Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

den var inte aktiverad för kunden och ingick inte i datorpaketet.

Det ingick som valt tillval och förinstallerades av återförsäljaren. Slutkund har inte installerat och får enligt avtalet egentligen inte göra det. Det ska vara fullversion om det säljs separat. 8 oem kunde användas med personal use-licensen men det togs bort med 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

den var inte aktiverad för kunden och ingick inte i datorpaketet.

Oberoende om den är förinstallerad eller inte.. Så SKA det komma med en licens på chassit om OSet följer med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Greattech har själv sagt att han sänt in 10+ emails. Alltså har han tagit kontakt med Greattech. Däremot tycker jag att GTs förklaringar är lite skumma även om TS utelämnar en hel del i sitt redogörande. Vem tusan sänder licens och CD EFTER de sänt datorn? Det bryter ju bla. mot microsoft regler.

De gör väl antagligen (inte säker) detta för att Kringgå ångerrätten (För för övrigt ej gäller licensbelagd media) de väntar 14 dagar för att kunden inte ska se licensen och sedan uttnyttja ångerrätten (Även fast den ej gäller för Licenser.)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

De gör väl antagligen (inte säker) detta för att Kringgå ångerrätten (För för övrigt ej gäller licensbelagd media) de väntar 14 dagar för att kunden inte ska se licensen och sedan uttnyttja ångerrätten (Även fast den ej gäller för Licenser.)

Skulle inte vara första gången ett företag försökt heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Oberoende om den är förinstallerad eller inte.. Så SKA det komma med en licens på chassit om OSet följer med.

Eftersom man får köpe en OEM licens tillsammans med tex en hårddisk så, menar du då att licensen skall klistras på hårdisken då??

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med sweclockers egentligen? Tycker GT verkar hantera situationen på ett bra sätt och svara på alla frågor som ställs.

Vi andra medlemmar verkar dock ha en medelålder på cirka 9 år och försöker medvetet misstolka allt de skriver. Tycker i princip allt de skrivit är glasklart och till skillnad från väldigt många här kan de faktiskt stava och formulera sina meningar på ett bra sätt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Vad har hänt med sweclockers egentligen? Tycker GT verkar hantera situationen på ett bra sätt och svara på alla frågor som ställs.

Vi andra medlemmar verkar dock ha en medelålder på cirka 9 år och försöker medvetet misstolka allt de skriver. Tycker i princip allt de skrivit är glasklart och till skillnad från väldigt många här kan de faktiskt stava och formulera sina meningar på ett bra sätt.

Ja alla är ovetande 9 åringar här, och Greattech har rätt för dom kan stava och formulera sig väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Vad har hänt med sweclockers egentligen? Tycker GT verkar hantera situationen på ett bra sätt och svara på alla frågor som ställs.

Vi andra medlemmar verkar dock ha en medelålder på cirka 9 år och försöker medvetet misstolka allt de skriver. Tycker i princip allt de skrivit är glasklart och till skillnad från väldigt många här kan de faktiskt stava och formulera sina meningar på ett bra sätt.

Lugn och fin nu. Vet man lite om konsumentlagstiftning så står det klart GT åtminstone till viss del försöker smita från sina åtagande som återförsäljare.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

De gör väl antagligen (inte säker) detta för att Kringgå ångerrätten (För för övrigt ej gäller licensbelagd media) de väntar 14 dagar för att kunden inte ska se licensen och sedan uttnyttja ångerrätten (Även fast den ej gäller för Licenser.)

Ja de har formulerat det som så att det är ångerrätten de vill gå runt, när det gäller vad de skrivit i andra trådar. De vill alltså sälja använda system som nya. Att det bryter mot Microsofts regler hur de gör det har de försökt påstå inte påverkar kunden.

Att andra butiker klarar sig fint när det gäller ångerrätt och leverans när de klistrar på licensen som avsett verkar de varken lyssna på eller ta in. De verkar också vilja få det att ångerrätten inte gäller så fort du ändrar något, som t.ex. att du väljer operativsystemet och så hårda är självklart inte någon annan. Ångerrätten gäller mjukvara så länge förpackningen inte är bruten, så hade de sålt fullversionen separat och inte förinstallerat hade man kunnat förstå varför och hur de vill gardera sig. En butik kan självklart ta tillbaka en dator med OEM-licens också, men skulle t.ex. behöva sälja den som demo. En dator som lämnas tillbaka oanvänd borde de såklart kunna sälja som ny oavsett hur de vill göra med licensen. Utöver ångerrätt är det ju reklamation och hävning de försöker gardera sig emot. Vilket ter sig lite konstigt då säljaren borde ta en liten smäll om de inte klarar av att leverera. Har de problem med att folk inte hämtar ut det som beställs bör de hantera det på ett bättre sätt. Folk som tycker de sköter sig så bra bör titta på deras hemsida och villkor noga innan de yttrar sig.

