Permalänk
Medlem

Tips för köp datorbygge 10-12K

Hej
jag har tänkt köpa en stationär dator för första gången på 10 år och bygga den själv (om det inte mot förmodan finns bra färdigbyggda alternativ).

Användningsområde och krav:
- labbmilljö för systemutveckling (främst databaser)
- gaming (kommer inte spela de senaste/mest grafikintensiva spelen men tex blizzard-spel skall flytta på bra)
- fil-server
- SSD eller motsvarande för OS och ytterligare 1-2 TB för lagring
- 23-27" skärm
- tyst

Jag behöver köpa allt förutom mus, tangentbord och OS och har en budget på absolut max 12k men hamnar gärna närmare 10k

I brist på bättre kunnande har jag funderat på att köpa den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184045-w...

och någon av dessa skärmar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384616
ser dock att många här tipsat om denna skärm http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz

Vid en snabb genomgång av datorpaketet så visade det sig att det inte var många kronor man sparade i jämförelse med att köpa alla delar separat och det verkar även som att disk för lagring saknas (och eventuellt annat också?).

Har även tittat på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-w...
där rabatten verkar vara bättre men där min budget spricker

processor och grafikkort är det som kostar mest
jag har svårt att tro att jag kommer kunna nyttja ett grafikort i 4500 kr-klassen för mina behov men kanske att det kan vara värt att köra en i7:a och bra/mcyket RAM?

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst dator, kör INTE på stockkylaren till CPUn.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med.
Följer kylning med vald processor?
Vad rekommenderar du istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Jag hänger inte med.
Följer kylning med vald processor?
Vad rekommenderar du istället?

Det följer med en kylare ja, men den är ganska liten och högljudd.
Cooler Master Hyper 212 EVO är en prisvärd kylare som brukar rekommenderas här på forumet.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

OK.
ska jag då använda båda eller koppla bort den som sitter på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

OK.
ska jag då använda båda eller koppla bort den som sitter på processorn?

Du kan endast använda en i taget så jag rekommenderar att du använder den från Cooler Master
Dock kanske du inte vill in och rota i en färdigbyggd dator då det kan förstöra garantin. Eventuellt kan webbhallen bygga en dator med den kylaren direkt, skicka ett mail och fråga vettja!
Om du köper en dator i delar kommer processorn utan någon monterad kylare så det får du sätta på själv oavsett om du köper en eftermarknadskylare eller använder den som följer med processorn.
Vill du kolla på andra kylare än den jag länkade bör du kolla så den passar med din processorsockel (1150 i det paketet, kallas ibland även socket som det heter i engelskan).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Ok, jag är med.
tror inte att webhallen bygger datorer öht

men inget är skrivet i sten, jag kan tänka mig en annan processor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Ok, jag är med.
tror inte att webhallen bygger datorer öht

men inget är skrivet i sten, jag kan tänka mig en annan processor också

Både 4670K och 4770K är kompetenta processorer (båda med samma sockel, 1150) där största skillnaden är att du har 8 trådar med i7:an (4770K) och 4 trådar med i5:an (4670K). Beroende på hur tunga program du kör och om de är multitrådade kan det vara värt att köra på en i7:a, men i många fall räcker en i5:a.
GTX 760 som är med i ett av dina paket är ett grafikkort som räcker till att köra de flesta spel, kanske inte allt på ultra i 4k med 3000 Hz, men lite casual Blizzard-spel som du uttryckte dina önskemål om ska fungera fint. Närmaste alternativet hos AMD är deras Radeon R9 280X om du är intresserad av det röda lagets utbud. Det ligger väl någon hundralapp över i pris men presterar å andra sidan rätt mycket bättre (Sweclockers test av 280X jämfört med 760).

