Permalänk

Tips tangentbord likt ducky

behöver lite köpråd angående tangentbord, mina krav är byggkvalite likt ducky, mekaniska brytare och bakgrundsbelysning.
är det bara ducky som gäller eller finns det andra alternativ?

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur menar du byggkvalité likt ducky? Det finns flera märken som har bra kvalité på sina mekaniska tangentbord, men de ser ofta olika ut. Hur vill du ha utseendet? vilka brytare? hur viktigt är bakgrundsbelysning? etc.

Du har ju Corsair K70
Filco tangentbord som är bra kvalité
CM Rapid I som kommer senare under året
Logitech har sitt g710+

Kolla dem och se vad du tycker.
Annars får du vara mer specifik.

Permalänk
Medlem

Det bror ju lite på vad du har för krav på tangentbordet.

Vill du exempelvis ha backligt så är det i princip bara Ducky som gäller med nordisk layout.
Sen beror det även på vilka MX brytare du vill ha, för mig ville jag ha MX Green, White Backlight och Nordisklayout, dvs endast Ducky 3.

Bara titta runt på de svenska internetshopparna och välja ett du gillar, så länge du kräver nordisk layout.
Går det lika bara med us-layout, då har du hela världens marknad och mycket att välja på, men ska du ha nordisk.
Ja då är det bara köpa något av budget-mekaniska eller pynta för ett ducky.

Jag säger, spara de extra pengarna och köp ett Ducky.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har haft ett steelseries 6gv2 sen det kom ut och det håller än, väger ett ton och skulle kunna krossa betong. Men ett bra tbord är det.

Så det är väl i princip lull-ull man betalar för, backlight etc.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden jag har märkt mellan "gaming" tangentbord och mer "seriösa" märken är att keycapsen på gaming borden inte sitter fast speciellt bra ifall man har tagit av dem några gånger för att till ex rengöra under. Annars har jag inte märkt några större skillnader i kvalite mellan olika prisklasser. Har använt filco majestouch 2, ducky shine 2, CM Storm Stealth TK, Steelseries 7G/6GV2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Inaktiv

Köpte mig ett Ducky Shine3 TKL här om dagen. Mitt första mekaniska tangentbord. Fattar inte vad alla tjatar om som ska vara så bra. Byggkvaliten är väl inte heller direkt nått att prata på. Det känns robust, visst. Men väldigt mycket som ger ett dåligt intryck som de borde tänkt på. Tex att bakgrundsbnelysningen inte täcker hela keycapen. Space tangenten känns inte direkt bra.
Skulle köpa ett Microsoft Sidewinder X4. 1200kr billigare än det Ducky jag köpte och overall ett bättre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Haha... Nej, finns ingenting som mäter sig med Ducky.
Varför skulle du inte köpa Ducky?
För dina krav var ju mer eller mindre en början på en beskrivning av SHINE3.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Haha... Nej, finns ingenting som mäter sig med Ducky.
Varför skulle du inte köpa Ducky?
För dina krav var ju mer eller mindre en början på en beskrivning av SHINE3.

Antar att han, som mig, har lite svårt att motivera ett sådant dyrt köp. Speciellt för ett tangentbord.
Fasen, hade ducky kostat 800...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp Ducky Shine 3. Det du eftersöker är dess paradnummer. Dessutom lär det överprestera övriga nämnda tangentbord, och du kommer garanterat inte bli besviken.

Skrivet av Knightogus:

Antar att han, som mig, har lite svårt att motivera ett sådant dyrt köp. Speciellt för ett tangentbord.
Fasen, hade ducky kostat 800...

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är ju det att Ducky är värt de extra kronorna.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon176726:

Köpte mig ett Ducky Shine3 TKL här om dagen. Mitt första mekaniska tangentbord. Fattar inte vad alla tjatar om som ska vara så bra. Byggkvaliten är väl inte heller direkt nått att prata på. Det känns robust, visst. Men väldigt mycket som ger ett dåligt intryck som de borde tänkt på. Tex att bakgrundsbnelysningen inte täcker hela keycapen. Space tangenten känns inte direkt bra.
Skulle köpa ett Microsoft Sidewinder X4. 1200kr billigare än det Ducky jag köpte och overall ett bättre tangentbord.

Att bakgrundsbelysningen inte täcker hela tangenten gäller alla tangentbord med Cherry MX-brytare, om de inte använder nya Cherry MX RGB

Vanlig Cherry MX med LED vs RGB:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18143-corsair-visar-cherry-m...

Smaken är som baken, men jag tror inte de flesta skulle vilja gå tillbaks till ett rubberdome-tangentbord efter att ha vant sig vid mekaniska brytare. Kan dock hålla med om att X4 är ett riktigt prisvärt tangentbord.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Köp Ducky Shine 3. Det du eftersöker är dess paradnummer. Dessutom lär det överprestera övriga nämnda tangentbord, och du kommer garanterat inte bli besviken.

Saken är ju det att Ducky är värt de extra kronorna.

Ducky är INTE värt de extra kronorna. Inte på långa vägar. Man betalar extra för att få ett jävla tivoli i tangentbordet.

Skrivet av Phukkitt:

Att bakgrundsbelysningen inte täcker hela tangenten gäller alla tangentbord med Cherry MX-brytare, om de inte använder nya Cherry MX RGB

Vanlig Cherry MX med LED vs RGB:
http://i.imgur.com/xmaSpIK.jpg

http://www.sweclockers.com/nyhet/18143-corsair-visar-cherry-m...

Smaken är som baken, men jag tror inte de flesta skulle vilja gå tillbaks till ett rubberdome-tangentbord efter att ha vant sig vid mekaniska brytare. Kan dock hålla med om att X4 är ett riktigt prisvärt tangentbord.

Ja, jag förstår det. Dålig konstruktion av usla konstruktörer. Det är inget som ger mig hög kvalitetskänsla iaf. Sen att det är Cherry som har dåliga konstruktöerer är väl en sak, men Ducky köper ju brytrarna från dem. Inte som att det kan vara svårt att utveckla en brytare.
Om nu mekaniska brytare var bra så kan jag hålla med om att RGB modellen ser ut att ha en vettigare konstruktion.
Frågan är ju dock varför inte korset som fäster tangenten är gjord i genomskinlig plast också? Skulle ge ännu bättre ljus genom brytaren, men där har de tänkt att det ska se häftigt ut och vara färgkodat för att nördar blir blöta i byxan av sådant. Jag tycker att man ska konstruera något som fungerar perfekt. Färgkodningen kan man ha på andra ställen. Räcker med en ytterst liten prick i ett hörn eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Ducky är INTE värt de extra kronorna. Inte på långa vägar. Man betalar extra för att få ett jävla tivoli i tangentbordet.

Jo för vissa så ÄR faktiskt Ducky, WASDkeyboard,och andra mekaniska tangentbord värt dom extra kronorna, vare sig du tycker det eller ej.
Jag betalar gladeligen mer pengar för att få något som jag trivs med, och det är verkligen värt varenda krona för mig. Skulle aldrig klara att ha något som jag använder dagligen och inte trivs med.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR