Windows Phone - varför bäst?

Permalänk
Medlem

Windows Phone - varför bäst?

Hej!

Meningen med denna tråd är att inte skapa något krig mellan olika OS - lovers utan är riktad främst till folk som gått från iOS och/eller Android till Windows Phone och anser att de är mer nöjda än förr (ni som är mindre nöjda och vill byta/har bytt tillbaka får också gärna slänga in ett par ord!).

Hursomhelst, min gamla arbetskamrat bytte till en Lumia med Windows 8 sommaren 2013 och rabblade alltid på om hur grymt det är och att han aldrig varit så nöjd med en telefon i sitt liv, men varje gång jag frågade varför så fick jag aldrig ett konkret svar (mestadels 'testa så får du se!' eller 'Svårt att förklara' osv). Har även läst om många föredetta Android/iOS lovers som bytt till Windows Phone och aldrig returnerat, men dessa är också väldigt kryptiska/svåra att förstå då deras förklaringar säger inte mycket.

Har själv inte tagit tid att pröca WP 8 då denna tanke poppade upp i huvudet på mig igen nu ikväll så jag tänkte höra med ni som bytt till WP och är nöjdare än förut - varför? På vilket sätt? Vad är (enligt er) så mycket bättre på WP än Android/iOS? Även ni som testat och bytt tillbaka får gärna kommentera och berätta om hur ni tycker!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Well, jag har en Lumia 820, och visst är Windows Phone snabbt, har bra batteritid och stabilt. Men jag stör mig väldigt på att det är så låst, det finns inte speciellt många webbläsare att välja på (och internet explorer är riktigt dålig tycker jag) och så kommer man inte åt filsystemet från telefonen utan jag måste koppla in telefonen till datorn för att sortera filer. För att nämna några exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Well, jag har en Lumia 820, och visst är Windows Phone snabbt, har bra batteritid och stabilt. Men jag stör mig väldigt på att det är så låst, det finns inte speciellt många webbläsare att välja på (och internet explorer är riktigt dålig tycker jag) och så kommer man inte åt filsystemet från telefonen utan jag måste koppla in telefonen till datorn för att sortera filer. För att nämna några exempel.

Allt det där är löst med 8.1

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag är riktigt sugen på en WP.
Kört Android och iOS sedan 2008. Lumian är vad som hägrar mest, men vilken av dem verkar bäst för under 2k?
Vill helst ha frontkamera, bakkamera med blixt, sedan om skärmen är högupplöst med bra ppi är bara ett plus. Batteritid är viktigt också, speciellt under 3G (kanske 4G med) och Wifi. Ursäktar för lite hijack av tråden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag gick från Android för ungefär 2 år sedan. Köpte mig en Lumia 800 först och var lite halvnöjd med det om jag ska vara ärlig.
Man var tvungen att använda Zune, och det var allmänt lite funktioner jag saknade. Bytte för 2 månader sedan upp mig till en Lumia 928 som kör Windows Phone 8, och alla problem jag hade med Windows Phone 7 är fixade i princip.

Ska jag vara ärlig kan jag inte ge några egentliga fördelar. Jag har en enorm förkärlek till Nokia vilket är en stor anledning till att jag först testade Windows Phone. Jag tycker Nokia gör riktigt bra grejer, och den GPS som finns i Nokiatelefonerna är oerhört välanvänd varje gång jag reser utomlands. Bara att ladda ner kartor och köra, kommunicerar med GPS-satteliter så ingen mobil data behövs. Men vi är inte här för att diskutera hårdvara.

Jag föredrar menysystemet, men jag hade precis samma menysystem med tiles via en launcher till Android. Snabbt går det också, det är mjukt och bra. Förvisso tror jag Android är det också nu för tiden. När jag övergav Android var det dock en riktig laggfest.
Sen, folk gnäller över apputbudet, men jag har egentligen inte saknat något alls från Android. Allt jag vill använda finns. Funktionsmässigt har Windows Phone och Android inga egentliga skillnader. Visst kan jag roota en Android, men allt jag velat roota för att få finns redan inbakat i operativet. Nu tänker jag vara lika kryptisk som dina bekanta, men det är fan svårt att sätta fingret på varför, men jag gillar det bara.

