Permalänk
Medlem

C# kod för UML:et

Hej, har nyss börjat med en kurs, C# programmering 2 och jag är ganska ny till detta o jag fastnade på en fråga
Frågan lyder så här:
Skriv koden för UML:et. Håll koll på access-nivåerna och skriv bara det du kan läsa ut av UML:et. Saknas datatypen så skriv en trolig sådan.
Player
------------------
+Name
-id
#Haircolor
-------------------
+Serv()
+Move() : int
--------------------

Hur skriver jag en kod utav de där diagramet?
Kikade runt på google och UML är väl nå sorts diagram så ja undrar om någon kan ge mig nå litet exempel på detta eller peka mig i rätt riktning?

Ber om ursäkt om jag skrev denna tråd i fel forum.

Permalänk
Medlem

ja... du skall skriva en klass med 3 variabler. Name som public, id som private och HairColor som enum. Klassen skall ha 2 metoder, Serv och move som skall vara publika. Move tar en int sin in-parameter

Lycka till

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ja... du skall skriva en klass med 3 variabler. Name som public, id som private och HairColor som enum. Klassen skall ha 2 metoder, Serv och move som skall vara publika. Move tar en int sin in-parameter

Lycka till

Med vänlig hälsning, Lazze

class Player
{
public string name;
private string id;
public void Serv()
{

}
public void Move(int nummer)
{

}
enum haircolor { blue}

}

ungefär så här? Hur vet man att + är = public o - är = private osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveyh:

class Player
{
public string name;
private string id;
public void Serv()
{

}
public void Move(int nummer)
{

}
enum haircolor { blue}

}

ungefär så här? Hur vet man att + är = public o - är = private osv?

Move() ska returnera en int, inte ta emot en. Isåfall hade detta funnits i parameterlistan i UML:et
+function() : returntype

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk

Jag tror det bästa är om du börjar med att läsa på mer allmänt om hur UML-diagram fungerar. Då tror jag det kommer flyta på mycket enklare och du slipper köra fast hela tiden p.g.a. att du saknar förskunskaper som krävs. Ingår inget om detta i kursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Move() ska returnera en int, inte ta emot en. Isåfall hade detta funnits i parameterlistan i UML:et
+function() : returntype

Till exempel

public int Move()
{
int age = 5;
return age;
}
Nu returnerar jag en int eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ja... du skall skriva en klass med 3 variabler. Name som public, id som private och HairColor som enum. Klassen skall ha 2 metoder, Serv och move som skall vara publika. Move tar en int sin in-parameter

Lycka till

Med vänlig hälsning, Lazze

# är protected, inte enum. Enum är en datatyp.

Skrivet av Sveyh:

Hur vet man att + är = public o - är = private osv?

Det är så UML är uppbyggt.
http://www.ibm.com/developerworks/rational/library/content/Ra...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julgransfoten:

Jag tror det bästa är om du börjar med att läsa på mer allmänt om hur UML-diagram fungerar. Då tror jag det kommer flyta på mycket enklare och du slipper köra fast hela tiden p.g.a. att du saknar förskunskaper som krävs. Ingår inget om detta i kursen?

Kursen är typ så här att jag får ett uppdrag med massa uppgifter, jag utför uppgifterna och skickar in, läraren rättar och sätter betyg och så forsätter jag med nästa uppdrag (distanskurs) och en snubbe skickade en länk om UML så ska ta o läsa lite där om de.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveyh:

Till exempel

public int Move()
{
int age = 5;
return age;
}
Nu returnerar jag en int eller hur?

Precis!
Om du vill leka runt i UML-diagram och se hur saker ser ut så rekommenderar jag starkt att kolla runt på http://www.genmymodel.com/ där du enkelt kan lägga till t ex en variabel och sedan välja om den ska vara private,public eller protected med mera. Även Astah är ett gott verktyg att använda sig utav när man håller på med UML-dokument men tar lite mer tid att lära sig vart allt är och gör.

Finns säkert mycket bättre verktyg att lära sig UML utav men den sidan hjälpte mig en hel del när vi började lära oss använda klassdiagram i våra projekt och Astah är det som jag använder just nu när jag skapar UML-dokument.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveyh:

Kursen är typ så här att jag får ett uppdrag med massa uppgifter, jag utför uppgifterna och skickar in, läraren rättar och sätter betyg och så forsätter jag med nästa uppdrag (distanskurs) och en snubbe skickade en länk om UML så ska ta o läsa lite där om de.

Även om det är en distanskurs så måste det finnas någon form av rekommenderad litteratur som du ska skaffa. Ta och köp de där böckerna och börja läs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Medans jag ändå har skapat en tråd så tänkte jag fråga er om en sak till, de är om ett annat ämne, Object Initalizers, har läst om de på http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb384062.aspx och så i boken som jag har till kursen men jag har lite svårt att förstå de.

Frågan är så här att jag ska skapa en Object Initalizer utav

Blinddate Carina = new Blindate();
Carina.Dates = "Göran";

och efter många timmars av att försöka förstå vad jag håller på med så fick jag fram något som jag inte ens vet om de är rätt eller fel så om någon skulle kunna ta en titt på min kod och säga vad som behövs/inte behövs.

namespace Object_Initalizer
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
/*
Blindate Carina = new Blindate();
Carina.Dates = "Göran";
*/
blinddate Carina = new blinddate { Kvinna = "Carina", Dates = "Dates", Man = "Göran" };

}

}
public class blinddate
{
public string Man { get; set; }
public string Dates { get; set; }
public string Kvinna { get; set; }
}
}

Permalänk

namespace Object_Initalizer { class Program { static void Main(string[] args) { /* Blindate Carina = new Blindate(); Carina.Dates = "Göran"; */ blinddate Carina = new blinddate { Kvinna = "Carina", Dates = "Dates", Man = "Göran" }; } } public class blinddate { public string Man { get; set; } public string Dates { get; set; } public string Kvinna { get; set; } } }

Av informationen som ges här:

Blindate Carina = new Blindate(); Carina.Dates = "Göran";

Så eftersom vi inte vet vad default konstruktorn gör, förutsatt att den inte gör nåt räcker

Blinddate Carina = new Blinddate { Dates = "Göran" };

Men för övrigt, ja, det är så man hanterar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim432710:

namespace Object_Initalizer { class Program { static void Main(string[] args) { /* Blindate Carina = new Blindate(); Carina.Dates = "Göran"; */ blinddate Carina = new blinddate { Kvinna = "Carina", Dates = "Dates", Man = "Göran" }; } } public class blinddate { public string Man { get; set; } public string Dates { get; set; } public string Kvinna { get; set; } } }

Av informationen som ges här:

Blindate Carina = new Blindate(); Carina.Dates = "Göran";

Så eftersom vi inte vet vad default konstruktorn gör, förutsatt att den inte gör nåt räcker

Blinddate Carina = new Blinddate { Dates = "Göran" };

Men för övrigt, ja, det är så man hanterar dem.

Ah okej, tackar för hjälpen