Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Permalänk
Medlem

Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Har köpt en dator av Greattech vilket jag starkt ångrar. Skulle uppdatera operativet Windows 8 vilket medförde att Microsoft vägrade att godkänna uppgraderingen då licensen var använd på ett större antal datorer redan och därför spärrad. Vid kontakt med Greattech så skickar dom ett paket med en använd skiva i, dvs förpackningen var bruten och skivan repig.
Kontaktade direkt Microsoft som bekräftar att licensen redan är använd och inte går att använda.
Vill varna andra att köpa något av detta bolag. Nu hänvisar dom mig till att det är Microsofts fel.

Har någon annan råckat ut för något liknande? Hur löste ni det?

Permalänk
Medlem

Vill minnas det var nån med exakt samma problem här för en tid sedan. Majoriteten tycjte det var kunden som var tvär men måste säga att jag ärligt inte minns helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skicka den infon till Microsoft. Dom lär nog vara intresserade av det

Permalänk

Ja alla vet att dom suger.. bara googla greattech sweclockers eller nåt

Permalänk
Medlem

Mycket skit med dom senaste tiden.
Deras senaste omdömme på prisjakt var för 1 år sen ;O

Permalänk
Greattech

Hej HubbeT,

Jag har läst igenom konversationen du har haft med supporten, inte mycket stämmer överens med texten ovan.

Du har köpt en OEM Operativsystem som är låst till en dator, att den skulle fungera till flera datorer samtidigt är därför inte möjligt.
Att skivan är " repig " är något du för första gången har sagt här trots över 10+ mejl.

Supporten bad dig be Micorosft ta kontakt med oss om det är fel på skivan eller nyckeln men det har du inte gjort efter flera mejl.

Du har fått förslag på lösningar men valt att hoppa över dessa av okänd anledning. Du är välkommen att rapportera licensen till Microsoft som kan undersöka detta. För att bekräfta, ingen ny skiva eller licens kommer skickas till dig på nytt så länge inget nytt sker från Microsoft sida. Vi skickar inte ut gratis produkter om kunden helt undviker lösningarna supporten skickar ut. Att hota med polisen i slutet av varje mejl ökar inte chansen till en ny leverans.

// GT

Permalänk
Medlem

Stort plus till Greattech som går in och ger sin version av det hela

Ska bli intressant att höra vad TS har att säga till sitt försvar? Tror det kommer vara tyst från honom

Permalänk
Medlem

förpackningen var bruten och skivan repig

han kanske just kom på det

Jag köpte en router från netonnet förstod inte att den var öppnad först en kompis köpte en också
när jag såg hans kartong ^^

men tycker ju att dom borde ju ha sett det när dom då packade ner den
kan ju ha varit en stressig dag på jobbet också så fel sker ju

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Greattech
Skrivet av niclasc:

Stort plus till Greattech som går in och ger sin version av det hela

Ska bli intressant att höra vad TS har att säga till sitt försvar? Tror det kommer vara tyst från honom

Vi besvarar mer eller mindre alla inlägg som handlar om oss. Hade vi gjort något fel eller om felet låg hos oss hade tråden aldrig skapats, supporten hade löst det långt innan. Sen har vi ett par kunder oavsett lösningar vi kommer med väljer att ta den enkla vägen med att hota om dom inte får igenom sin vilja. Dessa hamnar normalt här. Supporten har varit öppen i ärendet och vid flera gånger meddelat kunden att antigen följa lösningen supporten har kommit med eller anmäla till Microsoft om han anser att något inte stämmer. Vi är öppna mot alla sorters anmälningar, vi har inget att dölja.

- GT

Permalänk
Medlem

Greattech

Hej Greattech
Ni får gärna hålla er till fakta.
Det ni har bett mig om är att fråga Microsoft vad en OEM-licens är och hur den går att använda flera gånger. Känns inte direkt relevant att jag ska sitta mellan er och Microsoft för att ha en fungerande dator med ett operativ som Microsoft accepterar. Ni har inte bett mig att kontakta Microsoft för att dom ska ringa er. Just det ni har ju inget telefonnummer. Föreslår att ni klarar ut licenserna med Microsoft.

