Permalänk

Mitt förslag är att släcka ned Internet. Då slipper vi alla dessa kryptovalutor. Vi slipper spela spel på nätet och alla dessa MMOs, så kan vi vara ute och leka istället. Vilka möjligheter va? Eller vilka begränsningar va?!

Hur realistiskt är detta?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Den fria marknaden korrigerar sig själv och Bitcoin är en av de bästa bevisen på detta.

Läs dessa inlägg, de förklarar det mycket bättre än jag:

http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1t0csz/response_to_b...
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1r7utm/deflation_enc...

Båda dessa ser det från perspektivet från en själv på kammaren. Att folk behöver köpa mat, hus och annat är inte det som är problemet. Problemet är vem som skulle se det som en bra investering att bygga hus, bli bonde och liknande när det är mycket bättre att bara låta ens pengar ligga i en hög.
Åter igen så är det inte vanligt folk som gör att företagare får pengar för att förverkliga idéer, husbyggen blir verklighet och liknande, utan det är folk med mycket pengar, som inte kommer ha någon anledning att använda större delen av sina pengar. Artikeln de krtiserar har källor på att 64% av alla Bitcoins inte har använts, alls. Vilket innebär att större delen av alla Bitcoins ligger i en hög.

Går man in på exemplena i sig
Att folk använde sina Bitcoins under Black Friday, ja alla som köper Bitcoins gör inte det för att de tror på systemet, en del gör det för att tjäna pengar. En enskild anekdot gör inte att saker som att 64% av alla Bitcoins aldrig använts plötsligt blir irrelevanta.

Glödlampe-exempelt missar till exempel att, visst, vi kan bygga en lampa som håller 100 år, men den kommer istället att vara mer ineffektiv än de glödlampor vi har idag, är det bättre? Ett annat exempel, det går att få bilar att dra ungefär 10% mindre bensin genom att öka luftandelen vid förbränning, det leder till att man får mer kväveoxider i utsläppen, är det bättre då?

Skrivet av Chrisj:

Ett smärre fel du skrev bara, antalet bitcoins är ständigt ökande fram tills att alla mineats fram vid den tidpunkten kommer de istället vara ständigt minskande. I övrigt anser jag att du har rätt kring deflationen.

Det står lite om att antalet Bitcoins ökar, däremot är takten förutbestämd och ökningstakten minskar. Samtidigt som de resurser som krävs för att mina varje mynt ökar, vilket med största sannorlikhet ger deflatoriska effekter.

Skrivet av Sando:

Kul att fler är intresserade av ekonomi här

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Hullsc:

Kryptovalutorna är en lösning på dagens finansiella skuldbaserade ekonomi. Det finns alltid sätt som kan kompensera för skillnaden mellan skuldekonomi, där inflation är bra eftersom det gör det lättare att låna över längre tid, eller aktieekonomi, där deflation kompenseras med speciella avräkningsmetoder på lån istället för inflationen. Aktieekonomi kan översättas till Kryptovalutor relativt enkelt.

Hopp, här blev det en dubbelpost, men men
Sando har redan bemött detta. Men en lite mer direkt frågeställning.

Förklara varför jag skulle låna ut pengar om jag får mindre pengar i slutändan. Då skulle det varit bättre för mig att inte låna ut pengar, eller hur? Jag hade också sluppit risken att inte få tillbaka mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad tror/tycker du att denna och mängder av andra liknande "reklam-trådar" egentligen har för syfte?
Fo3

Att promota någonting man tror på. Något man investerat tid/pengar i och vill att användningen ska växa. Ord som KAN användas för att beskriva en delmängd av ett pyramidspel. Men det kan också användas att beskriva en mängd andra saker såsom exempelvis spelet CS:GO, vilket jag hoppas att du inte anser vara ett pyramidspel.

Det ENDA jag sagt är att Bitcoin inte är ett pyramidspel och att folk inte borde använda det ordet för att beskriva Bitcoin.