För mig tror jag det har att göra med att det bara fungerar och det fungerar bra, bra hårdvara, välfungerande operativ och bra kvalité på allt. En avgörande grej för mig tror jag är att Windows känns mer finpolerat än Android. Att det är lite mer kvalité i Windows. Av samma anledning som jag älskar ThinkPad för deras goda byggkvalité gillar jag Windows Phone för att det känns högkvalitativt, inte en halv miljon inställningar, launchers etc. Mindre fyllt med skräp och allmänt stabilare.
Det är det bästa svar jag kan ge. Det är svårt att sätta tummen på det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag körde Android till förra hösten så till och med version 4 eller 4.1. Var sugen på att prova något nytt och tyckte WP var snyggt så jag köpte en begagnad Lumia 800 som jag körde tills jag krossade den nu i höstas. WP7 hade väl sina brister men på det stora hela snyggt, snabbt och enkelt. WP8 har fixat många av bristerna jag själv upplevde och appstödet har blivit avsevärt bättre. Kör en Lumia 720 nu som jag är riktigt nöjd med. Ligger skönt i handen och har bra batteritid.

Min bild av det är att WP gör sig bättre för mig som vill ha en telefon som funkar bra som telefon. Den är snabb och smidig att använda att just kommunicera med. Lagom många smarta funktioner så att jag orkat lära mig använda dem, smarta genvägar mellan funktioner som fungerar bra och så vidare.

Som leksak är den inte ens i närheten av Android men jag saknar faktiskt inte att hålla på och fippla med customroms och annat. Det var kul på sitt sätt men det är rätt skönt med något som bara funkar och som faktiskt får officiella uppdateringar.

Estetiskt tycker jag personligen att WP vinner, Android är ganska tätt efter i Googles tappning och iOS är inte ens med och tävlar, det ser grymt ålderdomligt ut.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Jag gick från Android för ungefär 2 år sedan. Köpte mig en Lumia 800 först och var lite halvnöjd med det om jag ska vara ärlig.
Man var tvungen att använda Zune, och det var allmänt lite funktioner jag saknade. Bytte för 2 månader sedan upp mig till en Lumia 928 som kör Windows Phone 8, och alla problem jag hade med Windows Phone 7 är fixade i princip.

Ska jag vara ärlig kan jag inte ge några egentliga fördelar. Jag har en enorm förkärlek till Nokia vilket är en stor anledning till att jag först testade Windows Phone. Jag tycker Nokia gör riktigt bra grejer, och den GPS som finns i Nokiatelefonerna är oerhört välanvänd varje gång jag reser utomlands. Bara att ladda ner kartor och köra, kommunicerar med GPS-satteliter så ingen mobil data behövs. Men vi är inte här för att diskutera hårdvara.

Jag föredrar menysystemet, men jag hade precis samma menysystem med tiles via en launcher till Android. Snabbt går det också, det är mjukt och bra. Förvisso tror jag Android är det också nu för tiden. När jag övergav Android var det dock en riktig laggfest.
Sen, folk gnäller över apputbudet, men jag har egentligen inte saknat något alls från Android. Allt jag vill använda finns. Funktionsmässigt har Windows Phone och Android inga egentliga skillnader. Visst kan jag roota en Android, men allt jag velat roota för att få finns redan inbakat i operativet. Nu tänker jag vara lika kryptisk som dina bekanta, men det är fan svårt att sätta fingret på varför, men jag gillar det bara.

För mig tror jag det har att göra med att det bara fungerar och det fungerar bra, bra hårdvara, välfungerande operativ och bra kvalité på allt. En avgörande grej för mig tror jag är att Windows känns mer finpolerat än Android. Att det är lite mer kvalité i Windows. Av samma anledning som jag älskar ThinkPad för deras goda byggkvalité gillar jag Windows Phone för att det känns högkvalitativt, inte en halv miljon inställningar, launchers etc. Mindre fyllt med skräp och allmänt stabilare.