Ångerrätt för butiksbyggda system (beställningsvara) har du hos andra t.ex. mot avgift när det gäller återställning/omkostnader för hantering, men det blir en ganska liten avgift när det gäller ett komplett system med skärm o.s.v., men det vore konstigt att gardera sig mot kostnader de inte har eftersom de inte har ångerrätt på sina system. Har kunder problem så har de antagligen det, oavsett vems fel det är så har återförsäljaren ett ansvar. När det gäller OEM-mjukvara är det systembyggaren som står för support. Att de gör på annat vis än avtalet säger att de ska när det gäller licenser verkar göra att de får mer klagomål och problem än andra. De har inte riktigt förmåga att reflektera över att det kanske är just för att de inte följer reglerna som gör att de skiljer sig från mängden. Många fler köper butiksbyggda system från andra återförsäljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reefer:

Lugn och fin nu. Vet man lite om konsumentlagstiftning så står det klart GT åtminstone till viss del försöker smita från sina åtagande som återförsäljare.

BS. Efter ett halvår påstår TS att han inte fått någon Windowsskiva med på köpet. Han har en fungerande Windowslicens som han vill uppgradera.
Han har köpt en OEM Windows 7 licens. Uppgraderad till Win 8. Nu när han ska uppgradera till Windows 8.1 fungerar inte Win 7 licensen längre.

Han har inte vett att själv ta ut sin fungerande Win 8 nyckel för att uppgradera med den.
Han följer inte de råd han får från supporten eftersom han själv vet bäst. Ringer till Windows och lyckas inte förklara för dem att hans uppgraderade Win 7 Licens inte går att uppgradera med till Win 8.1

Helt klart ett användarfel gånger många.
Mycket skrik för lite ull sa den som rakade grisen. Följer kunden de råd han har fått och det inte fungerar så kan han ju börja gnälla. Skiter kunden i råden får han stå sitt kast. Denna kunden skiter i råden samt att han själv inte verkar ha ett hum om något, så då sitter han i skiten. Bäst är väl om han vänder sig till en lokal PC-firma och betalar för den hjälp han behöver.

Permalänk
Medlem

tycker alla borde lägga ner eftersom TS fick skiva och en ny licens.. vet många som har handlat av GT och dom har inte haft några problem alls. dock så förekommer ju sånt här hos komplett,inet,webbhallen också så sluta jaga ner på GT och gå vidare

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Eftersom man får köpe en OEM licens tillsammans med tex en hårddisk så, menar du då att licensen skall klistras på hårdisken då??

Systembyggare får köpa licensen hur de vill, läser du Microsofts avtal så ser du att det bara är systembyggarna som får installera OEM-programvara. Windows 8 OEM kunde säljas i en-pack utan system och installeras via personal-use-avtalet. Det togs bort för 8.1 och gäller inte heller Windows 7 som byggare fortfarande säljer. Eftersom de började sälja fullversion igen efter denna ändring kan du få Windows 8.1 i fullversion för straxt under 1000 kr som du får använda som avsett på hemmabyggen o.s.v. Att vissa ändå säljer OEM som inte får användas har inte med en datorbyggares licenshantering att göra, licensieringen är deras ansvar inte kundens när det är OEM/förinstallerat. Ville de inte ta sitt ansvar kan de antingen sluta sälja OEM-licenser och operativsystem eller tvinga kunderna installera fullversion själva. När det gäller dokumentering kan det med fördel ske när kundens system ändå installeras med media och licens som denne köpt, samt packning av produkten. Att de skickar ett brev senare med CoA och skiva gör det inte mer dokumenterat. En plastficka med papper och skiva kan inte vara så svårt att hålla reda på. De måste ändå hålla koll på vem som ska ha vilken dator. Programvaran (OEM) ska alltså säljas förinstallerad. Precis som Komplett, Webhallen, Inet, Misco, Dustin Home, CDON med flera gör. När det gäller datorköp/byggen åtminstone.

