Permalänk
Medlem

Billig, snygg, tyst!

Håller på att kollar runt efter en dator/datordelar som innehåller dessa funktioner Billig, snygg, tyst.

Sen är det nästan ett måste att komponenterna är snygga och enhetliga. Chassit behövs inte förslag på då det är relativt personligt.
Men vill ni absolut komma med förslag, gör det gärna. Vill som sagt att komponenterna ska harmonisera med varandra. Gärna av samma märke/färg.

Sneglat lite på att bygga ett m-itx dator, men egentligen inte ett krav. Som sagt viktigaste att det blir snyggt och harmoniskt!
Och vad jag menar med det är väl att jag vill inte ha drakar/patroner/tribaler på tex moderkortet. Gärna svart om några färger så ska dom harmonisera med varandramax en accentfärg. Vitt får förekomma med dom på tex text.

Sen till hårdvaran. Gärna strömsnål och tyst. Gärna passivt kylda dekar. Så kraftfull som möjligt utan att det ska bli löjligt dyrt. Max jag kan tänka mig lägga är väl 10-12 tusen. Gärna billigare.
Inga jätte krav på grafikkort mer än att det ska klara av dom flesta spel men behöver inte maxa dom. Viktigare att kortet är tyst och att det gärna drar lite ström. Gärna ett bra ljudkort för lyssning på musik.

Nu fick ni nåt att bita i Tacksam för alla förslag, men förstår så klart att jag inte kommer få allt för många då jag har dryga kravspec Hoppas dock att jag hittar ett vinnande koncept. Och i och med att jag är dåligt uppdaterad på vilka delar som är bäst just nu så tar jag gärna hjälp av er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som mitt ex
Har du något önskemål om färgtema?

Permalänk
Avstängd

Om det ska vara enhetligt beträffande färgtema och billigt kan du "jump ship" beträffande mITX. Eller ett mer korrekt svar vore, billigt och färgtema går inte hand i hand.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Billigt kanske är fel att skriva. Men billigt är kanske inte 10-12tusen. Tanke var väl när jag skrev billigt är väl att jag inte kan tänka mig köpa visa delar tilll vilket pris som helst

Och färger jag kan tänka mig utöver så mycket svart som möjligt är väl blå, röd, vit.
Helst helsvart dock!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skall det vara ett "Show off" aka uppvisningsbygge eller mera för eget bruk. Fönstersida eller inte?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

Har lagt ner tid på denna, så hoppas du åtminstone tittar igenom den, tycker chassit är perfekt för dina önskemål, Matx format, allting går i svart och guld/gul ton.

Systemet är tyst, sexigt, och presterar samt inom din budget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6573668/puregold

MVH

Permalänk
Medlem

Det där såg grymt trevligt ut!!! Tusen tack! Gult är inte så fult egentligen både ram och nätagg i samma färg grymt! föresten, grafikortet är det att föredra amd framför nvidia? Och sen I7 vs I5?

Kom gärna med fler förslag den som orkar! Men just nu lutar det starkt åt ditt förslag m86s med några mindre modifikationer ! TACK

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

AMD gör generellt bättre grafikkort prisklass för prisklass, men slutligen är AMD och Nvidia ungefär lika bra med olika mjukvara till sina kort. Du får mer prestanda per krona med AMD, därför valde jag det kortet, samt den extremt snygga och tysta toxic kylaren.

i7 vs i5 spelar bara roll om du renderar videos, mm, om du inte sysslar med sådant som kräver stor processorkraft räcker en i5 till allt.

MVH

Permalänk
Medlem

uppläget att ha en 1st ssd/mekanisk 1tb hdd vad är tanken bakom det? har några green 2tb diskar, visst dom är slöa om man kanske gemför med denna där. Är det tanken att ha alla spel installerade på den och på ssd ha opertativ osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt ut SSDn och SSHDn mot 250gb evo SSD om du redan har HDD hemma. Nätagg kan du t.ex byta till: http://www.inet.se/produkt/6909896/cooler-master-gm-550w-80-b... (någon mer kunning om nätagg får gärna rekommendera bättre)
CPU-kylare kan du byta till 212 evo om du inte tänker överklocka extremt. Med det sagt kan du byta grafikkortet mot en 280x/770 eller möjligtvis 290 (dock rekommenderas bättre PSU för det) om du vill sträcka på budgeten.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: Asus Tuf RX 9070 XT MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Logitech Superlight 2, MSI 321URX

Permalänk
Avstängd

Precis så, SSD för OS och SSHD för spel osv, SSHD är världens snabbaste mekaniska hårddisk, så givet val för lagring.
Green diskarna är utmärkta som ren lagring, filmer, foton, osv men lämpar sig inte för spel, OS, dylikt som används ofta pga Head parking funktionen.

MVH