Köpt spel på postorder. Fick veta att Steam var krav, stämde inte. (Löst sig)

Permalänk
Medlem

Köpt spel på postorder. Fick veta att Steam var krav, stämde inte. (Löst sig)

Skriver mest i ren irritation.

Köpte spel från firma (nämner inte vilken, gillar firma egentligen. Finns som butik/er och postorder).

Ringde till dem och beställde, frågade om spelet i fråga gick att koppla till Steam, gillar Steam och automatiska uppdateringar, och fick veta att Steam till och med var ett krav.

Fick hem det idag och slet av plasten för att knappa in koden i Steam för att ladda ner liret nästa gång men koden fungerar inte i Steam!

Kollar då först på boxen och står inte någonstans på den om Steam. Säger iofs ingenting. Hade ju kunnat vara så att det gått att koppla det med Steam.

Ringer firman i fråga och killen beklagar det felaktiga beskedet när jag beställde det spelet men får inte returnera spelet då det är öppnat.

Jag förstår policyn om öppnade spel, men, om jag inte fått beskedet jag fick när jag beställde det hade jag inte beställt det.

Kostade inte mycket. Mer en principsak. Sitter nu med liret i fysisk version som jag inte kommer installera då mitt krav/fundering var om Steammöjlighet som jag fick felaktigt besked om.

Som sagt, skriver mest i irritation nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Har prövat funktionen "Add a non-Steam game"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skriver mest i ren irritation.

Köpte spel från firma (nämner inte vilken, gillar firma egentligen. Finns som butik/er och postorder).

Ringde till dem och beställde, frågade om spelet i fråga gick att koppla till Steam, gillar Steam och automatiska uppdateringar, och fick veta att Steam till och med var ett krav.

Fick hem det idag och slet av plasten för att knappa in koden i Steam för att ladda ner liret nästa gång men koden fungerar inte i Steam!

Kollar då först på boxen och står inte någonstans på den om Steam. Säger iofs ingenting. Hade ju kunnat vara så att det gått att koppla det med Steam.

Ringer firman i fråga och killen beklagar det felaktiga beskedet när jag beställde det spelet men får inte returnera spelet då det är öppnat.

Jag förstår policyn om öppnade spel, men, om jag inte fått beskedet jag fick när jag beställde det hade jag inte beställt det.

Kostade inte mycket. Mer en principsak. Sitter nu med liret i fysisk version som jag inte kommer installera då mitt krav/fundering var om Steammöjlighet som jag fick felaktigt besked om.

Som sagt, skriver mest i irritation nu.

Installera...lägg in i Steam..?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skriver mest i ren irritation.

Köpte spel från firma (nämner inte vilken, gillar firma egentligen. Finns som butik/er och postorder).

Ringde till dem och beställde, frågade om spelet i fråga gick att koppla till Steam, gillar Steam och automatiska uppdateringar, och fick veta att Steam till och med var ett krav.

Fick hem det idag och slet av plasten för att knappa in koden i Steam för att ladda ner liret nästa gång men koden fungerar inte i Steam!

Kollar då först på boxen och står inte någonstans på den om Steam. Säger iofs ingenting. Hade ju kunnat vara så att det gått att koppla det med Steam.

Ringer firman i fråga och killen beklagar det felaktiga beskedet när jag beställde det spelet men får inte returnera spelet då det är öppnat.

Jag förstår policyn om öppnade spel, men, om jag inte fått beskedet jag fick när jag beställde det hade jag inte beställt det.

Kostade inte mycket. Mer en principsak. Sitter nu med liret i fysisk version som jag inte kommer installera då mitt krav/fundering var om Steammöjlighet som jag fick felaktigt besked om.

Som sagt, skriver mest i irritation nu.

Du kan ju kanske kan skriva vilket spel det gällde så andra inte gör samma misstag?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem

Har de sagt att det funkar med Steam så ska det göra det. Om inte har du rätt att reklamera även om du brutit förpackningen.