Utöver att spara skivan så är det bra att rekommendera kunden göra en återställningsskiva/usb (eller backup) med verktygen som är inbyggda i Windows, om kunden sen har endera kan denne alltid återställa systemet vid senare tillfälle. Tyvärr får man inte ersätta skivor som levereras i systembyggarversion. Stora datorbyggare har andra avtal och de får göra om/fler-leverans av återställningsskivorna, men då får du också återställningsskivor inte installationsskivor. Med system som har återställningspartition som dessa saknar däremot kan du alltid flytta ut återställningen till en USB-enhet (med Windows 8).

Permalänk
Medlem

Greattech agerar knappast professionellt genom att argumentera mot kunder på forum. Det man gör i en sådan här situation är att ge vika, visa goodwill och ge kunden en ny produkt. Kundservice är A och O, och Greattech förlorar nog många kunder tack vare deras inlägg i denna tråd.

Citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Vi andra medlemmar verkar dock ha en medelålder på cirka 9 år och försöker medvetet misstolka allt de skriver. Tycker i princip allt de skrivit är glasklart och till skillnad från väldigt många här kan de faktiskt stava och formulera sina meningar på ett bra sätt.

Nu är detta OT (liksom hälften av övriga inlägg i denna tråd) men om du anser att man uttrycker sig väl i skrift om man särskriver i vartannat inlägg så får det stå för dig. Själv tycker jag att Greattechs representant skriver relativt dåligt med avseende på sin yrkesroll men det hör verkligen inte till ämnet.

I övrigt så förstår jag inte varför GT envisas med att lägga in små pikar i sina inlägg här i tråden, det känns inte särskilt seriöst i mina ögon.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Är man född 1992 så fyller man 22 i år. Just sayin.

Greattech agerar knappast professionellt genom att argumentera mot kunder på forum. Det man gör i en sådan här situation är att ge vika, visa goodwill och ge kunden en ny produkt. Kundservice är A och O, och Greattech förlorar nog många kunder tack vare deras inlägg i denna tråd.

Den här argumenteringen kommer nästan alltid i slutet på sådana här trådar. Om jag formulerar om det på mitt sätt så ska företaget inte ta diskussionen utan bara skicka nya grejer. Det är lätt att vara generös med andras pengar.

Dessutom tror jag att de som slutar handla av en firma av en sådan här orsak är det rätt skönt att slippa.

Det där som kallas goodwill innebär bara att kostnaden slås ut på alla andra. Det finns ingen som ger något.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av satoshi:

Är man född 1992 så fyller man 22 i år. Just sayin.

Greattech agerar knappast professionellt genom att argumentera mot kunder på forum. Det man gör i en sådan här situation är att ge vika, visa goodwill och ge kunden en ny produkt. Kundservice är A och O, och Greattech förlorar nog många kunder tack vare deras inlägg i denna tråd.

Du menar, ta den i arslet? Om nu det är så att GT mycket riktigt har rätt och TS försöker lura sig till en till licens? Nu tror jag kanske inte på det men man vet aldrig.

Kunden har inte alltid rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? Har aldrig köpt en dator med förinstallerat windows på SOM INTE har en licens fastklistrad någonstans på chassit och då har jag ändå köpt datorer under hela 2000-talet. Både OEM och ihopsatta datorer.

Jag köpte för ett år sedan en Compaq cq58 från Elgiganten.
Den har inte en påklistrad licenslapp på datorn, följde inte med skiva med windows heller.
Den fick jag bränna ut själv. 4 dvder med allt skräp som Compaq vill ska följa med.

Frågade säljaren varför det inte satt en licens på datorn, men det kunde han inte svara på.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det handlar om Windows 8 i detta fallet men det är samma villkor för alla OEM licenser oavsett operativsystem.

- GT

Skrivet av ubbe1:

BS. Efter ett halvår påstår TS att han inte fått någon Windowsskiva med på köpet. Han har en fungerande Windowslicens som han vill uppgradera.
Han har köpt en OEM Windows 7 licens. Uppgraderad till Win 8. Nu när han ska uppgradera till Windows 8.1 fungerar inte Win 7 licensen längre.

