Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Beställa från amerika.

Tjena jag hitta denna laptop som kostar 11000 i sverige för 8000 här på amazon.
http://www.amazon.com/G750JM-DS71-17-3-inch-Gaming-GeForce-Gr...
Hur mycket skulle det då kosta för shipping hit och blir det tillägg för tull och skatt?
Det jag undrar är hur mycket mer värt är det att beställa från USA? (priskillnad)
Om det ens är värt det
Tack för snabba svar
Mvh Swedish Gamer

Permalänk

Moms på 25% tillkommer, så det är troligtvis inte värt att beställa från USA. Det blir då 10 000 SEK, och då är det amerikanska Amazon du får skicka tillbaka till om datorn strular på något sätt.

Permalänk

Jag har en kompis som faktisk ska till usa. Han ska också köpa denna laptop och sedan ta med hem. Om han tog min också skulle man behöva packa upp kartongen och så på flygplatsen?

Permalänk
Medlem

Samt att frakt och tullavgift äter upp resten. Frakt från USA är nu för tiden dyr som fasiken. De gjorde en ändring i exportreglerna för något år sedan som ökade frakten exceptionellt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Swedish gamer:

Jag har en kompis som faktisk ska till usa. Han ska också köpa denna laptop och sedan ta med hem. Om han tog min också skulle man behöva packa upp kartongen och så på flygplatsen?

Om den går i handbagaget ja, men i incheckningen nej. Men risken finns ju alltid att de öppnar väskan och lådan ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men om man köper något i USA som man ska ta med sig hem, behöver man betala tull och moms på det också. Vill man kringå det får man helt enkelt låtsas som om man hade med sig sakerna från början (genom att inte ta med sig kartongen, manual och liknande saker)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Jag har dock aldrig fått tullavgifter på mina föremål jag köpt ifrån USA, dock så kanske det har med någon sort vikt gräns, jag vet inte

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Detta är iofs internethandel men har för mig att samma regler gäller om man tar med sig varor hem från utlandet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Datavetare

Man behöver inte betala tull för varor som täcks av Information Technology Agreement ITA, (även lite info om detta på Aftonbladet). Datorer inkluderas i ITA och både USA och Sverige är med.

Däremot så är du rent formellt skyldig att betala svensk moms om varas värde överstiger SEK 4300 och man måste personligen transportera varan (annars ska alltid moms betalas) enligt tullverket.

Har haft kollegor med ouppackade iPads i bagaget, säkerhetspersonalen på flygplatserna bryr sig inte om huruvida du betalat moms/tull men de krävde att paketet öppnades.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

det var ju över helgen som komplett hade -10% @ bl.a. just g750jm :). vet att det är lönlöst att prata om det nu :P, har själv kikat länge på beställningar från usa men räknat ut att det är på tok för dyrt, gör du en exempel search på origin pc, välj en valfri bärbar dator som låt säga kostar 10.000:- och du kommer att hamna på runt 15000 till slut, ingen överdrift tull och moms tillsammans är bara det 3/4000:-

Permalänk

En bra tumregel är att räkna som om en dollar skulle kosta tio kronor. Det är ungefär där det brukar landa med moms och ev. tull.

Permalänk

tack för alla svar. Vet ni någon dator med liknande prestanda här i sverige som inte kostar mer än 10000?
Jag vill åtminstone klara av spel som dayz och typ arma 3 på low.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att du får en engelsk skrivbordslayout när du beställer från USA om inget annat anges.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Tänk på att du får en engelsk skrivbordslayout när du beställer från USA om inget annat anges.

Nu är jag petig, men det är såklart amerikansk layout på en dator köpt från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Nu är jag petig, men det är såklart amerikansk layout på en dator köpt från USA.

Bodde i USA under 2013 och pluggade, köpte en MacBook Air med mig hem, som jag specialbeställde med svenskt tangentbord. Var ingen fara och betalade amerikanskt pris för den enda problemet är att det tog ca. 1-1,5 vecka att få den då det tog tid med specialbeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spugg:

Bodde i USA under 2013 och pluggade, köpte en MacBook Air med mig hem, som jag specialbeställde med svenskt tangentbord. Var ingen fara och betalade amerikanskt pris för den enda problemet är att det tog ca. 1-1,5 vecka att få den då det tog tid med specialbeställningen.

Det finns små klisterlappar man kan sätta på för att få åäö. Har haft det på min laptop i 5 år och det är inget som stör. Köpte även klisterlappar med kyrilliska och klistrade på ett tangentbord när jag pluggade ryska.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Om den går i handbagaget ja, men i incheckningen nej. Men risken finns ju alltid att de öppnar väskan och lådan ändå.

Jänkarna bryr sig väldigt lite om vad du tar med dig ut ur landet, och åtminstone på Landvetter har jag aldrig sett annan kontroll än en knarkhund någon enstaka gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är väl en smart grej att ta av emballaget om tullen nu skulle snoka. Du kan inte beställa från Amazon till Sverige, så din polare är din enda chans

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Det finns små klisterlappar man kan sätta på för att få åäö. Har haft det på min laptop i 5 år och det är inget som stör. Köpte även klisterlappar med kyrilliska och klistrade på ett tangentbord när jag pluggade ryska.

Problemet är att det är inte bara trycket som skiljer mellan ANSI och ISO, ISO (som vi i Sverige använder) har 105 tangenter och stor Enter-tangent, ANSI har 104 och en smal Enter-tangent.

Permalänk
Medlem

Och så vill man ju knappast sätta klisterlappar på tangentbord med bakgrundsbelysning...