Permalänk

Spräckt lånemobil

Tjena!

Min Samsung S4 är inne på reparation för ett fel som går på garantin. Så länge fick jag en samsung s3:a att använda. Nu har tyvärr olyckan varit framme (eller att jag bara varit jävligt klantig) men jag tappade den och skärmen sprack nere i hörnet... Det som jag blir lite sur på är att jag tappat min s4:a i kakelgolv utan en skråma men den här tappade jag på hårdpackat jord och skärmen sprack direkt.... Funderar väl på att bara lämna in den och låtsas som ingenting och vänta på vad dom säger om saken.

Till frågan i alla fall. Vad tror ni händer nu och vad bör jag göra? Såg att det normalt kostar 1300kr att byta skärmen på en s3:a men frågan är om priset blir detsamma för en lånemobil? Det kanske bör nämnas att jag har telia. Någon som varit lika klantig eller bara har en gissning eller ett tips så vore det trevligt med svar! Allt är välkommet!

Permalänk

Eftersom du har lånat den, och det inte är din telefon, så tror jag att dom kommer kräva dig på pengar. Tänk dig att du krockar din lånebil när din egen är inne på verkstad.

Om det kostar 1300 kr att byta skärmen på en S3, så kommer du nog tyvärr åka på den kostnaden.

Permalänk

Du har ingen drulleförsäkring då?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Nopp, synd som det är att man inte har någon sån. Inte känts som att det behövts innan dock. 11 månader med s4:an utan en skråma förutom det som går på garantin nu då. Men 3 dagar räckte med en s3:a..

Tänkte dock på att summan 1300kr är ju en summa hos de företag som arbetar med mobilreparationer som de går på vinst med. Frågan är om det är något som kommer att räknas med när det handlar om telias egen telefon hos deras egen service?

Permalänk
Medlem

Nja, du har väl inget avtal eller något annat som säger att du ska betala om något händer med lånetelefonen? Om det är som när jag lämnade in min mobil, så va det typ:

"Har du en annan telefon att använda under tiden?"
Jag:"Uhm, näe..."
"Ta den här då!"

Ingen anteckning eller nåt om att jag ens fick den...

Tror som sagt inte du behöver oroa dig. Skulle de säga nåt så fråga bara var det står att du är skyldig att fixa felet

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Nja, du har väl inget avtal eller något annat som säger att du ska betala om något händer med lånetelefonen? Om det är som när jag lämnade in min mobil, så va det typ:

"Har du en annan telefon att använda under tiden?"
Jag:"Uhm, näe..."
"Ta den här då!"

Ingen anteckning eller nåt om att jag ens fick den...

Tror som sagt inte du behöver oroa dig. Skulle de säga nåt så fråga bara var det står att du är skyldig att fixa felet

Hoppas dina vänner aldrig lånar ut något till dig, moral verkar du inte äga ett uns utav.

Klart som fan man ska pröjsa det man pajar, även om man lånat det.

Edit:
Eller vid närmare eftertanke, hoppas någon lånar något dyrt av dig, pajar produkten och vägrar laga/betala och sedan säger att ni inte har något avtal.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrainbow:

Nopp, synd som det är att man inte har någon sån. Inte känts som att det behövts innan dock. 11 månader med s4:an utan en skråma förutom det som går på garantin nu då. Men 3 dagar räckte med en s3:a..

Tänkte dock på att summan 1300kr är ju en summa hos de företag som arbetar med mobilreparationer som de går på vinst med. Frågan är om det är något som kommer att räknas med när det handlar om telias egen telefon hos deras egen service?

Gör det enkelt för dig, betala för det lär du ju antagligen åka på om inte butiken är extremt snälla av sig

Ring och säg som det är, berätta att det skett en olycka, och att du är villig att betala eller fixa reparationen av den åt dem, det har hänt att butiker i det läget faktiskt är rätt snälla just för att man är ärlig och inte krånglar, det är värt mycket tid och pengar bara det för den som är säljare

Deras verkstad lär ta en rätt saftig summa antagligen, märkesverkstäder tenderar att vara allt annat än billiga så att du har det i åtanke och att om man väljer att skicka in den dit och väljer att inte göra reparationen så får man ändå betala för frakt och jobb vilket kan bli rätt dyrt bara det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hoppas dina vänner aldrig lånar ut något till dig, moral verkar du inte äga ett uns utav.

Klart som fan man ska pröjsa det man pajar, även om man lånat det.