Vill inte ha gratisprodukter utan EN fungerande licens.

Angående polisanmälan så stod det i det sista mailet till er då ni tycker att det är Microsofts fel, återigen håll er till fakta.

Ni får gärna lösa problemet men lösningen har lyst med sin frånvaro.

Permalänk
Greattech
Skrivet av HubbeT:

Hej Greattech
Ni får gärna hålla er till fakta.
Det ni har bett mig om är att fråga Microsoft vad en OEM-licens är och hur den går att använda flera gånger. Känns inte direkt relevant att jag ska sitta mellan er och Microsoft för att ha en fungerande dator med ett operativ som Microsoft accepterar. Ni har inte bett mig att kontakta Microsoft för att dom ska ringa er. Just det ni har ju inget telefonnummer. Föreslår att ni klarar ut licenserna med Microsoft.

Vill inte ha gratisprodukter utan EN fungerande licens.

Angående polisanmälan så stod det i det sista mailet till er då ni tycker att det är Microsofts fel, återigen håll er till fakta.

Ni får gärna lösa problemet men lösningen har lyst med sin frånvaro.

Det är korrekt, supporten har meddelat dig om att en OEM licens endast kan användas till en dator, sedan går det inte att aktivera den. Du hävdar att den är använd flera gånger. Supporten bad därför dig fråga Microsoft hur det är möjligt att aktivera en licens flera gånger. Det har du fortfarande inte svarat på?
Hade det verkligen varit fel på licensen hade vi själva tagit kontakt med Microsoft och undersökt detta genom att återkalla licensen från dig men Supporten har inte samma åsikt som du. Testar du med att installera dit operativsystem på nytt och aktiverar som vanligt så bör inte något fel uppstå, skulle det göra det så kan vi ta kontakt med Microsoft och hävda att produkten inte fungerar. Men vi kan inte göra det innan du ens har testat med en ny installation.

Hur kom du fram till att vi inte har något nummer? Besök gärna hemsidan så hittar du numret på några sekunder.

Om vi vänder på frågan, hur vet vi om att licensen inte har fungerat hos dig och att du inte vill ha en extra? Allt du behöver göra är att installera dit operativsystem på nytt för att få det bekräftad. Innan vi har bekräftat ett fel kan vi inte skicka ut nya produkter.

- GT

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Du har köpt en OEM Operativsystem som är låst till en dator, att den skulle fungera till flera datorer samtidigt är därför inte möjligt.
Att skivan är " repig " är något du för första gången har sagt här trots över 10+ mejl.

Dock är det ju fullt möjligt att installera en OEM licens på flera datorer ändå vilket är vad jag kan förstå av hans inlägg är det Microsoft hävdar att ni har gjort..

Aja killen får väl skylla sig själv när man köper av en firma på blocket.....

Tycker det är fattigt av er att bolla över kunden till Microsofts kundtjänst. det är ju ändå er han köpt licensen av.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

hur vet vi om att licensen inte har fungerat hos dig och att du inte vill ha en extra?

Kanske ni som försöker göra en vinst ?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Om vi vänder på frågan, hur vet vi om att licensen inte har fungerat hos dig och att du inte vill ha en extra? Allt du behöver göra är att installera dit operativsystem på nytt för att få det bekräftad. Innan vi har bekräftat ett fel kan vi inte skicka ut nya produkter.

Han har ju provat det med licensen ni skickade till honom men Microsoft vägrar godkänna den för aktivering med hänvisning till att den är installerad på flera datorer.
Känns ju inte direkt omöjligt att ni av "misstag" lagt samma licens på 2 eller fler datorer...

Frågan är: varför skickar ni inte med skiva och licensnyckel med datorn från början!?