Det finns egentligen bara en enda sak jag klagar på i Windows phone, framför allt 7.8 som jag har nu, och det är hur det sköts med kontakterna
Att emigrera dem till ny mobil enkelt, det är bara inte att tänka på (läs från WP till andra OS)

Men, i övrigt håller jag med dig här annars, tror lite det har att göra med det där enkelheten och som ni säger stabilt även om jag numera upplever andriod som det också, där beror det mesta på tillverkarnas egna skräp, vilket inte finns i windows phone på det viset

Det jag inte lyckats hitta dock, är en bra mediaspelare för musiken till WP, där har jag kört fast, upplever till och med Androids stock app som bättre än många jag provat i WP

Dock så är min Lumia 800 på väg att ge tappt i batteritid, och jag vill så gärna behålla WP men kan inte argumentera nog för det för att skaffa mig en ny dyr fin lur för X tusen med det, har till och med funtat på att köpa en 920 eller liknande beggat men får se vad tiden för med sig

Det jag dock inte saknar hos Andrioid är dess förmåga att random stänga av sig i appar och liknande (finns säkert tusen orsaker till varför, men bryr mig inte för jag vill inte ha nåt fanboizwar här för och emot), som jag aldrig eller sällan upplevt i WP

Det här är det jag upplevt med min 2 år långa resa med WP 7.0/7.8

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det finns egentligen bara en enda sak jag klagar på i Windows phone, framför allt 7.8 som jag har nu, och det är hur det sköts med kontakterna
Att emigrera dem till ny mobil enkelt, det är bara inte att tänka på
8

Nu blev jag nyfiken. När jag krossade min Lumia 800 med WP7.8 så loggade jag bara in på mitt Googlekonto i den nya telefonen så följde alla kontakter med inklusive all information som jag sparat från telefonen. Vad menar du med att de inte går att migrera?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Det ingår i mitt arbete att köpa in telefoner till företaget som var och är fortfarande helt dominerat av iphones och Android (HTC och Samsung). Var sugen länge på en WP men det blev inte av förrän Lumia 925 kom på marknaden och då köpte jag in en direkt för att använda och testa. Det som slog mig först är att den var så enkelt att navigera och hitta saker. Android och IOS tycker jag är mycket stökigare. Integrationen med Office 365, som vi använder, är väldigt bra men också andra tjänster som gmail mfl är kanon.
Många gillar inte att det är låst mm men ur min synvinkel är det en fördel. Den bara funkar och det är så jag vill ha det och det är så mina användare skall ha det. Tyvärr håller inte alla med och skall promt ha samsung eller Iphone. Om jag fick min vilja igenom skulle vi bara köpa WP telefoner eftersom de är billigare, lättare att hantera samt integrationen med våra övriga system är så mycket bättre.

Jag håller med om att det finns några grejer som är irriterande men på det stora hela är WP en vinnare för mig och jag går inte tillbaka till Android.
När det gäller app sidan så finns det jag vill ha men inser att det finns en glapp när man skall ha något speciellt som finns för de andra två. Företag som inte satsar på WP8 appar eller har stöd för det undviker jag att handla av och jag låter de veta om det också.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Lumia 920 nu i ett år. Jag hade en androidlur privat innan jag bytte, men har även en androidlur via jobbet. Det är svårt att sätta fingret på vad det är men jag gillar menyerna och panorama apparna. Sedan känns det mycket stabilare än Android. Min Androidlur som jag har via jobbet har jag aldrig installerat appar på fast den har ändå blivit sjukt seg med tiden. Min Lumia känns lika rapp som den gjorde när jag köpte den.

Jag tycker att apputbudet är helt ok. Kan sakna nån officiell app ibland, fast det mesta har börjat trilla in i store.

Jag kommer nog inte gå tillbaka till Android och gränssnittet i IOS blev jag less på när jag hade min Ipod Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Nu blev jag nyfiken. När jag krossade min Lumia 800 med WP7.8 så loggade jag bara in på mitt Googlekonto i den nya telefonen så följde alla kontakter med inklusive all information som jag sparat från telefonen. Vad menar du med att de inte går att migrera?

Jag fipplade med det här senast i helgen i många timmar
Dubletter, det stavas dubletter och frenetiskt blandande av Google/hotmail och skype kontakter
Jag blev så sabla arg/frustrerad och besviken att jag ville slänga skiten i marken och hoppa på den för det här, notera att jag nu försökte flytta de här till min gamla Androidlur som har just numera 100ggr bättre batteritid än min trotjänare Lumia
Sen, ovanpå det, så raderade den en massa kontakter vid flytten på det här sättet, har ingen aning om varför det blev så och bestämde mig för att sluta bråka med det för att inte göra det värre

Något har jag säkert missat men att göra sådant här med andra OS är så jäkla simpelt, steg 1 kopiera alla kontakter till SIM, steg 2, flytta sim till ny oavsett märke/os lur och steg 3 importera från sim

Detta funkar inte i win 7.8, däremot har jag fått mig till livs att det ska funka att exportera till sim i WP8.1

Edit:Men missförstå mig inte nu bara , jag kommer sakna den här lilla skruttluren som funkat så stabilt så länge, och utan minsta krångel förutom det här

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Dubletter, det stavas dubletter och frenetiskt blandande av Google/hotmail och skype kontakter
Jag blev så sabla arg/frustrerad och besviken att jag ville slänga skiten i marken och hoppa på den för det här, notera att jag nu försökte flytta de här till min gamla Androidlur som har just numera 100ggr bättre batteritid än min trotjänare Lumia
Sen, ovanpå det, så raderade den en massa kontakter vid flytten på det här sättet, har ingen aning om varför det blev så och bestämde mig för att sluta bråka med det för att inte göra det värre

Något har jag säkert missat men att göra sådant här med andra OS är så jäkla simpelt, steg 1 kopiera alla kontakter till SIM, steg 2, flytta sim till ny oavsett märke/os lur och steg 3 importera från sim

Detta funkar inte i win 7.8, däremot har jag fått mig till livs att det ska funka att exportera till sim i WP8.1

Edit:Men missförstå mig inte nu bara , jag kommer sakna den här lilla skruttluren som funkat så stabilt så länge, och utan minsta krångel förutom det här

Jag har bara kontakter på Gmailkontot och har för vana att sortera bland dessa ibland, kanske därför jag inte haft något strul. Det där sorterandet du beskriver har jag gjort löpande, lite i taget, så att det stämmer när jag ska ladda in det i en ny telefon. Lärde mig att göra så när jag flashade om Androidluren med nya ROMs stup i kvarten.

Kontakter till/från SIM-kort har jag inte använt som överföringsmetod på många år.

I WP8 går det att enkelt länka dubbletter från olika källor, ex telefonkontakter med Facebookvänner så att de hamnar under en kontakt i din lista. Jag kan inte minnas att den funktionen fanns i WP7. Telefonen är dessutom rätt duktig på att föreslå rätt personer att länka ihop.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Att emigrera dem till ny mobil enkelt, det är bara inte att tänka på (läs från WP till andra OS)

Men, i övrigt håller jag med dig här annars, tror lite det har att göra med det där enkelheten och som ni säger stabilt även om jag numera upplever andriod som det också, där beror det mesta på tillverkarnas egna skräp, vilket inte finns i windows phone på det viset

Det jag inte lyckats hitta dock, är en bra mediaspelare för musiken till WP, där har jag kört fast, upplever till och med Androids stock app som bättre än många jag provat i WP

Dock så är min Lumia 800 på väg att ge tappt i batteritid, och jag vill så gärna behålla WP men kan inte argumentera nog för det för att skaffa mig en ny dyr fin lur för X tusen med det, har till och med funtat på att köpa en 920 eller liknande beggat men får se vad tiden för med sig

Det jag dock inte saknar hos Andrioid är dess förmåga att random stänga av sig i appar och liknande (finns säkert tusen orsaker till varför, men bryr mig inte för jag vill inte ha nåt fanboizwar här för och emot), som jag aldrig eller sällan upplevt i WP

Det här är det jag upplevt med min 2 år långa resa med WP 7.0/7.8

Jag har mina kontakter synkade med ett Googlekonto. Att plocka kontakter från ett Googlekonto på Android är inga svårigheter i alla fall, och ska fungera med iOS också. Har dock aldrig gjort det. När jag bytte telefon till 928 så la jag återigen bara till mitt Googlekonto och programmet var där.

Mycket har förändrats till WP8/8.1. Rotationslås, färginställningar för skärmen, touchkänslighetsinställning, equalizer för ljud och bättre batteritider är väl det mest välkomnande.Saknar dock fler skärmstyrkeinställningar, och musikspelaren har inte åtgärdats.
Eftersom Zune inte stöds längre är det betydligt mycket svårare att göra spellistor. Ang. batteritiden. Min gamla 800 dog alltid framåt eftermiddagen om jag hade datatrafik igång. Nu var det väl lite slitage där också, men ändå. Använder min 928a likadant, stänger aldrig av datatrafik längre, och förlorar kanske 30-50% över en dag för något som tömt batteriet på min 800.

