Permalänk
Medlem

Ingen bild efter CPU kylar byte

Hej!

När jag igår installerade min brors nya Cooler Master hyper 212 så fick vi problem. Installationen gick bra men när vi sedan skulle starta datorn så får vi ingen bild. jag tänkte såklart direkt att jag måste glömt sätta i någon kabel men det visade sig att alla kablar verkade sitta bra och jag började felsökningen.

Detta har jag gjort:
Kollat alla kablar
Plockat ut och sättit tillbaka Cpu och kylaren
Testat grafikkortet i min dator där det fungerade
testat annat grafikkort i hans dator och det fungerade inte
testat olika ram platser och med bara en sticka
startat utan hårddiskarna
resetat cmos
testat med två skärmar

Hans speccs:

Cpu: FX-8320
Moderkort: m5a97 r2.0
gpu: GTX 560
Hårddiskar: samsung evo 840 och en seagate 1 tb
cpu kylare : cooler master 212
Chassi NZXT Apollo
Nättagg : Fusion 550

Vet också att det finns jätte många sådana här trådar men jag hittade inget som jag inte redan testat och jag är hemsk, hemskt glad ifall någon skulle kunna komma med något att felsöka eller liknande för det känns inte roligt att ha orsakat att datorn inte visar någon bild på en annans än min egen dator.

Mycket Tacksam för hjälp !

Permalänk
Medlem

Testat sätta tillbaka gamla kylaren?

Vet att jag hade en kompis som inte heller fick bild efter att han skruvade fast blocket i sin vattenkylning, men när han bytte tillbaka till stock-kylaren fick han bild. Visade sig att när han drog åt så typ böjdes moderkortet och slutade helt enkelt fungera, eller liknande. Han fick ett nytt moderkort på garanti som funkade.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av Rydisen:

Testat sätta tillbaka gamla kylaren?

Vet att jag hade en kompis som inte heller fick bild efter att han skruvade fast blocket i sin vattenkylning, men när han bytte tillbaka till stock-kylaren fick han bild. Visade sig att när han drog åt så typ böjdes moderkortet och slutade helt enkelt fungera, eller liknande. Han fick ett nytt moderkort på garanti som funkade.

Detta ska testas. Tack för tipset !

Edit: funkade inte ..

Skrivet av jycken:

Krökt nån pin på CPU`n kanske.

Har haft cpun uppe och alla pin ser bra ut. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att bara kolla och känna på kablarna och andra saker. De flesta av oss var tvungna att ta loss också, kolla på dom innan de sattes tillbaka ordentligt. Många gånger började det funka igen efteråt utan att vi någonsin fick reda på vad felet var.

Ta bort och vänta med att koppla tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, kringutrustning, PCI kort mm som inte behövs för att alltid få bild.

När man nollställer bios (resetat cmos) ska strömkabeln vara utdragen så att man inte behöver vänta i all evighet och ibland måste andra saker tas bort. Vad varierar rejält mellan vad orsaken är till olika fel. Tex grafikkortet när vissa inte fick bild. Testa därför att nollställa igen efter att du tagit bort delar och kablar.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Sen är det lättare att felsöka om man bygger ihop de viktigaste utanför chassit så att den inte är i vägen. I länken ser du hur det kan se ut. Dock så har det blandat in saker som du ska vänta med.

Länken beskriver de också på ett ställe hur man startar datorn med en skruvmejsel ifall chassi knappar/portar/kablar som går till moderkortet skadats eller sitter på fel plats.

Om delar och kablar tagit bort eller ersatts av sånt du funkar så måste felet vara bland det som är kvar. Försök sen komma ihåg vilka delar/kablar du ha kvar att bekräfta eller byta ut. Tex borde du också testa med ditt nätagg när du ändå använder ditt grafikkort i hans datorn för nätagg kan delvis gå sönder.

stavfel
Permalänk
Medlem

Du fick alltså bild när du installera om OS? Eller menade du efter monteringen av kylarn?
Postar den ens när du startar datorn?
Testat annat minne?
startar fläktarna igång när du startar datorn?
Piper moderkortet (Bipp) När du startar datorn?

Se över kablarna från nätaggregatet till grafikkort. Se över alla kablar.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det räcker inte att bara kolla och känna på kablarna och andra saker. De flesta av oss var tvungna att ta loss också, kolla på dom innan de sattes tillbaka ordentligt. Många gånger började det funka igen efteråt utan att vi någonsin fick reda på vad felet var.

Ta bort och vänta med att koppla tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, kringutrustning, PCI kort mm som inte behövs för att alltid få bild.

När man nollställer bios (resetat cmos) ska strömkabeln vara utdragen så att man inte behöver vänta i all evighet och ibland måste andra saker tas bort. Vad varierar rejält mellan vad orsaken är till olika fel. Tex grafikkortet när vissa inte fick bild. Testa därför att nollställa igen efter att du tagit bort delar och kablar.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Sen är det lättare att felsöka om man bygger ihop de viktigaste utanför chassit så att den inte är i vägen. I länken ser du hur det kan se ut. Dock så har det blandat in saker som du ska vänta med.

Länken beskriver de också på ett ställe hur man startar datorn med en skruv mejsel ifall chassi knappar/portar/kablar som går till moderkortet skadats eller sitter på fel plats.

Om delar och kablar tagit bort eller ersatts av sånt du funkar så måste felet vara bland det som är kvar. Försök sen komma ihåg vilka delar/kablar du ha kvar att bekräfta att de funkar eller byta ut. Tex borde du också testa med ditt nätagg när du ändå använder ditt grafikkort i hans datorn för nätagg kan delvis gå sönder.

Tack för tipsen, återkommer med resultat

Skrivet av Bean:

Du fick alltså bild när du installera om OS? Eller menade du efter monteringen av kylarn?
Postar den ens när du startar datorn?
Testat annat minne?
startar fläktarna igång när du startar datorn?
Piper moderkortet (Bipp) När du startar datorn?

Se över kablarna från nätaggregatet till grafikkort. Se över alla kablar.

Jag installerade imte om os på den utan jag bytte bara cpu kylare och fläktarna startar och lyser men bara inget utslag på skärmen. Dock så märker skärmen när jag drar ut och sätter tilbaka dvi kablen till graffikortet.

Permalänk
Medlem

Låter som minnet krånglar har du nått annat minne?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Låter som minnet krånglar har du nått annat minne?

Har testat med ett av mina minnen men tyvärr utan resultat tack för tipset iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat en annan PCI plats?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!