Sapphire förbereder Radeon R9 290X Vapor-X med 8 GB videominne

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Det är bättre att du jämför med den förra generationen bromsklossar. Xbox 360, 512MB och PS3, 256 MB.
Med tanke på att dagens spel till stor del utvecklades med dom i åtanke så kommer den nya generationen givetvis påverka.
Utvecklarna optimerar alltid klart bättre för konsolerna och det är inte slumpen som valde hårdvaran.

Och var har det med grafikminnet på PC att göra? Vi hade långt mycket större texturer på PC för flera år sedan. Utvecklingen av tunga PC-spel som kräver mycket minne har varit frikopplad konsolerna i många år. Eller var Battlefield 3 begränsad av konsolerna?

Texturer tillverkas i hög kvalité och sedan skalas de ner för att matcha plattformen.

Som sagt, vi har redan spel på nuvarande generation som inte kan drivas i 1080p. Hur ska de lyckas utnyttja några större mängder RAM och hur ska det påverka PC?

Det som kommer bli tungt sen är 4K UHD men det måste vi vänta minst en generation till grafikkort och skärmar innan det kommer se någon som helst spridning. För just nu är det bara skärmpanelerna som börjar bli rimliga. Drivelektroniken är inte med, OSen är inte med, grafikkorten och dess drivrutiner är inte med än. Konsolerna har inte en chans att köra något ens i närheten av så höga upplösningar eftersom de som sagt knappt klarar vanlig hederlig 1920x1080 utan renderar istället i 720 eller 900 och skalar upp det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ehh va? Exakt vad har GPUns snabbhet med hur mycket texturminne ett spel använder??

Det säger ju sig självt. Ju större och/eller fler texturer som används, desto mer kraft behövs det för att bolla runt texturerna på bildskärmen.

Exempel 1: World Of Warcraft. De flesta droppar rätt bra i fps när de kommer till tätbefolkade områden. I synnerhet de större städerna. Där går det åt fler samtidiga texturer som skall ritas upp på skärmen samtidigt.

Exempel 2: The Elder Scrolls, Skyrim: Ultrarealism-moddarna som tillför extra stora och högupplösta texturer kräver mycket mer GPU-kraft, även om den övriga detaljnivån bibehålls.

...och dessa exempel kommer ändå aldrig över 2-3 GiB grafikminne.
Tänk dig då spel / moddar som skulle nyttja 7-8 GiB grafikminne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och var har det med grafikminnet på PC att göra? Vi hade långt mycket större texturer på PC för flera år sedan. Utvecklingen av tunga PC-spel som kräver mycket minne har varit frikopplad konsolerna i många år. Eller var Battlefield 3 begränsad av konsolerna?

Texturer tillverkas i hög kvalité och sedan skalas de ner för att matcha plattformen.

Som sagt, vi har redan spel på nuvarande generation som inte kan drivas i 1080p. Hur ska de lyckas utnyttja några större mängder RAM och hur ska det påverka PC?

Det som kommer bli tungt sen är 4K UHD men det måste vi vänta minst en generation till grafikkort och skärmar innan det kommer se någon som helst spridning. För just nu är det bara skärmpanelerna som börjar bli rimliga. Drivelektroniken är inte med, OSen är inte med, grafikkorten och dess drivrutiner är inte med än. Konsolerna har inte en chans att köra något ens i närheten av så höga upplösningar eftersom de som sagt knappt klarar vanlig hederlig 1920x1080 utan renderar istället i 720 eller 900 och skalar upp det.

Det påverkar grafikminnet på PC för att spel utvecklas i majoriteten av fallen först och primärt till konsoler. När dom har mer grafiskt spelrum på konsolerna så följer samma utveckling med till PC versionerna. Ja, givetvis används större texturer för PC men jag skulle absolut inte säga att det är helt oberoende av vad dom skapar för den största marknaden, konsoler.

http://www.digitalstormonline.com/unlocked/video-memory-usage...
Här kör dom Crysis 3 i 4k på ett Titan. 3.7GB VRAM, 1 år gammat spel.

Permalänk

Mitt Sapphre 7970ghz edition vapor-x på 3gb använder mellan 1800 - 2000 mb i battlefield 3.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort en kommentar som anklagade en annan medlem för att bara köpa saker baserade på märke, samt efterföljande kommentarer.

Permalänk
Avstängd

Detta kanske behövs när 4k spel kommer men då är detta kort bara skit iallafall.

Jag har 6gig minne på mitt kort och använder nog aldrig över 2,5.