Sen, en Windowstelefon behöver inte vara överdrivet dyr(Även om det är extremt subjektivt). Går många 928:or och 925:or på eBay billigt.
Jag betalade 1300 för en helt oanvänd Lumia 928 ink. allt utom orginalkartong på eBay. :D.
Jag tycker jag får ut betydligt mycket mer kvalité per krona ur Windows Phone än Android i alla fall.

Visa signatur

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Även om man köper nytt behöver det inte vara så dyrt, Lumia 720 är en kanonlur om man inte behöver ha häftigaste kameran eller HD-skärm. Min känns som att den hänger med ett år till utan problem om jag inte kvaddar den. Har hållit för att tappas några gånger än så länge.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem

Det jag gillar bäst med min lumia 720 är att batteriet räcker så bra. Jag kan utan problem gå två dagar på en laddning där jag med andra telefoner (senast en nexus 4) knappt kommer genom en dag utan att vara under 40% batteri.

Nu kan det ju bero på appar osv, men jag jämför med mig själv där jag surfar, mailar (med både privat onlinemail och jobbets exchange), samt facebookar lite. Och det är markant mycket bättre batteritid på min 720.

Tyvärr har jag inte haft en iphone sen 3gs, så kan inte uttala mig om hur den står sig mot dem, men vad jag märkt av flickvän och kollegor så är det max en dag där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Ärligt talat, det här gör mig riktigt sugen på att köpa en Windows Phone direkt!

Men jag förstår hela grejen med Windows Phone mer och mer. Läste nyss någonstans om någon som satte WP mellan iOS och Android när det gäller customization (vad heter det på svenska?? hjärnsläpp...) av telefonen. Att det finns fler alternativ för förändringar på WP än iOS men färre än Android. Hur bra stämmer detta?

WP är även resurssnålt och klarar av att köras av telefoner med två kärnor, men hur är det med appar? Hur står sig dessa WP telefoner för lite mer tungdrivna appar? Eller är apparna i WP mer resurssnåla än de i Android och iOS?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ärligt talat, det här gör mig riktigt sugen på att köpa en Windows Phone direkt!

Men jag förstår hela grejen med Windows Phone mer och mer. Läste nyss någonstans om någon som satte WP mellan iOS och Android när det gäller customization (vad heter det på svenska?? hjärnsläpp...) av telefonen. Att det finns fler alternativ för förändringar på WP än iOS men färre än Android. Hur bra stämmer detta?

WP är även resurssnålt och klarar av att köras av telefoner med två kärnor, men hur är det med appar? Hur står sig dessa WP telefoner för lite mer tungdrivna appar? Eller är apparna i WP mer resurssnåla än de i Android och iOS?

Gällande att anpassa utseendet. Att du har tiles som "startsida" och sedan drar åt höger för att komma till en lista med alla program kommer du inte undan. (Numera har man även "Notification field" genom att dra fingret från toppen, precis som i Android). Det du sedan kan ändra är om du vill ha vit eller svart bakgrund mellan dina tiles och i menylistan, du kan sätta bild för låsskärm, och du kan ha antingen en av typ förvalda färger som temafärg för bakgrund till SMS, ikoner etc. På dina tiles kan du nu även sätta ett foto som bakgrund. Färgprofil kan du ställa in med 8-stegs "Färgtemperatur" och Saturation. Tilestorleken går att ställa in också. Har du använt Windows 8 och ändrat storleken på dina tiles där så är det precis samma sak. Färg går inte att ändra individuellt.

Det är allt :P. Nu fick du ett utlägg där, men jajaj. Jag tror i alla fall att det är en korrekt beskrivning. Inga launchers eller så finns. Men jag tycker det är tillräckligt som det är. (För alla där ute, ska man ha fotobakgrund kan appen "Transparency tiles" vara bra att lägga på minnet). Jag tycker det är mindre rörigt än Android, och stilrent på sitt sätt. Jag fyller dock inte min startskärm med mer tiles än vad som ryms utan att jag ska behöva scrolla där också, men det är upp till var och en :P.

Röststyrning är ju nytt iochmed WP8.1, samma som Iris på iPhone. Inget jag använder, men för de som gör..

Kan inte säga något om appars resursanvändning dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Allt det där är löst med 8.1

Okej, hur hittar du de mappar som dyker upp när du pluggar in luren, hur hittar du dessa i luren annars?

