Permalänk
Medlem

Batterimyter

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

Hade en diskussion med ett par vänner om batterier på notebooks köpta för max 2-3 år sen. Det känns orelevant att prata om äldre datorer som ingen av oss har.

Lagt till nr 5 på begäran av griid_83.

Stämmer dessa myter, eller är det och har alltid varit bullshit?;

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

Permalänk
Inaktiv

Då måste mitt batteri vara kass nu då om man läser allt det där. Jag använder aldrig mitt batteri utan kör på ström hela tiden på min bärbara hemma.

Batteriet ligger nerpackat i lådan och datorn är 1 år och 6 månader.

Tough luck för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

Hade en diskussion med ett par vänner om batterier på notebooks köpta för max 2-3 år sen. Det känns orelevant att prata om äldre datorer som ingen av oss har.

Stämmer dessa myter, eller är det och har alltid varit bullshit?;

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

Läg till en till punkt som jag hört flera gånger: Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hjälpsam

Hur man skall behandla batteriet är beroende på vilken typ av batteri NiMi har helt andra krav än LiPo som skiljer sig från LiFe etc.

Följ alltid tillverkarens rekommendationer på hur det skall hanteras för just det batteriet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Stämmer inte. Lithiumbatterier ska enligt manualer jag har läst må bäst av att laddas så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbkoll på hur mitt batteri mår i MBP från 2011, ser ut såhär:

Current Charge: 6664 mAh
Maximun Charge: 6664 mAh
Design Capacity: 6900 mAh

Loadcycles: 109

Så under de 909 dagarna den har existerat har kapaciteten minskat med 4% (cirkus).
Den sitter med laddaren i hela dagarna och flyttas sällan på. Får väl anses som helt okay.

Tidigare mätningar:

2013-09-05: Max 6773 mAh
2013-11-12: Max 6678 mAh

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske stämmer eller inte, beroende på hur bra laddregulatorn är byggd, fungerar den på ett bra sätt så ska den ju kontrollera så problem inte uppstår.
Punkterna bör alltså inte vara nått problem om laddregulatorn är bra byggd, men avser du batteri som bara själva battericellen utan laddelektronik så blir det ett annat läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

Hade en diskussion med ett par vänner om batterier på notebooks köpta för max 2-3 år sen. Det känns orelevant att prata om äldre datorer som ingen av oss har.

Lagt till nr 5 på begäran av griid_83.

Stämmer dessa myter, eller är det och har alltid varit bullshit?;

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

4 stämmer (eller ännu bättre, låt aldrig batteriet gå på 0%). Resten är bullshit (eller 5 är lite sant men inte så nödvändigt).

Skrivet av Kalasis:

Så under de 909 dagarna den har existerat har kapaciteten minskat med 4% (cirkus).
Den sitter med laddaren i hela dagarna och flyttas sällan på. Får väl anses som helt okay.

Finns inte en chans i världen att detta stämmer.

Helt omöjligt. Glädjevärden helt utan kontakt med verkligheten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de flesta datorer stänger av sig innan batteriet når 0%, dels för att ha nog med ström för att kunna stänga av program ordentligt och dels för att skydda batteriet från att bli helt utladdat. Det talar för att 4 är sann, i och med att om du lämnar datorn urladdad (i verkligheten på ett fåtal %) så kommer batteriet att sakta tappa sin laddning och gå ner på en verklig 0% vilket inte är bra.

givetvis så kan det bero på batteriteknologi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Stämmer inte. Lithiumbatterier ska enligt manualer jag har läst må bäst av att laddas så mycket som möjligt.

Det här stämmer. Eller rättare sagt lithiumbatterier mår bäst vid ca 75%. Ska man långtidsförvara dem så ladda dom till ca 75%, då håller dom bäst.
Man skall absolut inte ladda ur ett LiPo helt, detta är ett förfarande för gamla NiMH eller NiCd batterier.

LiPo tar direkt skada av för djup urladdning. LiFePo klarar det lite bättre... Iof finns det elektronik i batterierna som skyddar mot djupa urladdningar.
Men att hålla batteriet mellan 75-100% är bäst enligt mig när det gäller LithiumIonbatterier.

Så jag skulle säga som föregående talare att #4 är bäst förankrad i verkligheten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_%28electricity%29#Second...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Stämmer inte. Lithiumbatterier ska enligt manualer jag har läst må bäst av att laddas så mycket som möjligt.

Sant det du menar, om än lite lustigt formulerat. För att klargöra så är det inte bra att ladda dem "mycket", men de mår bra av att laddas "ofta" fast "lite".

Bäst gör man i att hålla dem mellan 20-80 %. Man ska helst inte gå utanför intervallet.

Sedan vore det bättre om TS talade i termer om batterityper snarare än "några år gamla netbooks", då äldre batterityper används än i dag, även om just litiumjonbatterier alltsomoftast används i smartphones, nya laptops, osv.

T.ex. är NiMH ett populärt alternativ med helt andra rekommendationer vad gäller laddningsprocedurer. Köpte ett trådlöst headset från Sennheiser häromdagen som jag noterade hade uppladdningsbara NiMH-batterier, vilket givetvis påverkar hur jag hanterar laddningen av dem.

Skrivet av armara:

[I]
1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

1. Se ovan. Vi utgår ifrån att de flesta laptops de senaste åren har litiumjon-batterier.
2. Det beror på batterinivån och hur länge du lämnar den på. Har du möjlighet att dra ut den innan batterinivån blir full så är ju det ett fullgott alternativ. Det finns laddningsprofiler (vissa laptops har det som standards, bl.a. Vaio) som upphör ladda när batterinivån är på 80 %, så om du använder dig av en sådan profil så är det bättre än att ladda fullt.
3. Ta ut batteriet? Menar du att man ska ta ut det rent fysiskt ur datorn så ser jag ingen poäng med det.
4. Ett litiumjon-batteri bör aldrig nå 0 %, sannolikt är att din dator kommer att slå av sig själv flera procentenheter innan det händer, för att skydda mot just detta. Att använda ett litiumjon-batteri som har varit urladdat under lång tid kan t.o.m. vara farligt.
5. Litiumjon-batterier har inte minnesceller på samma sätt som batterier hos de flesta äldre datorer (dvs äldre än dina föreslagna 3 år), det är helt meningslöst att "lära" det någonting.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Har man laddaren i konstant underhåller den bara laddningen till batteriet. Alltså laddar när det behövs annars går bara strömmen till laptop?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Olika typer av batterier mår bäst av olika behandlingar, precis som tidigare kommentatorer redan poängterat ut.

Värt att nämna är "minneseffekten":
http://batteriforeningen.se/laddningsbara/nicdnimh/likheter-o...

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

Hade en diskussion med ett par vänner om batterier på notebooks köpta för max 2-3 år sen. Det känns orelevant att prata om äldre datorer som ingen av oss har.

Lagt till nr 5 på begäran av griid_83.

Stämmer dessa myter, eller är det och har alltid varit bullshit?;

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

När det gäller nya batterier(litium) är allt falskt förutom nr 4.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Kom på en till punkt som jag ibland har funderat på:

När du packar upp datorn/plattan/mobilen skall batteriet laddas fullt innan du använder produkten för första gången. Detta för att säkra batteriets livslängd.

Verkar stå olika i instruktionsmanualerna men gällande min LG G Pad 8,3 så stod det precis så som jag skrev ovan. Dock stod inget sådant på min gamla Iconiaplatta och kan inte minnas om det stod något sådant gällande S4an. Dock har jag för mig att en säljare sa "Du skall ladda batteriet till 100% innan du använder produkten för första gången samt ladda ur den till 0%. Du behöver bara göra detta en gång". Bullshit?

Har ingen bärbar dator så jag kan inte uttala mig om det står något sådant där. Ni kanske vet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

När det gäller nya batterier(litium) är allt falskt förutom nr 4.

Stämmer verkligen det?

Min farsa har en Alienware(Julgrans-dator) där batteriet dog. Köpte ett helt nytt batteri...lät den ligga och ladda nonstop i flera veckor. Drar ut kabeln och datorn dör direkt så fort strömmen bryts.

Två batterier har blivit brända.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Dagens intelligenta batterier håller så länge produkten håller/är modern om man håller batteriet mellan 20-80% och undviker höga temperaturer.
Dagens El-bilar och bussar klarar åtskilliga laddningar utan att slitas ut.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Stämmer verkligen det?

Min farsa har en Alienware(Julgrans-dator) där batteriet dog. Köpte ett helt nytt batteri...lät den ligga och ladda nonstop i flera veckor. Drar ut kabeln och datorn dör direkt så fort strömmen bryts.

