Windows 7 bootmgr is missing

Permalänk
Medlem

Windows 7 bootmgr is missing

Tjo, efter att ha satt in en ssd i en av mina stationära(tidigare kört på mekanisk) så störde jag på mig att jag inte kunde formatera den gamla disken med windows på.
Detta resulterade i att jag startar från Windows installations skivan och gjorde det därigenom vilket förmodligen visa sig att mgr blev skadat och mbr låg på hårddisken vilket resulterade i ett no go.
Jag tycker det känns onödigt installera om för en sådan liten sak men börjar fan snart inte finnas något mer alternativ.

när jag kör kommandon som
bootrec /fixboot
Får jag bara tillbacks Det gick inte att hitta elementet

bootrec /fixmbr
Åtgärden e klar(Så problemet verkar ju helt klart vara med bootmgr och inte med mbr längre.

bootrec /RebuildBcd
Windows installationerna har genomsökts.
Antal identiferade windows installationer 1:
[1] C:\Windows
Ska installationen läggas till i startlistan? Ja<J>/Nej<N>/Alla<A>
Vad jag än skriver så får jag bara fram "Det gick inte att hitta elementet"

Tackar så mycket för hjälpen i förväg.

//BaZZe

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

För jätte många så gick det inte att reparea och andra sätt som bruka nämnas i liknande trådar. De blev tvungen att installera om Windows på rätt sätt. Hoppas du har lärt dig av den här erfarenheten att bara ha en hårddisk kopplad tills Windows installerats klart.

Permalänk
Medlem

Testa med bootsect /nt60 all

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

För jätte många så gick det inte att reparea och andra sätt som bruka nämnas i liknande trådar. De blev tvungen att installera om Windows på rätt sätt. Hoppas du har lärt dig av den här erfarenheten att bara ha en hårddisk kopplad tills Windows installerats klart.

Jo vet varit med om liknande tidigare hade bara glömt bort exakt hur man gjorde eftersom det var en kombination av 2st sätt.

Skrivet av HelQ:

Testa med bootsect /nt60 all

Redan testat de.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tänker nu berätta här hur man exakt gör för att lösa problemet ovan.

Började med att gå in i kommandotolken efter du kört windows skivan
skriv sedan:

Disk part

List disk

Select disk (Och numret på disken som ska användas förmodligen 0)

List partition

select partition (följt av numret på partionen du ska använda)

Active

Starta sedan om datorn och gå in med cd igen då kommer start reparationen prompta dig med att reparera kör reparationen starta om gå sedan in på windows 7 skivan igen och kör kommandotolken skriv bootrec /fixmbr
samt bootrec /fixboot och starta sedan om.
Detta ska lösa problemet för dom flesta.

Hoppas min lösning ovan kan hjälpa någon med liknande problem.
//BaZZe

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo vet varit med om liknande tidigare hade bara glömt bort exakt hur man gjorde eftersom det var en kombination av 2st sätt.

Redan testat de.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tänker nu berätta här hur man exakt gör för att lösa problemet ovan.

Började med att gå in i kommandotolken efter du kört windows skivan
skriv sedan:

Disk part

List disk

Select disk (Och numret på disken som ska användas förmodligen 0)

List partition

select partition (följt av numret på partionen du ska använda)

Active

Starta sedan om datorn och gå in med cd igen då kommer start reparationen prompta dig med att reparera kör reparationen starta om gå sedan in på windows 7 skivan igen och kör kommandotolken skriv bootrec /fixmbr
samt bootrec /fixboot och starta sedan om.
Detta ska lösa problemet för dom flesta.

Hoppas min lösning ovan kan hjälpa någon med liknande problem.
//BaZZe

Jag får det inte att funka, det kommer inte något som promptar en reperation efter att jag selectat rätt partition etc. När jag selectat klart så funkar ju inte ctr alt del för att restarta datorn, ska jag bara trycka av den eller finns det ett smartare sätt?

Permalänk
Medlem

det är lite fel skriver
det ska vara

diskpart

list disk

select disk [Och numret på disken som ska användas förmodligen 0]

list partition

select partition [partition numer]

active (nu ar den aktiv)

för källa se http://www.sevenforums.com/tutorials/71432-partition-mark-act...

kav va att du behöver köra komandot

bcdboot.exe C:\Windows (OBS kolla att windows är c: ibland kan det va d:)

källa se
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd744347(v=ws.10)....

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens in i windows installationen

Hur gör jag då ?

Försöker jag boota från disken så står det "BOOTMGR is missing"

Stoppar jag i win7 skivan så läser den in filerna i början precis som vanligt och sen fastnar jag vid "Windows startas" och win loggan.

Vad ska jag ta mig till ?

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Tack BaZZe, ditt inlägg hjälpte mig lösa problemet med min nya Samsung NP730U3E efter jag hade gjort en ny install på Windows 8.1 med usb sticka.

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X