Vilket spel är det det gäller? Kan ju underlätta för oss att ge dig rätt hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skäms som en pudel för det är ett, troligt sk-tspel, men blev råsugen att lira det. Farming Simulator 2013 Titanium Edition, *rodnar*

Vet att det går att starta via Steam men det är inga uppdateringar via Steam eller så sen och det var det som var viktigt för mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Postorder. Är det inte 2014 nu eller har jag missat något?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Om det är angående nedladdning av spel eftersom man till exempel inte har en CD-läsare eller vill ha automatiska uppdateringar, så kan man ofta använda utvecklarens egna tjänst. Som till exempel Origin eller Uplay, sen bara länk till Steam.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Postorder. Är det inte 2014 nu eller har jag missat något?

vaddå är inte hela internet en postorder katalog ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsumentköplag:

19§ 1st Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Skrivet av Konsumentköplag:

19§ 3st Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Det är ganska solklart i detta fall att om du undrar om Steams tjänster ingår i spelet, får ett jakande svar och på grund av detta svaret köper spelet så är det fel på varan i laglig bemärkelse. Eftersom att butiken knappast kan åtgärda felet så återstår det att du häver köpet (lämnar tillbaka spelet och får pengar) eller att du får ett prisavdrag (en del av priset tillbaka i pengar).

Dock!
Det kan vara väldigt svårt, om inte omöjligt, för dig att bevisa vad säljaren sagt. Det är upp till dig att bevisa detta och nekar butiken finns det inte mycket att göra. Så länge inte butiken erkänner att dem lovat att spelet fungerar med Steam eller att du har ett mail/inspelning/vittne/annat som bevisar detta så kan du i alla fall nöja dig med att du har rätt i teorin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är ganska solklart i detta fall att om du undrar om Steams tjänster ingår i spelet, får ett jakande svar och på grund av detta svaret köper spelet så är det fel på varan i laglig bemärkelse. Eftersom att butiken knappast kan åtgärda felet så återstår det att du häver köpet (lämnar tillbaka spelet och får pengar) eller att du får ett prisavdrag (en del av priset tillbaka i pengar).

Dock!
Det kan vara väldigt svårt, om inte omöjligt, för dig att bevisa vad säljaren sagt. Det är upp till dig att bevisa detta och nekar butiken finns det inte mycket att göra. Så länge inte butiken erkänner att dem lovat att spelet fungerar med Steam eller att du har ett mail/inspelning/vittne/annat som bevisar detta så kan du i alla fall nöja dig med att du har rätt i teorin.

Om butiken tar på sig att de gjort fel så har man inte bara rätt att få tillbaka hela köpeskillingen, man har dessutom rätt till stödköp av en produkt som fungerar som de utlovat. Så om spelet är dyrare på Steam så är butiken skyldig att betala mellanskillnaden så att du kan köpa det där istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Du hade ju kunnat kolla i steam om de fanns där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Skäms som en pudel för det är ett, troligt sk-tspel, men blev råsugen att lira det. Farming Simulator 2013 Titanium Edition, *rodnar*

Vet att det går att starta via Steam men det är inga uppdateringar via Steam eller så sen och det var det som var viktigt för mig.

Skrivet av Rugbyspelaren:

Du hade ju kunnat kolla i steam om de fanns där?

Det finns där:

http://store.steampowered.com/app/220260/
Och angående just Farming Simulator 2013 så finns det på deras forum en fråga om det: http://steamcommunity.com/app/220260/discussions/0/8469567406...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är ganska solklart i detta fall att om du undrar om Steams tjänster ingår i spelet, får ett jakande svar och på grund av detta svaret köper spelet så är det fel på varan i laglig bemärkelse. Eftersom att butiken knappast kan åtgärda felet så återstår det att du häver köpet (lämnar tillbaka spelet och får pengar) eller att du får ett prisavdrag (en del av priset tillbaka i pengar).

Dock!
Det kan vara väldigt svårt, om inte omöjligt, för dig att bevisa vad säljaren sagt. Det är upp till dig att bevisa detta och nekar butiken finns det inte mycket att göra. Så länge inte butiken erkänner att dem lovat att spelet fungerar med Steam eller att du har ett mail/inspelning/vittne/annat som bevisar detta så kan du i alla fall nöja dig med att du har rätt i teorin.