Edit:
Eller vid närmare eftertanke, hoppas någon lånar något dyrt av dig, pajar produkten och vägrar laga/betala och sedan säger att ni inte har något avtal.

Riktigt så omoralisk är jag inte. Jag skiljer på om jag skulle låna något av en vän och om jag får en lånetelefon av Telia.

Skulle någon låna ut något till mig, skulle jag självklart betala om den gick sönder. Köper jag dock en telefon från telia, och den inte fungerar som den ska, får jag inte direkt dåligt samvete av att tappa lånetelefonen.
Självklart skulle jag dock berätta att jag råkade tappa den när jag lämnar tillbaka den!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Riktigt så omoralisk är jag inte. Jag skiljer på om jag skulle låna något av en vän och om jag får en lånetelefon av Telia.

Skulle någon låna ut något till mig, skulle jag självklart betala om den gick sönder. Köper jag dock en telefon från telia, och den inte fungerar som den ska, får jag inte direkt dåligt samvete av att tappa lånetelefonen.
Självklart skulle jag dock berätta att jag råkade tappa den när jag lämnar tillbaka den!

Det låter precis lika illa i mina öron oavsett låna från en vän eller företag, då de är skyldiga att lämna ett skadestånd till dig för tiden du är utan din telefon så är det inte någon skillnad på att du ska betala för vad du hade sönder
Men, du får tycka det här, absolut,men det är inte undra på att man som företag drar sig för att låna ut just mobiler annat än såna för max ett par hundra kr och att många butiker vägra låna ut något annat än just det pga sådana som tycker som du gör

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Nja, du har väl inget avtal eller något annat som säger att du ska betala om något händer med lånetelefonen? [...] Skulle de säga nåt så fråga bara var det står att du är skyldig att fixa felet

Det finns inget formkrav på avtal annat än i vissa speciella fall, t.ex. fastighetstransaktioner. Det innebär att "avtal" kan vara muntliga, och högst luddiga; att de sedan ofta ej är det beror på fördelar med dokumenterade överenskommelser. Det kan röra sig om något så simpelt att någon räcker över ett fat och säger: här, ta en kaka. Vi ingår överenskommelser, av olika slag, hela tiden.

Det finns något som kallas vårdplikt, som förekommer i lite olika sammanhang, t.ex. då någon utför arbete på annans egendom, eller som här vid lån av något. Den uppstår i den stund man accepterar att ta emot något som inte är en gåva, och den är reglerad i lag, en lag som gäller för avtal oavsett om dessa är dokumenterade eller ej.

Permalänk
Medlem

Ärlighet varar längst.

Säg som det är helt enkelt, tror nog inte du är den första som råkar ut för dylikt.
Och om de kräver någon ersättning är det bara att säga att du vill se informationen där det står att du måste betala för skadan och även att du inte blivit upplyst om detta, för det verkar det ju inte som att du blivit, med tanke på din fråga här.

T.ex när jag får en lånebil från verkstaden så brukar de upplysa och fråga om man vill ha en självriskeliminering som man betalar en symbolisk summa för och även vad självrisken kostar utan självriskelimineringen.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Du har ingen drulleförsäkring då?

Som har en självrisk på 1500:-
Hur tänkte du där ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Den uppstår i den stund man accepterar att ta emot något som inte är en gåva [...]

Citerar mig själv, och förtydligar något.

Ovanstående var något förenklat, för att tydligöra, och inte komplicera i onödan, men man kan mycket väl tänka sig avtal om gåvor med olika förbehåll, även i det sammanhanget t.ex. att något måste vårdas etc. Men i allmänhet så råder man över det som man får (accepterar att ta emot).

Att vårdplikt är viktigt tyckte man även förr, vi har t.ex. ännu gällande från 1734 års lag, 11 kap 1 § HB:
Lånar man något av annan, dött eller kvickt; give åter så gott, som han det tog. Ej må lån missfaras.

(Som kuriosa: lån var förr liktydigt med saklån; rör det sig om pengar, eller då det inte är viktigt att samma föremål kommer åter bara rätt mängd, är det försträckning; men man har i ett par hundra år inte skiljt så noga på dessa i vardagligt tal.)

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Som har en självrisk på 1500:-
Hur tänkte du där ?.

Vet inte mycket om försäkringar då föräldrarna fortfarande tar hand om det.

Men i alla fall så är ju 1500 inget gyllene tal som alla försäkringsbolag har, jag är inte uppdaterad och det kan vara annorlunda nu, men jag har faktiskt läst om drulleförsäkringar som tillägg utan någon självrisk. Alltså bara en månadskostnad.