Jag förstår inte varför jag möts av motstånd för detta.

Permalänk
Medlem

Det senaste året har bitcoin varit en bärande del och använts som betalningsmedel i åtminstone sex narkotikamål i Sverige, skriver Dagens Nyheter.

I december i fjol dömdes flera personer i ett narkotikasmugglingsmål vid Haparanda tingsrätt. Polisen hittade ett hundratal transaktioner och en stor summa bitcoin i den misstänkte huvudmannens dator.

- Han har hanterat runt en halv miljon kronor. Sedan hur mycket av det som är en värdeökning är svårt att säga, säger kammaråklagare Lindha Strömberg till tidningen.

Hon tror att nätvalutan kommer att bli vanligare vid narkotikaaffärer. Och Rikskriminalpolisens IT-brottsavdelning har den senaste tiden hittat flera fall där bitcoin används i kriminella affärer.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Hopp, här blev det en dubbelpost, men men
Sando har redan bemött detta. Men en lite mer direkt frågeställning.

Förklara varför jag skulle låna ut pengar om jag får mindre pengar i slutändan. Då skulle det varit bättre för mig att inte låna ut pengar, eller hur? Jag hade också sluppit risken att inte få tillbaka mina pengar.

Du kan fortfarande låna och låna ut i BTC, men eftersom valutan är deflaterande så ökar värdet per enhet hela tiden vilket gör lån väldigt olönsamma för den som tar lån. Däremot går det att låna i en annan valuta eller index form, tex dollar och betala och räkna lånet i BTC. Ingen vettig människa lånar i BTC.
Att låna ut i BTC däremot är en jättebra affär, eftersom om du lånar ut 100 BTC idag och lånesumman är värd 80000 dollar, så är lånesumman om 10 år kanske 800 000 dollar.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Vive la liberté!

Problemet återstår. Låt säga att jag lånar ut 100 USD till dig 2013, vilket motsvarar 1BTC. 2014 Får jag tillbaka 110USD av dig, eller 0,2 BTC.
Det hade fortfarande varit bättre för mig att inte låna ut pengar till dig.

Scenariot Bitcoins-förespråkarna tänker sig är att Bitcoins ersätter all dagens valuta. Det ekonomiska system man får på grund av Bitcoin-systemets uppbyggnad kommer inte att fungera.
Ingen i tråden har gett några bra argument för hur det skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Ingen i tråden har gett några bra argument för hur det skulle fungera.

Det är det här som är problemet med bitcoins. Det finns en massa människor som tycker att det låter bra med en valuta som ingen har kontroll på och där alla är anonyma. Visst, det kanske låter helt kul och bra... men i verkligheten är det något helt annat. Dessa problem har vi redan haft, till stor del i början av 1900-talet, och det ekonomiska system som växte fram löste just dessa problem. Det betyder inte att det inte finns problem nu med, men de är mycket små i jämförelse med de problem som en ekonomi där bitcoins är den främsta valutan.

Dessutom är de problem som bitcoin säger sig lösa grymt små. Inflation har inte varit ett ordentligt problem i någon ekonomi som annars är stabil på... ja, väldigt länge. Inflation har främst varit ett tecken på andra problem, mer än ett problem i sig. I dagens läge är till och med bristen på inflation ett problem. Transaktionskostnader är ju också väldigt små. En vanlig Svensson gör kanske en transaktion där kostnaderna är nämnvärda högst en eller ett par gånger om året. Personligen har jag bara upplevt det en enda gång, nämligen då jag tillfälligt flyttade till USA och behövde flytta över pengar för att kunna betala min hyra med checkar. Annars använde jag bara mitt Visa Electron, vilket inte kostade mig något alls. Och jo, jag vet att det uppstod kostnader för mottagaren, men även de är små.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vive la liberté!

Handlar egentligen om betalning med mobilen, men punkterna är relevanta för Bitcoins också
http://www.ideafaktory.com/technology/on-forbes-10-new-rules-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:
Skrivet av Apanx:
Skrivet av Apanx:
Skrivet av Sando:

https://www.youtube.com/watch?v=jaHqtXvGxy4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Problemet återstår. Låt säga att jag lånar ut 100 USD till dig 2013, vilket motsvarar 1BTC. 2014 Får jag tillbaka 110USD av dig, eller 0,2 BTC.
Det hade fortfarande varit bättre för mig att inte låna ut pengar till dig.

Scenariot Bitcoins-förespråkarna tänker sig är att Bitcoins ersätter all dagens valuta. Det ekonomiska system man får på grund av Bitcoin-systemets uppbyggnad kommer inte att fungera.
Ingen i tråden har gett några bra argument för hur det skulle fungera.

Du väljer vad lånet baseras på, det underliggande instrumentet så att säga. Det är redan idag sämre att låna dollar än att spara i BTC. Det finns likande korrelationer mellan råvaror, aktier och valuta som exempel så konceptet är inte nytt. Det är enbart en fråga om vad som är lönsammast för stunden. Om utlåning inte längre är lönsamt kommer räntorna chockhöjas tills det blir lönsamt men märk väl att det chockhöjs bara i ett tillgångslag som har sämre utväxling än BTC. Detta är problemet och även lösningen, eftersom det tvingar fram en förändring i grunden som idag är skuldbaserad inflationsekonomi.

Det går att jämföra BTC mot dollar som Guld mot dollar. Den största skillnaden mellan guld och BTC är att BTC är en ändlig resurs, medans guld går att bryta fram i hela universum och är därmed närmast oändlig, dock med logistiska begränsningar som gör att det kan räknas som nästan ändlig på jorden idag.

BTC däremot är universiellt totalt ändlig, det finns absolut inte mer än 21 miljoner enheter. Däremot är den teoretiskt oändligt delbar, dock ej mer än dagens kod/teknik tillåter. Detta skulle potentiellt göra den till en ideal måttstock av fiat valutors egentliga värde om den fanns som accepterat tillgångslag ungefär likt guld.

från wikin:
"Allteftersom det totala antalet närmar sig 21 miljoner kommer värdet av bitcoins successivt att uppleva prisdeflation (en ökning i reellt värde) på grund av att inga nya bitcoins längre skapas. Bitcoins är dock delbara ner till åtta decimaler (vilket ger 2.1 x 1015 enheter), vilket undgår de praktiska begränsningarna som deflation innebär."

Deflationen ökar dock ännu mer på grund av att om plånböcker/nycklar förloras/försvinner på grund av olyckor eller ovarsamhet så kan man aldrig återskapa dessa. En elak person skulle teoretiskt kunna samla ihop BTC och förstöra dem för att göra deflationen enorm. Detta är oundvikligt ändscenario för Bitcoin eftersom detta med 100% sannolikhet kommer att hända tillslut, även om det kan ta miljoner år.

Grafer:
https://blockchain.info/charts/total-bitcoins
Wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

-

Skrivet av Apanx:

Problemet återstår. Låt säga att jag lånar ut 100 USD till dig 2013, vilket motsvarar 1BTC. 2014 Får jag tillbaka 110USD av dig, eller 0,2 BTC.
Det hade fortfarande varit bättre för mig att inte låna ut pengar till dig.

Scenariot Bitcoins-förespråkarna tänker sig är att Bitcoins ersätter all dagens valuta. Det ekonomiska system man får på grund av Bitcoin-systemets uppbyggnad kommer inte att fungera.
Ingen i tråden har gett några bra argument för hur det skulle fungera.

Om du lånar mig 100 USD 2013, får du 100 eller 110 USD tillbaka 2014 enligt överenskommelsen.

Lånar du mig 1 Btc 2013, ger jag 1 Btc tillbaka till dig 2014, inget annat.