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Greattech
Skrivet av statsministern:

Dock är det ju fullt möjligt att installera en OEM licens på flera datorer ändå vilket är vad jag kan förstå av hans inlägg är det Microsoft hävdar att ni har gjort..

Aja killen får väl skylla sig själv när man köper av en firma på blocket.....

Tycker det är fattigt av er att bolla över kunden till Microsofts kundtjänst. det är ju ändå er han köpt licensen av.

Att installera och aktivera är två olika saker. Du kan inte aktivera en OEM licens mer än en gång men du kan installera det hur många gånger du vill med 30 dagar test.

- GT

Permalänk
Greattech
Skrivet av Bärrich:

Kanske ni som försöker göra en vinst ?

Mycket möjligt om det nu gick att aktivera licensen på flera datorer men det tar inte mer än 30 min för kunden att motbevisa det genom att följa supportens lösningar.

- GT

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Att installera och aktivera är två olika saker. Du kan inte aktivera en OEM licens mer än en gång men du kan installera det hur många gånger du vill med 30 dagar test.

- GT

*** raderat ***

Åter igen..
Frågan är: varför skickar ni inte med skiva och licensnyckel med datorn från början!?

§ 7 och 8
Visa signatur

Permalänk
Greattech

Åter igen..

Citat från Microsoft:
Observera att den här licensen är bunden till hårdvaran och kan inte flyttas till en annan hårdvara. Om du vill byta dator eller server måste du köpa en ny licens.

Jag behöver nog inte förklara för dig att en OEM licens är låst till datorn man aktiverar för första gången. Sen om du har lyckats med det på något sätt eller helt enkelt haft tur (bugg) bevisar väl inte att OEM licenser fungerar samtidigt till flera datorer?

- GT

Permalänk
Medlem

Mjo det var därför jag flyttade min OEM från en utdöd laptop till det nya datorbygget för ett par veckor sedan, dra den om tomten också..

Åter igen..

OEM Win8 eller sju? Som jag förstått funkar OEM-sjuan på tre datorer eller något innan man måste låsa upp den medans OEM-åttan enbart är något som ska säljas med fabriksbyggda datorer och vara låst till den hårdvaran.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Mjo det var därför jag flyttade min OEM från en utdöd laptop till det nya datorbygget för ett par veckor sedan, dra den om tomten också..

Det du glömde säga var att du behövde ringa till MS och ljuga till dig en ny aktiveringskod för att få licensen att fungera..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Greattech
Skrivet av Pertanbus:

OEM Win8 eller sju? Som jag förstått funkar OEM-sjuan på tre datorer eller något innan man måste låsa upp den medans OEM-åttan enbart är något som ska säljas med fabriksbyggda datorer och vara låst till den hårdvaran.

Det handlar om Windows 8 i detta fallet men det är samma villkor för alla OEM licenser oavsett operativsystem.

- GT

Permalänk
Medlem

Felet var kanske att när ni skulle lösa felet med första licensen så skickade ni en bruten förpackning med en använd Windowsskiva i. Då kontaktade jag Microsoft och då bekräftade de direkt att den redan var registrerad. Detta meddelade jag er omgående och med önskan om "ny" licens. Kändes inte värt att installera.

Permalänk
Greattech
Skrivet av HubbeT:

Felet var kanske att när ni skulle lösa felet med första licensen så skickade ni en bruten förpackning med en använd Windowsskiva i. Då kontaktade jag Microsoft och då bekräftade de direkt att den redan var registrerad. Detta meddelade jag er omgående och med önskan om "ny" licens. Kändes inte värt att installera.

Jag ser inget fel på varken leveransen eller packningen. Vi är då på ruta ett igen, antigen får du ta detta genom Microsoft och/eller rapportera oss till Microsoft för att vi har installerat flera gånger med en OEM licens på ett sätt som vi själva inte känner till eller så får du följa supportens lösningar. Om det är värt att installera eller inte kommer du aldrig få reda på innan du har gjort det.

- GT

Permalänk
Medlem

Får man ett sådant där licens-klistermärke ("Certificate of Authenticity") på datorn, när man köper datorer hos er?

