Köpte en FX 8350 som hade en bruten och böjda pins :/

Permalänk

Köpte en FX 8350 som hade en bruten och böjda pins :/

Tjenare Swec.
Jag köpte en FX 8350 här på marknaden för inte så länge sen för en billig peng. Jag fick den för 750:- som jag tycker är ett hyfsat bra pris. Jag köpte den för att innan det köpte jag faktiskt en FX 8120 som var trasig här på marknaden... Irony much ?
Aja OnT. Processorn kom efter ett tag och jag var en lycklig tonåring. MEN, när jag testade den i mitt moderkort (GA-990FXA-UD3) så ville den inte boota! Jag tyckte såklart att det var märkligt därför att jag gjorde allt rätt. Fast sen tog jag bort den från brädan för att se under den om det fanns några trasiga pins. Och det var det!! Typ 2 styck. Jag blev såklart förbannad för att den här j*veln sålde mig en CPU med böjda pins utan att låta mig veta! Jag suckade bara och böjde tillbaka dom så att det rätt ut. Nu fick jag bild på skärmen och jag börjar bli glad igen. Återigen MEN, efter att processorn har postat så slår den av sig! Jag kollade så att det inte var PSU, RAM eller liknande men det var det icke. Jag tog bort processorn återigen för att kolla och då... EN BRUTEN FU**ING PIN!!! JAG HAR ALLTSÅ FÅTT EN CPU SOM HAR BÖJDA PINS OCH EN SOM TILL OCH MED ÄR BRUTEN! Det värsta är att han ignorerar mig! Förlåt att jag Capsbombar men jag blir bara arg för att killen inte lät mig veta om detta innan köp. Så det jag vill komma till kan man fixa detta ? Jag har kollat runt lite och har läst och sett att man kan ta en pin som man placerar på sockeln där pinnen saknas och sen bara placera CPUn. Jag vill dock inte göra det själv därför att det är himla petigt och jag vll inte göra saken värre. Finns det någon god själ här i södra Stockholm (Haninge) som kan tänka sig komma och hjälpa mig med detta ? Skulle uppskattas starkt. Här är lite hur jag hade tänkt att det skulle gå till :https://www.youtube.com/watch?v=EdDccsbv5hA. Tack så mycket och ha en fortsatt god kväll.
Mvh / M

PS: Jag har en super gammal AMD cpu som jag kan ta pins från.
PS numero 2: Blev lite missförstånd här. Jag kollade under INNAN jag monterade dit CPUn och det var då jag böjde tillbaka dom böjda pinnarna. Det var efter jag hade avmonterat prollen jag märkte att den hade en bruten pin!

Permalänk

Tyväär därför som jag inte köper ifrån marknaden.
Har råkar ut för trasig CPU och trasigt moderkort...från samma säljare.
Har lärt min läxa...aldrig mer.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nu är ju inte alla som säljer på marknaden lurendrejare och skitstövlar, snarare tvärtom skulle jag våga påstå.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Det har liksom alltid gått OK men ibland ska det finns några som lurar folk för lite pengar. Inte nice.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Nu är ju inte alla som säljer på marknaden lurendrejare och skitstövlar, snarare tvärtom skulle jag våga påstå.

Håller med dig till visso. 95% är såklart mycket ärliga och trevliga säljare. Men sen ska det finnas dom där 5% som inte är det. Och när vi stöter på dom så blir det inte så kul. Detta kommer åka upp på marknadsreferenser.

Permalänk
Medlem

det köpet var inte ens värt då man brukar sälja saker för hälften än vad dom billigast kostar på prisjakt
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skrivet av NuckleBuckle:

det köpet var inte ens värt då man brukar sälja saker för hälften än vad dom billigast kostar på prisjakt
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Well, det är ändå 600+:- billigare så jag tänkte att jag kunde behålla dom pengarna i fickan.

Permalänk
Medlem

Så du menar att du inte kollade pinsen innan du slänge in prollen? och sen tog du ut den och hittade två böjda pins men inte en bruten? hade det varit jag hade jag kollat noggrannare direkt för nu låter det som att det är du som brytit av en pin när du böjde tillbaka dom som var snea.

ledsen för min dåliga grammatik men det är ju fredag

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem

Jag köper bara numera från dem jag litar på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rejält tråkigt att köpa begagnat som är i dåligt skick, där ev. brister eller fel inte omnämnts. Rent generellt är bredden på vad som ryms i "fint skick", alla typer av varor, så omfattande att det är tillräckligt för att få en att avstå från att köpa begagnade varor.

Undersökte du processorn innan du monterade första gången? Det framgår inte.
När du tar bort den noterar du "typ 2" böjda pins, och böjde tillbaka dom. När det sedan inte fungerar efter återmontering, och du igen tar bort den noterar du en bruten pinne. Rent allmänt skulle det kunna vara en av de böjda som justerades av dig, men så verkar det inte vara, utan du konstaterar både böjda pinnar och en bruten pinne. Borde inte det ha upptäckts i första läget?

