Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla in allt?...

Hej!

Så att jag bor i en villa med fiberanslutning. Vi har beställt TV, Internet och Telefon via fiber. Vi har fått hem utrusntningen men kommer ta ca 2 månader innan dem kopplar på allt.

Nu för att komma till min fråga:
Fibern kommer in i garaget. Där har vi en dosa från utsikt med Internet, TV, Telefon ut osv.

Tv är nog det lättaste att koppla, vi kommer dra en kabel från dosan i garaget upp på vinden till en switch och sen ner i alla rum som ska ha TV. Kommer det att funka med en vanlig nätverksswitch?

Det är nu när vi ska koppla in internet och telefoni som det börjar bli lite småkrånglit.
Vi har fått en router som vi måste använda för att kunna få telefoni enligt comhem, det betyder alltså att vi inte ska koppla telefonen till telefoniuttaget på dosan från utsikt. Utan vi ska koppla in internet till routern, från routern till första telefonjacket vilket också är i garaget. Men vi ska även koppla internet som TVn är det tänkt. Upp på vinden till en switch OCH en router. Sen ner vidare till alla rum.

Men då vi är i behov av att köra 2 internet anslutningar utan någon som helst router utan bara switch så tänkte vi koppla såhär:
Från internetdosan i garaget till en switch i garaget. Från denna switch går en sladd till routern med telefonanslutning och en sladd upp till en swtich på vinden.
Från switchen på vinden går 2 kablar direkt ner till 2 rum. Sen går ännu en kabel till en router uppe på viden som ska fördela internet till resterande.

Om denna koppliningen funkar så är min nästa fråga om det finns något sätt att få dessa två routers att sammarbeta då båda kommer dela ut trådlöst nätverk.
Dvs så att den ena används nästan som en repeater till den ena routern. Jag vill att de trådlösa enheterna automatiskt ska ansluta till den routern som den har bäst singnal till såklart.

Vi har i dagen läge en antenn på vinden med två antennsladdar ner i varje rum som vi nu alltså ska byta ut mot två cat 6. Detta gör att vi har valt vinden som en bra anslutningspunkt då alla kabelrör osv redan finns där.

Hoppas jag har skrivit tydligt och ni förstår hur jag vill ha det.
Ni får även komma med förslag på hur jag borde koppla istället om ni tycker att det jag ska göra bara verka helt onödigt.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Får ni mer än ett IP-nummer från levernatören? Om ni inte får minst tre så kommer det inte funka som du vill ha det (2 till anslutningarna utan router och en till routern.)

Är det Comhem som leverera allt?, både internet, TV och telefoni?

Varför ska ni ha två anslutningar utan router? Tämk på att det blir svårt att dela saker mellan de anslutningarna och ditt lokala nätverk (ditt lokala nätverk är det som sitter innanför din router).

Det ser ut som att du kommer få stora problem med ditt nätverk.

Koppla istället som man "ska" göra:

Använd ComHem's router som router för alla anslutningar (ingen switch innan denna router), sedan kopplar du in allt annat efter Comhems router. Och du ska INTE koppla in någon mer router, men självklart kan du koppla in en router om den är konfigurerad som trådlös accesspunkt, men då är den ingen router rent tekniskt.

Det finns många fler möjliga lösningar, men utgår från detta och gör justeringar om det är nödvändigt och se till att du förstår konsekvenserna av justeringarna.

Permalänk
Medlem

Den dosan som kommer sitta i garaget antar jag är en fiberconverter? Liknande denna:

Dold text

I sådana fall är det bar att dra in en vanlig ethernetkabel till lämpligt ställe i huset, sätta dit comhems router och fördela allt därifrån.

Det går att dela upp det och skippa (slippa) comhems router. Men då krävs det att man har egen hårdvara med stöd för VLAN och en del nätverkskunskap.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Får ni mer än ett IP-nummer från levernatören? Om ni inte får minst tre så kommer det inte funka som du vill ha det (2 till anslutningarna utan router och en till routern.)

Är det Comhem som leverera allt?, både internet, TV och telefoni?

Varför ska ni ha två anslutningar utan router? Tämk på att det blir svårt att dela saker mellan de anslutningarna och ditt lokala nätverk (ditt lokala nätverk är det som sitter innanför din router).

Det ser ut som att du kommer få stora problem med ditt nätverk.

Koppla istället som man "ska" göra:

Använd ComHem's router som router för alla anslutningar (ingen switch innan denna router), sedan kopplar du in allt annat efter Comhems router. Och du ska INTE koppla in någon mer router, men självklart kan du koppla in en router om den är konfigurerad som trådlös accesspunkt, men då är den ingen router rent tekniskt.

Det finns många fler möjliga lösningar, men utgår från detta och gör justeringar om det är nödvändigt och se till att du förstår konsekvenserna av justeringarna.

Jag vill undvika router på två anslutningar av anledningar att jag endast har haft dålig erfarenheter av routers. De bara kraschar, drar ner hastigheten, måste öppnas portar, ta bort diverse skydd mot ddos osv osv osv. Det är alltid bara en jävla massa strul med dem tycker jag.

Ja, ComHem levererar allt. Dem delar ut 4st ip-adresser.

Skrivet av Mayth:

Den dosan som kommer sitta i garaget antar jag är en fiberconverter? Liknande denna:

I sådana fall är det bar att dra in en vanlig ethernetkabel till lämpligt ställe i huset, sätta dit comhems router och fördela allt därifrån.

Det går att dela upp det och skippa (slippa) comhems router. Men då krävs det att man har egen hårdvara med stöd för VLAN och en del nätverkskunskap.

Mvh
Mattias

Ja först sitter det en sådan. Sen sitter det en större dosa från Utsikt med. Den större dosan har utgångarna : Telefoni, Bredband, TV, Telefoni-Prio. Sen även 2 yttligare anslutningar det inte står något på.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så kan du göra så som du skrivit... så länge som en enhet som sitter i en swich med en "riktig IP adress" inte ska komma åt en enhet som sitter bakom ComHems routers nät (d.v.s. med en privat, "falsk" IP adress).

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Ja först sitter det en sådan. Sen sitter det en större dosa från Utsikt med. Den större dosan har utgångarna : Telefoni, Bredband, TV, Telefoni-Prio. Sen även 2 yttligare anslutningar det inte står något på.

Varför inte flytta in den större lådan då? (Det är nästan garanterat en switch med stöd för vlan som är förkonfigurerad.)

Det du kan testa då är om du behöver comhems router för att få till tele och tv. Testa att koppla in allt utan den. Slipper du den så minskar risken för problem. Deras techcnicolor router är inte rolig.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Varför inte flytta in den större lådan då? (Det är nästan garanterat en switch med stöd för vlan som är förkonfigurerad.)

Det du kan testa då är om du behöver comhems router för att få till tele och tv. Testa att koppla in allt utan den. Slipper du den så minskar risken för problem. Deras techcnicolor router är inte rolig.

Mvh
Mattias

Bra förslag. Ska kolla upp det när jag kommer hem

Visa signatur

Poff