gång går man miste om väldigt mycket ljudkvalité.

Permalänk
Medlem

Köper en och annan ny cd men inte alls lika mycket som för 15 år sedan.
Har inte använt cd-spelare på bra länge utan använder cd-rom för att rippa skivorna.
Å andra sidan så har jag köpt en heldel begagnade cd dom senaste åren.

Men största anledningen till att jag inte köper nya cd skivor är nog att för 15 år sedan fanns det 3 musik affärer..
numera finns ingen kvar. Att kunna gå in och titta vad som hade kommit in och lyssna på nya skivor var riktigt nice.
Numera är det bara Ica, Konsum och Statoil som har CD-skivor.

Visst använder spotify idag, men man blir irriterad när vissa skivor har hälften av låtarna gråmarkerade.
Har bara köpt ett fåtal som downloads.

Permalänk
Medlem

Inget av allternativen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Beror på vad man definerar som en CD. Jag köper min musik indirekt genom inköp av spel. Gillar OST:er helt enkelt.

Men annars köper jag som antingen skiva och lägger in filerna på hårddisken, eller som en digital nedladdning och sparar på hårddisk. Aldrig strömmande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Det är inte det minsta placebo, en Mp3 är en otroligt komprimerad fil. Det innebär att man tar bort väldigt mycket av informationen för att den ska ta mindre plats. På samma gång går man miste om väldigt mycket ljudkvalité.

Bara för att det är komprimerat innebär det inte att det blir sämre. Om du har konverterat non-lossy till MP3 320 kbit/s kommer du inte kunna höra skillnad ens med mycket dyr utrustning i blindtest. Därmed inte sagt att FLAC saknar värde. Det finns gott om MP3er med lägre bitrate och transcodes, vilka såklart är sämre.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Lyssnar mest via Spotify men har en ganska stor skivsamling med mina favoritband och utökar den successivt när jag tycker något är värt ett köp eller när det inte finns på Spotify.