Två batterier har blivit brända.

Så skulle jag snarare reklamera datorn då det verkar vara fel på den inbyggda controllern

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Stämmer verkligen det?

Min farsa har en Alienware(Julgrans-dator) där batteriet dog. Köpte ett helt nytt batteri...lät den ligga och ladda nonstop i flera veckor. Drar ut kabeln och datorn dör direkt så fort strömmen bryts.

Två batterier har blivit brända.

Kan vara att batterierna varit utsatta för höga temperaturer

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Så skulle jag snarare reklamera datorn då det verkar vara fel på den inbyggda controllern

Den är några år nu. Så det är nog att skippa.

Skrivet av jorgen69:

Kan vara att batterierna varit utsatta för höga temperaturer

Inte speciellt. Liggandes på golvet i vardagsrummet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mocka:

Kom på en till punkt som jag ibland har funderat på:

När du packar upp datorn/plattan/mobilen skall batteriet laddas fullt innan du använder produkten för första gången. Detta för att säkra batteriets livslängd.

Verkar stå olika i instruktionsmanualerna men gällande min LG G Pad 8,3 så stod det precis så som jag skrev ovan. Dock stod inget sådant på min gamla Iconiaplatta och kan inte minnas om det stod något sådant gällande S4an. Dock har jag för mig att en säljare sa "Du skall ladda batteriet till 100% innan du använder produkten för första gången samt ladda ur den till 0%. Du behöver bara göra detta en gång". Bullshit?

Har ingen bärbar dator så jag kan inte uttala mig om det står något sådant där. Ni kanske vet?

Första är sant. Se till att ladda batteriet riktigt ordentligt Utan belastning första gången, dvs starta inte mobilen, ladda helst 8-12h eller längre. Det handlar om att litium folien skall lösas upp i joner, om detta inte sker första gången så kapar man max kapaciteten hos batteriet då vissa folie bitar inte löses upp och fördelas ut i batteriet.

Sista är dock bullshit, finns ingen vetenskaplig bas varför man skall ladda ur den till 0% för att den skall hålla längre. Dock måste man ju ladda 100% och ladda ur till mobilen stängs av för att mobilen ska veta hur länge "100%" räcker. Se framförallt hur man kalibrerar batterimätaren på Apples produkter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kom på en till punkt som jag ibland har funderat på:

När du packar upp datorn/plattan/mobilen skall batteriet laddas fullt innan du använder produkten för första gången. Detta för att säkra batteriets livslängd.

Verkar stå olika i instruktionsmanualerna men gällande min LG G Pad 8,3 så stod det precis så som jag skrev ovan. Dock stod inget sådant på min gamla Iconiaplatta och kan inte minnas om det stod något sådant gällande S4an. Dock har jag för mig att en säljare sa "Du skall ladda batteriet till 100% innan du använder produkten för första gången samt ladda ur den till 0%. Du behöver bara göra detta en gång". Bullshit?

Har ingen bärbar dator så jag kan inte uttala mig om det står något sådant där. Ni kanske vet?

Detta är så vitt jag vet endast för kalibrering. Dvs att den visar rätt % på skärmen så du vet hur mycket du har kvar, inget med själva laddningen eller batteriet i sig att göra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Samtliga punkter stämmer, men på olika typer av batteri. Den enda batterityp som samtliga punkter stämmer in på borde vara gamla sketna NiCd. NiMh är inte mycket bättre, men måste åtminstone inte laddas ur fullständigt då och då. LiPo saknar som redan sagt de flesta av dessa nackdelar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

Detta är vad jag har lärt mig i alla fall:

Nickel-batterier skall laddas ur så mycket som möjligt innan man laddar dem på nytt. Detta på grund av att varje gång man laddar ett nickel-batteri så försämras kvaliteten på batteriet. Så för att få ut så lång livslängd som möjligt ur Ni-batterier så skall de laddas sällan som möjligt.

Litium-batterier å andra har inte detta problemet utan kan laddas hur ofta man vill. Livslängd på ett Li-batteri mäts i laddningscykler där en laddningscykel är ett helt urladdat batteri. Detta betyder dock inte att batteriet måste vara helt urladdat för att få en laddningscykel, utan 2 laddningar á 50% eller 10 laddningar á 10% ger ju även det summan 100%, dvs 1 laddningscykel.

Dagens bärbara datorer använder i princip uteslutande Litiumbatterier.