Du antog att Bitcoin är beroende av USD vilket inte behöver vara fallet.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Hahaha bitcoint är ett intressant fenomen och har sina användningsområden men du kan inte på allvar tro den kan ersätta all annan valuta? inte ens dollarn har lyckats med det och vi kan väl säga att krafterna som verkar för dollar är något större än de för bitcoin :):) även om vi nu ignorerar de många andra problem som kort sagt gör bitcoin olämpligt som huvudvaluta.

Och vad exakt vet vi om krafterna bakom Bitcoin?
http://tinyurl.com/khkaa7o
http://tinyurl.com/lopbgzy
http://tinyurl.com/5wx5qfb

Citat:

Recently a 1996 NSA report surfaced, ‘predicting’ a crypto-cyber unit eerily close to Bitcoin. So eerily close, that, knowing their M.O., the question arises whether this report is a prediction, or a plan.

Citat:

Edward Snowden asserted in interviews and in released documents that the NSA has secretly defeated each and every asymmetric cipher in use by the banking and financial industry. Hoorah! cry out the bank haters, the capitalism bashers, the enemies of the central banks. Down with Bernanke they scream — the world goes bitcoin!!

Really? What is bitcoin made of? The very same ciphers that Snowden asserts, that lay flat and defeated before the NSA. Which means, my rebellious friends, that you have escaped the federal reserve and ran right into the jaws of the national security agency.

Citat:

HOW TO MAKE A MINT: THE CRYPTOGRAPHY OF ANONYMOUS ELECTRONIC CASH

Laurie Law, Susan Sabett, Jerry Solinas

National Security Agency Office of Information Security Research and Technology

Cryptology Division

18 June 1996

This report has described several innovative payment schemes which provide user anonymity and payment untraceability. These electronic cash schemes have cryptographic mechanisms in place to address the problems of multiple spending and token forgery. However, some serious concerns about the ability of an electronic cash system to recover from a security failure have been identified. Concerns about the impact of anonymity on money laundering and tax evasion have also been discussed.

Because it is simple to make an exact copy of an electronic coin, a secure electronic cash system must have a way to protect against multiple spending. If the system is implemented on-line, then multiple spending can be prevented by maintaining a database of spent coins and checking this list with each payment. If the system is implemented off-line, then there is no way to prevent multiple spending cryptographically, but it can be detected when the coins are deposited. Detection of multiple spending after-the-fact is only useful if the identity of the offender is revealed. Cryptographic solutions have been proposed that will reveal the identity of the multiple spender while preserving user anonymity otherwise.

Token forgery can be prevented in an electronic cash system as long as the cryptography is sound and securely implemented, the secret keys used to sign coins are not compromised, and integrity is maintained on the public keys. However, if there is a security flaw or a key compromise, the anonymity of electronic cash will delay detection of the problem. Even after the existence of a compromise is detected, the Bank will not be able to distinguish its own valid coins from forged ones. Since there is no way to guarantee that the Bank's secret keys will never be compromised, it is important to limit the damage that a compromise could inflict. This could be done by limiting the total value of coins issued with a particular key, but lowering these limits also reduces the anonymity of the system since there is a smaller pool of coins associated with each key.

The untraceability property of electronic cash creates problems in detecting money laundering and tax evasion because there is no way to link the payer and payee. To counter this problem, it is possible to design a system that has an option to restore traceability using an escrow mechanism. If certain conditions are met (such as a court order), a deposit or withdrawal record can be turned over to a commonly trusted entity who holds a key that can decrypt information connecting the deposit to a withdrawal or vice versa. This will identify the payer or payee in a particular transaction. However, this is not a solution to the token forgery problem because there may be no way to know which deposits are suspect. In that case, identifying forged coins would require turning over all of the Bank's deposit records to the trusted entity to have the withdrawal numbers decrypted.

We have also looked at two optional features of off-line electronic cash: transferability and divisibility. Because the size of an electronic coin must grow with each transfer, the number of transfers allowed per coin must be limited. Also, allowing transfers magnifies the problems of detecting counterfeit coins, money laundering, and tax evasion. Coins can be made divisible without losing any security or anonymity features, but at the expense of additional memory requirements and transaction time.