Om jag har helt fel får jag skylla på att jag inte riktigt vaknat när jag skrev föregående post.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Vet inte mycket om försäkringar då föräldrarna fortfarande tar hand om det.

Men i alla fall så är ju 1500 inget gyllene tal som alla försäkringsbolag har, jag är inte uppdaterad och det kan vara annorlunda nu, men jag har faktiskt läst om drulleförsäkringar som tillägg utan någon självrisk. Alltså bara en månadskostnad.

Om jag har helt fel får jag skylla på att jag inte riktigt vaknat när jag skrev föregående post.

Finns tyvärr ingen drulle\allrisk\oturs försäkring utan självrisk. Det är alltid grundsjälvrisken som gäller. De ända undantagen som gäller är vid IF's stora villa\hem eller vid Trygg Hansas "utökadhemelektronik" då det är 500 kr i självrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det låter precis lika illa i mina öron oavsett låna från en vän eller företag, då de är skyldiga att lämna ett skadestånd till dig för tiden du är utan din telefon så är det inte någon skillnad på att du ska betala för vad du hade sönder
Men, du får tycka det här, absolut,men det är inte undra på att man som företag drar sig för att låna ut just mobiler annat än såna för max ett par hundra kr och att många butiker vägra låna ut något annat än just det pga sådana som tycker som du gör

Som jag sa, skulle jag råka ta sönder en lånemobil så skulle jag berätta vad som hände. Skulle de sen kräva ersättning däremot, då skulle jag dra mig lite för att betala. Dels för att jag är gymnasiestudent med ytterst lite pengar att röra mig med, men dels för att jag inte känner i fallet med en lånetelefon att jag har någon som helst skyldighet att betala.
Pga de två anledningarna så skulle jag därför fråga om jag verkligen är skyldig, och säga att jag inte blivit informerad (förutsatt att jag INTE HAR blivit det förstås).

Vad menar du förresten med att de är skyldiga att lämna ett skadestånd?

Skrivet av Osprey:

Det finns inget formkrav på avtal annat än i vissa speciella fall, t.ex. fastighetstransaktioner. Det innebär att "avtal" kan vara muntliga, och högst luddiga; att de sedan ofta ej är det beror på fördelar med dokumenterade överenskommelser. Det kan röra sig om något så simpelt att någon räcker över ett fat och säger: här, ta en kaka. Vi ingår överenskommelser, av olika slag, hela tiden.

Det finns något som kallas vårdplikt, som förekommer i lite olika sammanhang, t.ex. då någon utför arbete på annans egendom, eller som här vid lån av något. Den uppstår i den stund man accepterar att ta emot något som inte är en gåva, och den är reglerad i lag, en lag som gäller för avtal oavsett om dessa är dokumenterade eller ej.

Kände faktiskt inte till att det finns en lag som heter Vårdplikt. Trodde bara det var vanligt folkvett att man tar hand om sina och andras saker.
Men jag vårdar alla saker, och det är väl därför jag aldrig tagit sönder någon telefon.

Skulle jag låna något av någon skulle jag absolut vara rädd om den, och skulle den ändå gå sönder skulle jag självklart ersätta. Jag är inget monster

Anledningen till att jag inte känner samma sak mot stora företag är för att företagen utnyttjar oss konsumenter så in i bomben. De försöker verkligen mjölka och lura oss ständigt.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Kände faktiskt inte till att det finns en lag som heter Vårdplikt. Trodde bara det var vanligt folkvett att man tar hand om sina och andras saker.
[...]
Skulle jag låna något av någon skulle jag absolut vara rädd om den, och skulle den ändå gå sönder skulle jag självklart ersätta. Jag är inget monster

Det tror jag, det är som du säger folkvett, men det är ofta så att det som tas för självklart av de flesta ändå uttrycks i lag.

För att förtydliga något; det finns ingen lag om vårdplikt i sig, d.v.s. som heter så, det är ett begrepp som förekommer i olika sammanhang, inom avtalsrätten, och som nämns på ett antal ställen.

Permalänk

Möjligen skrev du på något avtal när du hämtade ut lånetelefonen, annars kan du ju ûber-douchea dig och vägra betala för att det inte finns något skriftligt och du vägrar allt som har med personligt ansvar att göra. Samt att dom borde skylla sig själva att dom var schyssta nog att låna dig en telefon (vilket förövrigt inte är ett krav i en verksamhet såvida inte telefonen är på service längre än 21 arbetsdagar då man bör kunna kräva någon form av ersättning.)

