SweClockers drop!

Trådlöst ljudsystem för både ljud från telefon, platta och dator

Permalänk

Trådlöst ljudsystem för både ljud från telefon, platta och dator

Jag letar efter en teknisk lösning för att kunna spela upp ljud trådlöst hemma med följande krav:
1. Spela upp ljud från telefon eller platta, typ spotify eller andra ljudfiler
2. Spela upp ljud från datorn, typ netflix och annan film
3. Ingen dongel elller liknande

Känns som det finns lösningar som klarar en del av det jag vill, men har inte hittat nåt som uppfyller allt.

http://www.sonos.com/
Klarar krav 1 och 3, men inte 2. Läst att det finns en workaround för 2:an, men det gör att ljudet laggar, vilket funkar dåligt om man ska kolla på film...
Annars gillar jag Sonos-konceptet riktigt mycket, med möjligheter att ändra från olika enheter och ha flera högtalare som spelar upp samma, eller olika ljud i olika rum.

http://audiopro.se/content/audio-pro-wireless
Klarar krav 1 och 2, men inte 3. Känns kass att behöva koppla in dongel, då kan man ju nästan lika gärna koppla in en sladd...

Är det nån som har en ide om hur man kan fixa en lösning för alla 3? Om det finns nån grunka jag kan koppla till min nuvarande förstärkare så går det utmärkt.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag letar efter en teknisk lösning för att kunna spela upp ljud trådlöst hemma med följande krav:
1. Spela upp ljud från telefon eller platta, typ spotify eller andra ljudfiler
2. Spela upp ljud från datorn, typ netflix och annan film
3. Ingen dongel elller liknande

Känns som det finns lösningar som klarar en del av det jag vill, men har inte hittat nåt som uppfyller allt.

http://www.sonos.com/
Klarar krav 1 och 3, men inte 2. Läst att det finns en workaround för 2:an, men det gör att ljudet laggar, vilket funkar dåligt om man ska kolla på film...
Annars gillar jag Sonos-konceptet riktigt mycket, med möjligheter att ändra från olika enheter och ha flera högtalare som spelar upp samma, eller olika ljud i olika rum.

http://audiopro.se/content/audio-pro-wireless
Klarar krav 1 och 2, men inte 3. Känns kass att behöva koppla in dongel, då kan man ju nästan lika gärna koppla in en sladd...

Är det nån som har en ide om hur man kan fixa en lösning för alla 3? Om det finns nån grunka jag kan koppla till min nuvarande förstärkare så går det utmärkt.

Vad är det de inte klarar av?

Sonos har ingen "dongel". Eller vad syftar du på?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Vad är det de inte klarar av?

Sonos har ingen "dongel". Eller vad syftar du på?

Det jag menar med dongel är en grunka man måste koppla till datorn/plattan/telefonen för att kunna koppla sig trådlöst till högtalarna. Se ett exempel på audiopros hemsida som jag länkade till.

Som jag skrev klarar Sonos kravet med dongel (alltså, de har ingen dongel), problemet är att de klarar inte att spela upp ljudet från en film eller youtube eller liknande.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Med de kraven du har tror jag på någon enkel bluetooth-receiver.. spelar alla format som din mobil/platta/dator klarar då det fungerar som ett par trådlösa hörlurar, förutsatt att du har bluetooth på datorn såklart. Nackdelen är räckvidden och ljudkvaliteten.

Om du har iphone/ipad kan du såklart även köra airplay om du köper en airport express.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Det jag menar med dongel är en grunka man måste koppla till datorn/plattan/telefonen för att kunna koppla sig trådlöst till högtalarna. Se ett exempel på audiopros hemsida som jag länkade till.

Som jag skrev klarar Sonos kravet med dongel (alltså, de har ingen dongel), problemet är att de klarar inte att spela upp ljudet från en film eller youtube eller liknande.

Sonos klarar det, med kabel dock. 3.5mm-ingången till ljudkortet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Låter som vanliga Bluetoothhögtalare du söker. Blåtand i datorn så är det löst.

Permalänk
Skrivet av niz3:

Med de kraven du har tror jag på någon enkel bluetooth-receiver.. spelar alla format som din mobil/platta/dator klarar då det fungerar som ett par trådlösa hörlurar, förutsatt att du har bluetooth på datorn såklart. Nackdelen är räckvidden och ljudkvaliteten.