Du kan mycket väl ha rätt i att webbhallen inte bygger datorer direkt efter kunders önskemål, har inte exakt koll på vilka butiker som gör detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK.
Skapade en ett första utkast på inet.
jag lade till kylaren och en hårddisk och tog ett annat RAM-minne (det föreslagna fanns ej på inet) samt valde bort DW-spelare (känns inte som att jag kommer behöva det)

Detta spräcker dock budgeten så förslag på hur jag kan spara in mottages gärna:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6532626/jofe

Permalänk
Permalänk
Medlem

tack för tips!
Du får gärna motivera ändringarna.
Men det stack iväg i pris nu.
Jag tänker mig 10-12k inklusive skärm (skärm kommer gå på 2-2.5k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

tack för tips!
Du får gärna motivera ändringarna.
Men det stack iväg i pris nu.
Jag tänker mig 10-12k inklusive skärm (skärm kommer gå på 2-2.5k)

Det paketet du satte ihop ser bra ut. Dock hade jag tagit en annan nätdel då det har varit lite vajsing med Corsairs CX-serie. Ett förslag är t.ex. denna från be quiet för en 50-lapp till, alternativt samma modell med modulära kablar för 800 kr om du känner att du vill ha det. Det finns naturligtvis mängder med andra alternativ men jag orkar inte lista upp alla

Skillnaden mellan ditt och ZyrNathyz's paket är att han inte riktigt verkar ha läst vad du ska ha datorn till och helt och hållet prioriterat spel. Det har mindre minne (8GB mot dina 16) en SSD, som visserligen kan vara trevligt, men i just ditt fall tror jag inte att du kommer märka någon jätteskillnad om du kan ta en uppstartstid på kanske en minut och något längre laddningstider i program och spel. Sedan har han också fläskat på med ett ordentligt GTX 780 som visserligen har mycket bättre spelprestanda än ett 760, men kostar nästan det dubbla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack JoeBlack!

Nät och RAM är det jag känner mig mest osäker på.

Har du något att säga om skärmalternativen?

Permalänk
Medlem

får jag låna din tråd lite? srry om jag stör. jag tänkte köpa denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/6530821/2014-02-26 och ville få ner priset till 10-11k vad ska man ta bort, vill ej ta bort chassit,skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

får jag låna din tråd lite? srry om jag stör. jag tänkte köpa denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/6530821/2014-02-26 och ville få ner priset till 10-11k vad ska man ta bort, vill ej ta bort chassit,skärmen

Det enda jag skulle göra med det paketet om du prioriterar spelprestanda (vilket jag antar att du gör i och med att du har lagt 4000+ kr på ett grafikkort) är att fundera på om du verkligen behöver en SSD. Det förkortar diverse laddningstider men ger dig ingen ren "FPS-vinst" i spelen. Därefter är det inte så mycket att göra om du inte vill ha ett billigare grafikkort. GTX 760 och Radeon R9 280X är bra prisvärda alternativ, men de presterar naturligtvis sämre.
Sedan tycker jag att define är ett överhypat chassi som är prissatt för högt, men eftersom du inte ville ta bort det får du väl behålla det.
Andra chassin jag kan rekommendera är t.ex. Bitfenix Shinobi. Finns även en lite billigare variant utan USB 3.0 på fronten. Cooler Master Elite 430 är ett prisvärt och enkelt men ändå välbyggt chassi. Gillar du Fractal Design har du ju deras lite billigare Core-serie.

Skrivet av jofe:

Tack JoeBlack!

Nät och RAM är det jag känner mig mest osäker på.

Har du något att säga om skärmalternativen?

Jag rekommenderar att köpa en nätdel med minst 80+ Bronze-certifiering och runt 500-600W uteffekt. Ta något av de jag länkade eller leta runt lite själv.
RAM är jag ingen expert på, men i princip alla som säljs av de stora återförsäljarna är bra, exempel är Corsair, AData och Kingston. Kör några som klarar minst 1600 MHz.
Skärmar är jag ingen expert på; sitter själv på en BenQ G2222HDL som är en ganska billig TN-panel som med handen på hjärtat har rätt kass färgåtergivning. Den BenQ-skärmen du länkade har jag hört en del gott om men har ingen personlig erfarenhet av. Jag tror inte att du kommer bli besviken vilken av de skärmarna du än köper, men om du vill ha mer tips och hjälp skulle jag råda dig att skapa en post i skärm-delen av forumet. Finns några användare som kan riktigt mycket om skärmar där.

P.S. Svarar du på något inlägg är det rätt bra att använda den lilla citera-knappen som sitter under inlägget. Det blir lättare att följa konversationen då och den medlemmen du citerade märker fortare att du har svarat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

P.S. Svarar du på något inlägg är det rätt bra att använda den lilla citera-knappen som sitter under inlägget. Det blir lättare att följa konversationen då och den medlemmen du citerade märker fortare att du har svarat.