Du hittar dem inte, kanske därför en officiell filhanterare är på väg.

Det är möjligt att det redan idag finns tillfälliga substitut, men som tyvärr inte funkar fullt ut, så en efterlängtad inbyggd filhanterare, som tydligen skall komma inom kort, är fortfarande något som skulle förgylla. Men annars tog 8.1 och ställde det mesta till rätta.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte jämföra med Iphone då jag inte använt det själv men gillar Windows Phone klart mer än Android.

Nu med 8.1 så rättar man till dom sista sakerna jag har stört mig på.

+ Interfacet är underbart, det är smart, det är snyggt och det är snabbt
+ Väldigt stabilt
+ God kvalite på apparna
+ Grym integration med Office
+ Härligt community, i "android" världen så känns det som det är väldigt spretigt medan inom WP känns det som dom flesta drar åt samma håll.

Därtill kan man förstås lägga fördelarna som Nokia lurarna har, med grymma kameror, oerhört bra service och härlig kvalité

Kommer man från IOS eller Android så kan man fortfarande sakna några appar, dock finns det mesta, är väl en del svenska appar som fortfarande kan saknas men är man beroende av någon app så kan man förstås kolla upp det på förhand, dock minskar appgapet för varje dag känns det som.

Föredrar man Android för att man kan mecka och fixa och trixa hur man vill så är förstås varken WP eller IOS något alternativ.

Permalänk
Medlem

Största problemet med iOS tycker jag är att det finns så litet urval av enheter. Det finns ett fåtal modeller att köpa, alla kostar 4-5 000 och uppåt och ingen har större skärm än 4". Så när det gäller iOS vinner WP på grund av det större utbudet av telefoner. Fördelar med iOS är förstås utbudet av appar och tillbehör, integrationen med övriga Apple-prylar (om man kör Mac, iPad och Apple TV t.ex.) och i mitt tycke att iOS är mycket snyggare.

När det gäller Android så tycker jag att WP framför allt vinner i prestanda, jag har en Motorola Moto G som ändå är en fyrkärning mobil med 1 GB minne och den går plågsamt långsamt emellanåt, allt hackar och har sig. Windows-mobilerna har ett helt annat flyt. Annars har Android ungefär samma fördelar som iOS, undantaget Apple-integration förstås (men Android och Chromecast är underbart). Jag tycker nästan att Android numera är det snyggaste av operativen.

Största fördelarna generellt med WP tycker jag är att hårdvaran är i en klass för sig, Nokia kan verkligen bygga telefoner och att det finns en hel del appar som är helt makalöst bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kontaktinformation är i dagens läge så mycket mer än namn och telefonnummer. Därför är flytt via SIM-kort något man gjorde före smartmobilernas tid.

Om man har kontaktinformationen up to date i Outlook eller Gmail så år det hur lätt som helst att synkka kontakter mellan olika mobil-OS. jag kör för tillfället med WP och Android, och båda har synckade kontakter via Outlook. Och skaffar jag en android-mobil till är det bara att synkronisera mot outlook och kontakterna är uppdaterade i den nya mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

När vi nu pratar om kontakter så kan jag passa på att klaga över att mina 10 år gamla MSN Messenger-kontakter inte går att filtrera bort från min kontaktlista. Då man öppnar kontaklistan via webbläsran (https://people.live.com) så går det bra att filtrera bort dessa kontakter, men inte i telefonen. Jag skulle väl borda radera dessa men de har för stort nostalgiskt värde för mig :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Apparna är oftast mer resurssnåla, även om vissa tungdrivna går lite långsammare på en tvåkärnig.

Nokia Lumia 930 som kommer i sommar har ju Snapdragon 800 vilket ger ett oslagbart flyt i både appar och system. Windows Phone är snabbt, men allt kan bli snabbare. Bra hårdvara gör mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

.

Största fördelarna generellt med WP tycker jag är att hårdvaran är i en klass för sig, Nokia kan verkligen bygga telefoner och att det finns en hel del appar som är helt makalöst bra.

Detta har jag hört av det fåtal jag känner som kör WP men hårdvaran har inte mycket med WP att göra.

Permalänk
Medlem

En annan poäng är ju att WP budgettelefoner är oerhört prisvärda, man får verkligen mycket för pengarna där!