Om du har iphone/ipad kan du såklart även köra airplay om du köper en airport express.

Ja, problemet är som sagt räckvidden. Hade varit nice att kunna ha mobilen i köket och styra musiken när högtalarna står i vardagsrummet. Har läst lite och ljudet verkar hacka när det är mer än 3 meter mellan telefon och högtalare.

Skrivet av EyeNEye:

Sonos klarar det, med kabel dock. 3.5mm-ingången till ljudkortet.

Ja, kanske kan duga, men det känns lite dumt.

Skrivet av biorrith:

Låter som vanliga Bluetoothhögtalare du söker. Blåtand i datorn så är det löst.

Som sagt ovan så är det bara problem med avståndet. Det var därför jag tittade mer på Wifi-högtalare. Frågan är varför det inte kan finnas samma funktionalitet för wifi-högtalare som för bluetooth-högtalare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan köra Apple tv som du kopplar till stereon och TVn. Men det kräver ju att du har Apple. Vill du köra filmer som inte är mp4 på apple TVn så kan du använda "air video hd" som funkar äter än många andra appar jag har testat. Då uppfyller du alla kraven men med parentesen att du måste ha Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ja, kanske kan duga, men det känns lite dumt.

Det jag kan tänka mig är att du har en dongel i datorn, som du sedan kör trådlöst till. Därefter kör du 3.5mm in till Sonos.

Själv drar jag bara in 3.5:an i Play5 och drar igång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag kör med ett par audiopro här hemma, kör via bluetooth från mobilen eller plattan och har kopplat via tv'n (som är ansluten med hdmi till datorn) för att få ljud från filmerna. Sitter jag och lyssnar på musik från datorn kör jag med hörlurar eller så trådlöst från surfplattan, liggandes brevid mig

Dongeln audiopro visar är troligast en bluetooth-adapter, annars har nått dykt upp sen mitt köp förra sommaren !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av berza00:

Du kan köra Apple tv som du kopplar till stereon och TVn. Men det kräver ju att du har Apple. Vill du köra filmer som inte är mp4 på apple TVn så kan du använda "air video hd" som funkar äter än många andra appar jag har testat. Då uppfyller du alla kraven men med parentesen att du måste ha Apple.

Kanske skulle lagt till det. Kör Windows på datorerna, android på telefon och platta medan flickvännen kör iphone. Men detta är ingen present till henne, så det funkar tyvärr inte, men tack för tipset

Skrivet av Tangentbord:

Jag kör med ett par audiopro här hemma, kör via bluetooth från mobilen eller plattan och har kopplat via tv'n (som är ansluten med hdmi till datorn) för att få ljud från filmerna. Sitter jag och lyssnar på musik från datorn kör jag med hörlurar eller så trådlöst från surfplattan, liggandes brevid mig

Dongeln audiopro visar är troligast en bluetooth-adapter, annars har nått dykt upp sen mitt köp förra sommaren !

Det finns olika Audiopro, några med bluetooth (tex T8 och T12) och några med wifi (tex LV2E). Vad tycker du om räckvidden via bluetooth, funkar det om man är i ett annat rum eller har något emellan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Det finns olika Audiopro, några med bluetooth (tex T8 och T12) och några med wifi (tex LV2E). Vad tycker du om räckvidden via bluetooth, funkar det om man är i ett annat rum eller har något emellan?

Aaah, var tvungen läsa på lite med nu, är T8or jag kör här hemma !
Räckvidden är sisådär, störs antagligen av alla trådlösa nätverk, har t.ex halva räckvidden med mitt bluetooth headset hemma jämfört med på jobbet som ligger lite öde...
~6 meter bort från högtalarna, i köket, på andra sidan murstocken, så bryts ljudet. Ungefär samma avstånd men fortfarande i vardagsrummet är inga problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat något på crome cast? liknar apple tv men för android

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sonos har line in om du vill ha ljud från TV eller Dator den vägen:

https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1091/

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Aaah, var tvungen läsa på lite med nu, är T8or jag kör här hemma !
Räckvidden är sisådär, störs antagligen av alla trådlösa nätverk, har t.ex halva räckvidden med mitt bluetooth headset hemma jämfört med på jobbet som ligger lite öde...
~6 meter bort från högtalarna, i köket, på andra sidan murstocken, så bryts ljudet. Ungefär samma avstånd men fortfarande i vardagsrummet är inga problem

Tack för svar, kanske kan funka i mitt kök med andra ord.

