Muskampen 2025: Segraren korad!

Ingen bild till TVn(hdmi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3:

Nu startar inte ens bilden när jag startar om datorn.

Har uppdaterat windows mm.

Eftersom du har ett Radeon så antar jag att du har koll på att en DVI och en HDMI brukar dela signal, så att du inte kopplar saker på dem samtidigt utan använder den andra DVI-porten isf.

Om det syns bild under uppstart men inte i Windows, så kan det vara uppdateringsfrekvensen som är satt högre än 50-60Hz när man kört vissa monitorer som klarar mer. Det borde dock ställas om automatiskt när du bara kör med TVn utan skärmen inkopplad.

En del TVs måste man ändra färgsignal på, från CMY nånting till full RGB för att det ska bli ok. Ibland ger sig HDMI-kabeln också, kan vara idé att testa med en annan om du inte redan gjort det.

När det är svart under uppstart, blir det bild på den inbyggda grafiken om du kopplar på en skärm där medan datorn är igång, eller är den också svart då?

Blir det bild om du startar upp med TVn endast i och sen även kopplar in skärmen på grafikkortet?

Bara lite idéer...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det olika HDMI-kopplingar på TV:n? För på vissa är det en som är lite specifik för just PC/datorinkoppling?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eftersom du har ett Radeon så antar jag att du har koll på att en DVI och en HDMI brukar dela signal, så att du inte kopplar saker på dem samtidigt utan använder den andra DVI-porten isf.

Om det syns bild under uppstart men inte i Windows, så kan det vara uppdateringsfrekvensen som är satt högre än 50-60Hz när man kört vissa monitorer som klarar mer. Det borde dock ställas om automatiskt när du bara kör med TVn utan skärmen inkopplad.

En del TVs måste man ändra färgsignal på, från CMY nånting till full RGB för att det ska bli ok. Ibland ger sig HDMI-kabeln också, kan vara idé att testa med en annan om du inte redan gjort det.

När det är svart under uppstart, blir det bild på den inbyggda grafiken om du kopplar på en skärm där medan datorn är igång, eller är den också svart då?

Blir det bild om du startar upp med TVn endast i och sen även kopplar in skärmen på grafikkortet?

Bara lite idéer...

Flyttade ner dvi kontakten till raden under där hdmin sitter.

Håller jag musen över hdmi skärmen i catalyst så står där: 1280x1024 @ 60 Hz, Dublicera.

Prövat alla CMY: 4:4:4, 4:2:2, 4:4:4, 4:4:4(begränsad RBG, 4:4:4(PC full RBG)

Nu har jag bild som vanligt igen, en sladd som satt lite löst(bild fram till win login)

Blir bild fram till winlogin med bara hdmi ikopplat. Sen försvinner den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Finns det olika HDMI-kopplingar på TV:n? För på vissa är det en som är lite specifik för just PC/datorinkoppling?

sitter i samma kontakt som den satt i när det funkade i förrgår dvs Hdmi 1

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K3:

Flyttade ner dvi kontakten till raden under där hdmin sitter.

Håller jag musen över hdmi skärmen i catalyst så står där: 1280x1024 @ 60 Hz, Dublicera.

Prövat alla CMY: 4:4:4, 4:2:2, 4:4:4, 4:4:4(begränsad RBG, 4:4:4(PC full RBG)

Nu har jag bild som vanligt igen, en sladd som satt lite löst(bild fram till win login)

Blir bild fram till winlogin med bara hdmi ikopplat. Sen försvinner den...

Matar du in denna upplösning i tvn ? Klarar den verkligen av den ? Vad har du för tv och länka manualen och läs den även själv och kolla vilka upplösningar som stöds.
Jag är inte så säker på att tvn gillar den upplösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Matar du in denna upplösning i tvn ? Klarar den verkligen av den ? Vad har du för tv och länka manualen och läs den även själv och kolla vilka upplösningar som stöds.

bytte till 1024x 768 @ 60Hz= ingen skillnad...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K3:

bytte till 1024x 768 @ 60Hz= ingen skillnad...

Du ska kolla vad tvn stödjer, kolla i manualen, 4:3 upplösningar är inte alls så självklar om det är en modern tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://www.samsung.com/se/support/model/LE40F71BX/XEE-downloads?downloadName=UM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kolla vad tvn stödjer, kolla i manualen, 4:3 upplösningar är inte alls så självklar om det är en modern tv.

om jag tittar i menyn så klarar den 4:2 och 16:9, men som sagt tvn funkade för 2 dagar sedan med datorn....

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har du prylar att växla med så du kan ta reda på om det är ingången eller signalen från datorn som strular ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3:

om jag tittar i menyn så klarar den 4:2 och 16:9, men som sagt tvn funkade för 2 dagar sedan med datorn....

och bilden ser finfin ut fram till winlogin

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K3:

och bilden ser finfin ut fram till winlogin

Det tyder på att du försöker köra in fel upplösning i tvn och bilden försvinner om det blir så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tyder på att du försöker köra in fel upplösning i tvn och bilden försvinner om det blir så.

hur jag än ändrar så får jag ju ingen bild ändå, ändrade till expandera skärm och jag kan dra musen utanför bilden mm.

kollar under skrivbords egenskaper, där väljer den 60 hz hela tiden, försöker jag välja 50Hz under skrivbordsområde med olika upplösningar så kan jag inte välja lägre då den är kursiv, så då får jag välja HDTV istället tex 720 @ 50 hz. men ingen bild ändå...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är hårdvarufel, börjar få slut på ideer på vad du ska prova.

Visa signatur