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att det inte är du som har böjt pinsen? Visst du kan sitta här och förklara dig osv, men vi kan ju aldrig veta.
När det gäller bevisbördan så är det upp till dig att påvisa detta för säljaren, däremot så kommer ord stå mot ord.

Väldigt ofta man läser såna här trådar, om köpare som känner sig lurade, det ironiska är att man aldrig får se en tråd där en säljare känner sig attackerad och anklagad av köparen för att ha ljugit etc. när det kanske i själva verket är köparen har lyckats paja sin vara.
Lite tankar bara, jag litar helt enkelt inte för mycket på såna här trådar och dom eventuella omdömen som delas ut, därför att man aldrig får höra båda parters versioner. Men för all del posta i marknadsreferenser tråden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Hur vet vi att det inte är du som har böjt pinsen? Visst du kan sitta här och förklara dig osv, men vi kan ju aldrig veta.
När det gäller bevisbördan så är det upp till dig att påvisa detta för säljaren, däremot så kommer ord stå mot ord.

Väldigt ofta man läser såna här trådar, om köpare som känner sig lurade, det ironiska är att man aldrig får se en tråd där en säljare känner sig attackerad och anklagad av köparen för att ha ljugit etc. när det kanske i själva verket är köparen har lyckats paja sin vara.
Lite tankar bara, jag litar helt enkelt inte för mycket på såna här trådar och dom eventuella omdömen som delas ut, därför att man aldrig får höra båda parters versioner. Men för all del posta i marknadsreferenser tråden.

Skrivet av zikko:

Så du menar att du inte kollade pinsen innan du slänge in prollen? och sen tog du ut den och hittade två böjda pins men inte en bruten? hade det varit jag hade jag kollat noggrannare direkt för nu låter det som att det är du som brytit av en pin när du böjde tillbaka dom som var snea.

ledsen för min dåliga grammatik men det är ju fredag

Förlåt glömde säga att jag kollade innan jag slängde på prollen.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Rejält tråkigt att köpa begagnat som är i dåligt skick, där ev. brister eller fel inte omnämnts. Rent generellt är bredden på vad som ryms i "fint skick", alla typer av varor, så omfattande att det är tillräckligt för att få en att avstå från att köpa begagnade varor.

Undersökte du processorn innan du monterade första gången? Det framgår inte.
När du tar bort den noterar du "typ 2" böjda pins, och böjde tillbaka dom. När det sedan inte fungerar efter återmontering, och du igen tar bort den noterar du en bruten pinne. Rent allmänt skulle det kunna vara en av de böjda som justerades av dig, men så verkar det inte vara, utan du konstaterar både böjda pinnar och en bruten pinne. Borde inte det ha upptäckts i första läget?

Okej, låt mig börja så här. Jag kollade under prollen innan jag monterade dit den. Eftersom den hade 2 böjda pins så var jag självklart tvungen att böja tillbaka dom. Och en sak till den brutna pinnen är långt ifrån dom som var böjda. Den som är bruten verkar vara en viktig pin då processorn stänger ner systemet efter den har postat klart.

Permalänk
Medlem

Allt jag har köpt har vart kanon.. tror de mesta är seriösa här på marknaden. men det finns alltid undantag tyvärr

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk

Köper inte det här. Har du inte kontrollerat CPU:n innan du sätter in den i datorn så får du faktiskt skylla dig själv. Kan lika väl vara så att det är du som har sabbat pinsen. Jag menar, när du böjde tillbaka de första två så borde du faktiskt ha sett att det fanns en tredje som var av...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Köpte en processor här av en kille för några veckor sedan, bad om foton på både fram och baksida innan jag bestämde mig för ett köp. Den fungerar klockrent!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Okej, låt mig börja så här. Jag kollade under prollen innan jag monterade dit den. Eftersom den hade 2 böjda pins så var jag självklart tvungen att böja tillbaka dom. Och en sak till den brutna pinnen är långt ifrån dom som var böjda. Den som är bruten verkar vara en viktig pin då processorn stänger ner systemet efter den har postat klart.

Fast du säger ifrån början att du monterade processorn, då krånglade den och du tog bort den. Först DÅ såg du att pinnar var böjda? Hur kunde du i så fall montera den med böjda pinnar? Du måste nog klargöra exakt vad som hände. Om du såg att pinnar var böjda innan montering så skulle du inte ha monterat den överhuvudtaget...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av malacai:

Allt jag har köpt har vart kanon.. tror de mesta är seriösa här på marknaden. men det finns alltid undantag tyvärr

Japp, det har också gått kanon för mig med men ibland händer det.

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Köpte en processor här av en kille för några veckor sedan, bad om foton på både fram och baksida innan jag bestämde mig för ett köp. Den fungerar klockrent!