Tack för svar!

Nu har jag bytt nätdelen enligt din rekommendation:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6538601/jofe

Jag har bara en fundering kvar innan jag beställer
Skall jag köra på valt grafikkort eller byta ut det mot Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB eller något annat?
Är det värt att köra 2*8GB RAM eller skall jag dra ner till 2*GB och lägga pengarna på grafikkort istället?

Någon annan som har input om grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Tack för svar!

Nu har jag bytt nätdelen enligt din rekommendation:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6538601/jofehttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6538601-00.png

Jag har bara en fundering kvar innan jag beställer
Skall jag köra på valt grafikkort eller byta ut det mot Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB eller något annat?
Är det värt att köra 2*8GB RAM eller skall jag dra ner till 2*GB och lägga pengarna på grafikkort istället?

Någon annan som har input om grafikkort?

Tja... Vill du lägga några hundra till på ett R9 280X kommer du ju få bättre prestanda i många spel och applikationer, men frågan är om du behöver den prestandan i just de applikationerna. Jag som t.ex. kör med V-sync (antal bilder per sekund låst till 60) struntar i hur många FPS jag får, så länge det är över 60 eftersom min skärm inte kan visa mer.
För spel skulle jag absolut gå ner till 2*4GB (vilket var det jag antog att du menade ) om det innebär att du kan lägga mer krut på grafikkortet. Dock vet jag inte hur mycket de andra applikationerna du ska köra på den drar, men så länge du inte kommer använda mer än 8 GB finns det ingen riktigt anledning att ha 16. Det är också en rätt smal sak att uppgradera om behov skulle uppstå i (#)framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Tja... Vill du lägga några hundra till på ett R9 280X kommer du ju få bättre prestanda i många spel och applikationer, men frågan är om du behöver den prestandan i just de applikationerna. Jag som t.ex. kör med V-sync (antal bilder per sekund låst till 60) struntar i hur många FPS jag får, så länge det är över 60 eftersom min skärm inte kan visa mer.
För spel skulle jag absolut gå ner till 2*4GB (vilket var det jag antog att du menade ) om det innebär att du kan lägga mer krut på grafikkortet. Dock vet jag inte hur mycket de andra applikationerna du ska köra på den drar, men så länge du inte kommer använda mer än 8 GB finns det ingen riktigt anledning att ha 16. Det är också en rätt smal sak att uppgradera om behov skulle uppstå i (#)framtiden.

OK
det är ju bara 500 till för det grafikkortet så om potentialen är mycket större känns det som att det är värt det
hur som helst, det är Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB du skulle välja om du hoppade upp ett snäpp?
jag hittade Gigabyte Radeon R9 280X OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB som verkar ganska schyst också (prisklass emellan de två andra)

och en sista fråga, nu har jag ju gjort en del ändringar från webhallens föslag, passar alla komponenter ihop fortfarande?

angående RAM som kommer jag vid närmare eftertanke vilja skapa lite virtuella maskiner och då kan det vara bra med lite extra RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

OK
det är ju bara 500 till för det grafikkortet så om potentialen är mycket större känns det som att det är värt det
hur som helst, det är Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB du skulle välja om du hoppade upp ett snäpp?
jag hittade Gigabyte Radeon R9 280X OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB som verkar ganska schyst också (prisklass emellan de två andra)

och en sista fråga, nu har jag ju gjort en del ändringar från webhallens föslag, passar alla komponenter ihop fortfarande?

angående RAM som kommer jag vid närmare eftertanke vilja skapa lite virtuella maskiner och då kan det vara bra med lite extra RAM

Här har du Sweclockers test av lite olika R9 280X om du vill se var redaktionen tycker om respektive tillverkares diton. Jag är själv lite inne på att köpa ett 280X och då faktiskt MSi's version. Varför är jag inte helt säker på om jag ska vara ärlig, men det känns som en väldigt kompetent kyllösning med stora fläktar som presterar bra och inte låter för mycket. Det som dock får mig att tveka är att de använder referensdesignen på kretskortet som statistiskt sett har en stor andel exemplar som ger ifrån sig spoltjut (coil whine). Det är inte alltid detta går på garantin och beror på vad för övriga komponenter i datorn man har. Så om du inte känner dig tursam kanske inte MSi är att satsa på.
Av Asus och Gigabyte kvittar det nog vilket du väljer. Gigabyte har haft lite väl aggresiva fläktkurvor på sin windforce-kylare, men det kan man enkelt ställa in själv med hjälp av ett tredjepartsprogram, t.ex. MSi Afterburner (som funkar med alla kort, inte bara MSi).

