Problem med mitt SSD
Hej! Har köpt ett SSD till min dator, en tid senare efter själva datorn. Datorn har funkat bra, har inte haft något särskilt problem, men ville gärna öka farten på min boot-up med ett SSD. Det blev en Samsung 840 pro basic 256GB, vilket verkade bra. Jag satte in den i min andra hårddiskplats och kopplade ihop den med Sata-kabeln och Power-kabeln. Jag startade därefter datorn och öppnade bios som kom med mitt Msi Z87-G45, om det kan ha påverkat nåt. Boot-up menyn visade däremot ingen SSD, vilket jag antog var eftersom att inget var i SSD:n och att den inte var formaterad. Jag började alltså med att snabbformatera den med standardalternativen och fick efter det en F-disk bredvid min C-disk. Jag testade att öppna Bios igen, för att se om något hänt, men den var fortfarande inte boot-up menyn (jag vet, den hade inga filer i sig). Jag track på några knappar och såg att den visste att ssd:n var kopplad till den iaf. Jag skaffade Data Migration Center för att kunna överföra Windows 7 från HDD:n till SSD:n (vilket innebar att jag fick radera en del saker). Jag tänkte att jag senare skulle ta bort alla filer som var onödiga på SSD:n, hade ju dem redan på HDD:n. Efter det stängde jag av datorn, satte på den, och startade bios. Ingen skillnad där. Efter det behövde jag åka bort 52 mil från mitt hem och kommer inte tillbaks förrän söndag kväll, vilket innebär att jag inte kommer att ha åtkomst till min dator under den tiden. Jag tänkte i alla fall starta tråden nu, så att jag lättat det från hjärtat.
De saker jag vill fråga er om är:
1. Varför syns den inte i boot-up? vad ska jag göra för att få den där?
2. När jag väl fixat så att SSD:n är den som tar hand om W7, hur får jag då bort W7 från min HDD, utan att t.ex formatera? Eller är det enda säkra sättet?
Tack på förhand!