Skrivet av giplet:

Om butiken tar på sig att de gjort fel så har man inte bara rätt att få tillbaka hela köpeskillingen, man har dessutom rätt till stödköp av en produkt som fungerar som de utlovat. Så om spelet är dyrare på Steam så är butiken skyldig att betala mellanskillnaden så att du kan köpa det där istället.

I samtalet som följde när jag ringde och påpekade det killen sa på min fråga när jag beställde fick jag lite krystat tillbaks om att de nog hade haft fel men att det kan vara svårt att riktigt veta. Tyckte det var lite konstigt då första killen lät tvärsäker. Men överlag var det "mitt" fel som brutit förpackningen.

Det jag tänker på. De har sagt nej och då jag egentligen gillar firman i fråga så vete tusan om jag ska driva på frågan. Är en skitsumma på totalt 188kr, mer irriterande att infon jag fick inte stämde och sen skuldbeläggning av mig för att jag tog bort plasten.

Skrivet av Rugbyspelaren:

Du hade ju kunnat kolla i steam om de fanns där?

Skrivet av PowerNet:

Det finns där:

http://store.steampowered.com/app/220260/
Och angående just Farming Simulator 2013 så finns det på deras forum en fråga om det: http://steamcommunity.com/app/220260/discussions/0/8469567406...

Jodå. Finns att köpa på Steam men då jag var snåljåp tänkte jag att om jag frågar "firman" vid beställning om de vet om fysisk produkt har Steamstöd så köper jag därifrån för att spara någon 50lapp. (Snålheten bedrar visheten skulle man kunna säga. Men om man blandar in en lögn i det hela så )

Fick veta av firman i fråga vid samtalet i måndags att de tvådde sina händer och uppmanade mig att kolla möjligheten att få Steam att ändå acceptera koden. Mm, visst.

Men jag har mailat fram och tillbaks. Kan ha fått napp av tillverkarna av spelet i fråga. De svarade lite kryptiskt att de beklagar och att de vill ha bilder på kvitto på spelet och koden/erna på lappen i asken.

Så, antingen mailar de över Steamkod sen eller så bannar de koderna från deras egen install. Ska försöka fota sen och maila till dem så får jag se vad som händer.

Tack för svar btw. Uppskattas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

I samtalet som följde när jag ringde och påpekade det killen sa på min fråga när jag beställde fick jag lite krystat tillbaks om att de nog hade haft fel men att det kan vara svårt att riktigt veta. Tyckte det var lite konstigt då första killen lät tvärsäker. Men överlag var det "mitt" fel som brutit förpackningen.

Det jag tänker på. De har sagt nej och då jag egentligen gillar firman i fråga så vete tusan om jag ska driva på frågan. Är en skitsumma på totalt 188kr, mer irriterande att infon jag fick inte stämde och sen skuldbeläggning av mig för att jag tog bort plasten.

Jodå. Finns att köpa på Steam men då jag var snåljåp tänkte jag att om jag frågar "firman" vid beställning om de vet om fysisk produkt har Steamstöd så köper jag därifrån för att spara någon 50lapp. (Snålheten bedrar visheten skulle man kunna säga. Men om man blandar in en lögn i det hela så )

Fick veta av firman i fråga vid samtalet i måndags att de tvådde sina händer och uppmanade mig att kolla möjligheten att få Steam att ändå acceptera koden. Mm, visst.

Men jag har mailat fram och tillbaks. Kan ha fått napp av tillverkarna av spelet i fråga. De svarade lite kryptiskt att de beklagar och att de vill ha bilder på kvitto på spelet och koden/erna på lappen i asken.

Så, antingen mailar de över Steamkod sen eller så bannar de koderna från deras egen install. Ska försöka fota sen och maila till dem så får jag se vad som händer.

Tack för svar btw. Uppskattas.