Skrivet av berza00:

Har du kollat något på crome cast? liknar apple tv men för android

Mja, det luriga är att jag har en projektor när jag kollar på film och sånt. Vet inte riktigt hur jag ska få till det med både ljud och bild? Till vad ska jag streama ljudet?

Intressant, hade inte haft något emot en förstärkning av wifinätet på nedervåningen (min router står där uppe). Men den verkar ha samma bekymmer som Sonos, klarar bara att streama musik genom en särskild app, vilket inte funkar för film.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du borde kunna använda något åt det här hållet om det är intressant. då kan du även få in datorn och andra produkter.

http://www.monoprice.com/Product?c_id=101&cp_id=10110&cs_id=1...

Permalänk
Skrivet av berza00:

du borde kunna använda något åt det här hållet om det är intressant. då kan du även få in datorn och andra produkter.

http://www.monoprice.com/Product?c_id=101&cp_id=10110&cs_id=1...

Fasen va mycket prylar det finns

Men jag fattar inte riktigt, hur löser det mina problem? Den där är väl rätt igenom trådbunden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Intressant, hade inte haft något emot en förstärkning av wifinätet på nedervåningen (min router står där uppe). Men den verkar ha samma bekymmer som Sonos, klarar bara att streama musik genom en särskild app, vilket inte funkar för film.

Citat:

You can connect speakers to the RP-AC52 wireless range extender and stream your favorite music direct from any mobile device that has the ASUS AiPlayer app installed. It’s compatible with a wide range of multimedia formats and delivers a smooth and effortless streaming experience, anywhere in the home. RP-AC52 also stream music from Mac and iOS devices with no need for extra software.

* Free download ASUS AiPlayer from App Store and Google Play now.

Enligt deras hemsida. Så det borde gå?

Insåg att du kör PC...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars är väl en Airport Express en idé?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Annars är väl en Airport Express en idé?

Glömde du att jag körde PC/android nu igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Glömde du att jag körde PC/android nu igen?

Du kör Bonjour som integrerar med Apple

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag försöker förstå, men det är inte lätt...

Denna typen av produkt borde tillfredsställa alla dina behov http://www.bdstore.se/creative-t30/8-0
Men du vill inte ha dongel? Alltså, om man utgår från att du har en dator med blåtand så uppfyller en vanlig
typ av bluetooth högtalare dina önskningar.

Iom att du har NFC i dessa behöver du ju bara knacka med telefonen/plattan på högtalarna så är du ihopkopplad.

Annars en sådan här i datorn

Visa signatur

R290X, do i need to say more?

Permalänk
Skrivet av johsac:

Jag försöker förstå, men det är inte lätt...

Denna typen av produkt borde tillfredsställa alla dina behov http://www.bdstore.se/creative-t30/8-0
Men du vill inte ha dongel? Alltså, om man utgår från att du har en dator med blåtand så uppfyller en vanlig
typ av bluetooth högtalare dina önskningar.

Iom att du har NFC i dessa behöver du ju bara knacka med telefonen/plattan på högtalarna så är du ihopkopplad.

Annars en sådan här i datorn

Vad är det som är svårt att förstå? Du har som tidigare postare tipsat om bluetooth, vilket uppfyller mina 3 krav, tack för det (min bärbara har bluetooth). Dock är jag lite orolig för:
1. Räckvidden (skulle gärna kunna byta låt med telefonen från köket)
2. Ljudsyncen när jag spelar upp film. Enligt vad jag läst är det lite si och så med delay när man spelar över bluetooth, men det kanske är ett problem oavsett lösning?

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte mig en bluetooth-mottagare och kopplade den till min befintliga stereo bara för att testa.

Jag tyckte det var tillräckligt enkelt att koppla ihop och det funkade bra att köra musik från mobilen även från köket (receivern står i vardagsrummet). Med andra ord helt ok som lösning för musikuppspelning från mobila spelare.

Däremot gick det sämre när jag kopplade datorn till samma receiver. Det funkade, men när man spelade upp film fick man en liten delay på ljudet. Det handlar bara om nån tiondel eller två, men det räcker för att man ska störa sig.

Jag börjar tro att det är för mycket begärt att vilja skicka bildsignal till projektor och ljud trådlöst till högtalare och få det att synka.

Visa signatur