In conclusion, the potential risks in electronic commerce are magnified when anonymity is present. Anonymity creates the potential for large sums of counterfeit money to go undetected by preventing identification of forged coins. Anonymity also provides an avenue for laundering money and evading taxes that is difficult to combat without resorting to escrow mechanisms. Anonymity can be provided at varying levels, but increasing the level of anonymity also increases the potential damages. It is necessary to weigh the need for anonymity with these concerns. It may well be concluded that these problems are best avoided by using a secure electronic payment system that provides privacy, but not anonymity.

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Och vad exakt vet vi om krafterna bakom Bitcoin?
http://tinyurl.com/khkaa7o
http://tinyurl.com/lopbgzy
http://tinyurl.com/5wx5qfb

Dold text

QFT!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Jag anser att kryptovalutorna är bara ett spekulationsinstrument. Sen kommer problem med pengatvätt och att den används som valuta i illegala transaktioner att medföra att fler länder förbjuder valutan, vilket bl.a Thailand och Ryssland redan har gjort.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Hullsc:

Scenariot är att Bitcoins är den enda valutan. Alla andra instrument är på något sätt kopplade till Bitcoins.
Vilket leder till ett ekonomisystem med konstant deflation. Förklara önskvärdheten i detta system och hur det skulle fungera, om man inte har någon anledning att investera sina pengar i innovation, forskning osv, när man får ut mer av att inte göra något alls.

Skrivet av phuonganh:

Posten framkom som ett svar på att man med omräkningsfaktorer av lån skulle kunna få en fungerande lånemarknad i en deflatorisk ekonomi.
Besvara ursprungsfrågan istället.
Förklara varför jag skulle låna ut pengar om jag får mindre pengar i slutändan. Då skulle det varit bättre för mig att inte låna ut pengar, eller hur? Jag hade också sluppit risken att inte få tillbaka mina pengar.

Video besvarar ger inga resonemang på hur en deflatorisk ekonomi skulle fungera. Snarare argumenterar den för att deflation är dåligt.

Kommenterar här varje minut

0:00-1:00
Profits with zero risks
En beskrivning av ett deflatorsikt samhälle

1:00-2:00
Capitalism without risk is impossible
Men det är just det som är effekterna av en deflationsekonomi

2:00-3:00
Allow you to reinject innovation, with risk
Med ännu högre risker än i en inflationsekonomi, varför skulle man vilja ta risken? När man i slutändan får mindre pengar av att investera jämfört med att inte investera.

3:00-4:00
Åter igen om de-risking.
En deflatiorisk ekonomi ger per defenition riskfri värdeökning.
These cartels and banking.
Varför skulle folk med mycket pengar investera, låna ut pengar, om de nu är ute efter riskfri värdeökning? Det behöver inte göra det i en deflatorisk ekonomi.
Kritik mot att patent och liknande förstör marknaden
Hur är Bitcoins lösningen här? Den enda effekten är att innovatörer får svårare att få lån.
Why innovate?
Ja, varför det när man i den deflatoriska ekonomin kan få riskfri vinst?

4:00-5:00
It is unprofitable to invest.
Ja, varför det när man i den deflatoriska ekonomin kan få riskfri vinst?
Bitcoins, startups
Ja det är väl roligt det, men skulle det ha skett om vi hade en ekonomi med riskfri vinst?

5:00-6:00
That is completely separate, that is completely selfsufficient.
Nej inte riktigt än kanske. Bitcoin-ekonomin är obefintlig i finansiella sammanhang. Att Bitcoin i nuläget har värde är att du kan omvandla de till fiat och sedan handla saker för dem. Samt att spekulanter köper i hopp om att värdet ska öka.
Basis of free market ekonomics that enables innovation
Varför innovera när man i den deflatoriska ekonomin kan få riskfri vinst?

6:00-7:01
Creates huge economic activity on the Internet
Ok, vad ska folk med mycket pengar göra med sina pengar när man kan få riskfri vinst av att inte göra något
Bitcoins doesn't threaten capitalism, Bitcoins threaten cleptocracy
Ett deflatioriskt ekonomiskt system gör att incitamenten för "cleptocracy" är starkare med tanke på att riskfri vinst är inbyggt i systemet.

Permalänk
Medlem

Ett klart tecken på att någon har förlorat en debatt är att personen, istället för att svara på det som ställts fram, postar en video med nån random snubbe som rantar om moral hazard i 7 minuter...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det finns säkert många skäl att hålla sig anonym. Och det är inget fel i sig. Men du vet ju inte ens om skaparen faktiskt gjort just detta (alltså hoppat av tåget med en riktigt saftig vinst) ;). För ingen vet ju ens vem det är. Ellerhur.
Jag borde kanske varit tydligare med den tankebanan i förra inlägget.

Och även om detta inte är fallet så definieras aldrig ett pyramidspel på när/om "the founder" drar sig ur. Det kan vara ett pyramidspel även om den som startat det hela är för girig för sitt eget bästa.

Min koppling var bara att dina argument inte var så bra. Jag har inte påstått att det här bör klassas som pyramidspel. Bara att man inte kan utesluta det med de argumenten du använde ;). Läs mitt inlägg du citerade igen så ser du i mittenpartiet att jag inte tycker att pyramidspelsbenämningen är nå vidare för bitcoins.

Och senare i tråden förtydligade Aloysius det jag egentligen var mer inne på (men jag får erkänna att jag formulerade detta på tok för vagt). Vi ser inte på det som ett pyramidspel.

Eftersom man kan se allas plånböcker osv kan man med stor sannolikhet gissa sig till vilken som är hans/deras och där ligger pengarna orörda.

Vad det än gäller så är det alltid bra att va early adopter, aktier är ju precis som bitcoins ett pyramidspel om man anser bitcoins vara det. Dom som köper in tidigt och billigt tjänar multum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ett klart tecken på att någon har förlorat en debatt är att personen, istället för att svara på det som ställts fram, postar en video med nån random snubbe som rantar om moral hazard i 7 minuter...

Jag är inte speciellt intresserad av att diskutera om ekonomiska teorier som stämmer relativt bra överens med vanlig fiat går att extrapolera för Bitcoin. Bitcoin är inte vanlig fiat! Att försöka förutspå framtiden med föråldrade teorier fungerar inte. Bitcoin är experimentellt och ingen vet vad som kommer hända. Om du vill veta mer om dessa tycker jag att jag att du läser FAQ, myterna eller tittar på dessa presentationer som går över det mesta:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLbSdnuFOLV4nMiQG9gvPBX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag är inte speciellt intresserad av att diskutera om ekonomiska teorier som stämmer relativt bra överens med vanlig fiat går att extrapolera för Bitcoin. Bitcoin är inte vanlig fiat! Att försöka förutspå framtiden med föråldrade teorier fungerar inte. Bitcoin är experimentellt och ingen vet vad som kommer hända. Om du vill veta mer om dessa tycker jag att jag att du läser FAQ, myterna eller tittar på dessa presentationer som går över det mesta:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLbSdnuFOLV4nMiQG9gvPBX...

Så hur skiljer sig Bitcoin från guldstandard som valuta (inte betalningsmedel)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vive la liberté!

Till skillnad från guld så kommer antalet Bitcoins vara begränsat till 21Milj. Visst är det underbart att det är så?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av try1t:

Att försöka förutspå framtiden med föråldrade teorier fungerar inte. Bitcoin är experimentellt och ingen vet vad som kommer hända.