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr bara att hosta upp en slant du. Kortfattat har du pajat nånting som inte var ditt, därav kan dom kräva dig på det de kostar att reparera eller ersätta produkten i fråga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Finns tyvärr ingen drulle\allrisk\oturs försäkring utan självrisk. Det är alltid grundsjälvrisken som gäller. De ända undantagen som gäller är vid IF's stora villa\hem eller vid Trygg Hansas "utökadhemelektronik" då det är 500 kr i självrisk.

När det kommer till Trygg Hansas " utökade hemelektronik" ska skadan ändå överskrida grundsjälvrisken på 1500 :- för att den lägre självrisken på 500:- ska bli aktuell.

Permalänk
Inaktiv

Laga telefonen själv? dvs köpa en skärm o byt ut. Vet inte ifall de har något sätt att upptäcka detta men kanske är ett alternativ. Det blir billigare men jag kan tänka mig att de kan bli lite komplikationer ifall de upptäcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Möjligen skrev du på något avtal när du hämtade ut lånetelefonen, annars kan du ju ûber-douchea dig och vägra betala för att det inte finns något skriftligt och du vägrar allt som har med personligt ansvar att göra. [...]

Försöka duger, men det håller inte (juridisk prövning).
Vill man inte kännas vid personligt ansvar kan det vara svårt att hävda att man har några rättigheter. Om det ska jävlas i en riktning får man nog vara beredd på att det kan gå åt andra hållet också; företaget tar tillbaka den skadade utlånade varan och behåller den som var inlämnad för service och låtsas som det regnar. (Är fullt medveten om att företagets hantering av det som är inlämnat för service också är reglerat i avtal, eller ytterst, följer av AvtL, så de kan givetvis inte heller göra som de vill.)

Företaget har retentionsrätt. Det betyder att det kan kvarhålla egendom som säkerhet för fordran.

För att gräva mer i TS lite tråkiga ärende.

Nu skulle man kunna säga att detta är något av ett specialfall; garantiservice sker väl utan kostnad därför finns ingen fordran i den riktningen, då; men om det vore en vanlig service enligt någon avgift så får företaget behålla varan tills betalning sker; väldigt enkelt.

Men, så händer något, en utlånad vara skadas, eller tappas bort, då uppstår plötsligt en fordran. Vet inte på rak arm något fall som påminner, men visst kan man då säga att företaget kvarhåller varan som var inlämnad för service.

Skrivet av Freddemann:

[...] Samt att dom borde skylla sig själva att dom var schyssta nog att låna dig en telefon (vilket förövrigt inte är ett krav i en verksamhet såvida inte telefonen är på service längre än 21 arbetsdagar då man bör kunna kräva någon form av ersättning.)

Något magstarkt att säga att de borde skylla sig själva, samtidigt som de enligt dig har gått utöver vad som krävs. Haltar å det grövsta.

I många sammanhang ondgör sig en del t.ex. över dåliga varor som lånas ut som tillfällig ersättning, bilar etc. Att de inte är av samma kvalité etc. Det vore klädsamt om dessa åtminstone respekterade gott umgänge i affärer.

Permalänk
Medlem

Antingen får du försöka laga telefonen själv, eller så får du betala affären du lånat telefonen av det det kostar att reparera den. Simple as that

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

När det kommer till Trygg Hansas " utökade hemelektronik" ska skadan ändå överskrida grundsjälvrisken på 1500 :- för att den lägre självrisken på 500:- ska bli aktuell.

Helt rätt.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Försöka duger, men det håller inte (juridisk prövning).
Vill man inte kännas vid personligt ansvar kan det vara svårt att hävda att man har några rättigheter. Om det ska jävlas i en riktning får man nog vara beredd på att det kan gå åt andra hållet också; företaget tar tillbaka den skadade utlånade varan och behåller den som var inlämnad för service och låtsas som det regnar. (Är fullt medveten om att företagets hantering av det som är inlämnat för service också är reglerat i avtal, eller ytterst, följer av AvtL, så de kan givetvis inte heller göra som de vill.)

Företaget har retentionsrätt. Det betyder att det kan kvarhålla egendom som säkerhet för fordran.

För att gräva mer i TS lite tråkiga ärende.

