Muskampen 2025: Segraren korad!

Problem med mitt SSD

Permalänk

Problem med mitt SSD

Hej! Har köpt ett SSD till min dator, en tid senare efter själva datorn. Datorn har funkat bra, har inte haft något särskilt problem, men ville gärna öka farten på min boot-up med ett SSD. Det blev en Samsung 840 pro basic 256GB, vilket verkade bra. Jag satte in den i min andra hårddiskplats och kopplade ihop den med Sata-kabeln och Power-kabeln. Jag startade därefter datorn och öppnade bios som kom med mitt Msi Z87-G45, om det kan ha påverkat nåt. Boot-up menyn visade däremot ingen SSD, vilket jag antog var eftersom att inget var i SSD:n och att den inte var formaterad. Jag började alltså med att snabbformatera den med standardalternativen och fick efter det en F-disk bredvid min C-disk. Jag testade att öppna Bios igen, för att se om något hänt, men den var fortfarande inte boot-up menyn (jag vet, den hade inga filer i sig). Jag track på några knappar och såg att den visste att ssd:n var kopplad till den iaf. Jag skaffade Data Migration Center för att kunna överföra Windows 7 från HDD:n till SSD:n (vilket innebar att jag fick radera en del saker). Jag tänkte att jag senare skulle ta bort alla filer som var onödiga på SSD:n, hade ju dem redan på HDD:n. Efter det stängde jag av datorn, satte på den, och startade bios. Ingen skillnad där. Efter det behövde jag åka bort 52 mil från mitt hem och kommer inte tillbaks förrän söndag kväll, vilket innebär att jag inte kommer att ha åtkomst till min dator under den tiden. Jag tänkte i alla fall starta tråden nu, så att jag lättat det från hjärtat.

De saker jag vill fråga er om är:
1. Varför syns den inte i boot-up? vad ska jag göra för att få den där?
2. När jag väl fixat så att SSD:n är den som tar hand om W7, hur får jag då bort W7 från min HDD, utan att t.ex formatera? Eller är det enda säkra sättet?

Tack på förhand!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det kan jag svara på är iaf 2: När du väl fått SSDn att fungera bra som din C hårddisk och kör windows från den så hade jag formaterat om den vanliga hårddisken, det är det bästa sättet skulle jag säga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det kan jag svara på är iaf 2: När du väl fått SSDn att fungera bra som din C hårddisk och kör windows från den så hade jag formaterat om den vanliga hårddisken, det är det bästa sättet skulle jag säga.

OK, tror jag gör så. Kan man göra så att program av standard installeras i valfri mapp på hdd:n, istället för program eller program 86 på ssd:n förresten? Vill bara ha utvalda program på ssd:n.

Permalänk
Medlem

Om du vill flytta Windows till SSD:n har du 2 val:

1) Installera om windows
2) Använd ett disk kloningsprogram för att klona din HDD till SSD, Acronis har jag använd några gånger.

I UEFI bootmenyn syns bara HDD/SSD med BOOT partitioner. Om du inte installerat ett OS på SSD:n, eller klonat den
så att den fått en BOOT partition, så kommer du inte kunna boota därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tre_glödlampor:

OK, tror jag gör så. Kan man göra så att program av standard installeras i valfri mapp på hdd:n, istället för program eller program 86 på ssd:n förresten? Vill bara ha utvalda program på ssd:n.

De flesta program får man ju upp ett val på som har C:\Program förvalt, men där kan man ändra.

Jag har t.ex. E:\Spel där alla spel utom WoW ligger, eftersom det är det enda jag har som drar någon större nytta av SSD-farten. Alla program brukar jag lägga på SSDn, för att få dem att starta snabbare, men vissa som jag använder ibland bara ligger i E:\Program, E:\Grafik eller E:\Musik. Jag är van att sortera upp efter genre, så jag gillar inte riktigt Windows-strukturen med allt i Program

Du behöver inte formatera den gamla om du inte vill, det går ju att slå på "visa alla filer/systemfiler" i mappalternativ och bara radera alla windows-mappar och filer, men lämna kvar alla datafiler. Beror på vad du har för något sparat var. Många lägger musik/filmer m.m. i "Mina Dokument", som jag återigen starkt ogillar, jag har dem i lådorna Filmer, Bilder och så vidare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av danwik:

Om du vill flytta Windows till SSD:n har du 2 val:

1) Installera om windows
2) Använd ett disk kloningsprogram för att klona din HDD till SSD, Acronis har jag använd några gånger.

I UEFI bootmenyn syns bara HDD/SSD med BOOT partitioner. Om du inte installerat ett OS på SSD:n, eller klonat den
så att den fått en BOOT partition, så kommer du inte kunna boota därifrån.

Jag har klonat HDD:n till SSD:n. Har den en Boot partition då? Vad menar du med att jag inte kan boota därifrån? I vilket fall Så visas inte SSD:n i boot-up menyn. Bara UEFI-diskar, USB:n, skivor och min HDD (och lite annat).

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k... bör hjälpa. fick göra samma sak med min hdd, Svara gärna om detta löste ditt problem annars ska jag leta vidare
//Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tre_glödlampor:

Jag har klonat HDD:n till SSD:n. Har den en Boot partition då? Vad menar du med att jag inte kan boota därifrån? I vilket fall Så visas inte SSD:n i boot-up menyn. Bara UEFI-diskar, USB:n, skivor och min HDD (och lite annat).

Är du säker... Det skrev du inte ovan, att formattera/kopiera är inte samma sak som att klona.
Kloningsprogrammen är bootbara CD skivor för du kan inte klona disken från windows eller linux om
du bootat på den...

Permalänk
Skrivet av baconmilk:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k... bör hjälpa. fick göra samma sak med min hdd, Svara gärna om detta löste ditt problem annars ska jag leta vidare
//Simon

Jag har gjort just så, och disken fick bokstaven F. Då hette den bara öppen volym, men sen använde jag samsung migration center för att klona all data från HDD:n till SSD:n. Då skapades en ny disk som fick namnet (G) Lokal Disk medans F fick namnet (F) Data. Jag testade att starta BIOS för att se men hade den fortfarande inte på boot-up menyn. Det funkade alltså inte tyvärr

Permalänk

Nu har jag löst det! Jag bytte SATA-kabel med min HDD och SSD och det funkade! Tack för all hjälp!