Permalänk
Medlem

Jämför user-input med lista

Jag håller på skapa ett dartspel och jag använder mig av en lista, sen kan man skriva ut den namn-listan så att man ser vilka som är med och spelar. Men det blir problem om användaren skriver in samma namn för då är det två stycken som har samma namn och de blir lite konstigt för man vet inte vem som är vem.

Så jag tänkte att jag kunde kolla vad användaren skriver in och jämföra med nuvarande listan om namnet redan finns där. Kikade lite på http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bhkz42b3%28v=vs.110%2... men exemplet där var att de fanns saker redan inlagt i listen, nu är de så att användaren väljer hur många namn dvs spelare som ska vara med i dart-spelet.

Är tacksam om någon har ett svar till detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan, men det går bra att köra Contains även på en tom lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan, men det går bra att köra Contains även på en tom lista.

t ex användaren skriver in ett namn, namnet läggs till i en lista(spelarlistan), om användaren skriver in samma namn igen så finns det två stycken av samma namn, jag vill inte att det ska kunna gå och göra så. Om användaren skriver in samma namn igen så ska man få ett fel meddelande.

och jag testade

if (gamer.Name == spelarLista.Contains()) { Console.WriteLine("A name like that has already been added."); }

men sen tog de stopp (koden där ger error
No Overload method for Contains takes 0 arguments.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveyh:

t ex användaren skriver in ett namn, namnet läggs till i en lista(spelarlistan), om användaren skriver in samma namn igen så finns det två stycken av samma namn, jag vill inte att det ska kunna gå och göra så. Om användaren skriver in samma namn igen så ska man få ett fel meddelande.

och jag testade

if (gamer.Name == spelarLista.Contains()) { Console.WriteLine("A name like that has already been added."); }

men sen tog de stopp (koden där ger error
No Overload method for Contains takes 0 arguments.

Det du vill testa är

if(spelarLista.Contains(gamer.Name)) { Console.WriteLine("A name like that has already been added."); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det du vill testa är

if(spelarLista.Contains(gamer.Name)) { Console.WriteLine("A name like that has already been added."); }

mm fungerar "hyffsat" men ska fixa till de lite bättre, tänkte aldrig på de där, tack för svaret