Permalänk
Medlem

Nigeria-brev

Jaha, då fick jag mitt första på mailen idag!

Måste säga att de som skickar ut dessa måste vara imponerande dumma! Jag menar, hur i hela ******* kan man gå på detta?

Låter brevet tala för sig själv!

Citat:

Sir,

Am Michael Arokodara, A member of the federal government contract award and monitoring committee in the Nigerian National Petroleum Corporation(NNPC).

Few years ago A contract was awarded to a foreign firm this contract was over invoiced to the tune of fifteen million Dollars. The over invoicing was deliberate by me and two of my colleagues to benefit from the project Now the main contractor have been paid off still the over invoiced sum of fifteen million is now in a suspense account with NNPC waiting to be paid into any foreign account you will provide to me now. The NNPC knew that a foreign company owes this fund but they did not know the actual company that owes this fund

therefore I seek your help to provide me any account favorable to you with your company latter headed paper which I will post to various departments here for immediate release of the fund 65% is for me and my colleagues while 25% is for you then 10% percent will be maped out for every expences that will be incured for the process securing all the necessary financial legal documents that will ensure smooth movement of the fund into your account

Michael Arokodara

Funderar lite över om det finns något man kan göra för att jävlas med dom? Är tyvärr inte mer kunnig på detta än att jag klarar sätta ihop ett drygt mail att skicka tillbaka och rapportera IP-numret till Yahoo, men vad hjälper det??

Om någon har en idé så bistår jag med lite uppgifter:
IP: sender IP is 98.138.229.32

Detta tycker jag, som oinsatt, var lite intressant:

Citat:

From: Arakodara <mimyjon@yahoo.com.ph>
Reply-To: Arakodara <shewer410@yahoo.com>
To: undisclosed recipients: ;
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative; boundary="1653480312-350279499-1391012426=:82885"
Return-Path: mimyjon@yahoo.com.ph

Så "From" och "Reply-To" är två olika adresser men "Return-Path" är samma som "From". Brukar det se ut så?

Dessutom blir jag lite fundersam över .ph, innebär det Filipinerna eller är det bara en dot vid massutskick??

Vad har ni själva för erfarenheter av dessa skojare??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag får en hel del skumma mejl, men var länge sen jag fick ett nigeriamejl. Har jag haft min adress i över 10år så nångång har den väl sålts till spammar eller dylikt. Det mesta tar spamfiltret som tur är.

Har säkert fått 10mejl om skatteåterbäringen som dom vill att jag ska lösa in mot lite uppgiften. Fast det är många som fått den iof.
Paypal och banker som vill ha uppgifter får jag lite titt som tätt. Vardagsmat

Permalänk
Medlem

Läste i nyheterna nyligen att en man blivit lurad först av en kvinna i negeria (tror jag det va) och sen av en falsk CIA agent som sa att kvinnan bara försökte lura honom på pengar och agenten skulle hjälpa honom att sätta dit henne, sen igen av kvinnan som sa att CIA agenten var falsk och att de kunde sätta dit CIA agenten... Det slutade med att han hade förlorat 200 000 kr...

Förresten, är det någon som vet om de kan göra något ofog ens bankkontonummer? Jag antar att det är bara det första de frågar efter och sen ber om pengar till en "avgift" eller liknande för att föra över pengarna till ditt konto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Läste i nyheterna nyligen att en man blivit lurad först av en kvinna i negeria (tror jag det va) och sen av en falsk CIA agent som sa att kvinnan bara försökte lura honom på pengar och agenten skulle hjälpa honom att sätta dit henne, sen igen av kvinnan som sa att CIA agenten var falsk och att de kunde sätta dit CIA agenten... Det slutade med att han hade förlorat 200 000 kr...

Förresten, är det någon som vet om de kan göra något ofog ens bankkontonummer? Jag antar att det är bara det första de frågar efter och sen ber om pengar till en "avgift" eller liknande för att föra över pengarna till ditt konto...

Fattar inte hur man kan gå på sånt här, man blir ju rädd för mänskligheten över hur korkade en del människor är.
Och så vitt jag vet så kan du inte göra någonting med ett kontonummer så länge du inte kan identifiera dig som ägare till detta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fattar inte hur man kan gå på sånt här, man blir ju rädd för mänskligheten över hur korkade en del människor är.
Och så vitt jag vet så kan du inte göra någonting med ett kontonummer så länge du inte kan identifiera dig som ägare till detta.

Det ända någon utomstående skall kunna göra med enbart ett kontonummer och namn, är en girering till kontot eller en insättning. Men det är naturligtvis teoretiskt möjligt att lura banken med förfalskade dokument, som t.ex. en fullmakt. Men risken är liten då bankerna är vanligtvis noggranna och ersättningsskyldiga om de gör fel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Läste i nyheterna nyligen att en man blivit lurad först av en kvinna i negeria (tror jag det va) och sen av en falsk CIA agent som sa att kvinnan bara försökte lura honom på pengar och agenten skulle hjälpa honom att sätta dit henne, sen igen av kvinnan som sa att CIA agenten var falsk och att de kunde sätta dit CIA agenten... Det slutade med att han hade förlorat 200 000 kr...

Förresten, är det någon som vet om de kan göra något ofog ens bankkontonummer? Jag antar att det är bara det första de frågar efter och sen ber om pengar till en "avgift" eller liknande för att föra över pengarna till ditt konto...

Det krävs en väldigt speciell person för att falla för detta. Otroligt komiskt.

Visa signatur

Reason keeps escaping.