Bara för att man hävdar sin rätt så behöver det inte betyda att man är ovänner eller inte gillar dem. Jag tycker lite att det låter som att ni båda går som katten kring het gröt. Om du inte får någon kod från tillverkarna tycker jag att du ska ringa upp säljaren igen och säga att du vill att de ska göra något åt det. Typ: "Hörni, ni sa att detta skulle funka med Steam, och det gör det inte. Jag vill lämna tillbaka spelet, för det uppfyller inte de utfästelser ni gjort när jag köpte det.". Då har du slängt över bollen helt på deras sida och allt de gör är bara ett plus, om de så bara ger dig ett presentkort på 50kr. Men ärligt talat, om de säger att det är ditt fel, att det inte har hänt osv. även då och vägrar ge dig den endaste lilla kompensation så skulle jag inte tycka att det är ett bra företag. Är det ett reko företag så står man för vad man gjort och försöker hjälpa kunden att rätta till det.

Det blir en liten näsbränna för dem, men det var bättre att få den på ett spel för 200kr än på ett grafikkort för 5000kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

...Men jag har mailat fram och tillbaks. Kan ha fått napp av tillverkarna av spelet i fråga. De svarade lite kryptiskt att de beklagar och att de vill ha bilder på kvitto på spelet och koden/erna på lappen i asken.

Så, antingen mailar de över Steamkod sen eller så bannar de koderna från deras egen install. Ska försöka fota sen och maila till dem så får jag se vad som händer.

Tack för svar btw. Uppskattas.

Fick du någon steamkod från tillverkarna? Jag är grymt nyfiken att veta hur det gick.

Permalänk
Medlem

Jag väntar än. Skickade bilder på kvitto och koden i boxen i torsdags förra veckan. Skickade fyra bilder och fick automatiskt svar på franska.

Inte min starkaste gren men tack vare google translate fattade jag att de tar bara emot 10mb, bilderna jag skickade var på hela 12mb.

Skickade två bilder och, som sagt, väntar än på svar.

Hör jag inget till fredag ska jag maila dem igen.

Edit:

Svar för ett tag sedan.

"Hello,

We offer your a Steam Product Key in order to download Farming Simulator 2013 Steam Digital version for free including:

- Titanium addon.
- Ursus addon
- Classic addon
- The Lamborghini R6 125

Your Steam Product Key is: 0000000000000 "

Var till och med lite mer än jag betalade för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Svar för ett tag sedan.

"Hello,

We offer your a Steam Product Key in order to download Farming Simulator 2013 Steam Digital version for free including:

- Titanium addon.
- Ursus addon
- Classic addon
- The Lamborghini R6 125

Your Steam Product Key is: 0000000000000 "

Var till och med lite mer än jag betalade för.

Trevligt när ett företag gör mer än vad de behöver...synd att inte fler inser att sådant ger återvändande kunder.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag väntar än. Skickade bilder på kvitto och koden i boxen i torsdags förra veckan. Skickade fyra bilder och fick automatiskt svar på franska.

Inte min starkaste gren men tack vare google translate fattade jag att de tar bara emot 10mb, bilderna jag skickade var på hela 12mb.

Skickade två bilder och, som sagt, väntar än på svar.

Hör jag inget till fredag ska jag maila dem igen.

Edit:

Svar för ett tag sedan.

"Hello,

We offer your a Steam Product Key in order to download Farming Simulator 2013 Steam Digital version for free including:

- Titanium addon.
- Ursus addon
- Classic addon
- The Lamborghini R6 125

Your Steam Product Key is: 0000000000000 "

Var till och med lite mer än jag betalade för.

Roligt att höra!! Inte för att jag direkt vill köpa Farming Simulator, men ändå så känns det som att man vill stödja företag som är så brydda om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Roligt att höra!! Inte för att jag direkt vill köpa Farming Simulator, men ändå så känns det som att man vill stödja företag som är så brydda om sina kunder.

Lirade lite i helgen och var väl inte det roligaste jag lirat. Blev mest "rättshaverist"grej över det hela.

Men jag uppskattade företagets hjälp. Kundservice till skillnad från firman jag beställde från.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk