Permalänk

Köpa ny telefon

Hej! Jag hade tänkt att köpa en ny telefon eftersom att jag just nu har en skit telefon (iPhone 4).

Jag vill helst inte betala mer än runt 3000kr. Jag vill helst att den ska ha en bra kamera (iaf helt okej), ha en bra HD skärm och såklart att den ska vara snabb.
Skulle vara nice om telefonen supportar kommande uppdateringar en tid framöver.

Vet inte om alla dessa kriterier går att uppfylla för 3000kr men jag får väl hoppas.

Jag hade först tänkt att köpa en Samsung Galaxy S4 men efter att ha läst några trådar här på Sweclockers och sett lite videor om andra telefonen så blev jag mindre säker. Har läst att Nexus 5 ska vara bra för runt 3000kr men jag vill höra vad ni tycker och tänker. Kommentera gärna för och nackdelar med olika telefoner.

Anledningen till varför jag inte vill betala mer än 3k är för att jag inte är en "hardcore" användare av telefoner, jag använder den mest för att checka Twitter, Youtube, browsa lite forum och kolla på streams (Twitch).

No way in hell att jag köper en till iPhone, Android ska det vara.

Tack på förhand!

Edit: Glömde nämna att jag ogillar nästan alla (om inte alla) mobilspel. Alla jag har testat är bara skräp. Tror nog det är jag som ogillar sättet man spelar på också. Man kan inte ens komma i närheten av samma känsla som på dator (obviously).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollerfake:

Hej! Jag hade tänkt att köpa en ny telefon eftersom att jag just nu har en skit telefon (iPhone 4).

Jag vill helst inte betala mer än runt 3000kr. Jag vill helst att den ska ha en bra kamera (iaf helt okej), ha en bra HD skärm och såklart att den ska vara snabb.
Skulle vara nice om telefonen supportar kommande uppdateringar en tid framöver.

Vet inte om alla dessa kriterier går att uppfylla för 3000kr men jag får väl hoppas.

Jag hade först tänkt att köpa en Samsung Galaxy S4 men efter att ha läst några trådar här på Sweclockers och sett lite videor om andra telefonen så blev jag mindre säker. Har läst att Nexus 5 ska vara bra för runt 3000kr men jag vill höra vad ni tycker och tänker. Kommentera gärna för och nackdelar med olika telefoner.

Anledningen till varför jag inte vill betala mer än 3k är för att jag inte är en "hardcore" användare av telefoner, jag använder den mest för att checka Twitter, Youtube, browsa lite forum och kolla på streams (Twitch).

No way in hell att jag köper en till iPhone, Android ska det vara.

Tack på förhand!

För dom pengarna är helt klart Nexus 5 den bästa telefonen, det är väl även den som kommer supportas längst med uppdateringar eftersom den kommer direkt från Google.
Nexus telefonerna brukar vara prisvärda men inte ha senaste hårdvaran, dock fullt tillräcklig för det du anger.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

För dom pengarna är helt klart Nexus 5 den bästa telefonen, det är väl även den som kommer supportas längst med uppdateringar eftersom den kommer direkt från Google.
Nexus telefonerna brukar vara prisvärda men inte ha senaste hårdvaran, dock fullt tillräcklig för det du anger.

Ok tack för informationen! Ska se vad andra tycker om Nexus 5 och andra telefoner.

Permalänk

Det är snack om 6an kommer släppas i sensommar eller höst. N5an är nästan identisk med LG G2 förutom batteriet och kameran har jag för mig. Just batteritiden är väl den mest negativa egenskapen hos N5an, annars är den väl OK. Priset säger ju sitt prestandamässigt, känslomässigt är en annan femma.
Nu har ju Google Play släppts officiellt i Sverige så jag skulle vänta till nästa släpp så slipper man importera Sucktar lite efter nya Oppo Find 7 nu också, men väntar nog på nästa Nexus.

Permalänk
Medlem

Mer telefon för pengarna får du leta efter:

https://play.google.com/store/devices/details?id=nexus_5_blac...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 utan tvekan. Det finns ingen annan telefon som passar dina riktlinjer bättre. Galaxy S4 är betydligt långsammare och kommer troligtvis inte uppdateras mer än till 4.4. Nexus 5 har redan 4.4 och kommer få 5.0 och 5.1 åtminstone. (vi vet inte vilka nummer de kommer ha än, men nästa heter antagligen Lollipop )

1080p skärm med hög kvalitet.
Snapdragon 800 SoC med 2GB RAM.
4G antenn med avancerat spänningsreglage.
Android 4.4.2 plus direkta uppdateringar från Google.

Kameran är bra och kan ta otroligt fina bilder på stilla objekt. Den har lite problem med att fokusera ibland och appen har ganska få valmöjligheter, men fler uppdateringar till kameran kommer enligt Google.
Högtalaren är ok, men inget du vill lyssna på musik genom.
Batteritiden är inget speciellt. Ungefär i klass med iPhone 5S. Men vill du ändra lite så kan du se stora skillnader. Skillnaden mellan 4G och 2G-läge är enorm. Jag fick 6dagar med 3timmar skärmtid och 1timme röstsamtal i 2G-läge.

Permalänk
Medlem

Detta står om Nexus 5.

Sensorer

Accelerometer
GPS
Kompass
Närhetssensor/sensor för omgivningsljus
Gyroskop
Tryck
Halleffekt

Vad är tryck och Halleffekt??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta står om Nexus 5.

Sensorer

Accelerometer
GPS
Kompass
Närhetssensor/sensor för omgivningsljus
Gyroskop
Tryck
Halleffekt

Vad är tryck och Halleffekt??

Tryck är väl att den mäta lufttrycket i bar, halleffekt vet jag inte.

Permalänk

Nexus 5 är trots priset en av marknadens kraftigaste lur. Batteritiden är enligt mig inte alls så dålig som folk säger likt kameran. För 3000 finns inget alternativ vilket jag även säger för att jag äger en själv och kunde inte vara nöjdare. Ett rent Android är även ett plus

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Halleffekt är magnetsensorn som sitter på skärmen som gör att skärmen vaknar då man tar bort en magnet från skärmen (finns många mobilplånböcker med magneter som passar Nexus 5)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Nexus 5 utan tvekan

Permalänk

Okej, det verkar som att alla ni tycker att Nexus 5 is the way to go. Har frågat några IRL polare också och de flesta har rekommenderat Nexus 5. Jag tänker inte vänta på att Nexus 6 släpps eftersom att jag inte vill vara fast med den här skit mobilen som nu också inte går att ladda längre.

Tack för alla rekommendationer och information! Kommer nog köpa Nexus 5 asap.