Det är jättefint att det finns ivriga anhängare av Bitcoin och att dessa kan orera för att världen blir så mycket bättre och alla blir snälla och vi kommer kunna bygga baser på Mars bara vi anammar Bitcoin. Det är dock inte så verkligheten ser ut, utan Bitcoin styrs av önsketänkade om stigande värde. Bitcoin är idag en spekulationsvara, som konst eller gamla frimärken och saknar egenvärde. Det jag har svårt för att förstå är att personer som utger sig för att försvara principen bakom Bitcoin inte aktivt uttalar sig mot den rådande situationen, för det enda rådande situation kan resultera i är en sprucken bubbla och förlorat förtroende för detta experiment.
Men det är klart, det är väl så enkelt att de flesta förespråkare gärna passar på att tjäna sig en hacka innan dess.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Jag är inte speciellt intresserad av att diskutera om ekonomiska teorier som stämmer relativt bra överens med vanlig fiat går att extrapolera för Bitcoin. Bitcoin är inte vanlig fiat! Att försöka förutspå framtiden med föråldrade teorier fungerar inte. Bitcoin är experimentellt och ingen vet vad som kommer hända. Om du vill veta mer om dessa tycker jag att jag att du läser FAQ, myterna eller tittar på dessa presentationer som går över det mesta:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLbSdnuFOLV4nMiQG9gvPBX...

Så du postar en video med kritik mot riskless profit och att alla som lever på detta är dåliga.
Samtidigt som Bitcoin-systemet per defenition kommer med deflation och riskless profit.

Raderat bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Sverige har 9 453 000 invånare och du är en av dem...

Jo, men inte av eget val :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så hur skiljer sig Bitcoin från guldstandard som valuta (inte betalningsmedel)?

Det är svårt att jämföra Bitcoin och guld också. Bitcoin har flera kvalitéer som guld inte har. Dessutom har protokollet ett inbyggt scripting system som gör att du kan bygga kontrakt direkt på protokollet.

En bra video som förklarar Bitcoin vs Gold: https://www.youtube.com/watch?v=_4QFErOdTag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Så du postar en video med kritik mot riskless profit och att alla som lever på detta är dåliga.
Samtidigt som Bitcoin-systemet per defenition kommer med deflation och riskless profit.

Är du helt seriös nu? Vad är det som är riskless med Bitcoin?

Permalänk
Vive la liberté!

Deflation ger riskless vinst med tanke på att de pengar man har ökar i värde utan att man behöver göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är jättefint att det finns ivriga anhängare av Bitcoin och att dessa kan orera för att världen blir så mycket bättre och alla blir snälla och vi kommer kunna bygga baser på Mars bara vi anammar Bitcoin. Det är dock inte så verkligheten ser ut, utan Bitcoin styrs av önsketänkade om stigande värde. Bitcoin är idag en spekulationsvara, som konst eller gamla frimärken och saknar egenvärde. Det jag har svårt för att förstå är att personer som utger sig för att försvara principen bakom Bitcoin inte aktivt uttalar sig mot den rådande situationen, för det enda rådande situation kan resultera i är en sprucken bubbla och förlorat förtroende för detta experiment.
Men det är klart, det är väl så enkelt att de flesta förespråkare gärna passar på att tjäna sig en hacka innan dess.

Det du inte förstår när du säger att det endast är en spekulationsvara är att Bitcoin har väldigt många kvalitéer som inget annat nuvarande ekonomiskt system har.

Du har inte en aning om att det kommer resultera i en sprucken bubbla, precis som alla de andra tusentals som har sagt samma sak i 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Deflation ger riskless vinst med tanke på att de pengar man har ökar i värde utan att man behöver göra något.

Det finns inget som säger att BTC kommer öka i värde eller minska för den delen heller... Endast den fria marknaden kan bestämma det.

Permalänk
Vive la liberté!

Ok, låt säga att vi har en värld 2140 med 10 miljarder människor och 21milj BTC. 2141 har vi 11 miljarder människor men fortfarande 21milj BTC. Värdet av arbetet av 11 miljarder människor är högre än 10 miljarder människor. Vilket gör att 21 milj BTC 2141 motsvarar 11 miljarder människors arbete. Varje BTC får då högre värde och du får deflation.
Vad gör du åt det?