Han har inte vett att själv ta ut sin fungerande Win 8 nyckel för att uppgradera med den.
Han följer inte de råd han får från supporten eftersom han själv vet bäst. Ringer till Windows och lyckas inte förklara för dem att hans uppgraderade Win 7 Licens inte går att uppgradera med till Win 8.1

Helt klart ett användarfel gånger många.
Mycket skrik för lite ull sa den som rakade grisen. Följer kunden de råd han har fått och det inte fungerar så kan han ju börja gnälla. Skiter kunden i råden får han stå sitt kast. Denna kunden skiter i råden samt att han själv inte verkar ha ett hum om något, så då sitter han i skiten. Bäst är väl om han vänder sig till en lokal PC-firma och betalar för den hjälp han behöver.

Dold text

Hade han köpt uppgradering till W8 hade han fått kvitto och nyckel från Microsoft. Någon 7-nyckel har han inte av vad som sagts i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Är man född 1992 så fyller man 22 i år. Just sayin.

Greattech agerar knappast professionellt genom att argumentera mot kunder på forum. Det man gör i en sådan här situation är att ge vika, visa goodwill och ge kunden en ny produkt. Kundservice är A och O, och Greattech förlorar nog många kunder tack vare deras inlägg i denna tråd.

Jag varken kan eller ska inte bedöma vem som har rätt i detta fall då den information vi får är vinklad av båda parter.

Men om TS väljer att hänga ut ett företag så är det väl rimligt att företaget får bemöta dessa påståenden som TS har eller?

Det får företag göra i Plus och det verkar fungera bra där men inte på ett "forum"?

Och om att företaget ska bita ihop och bjuda kunden på den produkt den det felas med... Den logiken köper inte jag.

Om du vore en företagare och sålde produkter och en kund kommer in och är omöjlig ska du bara bita ihop och ta en smäll och sedan höja priserna för alla andra för att kompensera förlusten och kunna betala ut lön till dina anställda? Så Ica, Coop mfl ska skita i att jaga och anmäla snattare och bara höja priset för det blir oss andra som får betala för det vissa snattar. Känns inte så skoj men du kanske tycker det är okej?

Goodwill är en sak men om du behandlar folk dåligt vid ett returärende eller garantiärende är det inte säkert att utfallet blir vad du hoppas på. Jag personligen skulle uppskatta kunder som är trevliga och försöker hjälpa dessa så gott man kan även om man kanske inte behöver enligt lagar medans de som bara skäller och är otrevliga knappast får samma service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabben:

Jag köpte för ett år sedan en Compaq cq58 från Elgiganten.
Den har inte en påklistrad licenslapp på datorn, följde inte med skiva med windows heller.
Den fick jag bränna ut själv. 4 dvder med allt skräp som Compaq vill ska följa med.

Frågade säljaren varför det inte satt en licens på datorn, men det kunde han inte svara på.

Från och med licensprogrammet OA3.0 så räcker det att det sitter en Windows/Microsoft-etikett på datorn, utan nyckel eftersom tillverkaren inte använder nycklar på det sättet utan det finns i BIOS/UEFI och är låst/licensierat via det. SLIC användes även tidigare, då användes aldrig nycklarna som satt på datorn utan de använder bara en och samma nyckel i deras avbildning som gäller allt installationsmedia, och aktiveringen/kontroll skedde mot BIOS/UEFI. Med sådana system finns det bara återställningsskivor, inte installationsmedia. Behöver inte vara något fel där, utan det säljs via större systembyggare (tillverkare) utan nyckel.

Permalänk

Sådana här skitkastartrådar borde modereras bort. GT får mycket skit utan bevis och alla menar på att GT är det "alltid" så med. Jag har sett 2 trådar på +5 år. Kan slå vad om att 99.9% av alla i tråden aldrig handlat av GT utan bara hakar på, precis som det görs i alla "fanboytrådar" och på marknaden, ofta mycket liv för ingentíng.
Sedan är det väldigt många som nämnde att GT inte klistrar license på datorn när det säljs som paket, vart i tråden läser ni det? Har försökt hitta men det är så jäkla rörigt.
Jag vet inte vem som har rätt men jag tycker helt klart GT gjort ett proffsigare intryck än TS. Ett par inlägg av skitslängande och han har halva SweClockers bakom sig, fattar inte riktigt det. Sätt er själv i GTs sits, ett företag i en branch med små marginaler. Man kan inte ge bort licenser till höger och vänster så jag förstår att GT inte vill ge en ny licens om de tycker att de har rätt.
TS, du borde åtminstone prova att installera enligt GT instruktioner före du börjar smutskastningskampanjen. Sånt här kan skada företags anseende rätt hårt även om de har rätt och GT har fått ett dåligt rykte på SC pga 2 små tveksamma fall, tråkigt om de inte förtjänar det.
Hoppas det löser sig för båda parter!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Från och med licensprogrammet OA3.0 så räcker det att det sitter en Windows/Microsoft-etikett på datorn, utan nyckel eftersom tillverkaren inte använder nycklar på det sättet utan det finns i BIOS/UEFI och är låst/licensierat via det. SLIC användes även tidigare, då användes aldrig nycklarna som satt på datorn utan de använder bara en och samma nyckel i deras avbildning som gäller allt installationsmedia, och aktiveringen/kontroll skedde mot BIOS/UEFI. Med sådana system finns det bara återställningsskivor, inte installationsmedia. Behöver inte vara något fel där, utan det säljs via större systembyggare (tillverkare) utan nyckel.