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag börjat smått kolla på Lumia 925 (vilket är designmässigt den enda WP som interesserar mig, tycker om mindre skärmar exempelvis). Hur är hårdvaran på denna? Läste att den 'endast' har en tvåkärnig processor. Är den 'framtidssäker'? Hur står telefonens processor mot t.ex. den i Moto X (tror den också hade en tvåkärnig CPU)? Nu tänker jag mest hårdvarumässigt då jag känner till att WP är mer resurssnåla än Android, men sedan så finns det ju lite svårkörda appar på båda plattformarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kört iPhone och Android för att sedan gå över till Windows Phone där jag kört Lumia 800, 900 och nu 925.

Personligen tycker jag att det som gör WP så bra är navigationen och dom inbyggda apparna.

Jag kan hålla med om att tiles inte är så snyggt, men väldigt effektivt!

Alla appar kan pinnas till startskärmen i 3 storlekar, small, medium och large. Informationen från dessa appar anpassar sig beroende på vilken storlek man valt.
Exempelvis har jag pinnat min kalender med största ikonen. Denna ger mig då information om mina 4 nästkommande kalenderbokningar utan att jag behöver gå in i kalendern och bläddra.

Även låsskärmen går att skräddarsy så att den visar information från apparna utan att telefonen behöver låsas upp. Den visar även klockan när telefonen är låst, och utan att det drar massa batteri. Som jag förstått det används en teknik liknande e-ink för detta.

Swipar man från start till vänster kommer man till listan över alla appar där man kan trycka på en bokstav och då få upp en lista över installerade appar på den bokstav man tryckt på. Även den väldigt effektivt för mig som har för mycket installerat på min telefon.

Epostklienten (Outlook) är mycket bra!

Förinstallerat officepaket med lagring i Skydrive också väldigt bra!

Nokias navigation (ioförsig tillverkarspecifik) är nog den bästa GPS jag använt.

Negativt är att utbudet av appar inte är lika stort som Android/iOS. Även om det börjar ta fart ordentligt! Här tycker jag alla WP-frälsta skall göra sin röst hörd och gnälla på SEB, Swedbank och alla andra antagonister och se till att dom börjar utveckla!

Som arbetstelefon är WP oslagbart i min mening, som leksak är den inte lika given.

Jag tror att många som kollar på WP i butik ger upp snabbt eftersom det är ett annorlunda tänk. Men när man vant sig vid det så är det en fantastik telefon.

Jag lurade i min tjej som tänkte köpa en iPhone 5s att istället köpa en Lumia 1020. Hon var sur i början när allt var nytt men är nu efter någon månad mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

Snyggt, snabbt, enkelt, annorlunda. Jag vet inte om WP är "bäst", men det är betydligt bättre än vad folk förväntar sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu är det så att jag börjat smått kolla på Lumia 925 (vilket är designmässigt den enda WP som interesserar mig, tycker om mindre skärmar exempelvis). Hur är hårdvaran på denna? Läste att den 'endast' har en tvåkärnig processor. Är den 'framtidssäker'? Hur står telefonens processor mot t.ex. den i Moto X (tror den också hade en tvåkärnig CPU)? Nu tänker jag mest hårdvarumässigt då jag känner till att WP är mer resurssnåla än Android, men sedan så finns det ju lite svårkörda appar på båda plattformarna.

Jag kör 925 och har aldrig upplevt att den går annat än blixtsnabbt. Dock saknar den stöd för SD-kort och den inbyggda lagringen är endast 16GB.
Ett par tusen spotifylåtar i offline läge, ca 100 appar och en orensad fotorulle och mitt utrymme är nästan slut. Så tänk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

måste bara få fråga en sak, du påstår en sak med rubriken, men ändå så har du ett frågetecken efter?

Det kanske är en retorisk fråga, men jag tycker inte han påstår något då frasen innehåller 'varför'. Han efterfrågar att om det nu är bäst enligt er, varför anser vi det? Vad är våra motiveringar till det. Då han själv aldrig testat det.

Min motivering är den att det skiljer sig, det ingår i en komplett plattform, det går att sätta sin personliga prägel på sin lur på ett sätt som iaf IOS inte är i närheten av. Jag tycker att redan vid 8.1 så slår det IOS. Så tiden talar kraftigt för WP.

Att det är stilrent, snabbt, smidigt är väl redan nämnt antar jag, men det är ju också ett plus i kanten.