Nu skulle man kunna säga att detta är något av ett specialfall; garantiservice sker väl utan kostnad därför finns ingen fordran i den riktningen, då; men om det vore en vanlig service enligt någon avgift så får företaget behålla varan tills betalning sker; väldigt enkelt.

Men, så händer något, en utlånad vara skadas, eller tappas bort, då uppstår plötsligt en fordran. Vet inte på rak arm något fall som påminner, men visst kan man då säga att företaget kvarhåller varan som var inlämnad för service.

Något magstarkt att säga att de borde skylla sig själva, samtidigt som de enligt dig har gått utöver vad som krävs. Haltar å det grövsta.

I många sammanhang ondgör sig en del t.ex. över dåliga varor som lånas ut som tillfällig ersättning, bilar etc. Att de inte är av samma kvalité etc. Det vore klädsamt om dessa åtminstone respekterade gott umgänge i affärer.

Ja om jag inte var spydig nog i min text så menar jag självklart att han borde betala för sig och inte vara en mupp som försöker komma undan att betala för sig.

Permalänk
Medlem

Nu är det ett tag sen men jag har vart med om något liknande, lånetelefon som blev vattenskadad o sluta fungera. Det som hände var att dom slängde den i papperskorgen typ o gav mig min reparerade telefon. Lånetelefoner är ju vanligtvis utdaterade visningsexemplar som dom inte kan skicka tillbaks till tillverkaren som dom så gott som värdesätter som 0 kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Ja om jag inte var spydig nog i min text så menar jag självklart att han borde betala för sig och inte vara en mupp som försöker komma undan att betala för sig.

Ironi och sarkasmer har som bekant ibland svårt att färdas via nätverk.

Skrivet av knaz:

Nu är det ett tag sen men jag har vart med om något liknande, lånetelefon som blev vattenskadad o sluta fungera. Det som hände var att dom slängde den i papperskorgen typ o gav mig min reparerade telefon. Lånetelefoner är ju vanligtvis utdaterade visningsexemplar som dom inte kan skicka tillbaks till tillverkaren som dom så gott som värdesätter som 0 kronor.

Sant, det kan finnas alla möjligheter till det. (I alla avseenden ska man undvika att försöka sig på en egen reparation; då har vi komplicerat allt ett par steg till. )

Permalänk

Vänta lite nu. Du lämna din telefon hos Telia. Du fick en annan att låna för dom var snälla. Du sumpar den och har sönder den. Du säger nu att du undrar om de är en god ide och berätta och betala.

Om vi säger så här.
1. Du har köpt en telefon av dom. Varför ska dom betala för din repation på garanti? Dom skulle lika gärna kunnat avslagit den och tagit betalt.

2. Vad gör dig berättigad till att lämna tillbaka en trasig telefon dom fu haft sönder. Var vid du fick låna i fungerande skick. Vart någonstans blev det rätt?

Det korrekta att göra är att ringa dom. Säga som det är. Inga rövar historier. Utan säg som de är. Var ett klant arsel och tappa den. Vad kostar de att åtgärda? Sen får du en siffra. Fråga få om de kan lägga den på din räkning eller om du ska ta ett lån eller någe.

Jag lovar dig. Du lär sova bättre om natten då. i denna världen handlat de inte om att bara ha pengar. Utan även att göra rätt för sig utan att rida på osagda saker och på hårklyverier.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Phonehouse så hade vi i alla fall på låneavtalet i det finstilta en text där det stod om en inträffad olycka på telefonen och vad det skulle kosta, så kolla där i första hand om det står något om en kostnad i samband med inträffad skada på enheten du fått låna.
Om jag inte minns helt fel så hade vi på den tiden två olika belopp och det var någonstans runt 1000kr för en GSM, och 1500-1700 för en 3G telefon.
Det är nämligen inte bara vad det kostar att byta ut telefonen utan administrationen runt telefonen också, t.ex. ta bort den ur lånepoolen, fixa bort IMEI nr ur systemen, spärra IMEI, kassera, och slutligen få in en ny lånetelefon i systemet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolrazz:

Finns tyvärr ingen drulle\allrisk\oturs försäkring utan självrisk. Det är alltid grundsjälvrisken som gäller. De ända undantagen som gäller är vid IF's stora villa\hem eller vid Trygg Hansas "utökadhemelektronik" då det är 500 kr i självrisk.

Jag har 700:- i självrisk på min hemförsäkring utan beloppstak. Har Folksam. Skulle tro att alla försäkringsbolag har varianter med låg självrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4