Ett Litiumbatteri tycker inte om att urladdas till 0% och tycker inte heller om minusgrader så håll de borta från dessa. Däremot finns det vissa som påstår att det är bra att "motionera" litiumbatteriet, dvs ladda ur det till nästan 0% innan man laddar det på nytt. Dock är det långt ifrån alla som håller med om detta.

Till skillnad från många andra här så vill jag säga att punkt nummer 3 är sann. Detta beror på att även fast laddaren sitter i och datorn använder ström direkt från vägguttaget så kommer batteriet sakta men säkert ladda ur sig självt och tappa några procent. När datorn känner detta kommer den ladda upp batteriet till 100% igen och på så sätt bygga på sig laddningscykler helt i onödan. Dessutom laddar batteriet ur sig ännu snabbare av att sitta i en varm och gosig dator, vilket påskyndar uppbyggnaden av laddningscykler ytterligare.

Förvara istället batteriet på ett svalt ställe, och förvara alltid batteriet laddat för att unvika att det skall bli helt urladdat under förvaringen, då 0% inte är bra för ett litiumbatteri som tidigare nämnts.

Permalänk
Inaktiv

Punkt 4 är korrekt, resten är hittepå. Jag antar att vi pratar om ny batterier som sitter i mobiltelefoner. Annat gäller för bilbatterier, NiCD eller NiMh.

Permalänk
Skrivet av armara:

Letade runt lite men jag hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en istället.

Hade en diskussion med ett par vänner om batterier på notebooks köpta för max 2-3 år sen. Det känns orelevant att prata om äldre datorer som ingen av oss har.

Lagt till nr 5 på begäran av griid_83.

Stämmer dessa myter, eller är det och har alltid varit bullshit?;

1. "Låt batteriet laddas ut helt ett par gånger i månaden."

1. "Ha inte i laddaren i datorn under användning om den har över 50% batteri."

2. "Ta ut laddaren ur datorn när du inte använder den, eftersom batteriet överanvänds."

3. "Ta ut hela batteriet när du har laddaren i om du vill förlänga livslängden av ditt batteri."

4. "Lämna inte batteriet på 0% för länge. Även om du vet att du inte kommer att använda den på ett tag, ladda upp den."

5. "Ladda ur och ladda batteriet fullt ett par gånger så att man lär batteriet hur länge det ska vara per laddning."

Gick väldigt fort för batteriet till min laptop att dö, och den fick stå ut med att alltid vara kopplad i olika el-uttag... Batteriet började dö efter ett halvår märkte jag när jag skulle på en tågresa, efter ett halvår till när jag råkade dra ut laddkabeln under drift dog datorn direkt och så har batteriet fortsatt vara. Jag är ganska säker på att det är det klassiska ladda mikriskoposkt lite varje gång jag startade datorn som gjorde det...

Skrivet av Killbom:

Punkt 4 är korrekt, resten är hittepå. Jag antar att vi pratar om ny batterier som sitter i mobiltelefoner. Annat gäller för bilbatterier, NiCD eller NiMh.

Mobiler är inte Notebooks, vi pratar bärbara datorer.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ganska nyligen upptäcktes det dock minneseffekter även i litiumjon-batterier.
http://www.psi.ch/media/memory-effect-now-also-found-in-lithi...

Batterier bör tas ut ur datorn om de inte används bland annat på grund av värmen.

Permalänk
Medlem

Vi har även punkten att ett batteri skall laddas bra mycket mer än vanligt vid fösta användning.
Ex vid första användning ladda batteriet i 8 timmar, andra gången vid 6 därefter räcker 4 timmars laddning för att ladda till fullt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gaminggirl:

Mobiler är inte Notebooks, vi pratar bärbara datorer.

Exakt samma batteriteknik som används. Ingen skillnad med andra ord.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vet att nummer fyra stämmer med vissa batterier och har även upplevt konsekvenserna av detta. Datorer, mobiler, surfplattor och så vidare är gjorda för att stänga av sig innan batteriet egentligen är slut. Det vill säga att när datorn stänger av sig finns det fortfarande laddning i batteriet MEN skulle denna användas tar batteriet mig veterligen skada.

Detta har hänt min Nexus 7, hela surplattan kraschar, brusar och visar myrornas krig. Det har hänt två gånger, enda lösningen bägge gångerna har varit att låta surfplattan vara avstängd och ladda upp den fullt.