Vad jag har för mig så är det ett krav från MS att det ska sättas dit, om man säljer en färdig dator med Windows installerat.

Om det finns ett sådant klistermärke, borde det ju inte vara några problem med Windows för TS..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är mest fundersam till varför GT får såna här trådar emot sej för det har hänt mer än en gång nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Greattech
Skrivet av DaBone:

Får man ett sådant där licens-klistermärke ("Certificate of Authenticity") på datorn, när man köper datorer hos er?

Vad jag har för mig så är det ett krav från MS att det ska sättas dit, om man säljer en färdig dator med Windows installerat.

Om det finns ett sådant klistermärke, borde det ju inte vara några problem med Windows för TS..

Självklart, kunden har det samt skivan hos sig. Nu får man inte det på varje dator eftersom operativsystem inte medföljer med datorerna utan det måste man köpa till men kunden får skivan med etiketten som han/hon kan klistra på datorn eller behålla det på fodralet.

- GT

Permalänk
Greattech
Skrivet av simon253:

Jag är mest fundersam till varför GT får såna här trådar emot sej för det har hänt mer än en gång nu.

Endast på Sweslockers, startar en person en tråd om det så kommer det fler. Vi finns på flera forums men endast på Swelockers kommer dessa ärenden upp just för att det redan finns äldre trådar. Räcker med att söka på google så kommer det upp. Det handlar om att få genom sin vilja med stöd av andra oavsett om man har rätt eller fel. Eftersom vi aldrig har tagit det som hot så välkomnar vi alla trådar som vi gärna besvarar.

- GT

Permalänk
Medlem

Åter igen..

Tekniskt sett kan du installera en OEM-licens på en annan dator, men du kanske får ringa till Microsoft för att få den aktiverad.. men ärligt är det inte, då du egentligen använder en "non-genuine copy of Windows".
OEM-licenser är billigare och är/ska vara låsta till ett specifikt moderkort.. Vill man ha möjligheten att flytta med sig OS vid uppgraderingar, så är det den dyrare retailversionen som gäller.

Många problem som uppstått med detta företag hade kunnat undvikas, om de skickat med skiva och licensnyckel.. så även jag tycker den frågan är berättigad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Greattech
Skrivet av DaBone:

Tekniskt sett kan du installera en OEM-licens på en annan dator, men du kanske får ringa till Microsoft för att få den aktiverad.. men ärligt är det inte, då du egentligen använder en "non-genuine copy of Windows".
OEM-licenser är billigare och är/ska vara låsta till ett specifikt moderkort.. Vill man ha möjligheten att flytta med sig OS vid uppgraderingar, så är det den dyrare retailversionen som gäller.

Många problem som uppstått med detta företag hade kunnat undvikas, om de skickat med skiva och licensnyckel.. så även jag tycker den frågan är berättigad.

Tekniskt sätt utan att begå bedrägeri och lura Microsoft genom att ringa dom kan du inte aktivera en OEM licens flera gånger. Hade vi gjort det hade vi inte hänvisat kunden till Microsoft som enkelt kan upptäckte det och vidta åtgärder mot företaget eller personen/personerna. Man kan göra allt möjligt genom att kringgå regler med program/licenser idag men det finns en gräns över hur långt företag samt privatpersoner kan gå.

Angående sista meningen, jag vet inte vart du har fått det ifrån men både licens samt skivan skickas till kunden efter köpet. Datorn samt operativsystemet skickas i två leveranser till kunden. Vi kan då spåra båda för att undvika missförstånd.

- GT

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Angående sista meningen, jag vet inte vart du har fått det ifrån men både licens samt skivan skickas till kunden efter köpet. Datorn samt operativsystemet skickas i två leveranser till kunden. Vi kan då spåra båda för att undvika missförstånd.

Trådskaparen fick ju tydligen det skickat till sig i efterhand..

Summa summarum - BLOCKET!! Behöver man säga mer!?

Visa signatur