Alla komponenter passar ihop fortfarande
Det man ska titta på är:

1. Att moderkortet passar i chassit, moderkort är vanligen av typen ATX, mATX eller mITX, och det brukar stå i chassits specifikation vilka storlekar det stödjer.

2. Att processorn passar i processorsockeln, t.ex. passar en i5 4670K och i7 477K i samma sockel (1150) medan te.x. en i5 750 för sockel 1156 (tror jag) inte passar i ett moderkort som har sockel 1150.

3. Att kylaren passar till sockeln. Återigen att det står i kylarens specifikation att den stödjer sockeln på moderkortet. Ska du ha en passiv kylare kan det också vara värt att kolla så att den klarar av samma TDP som processorn har, annars klarar den inte av att kyla tillräckligt effektivt för att systemet ska gå bra.

4. Att grafikkortet inte är för långt för chassit. Detta gäller mest när man har riktigt stora kylare för prestandagrafikkort. Inet t.ex. brukar skriva ut längd på grafikkorten och även maxlängd chassit klarar av.

5. Att man inte har för höga kylflänsar på minnena om man har en stor processorkylare. Ska man inte överklocka minnen och vill ha en stor kylare är det lika bra att köra på lågprofilminnen (low profile) som inte har så höga kylflänsar.

Ta du 16 GB då, man kan aldrig få för mycket RAM! Skulle du inte använda det kan du köra lite som RAM-disk. Spara dock ingenting viktigt på den då allt försvinner vid omstart

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

SSD:n köper du här http://www.dustinhome.se/product/5010610016/intel-520-240gb-s...

Permalänk
Medlem

Tjena
du har bytt ut RAM, kylning, grafikkort och SSD i jämförelse med mitt förslag
varför?
RAM och kylning är snarlika i pris
hur står grafikkortet mot alternativen jag nämnde?
SSD:n ser bra ut men kanske får tumma på storleken på den och uppgradera senare

Permalänk
Medlem

I princip samma paket du hade innan, bara att det är ett GTX 770 istället för AMDs Radeon R9 280X och en annan lite mindre kylare. Personligen skulle jag valt Cooler Mastern som var i det tidigare paketet då den har en större fläkt som flyttar mer luft och låter mindre. Angående grafikkortet kan du kolla i testet jag länkade och avgöra själv vilket kort som presterar bäst. Jag tror att jag hade valt 280X då det presterar bättre i spel och så jag kör, och fullt trillräckligt ändå i de spel där 770 är bättre, men det är ju upp till dig att välja!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Tjena
varför?

RAM är skit samma vilket av dem du väljer, skillnaden med SSDn är att den är större och kanske något snabbare i vissa scenarion, har ingen jättekoll, men i vardagligt användande är det ingen större skillnad på diskarna.
Mina tankar om kylare och grafikkort står i min föregående post.

EDIT: Inte alls skit samma med RAM förresten, de röda AData-minnena har snabbare timings (CL9 som är snabbare än CL10) och är billigare, så kör på dem!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jofe:

Tjena
varför?

GTX 770 är ett starkare kort, det GTX 760 kort du har i din kundvagn motsvarar ett AMD R9 270x kort vilket är 4-500kr billigare än motsvarande GTX 760.
Kylningen är billigare i pris och presterar likvärdigt den kylare du valt.
SSD:n har ett bra pris, ordinarie priset är 1800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

RAM är skit samma vilket av dem du väljer, skillnaden med SSDn är att den är större och kanske något snabbare i vissa scenarion, har ingen jättekoll, men i vardagligt användande är det ingen större skillnad på diskarna.
Mina tankar om kylare och grafikkort står i min föregående post.

EDIT: Inte alls skit samma med RAM förresten, de röda AData-minnena har snabbare timings (CL9 som är snabbare än CL10) och är billigare, så kör på dem!

Tack för hjälpen!

Det blev det röda RAM-minnet och ett Asus Radeon R9 280X DirectCU II TOP (gick på sweclockers-recensionen och en annan recension)