Good for you. Önskar att min var så med.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Köper inte det här. Har du inte kontrollerat CPU:n innan du sätter in den i datorn så får du faktiskt skylla dig själv. Kan lika väl vara så att det är du som har sabbat pinsen. Jag menar, när du böjde tillbaka de första två så borde du faktiskt ha sett att det fanns en tredje som var av...

Dom är så himla små och det finns typ 1000 styck... Processorn funkar men grejen är att vi måste få kontakt med den där pinnen som saknar för att annars slår processorn av. Kolla här t.ex så förstår du exakt vad jag menar. https://www.youtube.com/watch?v=EdDccsbv5hA

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Fast du säger ifrån början att du monterade processorn, då krånglade den och du tog bort den. Först DÅ såg du att pinnar var böjda? Hur kunde du i så fall montera den med böjda pinnar? Du måste nog klargöra exakt vad som hände. Om du såg att pinnar var böjda innan montering så skulle du inte ha monterat den överhuvudtaget...

Grejen är att jag kollade under CPUn innan monteringen men jag märkte att 2 pinnar var böjda så jag tog och fixade till dom. Datorn postade men den slår av sig efter den har postat klart. Sen avmonterade jag den igen och insåg att det fanns en bruten pin! Vi måste få kontakt med den pinnen så kommer det nog funka som det ska. Kolla här t.ex : https://www.youtube.com/watch?v=EdDccsbv5hA.

Permalänk

Jag har redan förstått vad som är fel. Är inte intresserad av det. Är mer intresserad av det rent köprättsliga problemet.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Avstängd

Usch ja tråkigt med alla oseriösa säljare.Själv har jag ett hus till salu.och har nyligen skrivit kontrakt.men man känner ju ändå att man vill uppge dom fel man känner till.så därför riktigt dålig stil och sälja en prolle som det är fel på.(även om det är småpengar jämfört med hus affärer.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Jag har redan förstått vad som är fel. Är inte intresserad av det. Är mer intresserad av det rent köprättsliga problemet.

Okej, har du några förslag på vad vi kan göra ? Jag har redan mejlat säljaren men han vägrar svara. Om ni vill veta vem användaren är så kan jag PMa till er så ni inte heller blir kuggade...

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Usch ja tråkigt med alla oseriösa säljare.Själv har jag ett hus till salu.och har nyligen skrivit kontrakt.men man känner ju ändå att man vill uppge dom fel man känner till.så därför riktigt dålig stil och sälja en prolle som det är fel på.(även om det är småpengar jämfört med hus affärer.

Japp, jag håller med dig. Hellre vara ärlig istället för att vara oärlig. Alla vinner på det och man kan sova i ro. Jag skulle aldrig kunna sova efter en sådan här affär.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Okej, har du några förslag på vad vi kan göra ? Jag har redan mejlat säljaren men han vägrar svara. Om ni vill veta vem användaren är så kan jag PMa till er så ni inte heller blir kuggade...

Beträffande det här så är dina möjligheter att få några pengar tillbaka helt obefintliga om inte säljaren drabbas av dåligt samvete och själv erkänner att processorn var sönder redan när han sålde den. I annat fall är frågan när den har gått sönder. Är det under transporten så ligger risken för varan på köparen och därmed så är det inte säljarens problem att den är sönder. Man kan säga att oddsen är på hans sida.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Beträffande det här så är dina möjligheter att få några pengar tillbaka helt obefintliga om inte säljaren drabbas av dåligt samvete och själv erkänner att processorn var sönder redan när han sålde den. I annat fall är frågan när den har gått sönder. Är det under transporten så ligger risken för varan på köparen och därmed så är det inte säljarens problem att den är sönder. Man kan säga att oddsen är på hans sida.

Den var ganska väl packad och tight i sin original kartong när den kom. Man kanske kan tänka sig att pinnarna blev böjda av det men kom igen en bruten pin ?! Han kanske sålde den billigt p.g.a detta ? Vem vet.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Den var ganska väl packad och tight i sin original kartong när den kom. Man kanske kan tänka sig att pinnarna blev böjda av det men kom igen en bruten pin ?! Han kanske sålde den billigt p.g.a detta ? Vem vet.

Juridiken är inte alltid rättvis. Du måste visa att felet fanns innan dess att varan skickades. Något säger mig att du knappast är speciellt sugen på att stämma säljaren heller för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så ska man köpa en beg.elpryl. t.e.x en processor är det nog bäst att säljaren först visar att den funkar.Men då begränsas ju klart affären rent geografiskt,Annars köp av kompisar/Släkt som du litar på

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Juridiken är inte alltid rättvis. Du måste visa att felet fanns innan dess att varan skickades. Något säger mig att du knappast är speciellt sugen på att stämma säljaren heller för den delen.

Nej jag tänker inte stämma honom för att det är inte värt allt jobb. Det enda jag vill är att få den att funka sen är det case closed.