Dualboot Windows 7 & Linux Ubuntu

Permalänk

Dualboot Windows 7 & Linux Ubuntu

Hej!

Nu är de så här att jag har tänkt mig att installera Ubuntu på min main dator som redan kör windows 7. Så jag undrar hur jag kan installera ubuntu med dualboot så att jag väljer vilket operativsystem jag vill köra när jag startar upp datorn.

Har följt olika guider men ingen har funkat hittills. Tänkte installera Ubuntu på min 2 TB hårddisk (inte min system disk).

Hoppas ni har lite olika tips! Tack !

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Det som kan skapa problem är om du har MBR på en annan disk än den du har Windows 7 på.

Annars ska det bara vara att köra installationen till Ubuntu och där välja vilken disk du vill lägga ubuntu på. Fungerat 100% av alla gånger jag installerat förutsatt att MBR ligger på samma disk som du väljer att lägga GRUB.

/C.

EDIT: Kan vara svårt också att förska hjälpa dig när vi inte vet Vad du testat eller Vad du gjort under själva installationen (diskwize).

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Skrivet av terrax:

Det som kan skapa problem är om du har MBR på en annan disk än den du har Windows 7 på.

Annars ska det bara vara att köra installationen till Ubuntu och där välja vilken disk du vill lägga ubuntu på. Fungerat 100% av alla gånger jag installerat förutsatt att MBR ligger på samma disk som du väljer att lägga GRUB.

/C.

EDIT: Kan vara svårt också att förska hjälpa dig när vi inte vet Vad du testat eller Vad du gjort under själva installationen (diskwize).

Så jag måste alltså ha ubuntu på samma disk som jag har windows på ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Ja, lätt att köra om man använder GRUB, men du kan lägga Ubuntu på annan disk också, antingen att boota med F11/F12-BIOS boot, eller lägga till den disken (hd1,0) i GRUB kanske. Bara att mecka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Så jag måste alltså ha ubuntu på samma disk som jag har windows på ?

Nej, egentligen inte. Ubuntu och GRUB löser det åt dig.
Välj att installera Ubuntu parallellt med Windows när du installerar.