Okey, tack för svaret. Men tycker det är dåligt när jag ville ominstallera windows utan all bloatware så kan jag inte det.
Kör med ubuntu nu istället.

Hoppas det går att återställa till windows utan problem men dom brända skivorna om jag vill sälja datorn igen.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Jag tänker varken ta ställning för TS eller Greattech, men GT's agerande i den här tråden är verkligen allt annat än professionellt. Som företrädare för ett företag så är man trevlig oavsett om kunden har rätt eller inte, speciellt när ord står mot ord och allra speciellt offentligt, som här på ett forum. Jag tycker att GT har varit rätt otrevliga faktiskt. Efter att ha läst den här tråden så kommer jag aldrig att handla från greattech, för att det ger dåliga vibbar och för att jag upplever de som oproffessionella.

Aja, hoppas det löser sig för båda ändå

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabben:

Okey, tack för svaret. Men tycker det är dåligt när jag ville ominstallera windows utan all bloatware så kan jag inte det.
Kör med ubuntu nu istället.

Hoppas det går att återställa till windows utan problem men dom brända skivorna om jag vill sälja datorn igen.

Det hade du inte fått rent licensmässigt även om de hade haft nyckel på datorn, då du inte har något installationsmedia. Du får återställa och sen avinstallera de förinstallerade programmen. Återställningsskivor kan du nog beställa från HP vid behov om det skulle strula. Annars är du utan media eftersom du bara får använda sånt du har rätt att använda enligt upphovsrätten. Alltså sånt du betalat för. Hemanvändare sitter i en liten annan sits än företag och organisationer, de måste istället köpa datorerna med 8 Pro och sen ha volymlicens för att köra ut deras egna (rena, eller bloatade med deras egna program) avbilder av operativsystemet. Sen finns självklart piratkopior som aktiverar sig mot ditt BIOS/UEFI, som fungerar som rent installationsmedia men det är inte riktigt relevant eller enligt reglerna att diskutera här. Många föredrar däremot det, men det är inga större problem att använda den fabriksförsedda återställningen och avinstallera de förinstallerade verktygen. Det blir ändå renare än en gammal installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Greattech agerar knappast professionellt genom att argumentera mot kunder på forum. Det man gör i en sådan här situation är att ge vika, visa goodwill och ge kunden en ny produkt. Kundservice är A och O, och Greattech förlorar nog många kunder tack vare deras inlägg i denna tråd.

Ah, låter perfekt. Bara att beställa något och sen hitta på något fel och skrika och gnälla riktigt högt så får man gratis-saker på goodwill

Avundas verkligen inte företag, enda receptet för att hantera gnälltrådar är att gå back genom att visa goodwill. Svarar ett företag inte på gnäll sväller gnället okontrollerat när mytomaner triggar varandra, och svarar företaget har de redan förlorat för det är extremt oseriöst att lämna ut kunduppgifter och detaljer ur supportärenden etc.

Tänker inte ge mig in i spekulation om vem som har rätt (eller minst fel), utan bara konstatera att jag själv aldrig skulle handla på GT eftersom GT omdömeslöst gödslar med information om något som är mellan en kund och företaget. Somliga kan anse att kundens gnällande om företaget/ärendet är implicit godkännande för företaget att haspla ur sig dylika uppgifter, men jag kräver explicit godkännande för att tolerera sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Eftersom man får köpe en OEM licens tillsammans med tex en hårddisk så, menar du då att licensen skall klistras på hårdisken då??

Måste ju säga att den jämförelsen är ganska haltande.. Om du nu inte menar tillsammans med hjärtat i hårddisken. Köper man Windows i samband med en hel dator så SKA licensen klistras fast på chassit. Det kräver Microsoft.

Skrivet av Najsisen:

Vad har hänt med sweclockers egentligen? Tycker GT verkar hantera situationen på ett bra sätt och svara på alla frågor som ställs.

Vi andra medlemmar verkar dock ha en medelålder på cirka 9 år och försöker medvetet misstolka allt de skriver. Tycker i princip allt de skrivit är glasklart och till skillnad från väldigt många här kan de faktiskt stava och formulera sina meningar på ett bra sätt.

Förutom det faktum att de har feltolkat konsumentlagar och dessutom sänt licenser och CD skivor på sätt som bryter mot Microsofts regler.

Skrivet av Kabben:

Jag köpte för ett år sedan en Compaq cq58 från Elgiganten.
Den har inte en påklistrad licenslapp på datorn, följde inte med skiva med windows heller.
Den fick jag bränna ut själv. 4 dvder med allt skräp som Compaq vill ska följa med.

Frågade säljaren varför det inte satt en licens på datorn, men det kunde han inte svara på.

Skulle inte förvåna mig. Har haft nog med Elgiganten att göra för att inse att man ALDRIG ska köpa något som har med PC hos dem att göra ihuvudtaget. Förutom att man blir lurad med priset så är deras kundservice helt värdelös och dessutom försöker de komma undan diverse garantiärenden. Att de skulle skita i att sätta på licensnycklar på färdigbyggda system skulle inte förvåna mig ett dugg även om farsan fick med en när han köpte en laptop där. Dock utan Windows skiva.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

En seriös firma som är systembyggare vet och gör rätt för sig, GT borde lära sig använda SYS PREP bland annat för att helt undvika sådant här struntprat och även klistra licensen på datorerna
Jobbat som retailer och systembyggare i över 15 år, och jobbar nu för en stor internationell firma och kan inte för mitt liv begripa hur man ens kan betraktas som seriös aktör på marknaden om man gör på det här viset och sen sitter och av vad jag tycker skriver en massa som enbart bygger på sitt rykte som oresonliga och ovilliga att hjälpa till

Sure, hänvisar gärna till supporten, men kan säga, att som sittandes som ansvarig för en stor bunt med människor som sköter support, att bara lyfta luren och ringa en sådan här kund omgående istället för att såhär låta det urarta och det kanske tar 10, 30 min att hjälpa honom och undvika dålig publicitet på det här viset är tusen gånger enklare

Att man sen får sådana här trådar på sig, det är enligt mig ganska mycket självförvållat, ifall de till pricka följde (har läst lite här hur de gärna påstår att andra gör olagliga saker och ljuger om aktiveringar etc.) sina egna råd och antydningar och höll sig till att göra det rätt från början så skulle aldrig en sådan här tråd ens dyka upp

TS kanske inte säger allt eller ljuger, vad vet jag, men vad jag vet är att det aldrig hänt mig i den här branschen -varför, jo för att vi gjorde det simpelt för folk genom att sätta licenserna där de skall vara, inte aktiverade i förväg, använde sysprep så att kunden tvingas gå igenom aktiveringsförfarandet om han ens ville använda sin dator etc
Framför allt också i förväg upplyser mina kunder om hur det fungerar, och innan de gör något de inte är säkra på lyfter luren och slår en signal och frågar en extra gång, det är alltid välkommet

Det mina forumvänner, är rätt väg att gå och inte det minsta svårt och gör att man undviker det här dampiga internetkriget där ord står mot ord och alla har åsikter till höger och vänster

Vad är det man säger, att fajtas på internet är som att vinna i special olympics eller något sådant, tror ni nog känner igen citatet.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Hade han köpt uppgradering till W8 hade han fått kvitto och nyckel från Microsoft. Någon 7-nyckel har han inte av vad som sagts i tråden.

Men han har godtagit ett kvitto på win 7 i sex månader. Case closed.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Men han har godtagit ett kvitto på win 7 i sex månader. Case closed.

Så det rättfärdigar att GT dels. inte följer Microsofts riktlinjer och dels återanvänder licenser som inte får återanvändas? Skärp dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Men han har godtagit ett kvitto på win 7 i sex månader. Case closed.

Är det TS som skrivet det där i den andra tråden som detta citerades ifrån?