Uppgradering till GTX 760?

Permalänk
Medlem

Uppgradering till GTX 760?

Tjena gott folk!

Det är så att jag sitter med ett gtx 560 1GB i min plåtburk och har verkligen lust att uppgradera. Känner att mitt 560 börjar ge sig nu i de nyare spelen ifall man vill lira på 60fps i full-HD. Känner det mest i Assassins Creed Black flag och BF4 samt nya Watch Dogs (även om det är dåligt optimiserat, jag vet). Känns som 1GB VRAM inte räcker för dagens spel. Med MSI Afterburner så ser jag att det är maxat hela tiden även med textures och liknande på allra lägsta. Att sänka upplösning kan jag inte ens tänka tanken. Som tur är, har jag skaffat mig ett sommarjobb och kommer tjäna lite cash, vilket får mig att komma in på frågan...

Tror ni att ett GTX 760 kommer täcka kraven för de spel som t.ex nu visas på E3? Jag kommer med störst sannolikhet köpa ett 4GB gtx 760 då jag vill framtidssäkra mig ännu mer med 4k och lite högre upplösningar på texturer (som vi ser i watch dogs). Jag spelar väldigt mycket BF4, LoL, lite skyrim osv..
Men ett utav mina allra favoritspel är Assassins Creed Serien.. Och med det nya (assassins creed Unity) som nu visats på E3 så är jag sjukt hypad och vill verkligen få bästa möjliga upplevelse, spelet ser sjukt bra ut så tänker att det lär vara rätt krävande på graffe. Om ni inte sett det ännu tycker jag ni ska kolla in det, ser najs ut

Så vad säger ni? GTX 760 4GB, duger det? Eller finns det bättre alternativ? Kom gärna med all sorters förslag!

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Jag skulle köpt ett begagnat 7970/280x här på swec istället för runt 1400-2000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ptja, GTX 760 är ju helt klart ett bra köp om man säger så men 4GB-versionen bör du dock ej köpa.
Detta för att GTX 760 inte riktigt effektivt kan utnyttja så mycket minne på grund av en "låg" minnesbuss.

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett billigt och fint 760 som det här http://www.dustinhome.se/product/5010748137/msi-geforce-gtx-7... med 2GB istället och köpa ett nytt för 4K i framtiden.
Ett R9 280X vore dock ett riktigt bra val om du vill betala lite mer, då får du 3GB VRAM och en lite snabbare GPU över huvud taget för inte mycket mer.
R9 280X kan nog även spela 4K-spel i framtiden om du inte är allt för kräsen.

Om du kan så är ju begagnat ett bra alternativ som föregående sa, elektronik är bra att köpa begagnat då det håller länge.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, GTX 760 är ju helt klart ett bra köp om man säger så men 4GB-versionen bör du dock ej köpa.
Detta för att GTX 760 inte riktigt effektivt kan utnyttja så mycket minne på grund av en "låg" minnesbuss.

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett billigt och fint 760 som det här http://www.dustinhome.se/product/5010748137/msi-geforce-gtx-7... med 2GB istället och köpa ett nytt för 4K i framtiden.
Ett R9 280X vore dock ett riktigt bra val om du vill betala lite mer, då får du 3GB VRAM och en lite snabbare GPU över huvud taget för inte mycket mer.
R9 280X kan nog även spela 4K-spel i framtiden om du inte är allt för kräsen.

Om du kan så är ju begagnat ett bra alternativ som föregående sa, elektronik är bra att köpa begagnat då det håller länge.

Köp ett bra kort om du ändå ska lägga ner flera tusen. Ett r9 290 presterar som ett 780 och har 4gb ram på en 512bitars buss. Kostar nytt runt 3400.
Beg runt 2500..
Annars sitte du i samma båt om 1 år med ditt 760

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makn:

Köp ett bra kort om du ändå ska lägga ner flera tusen. Ett r9 290 presterar som ett 780 och har 4gb ram på en 512bitars buss. Kostar nytt runt 3400.
Beg runt 2500..

R9 290 är ovanligt prisvärd för att vara high end det kan jag hålla med dig om men om den är prisvärdare än GTX 760 kan ändå diskuteras och det är definitivt ingen förlust att köpa GTX 760 som ett billigare alternativ.
GTX 760 håller nog ett bra tag till för TS, speciellt med tanke på att hen har använt ett GTX 560 fram till 2014

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

R9 290 är ovanligt prisvärd för att vara high end det kan jag hålla med dig om men om den är prisvärdare än GTX 760 kan ändå diskuteras och det är definitivt ingen förlust att köpa GTX 760 som ett billigare alternativ.
GTX 760 håller nog ett bra tag till för TS, speciellt med tanke på att hen har använt ett GTX 560 fram till 2014

Skrivet av makn:

Beg runt 2500..

Skrivet av albindubech:

Jag skulle köpt ett begagnat 7970/280x här på swec istället för runt 1400-2000 kr

Efter att ha läst era rekommendationer står det mellan R9 280x och GTX 770. Och om ni verkligen tror att jag inte kommer klara mig länge på ett 280x eller 770 så blire väl r9 290. Sparar dock helst lite pengar då det inte är jättestora summor jag tjänar på det här lilla jobbet. Måste spara pengar för körkort som jag tänkt att skaffa i sommar Men somsagt, i mitt första inlägg ser ni vad det är för spel jag spelar osv, så med lite argument kan ni nog övertyga mig om vad jag ska skaffa. Måste ju dessutom köpa ett nytt nätagg.. Vilket jag också faktiskt undrar... hur många watt tycker ni jag ska köpa?

En grej att tänka på är att jag är lite av en fanboy utav nvidia med tanke på physx och txaa.. Hade Ati innan mitt 560 (som jag köpte begagnat det oxå för 2 år sedan ungefär). Då var också amd's drivrutiner fruktansvärda. Hur ser det ut idag? antar att de förbättrat sig? :S

summa summarum: Med lite övertygelse kan jag verkligen tänka mig att hoppa till AMD. Dock vilket kort är fortfarande frågan, har väldigt svårt att bestämma mig.

Tackar för era svar! ))

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Efter att ha läst era rekommendationer står det mellan R9 280x och GTX 770. Och om ni verkligen tror att jag inte kommer klara mig länge på ett 280x eller 770 så blire väl r9 290. Sparar dock helst lite pengar då det inte är jättestora summor jag tjänar på det här lilla jobbet. Måste spara pengar för körkort som jag tänkt att skaffa i sommar Men somsagt, i mitt första inlägg ser ni vad det är för spel jag spelar osv, så med lite argument kan ni nog övertyga mig om vad jag ska skaffa. Måste ju dessutom köpa ett nytt nätagg.. Vilket jag också faktiskt undrar... hur många watt tycker ni jag ska köpa?

En grej att tänka på är att jag är lite av en fanboy utav nvidia med tanke på physx och txaa.. Hade Ati innan mitt 560 (som jag köpte begagnat det oxå för 2 år sedan ungefär). Då var också amd's drivrutiner fruktansvärda. Hur ser det ut idag? antar att de förbättrat sig? :S

summa summarum: Med lite övertygelse kan jag verkligen tänka mig att hoppa till AMD. Dock vilket kort är fortfarande frågan, har väldigt svårt att bestämma mig.

Tackar för era svar! ))

Jag tycker att ett 280x skulle vara bra eftersom att det har 3gb vram till skillnad från både 760 och 770 som bara har 2gb vram. Många av dagens spel använder strax över 2gb vram och det lär bara öka! AMD's drivrutiner är helt okej enligt mig själv, hade dock ett 650 Ti förut och då tyckte jag att det var mycket tätare mellan uppdateringarna från nvidias sida.
Jag vet dock inte riktigt hur grafikkorten presterar i dessa spel men 280x och 770 skall vara ungefär neck and neck så att säga.

När det gäller nätagg så borde allt från 500w räcka men skall du överklocka både cpu och gpu så hade jag nog satsat på något mer än det

Permalänk
Medlem

Några saker värt att nämna. Just nu spelar jag i 1080p. Inte tänkt att uppgradera till 4k förrän den större delen av marknaden gjort det (just nu är det bara 5% som har 4k). 1080p på en 22" och då spelar inte anti-aliasing jättestor roll för mig. Visst det är najs att ha, men i värsta fall klarar jag mig på höga inställningar utan AA på 60fps.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Några saker värt att nämna. Just nu spelar jag i 1080p. Inte tänkt att uppgradera till 4k förrän den större delen av marknaden gjort det (just nu är det bara 5% som har 4k). 1080p på en 22" och då spelar inte anti-aliasing jättestor roll för mig. Visst det är najs att ha, men i värsta fall klarar jag mig på höga inställningar utan AA på 60fps.

Kollar du denna länken: http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... så ser du att även i 1080p så använder BF4 över 2gb vram på högsta kvalitetsinställningarna. Vid tiden då du uppgraderar till 4k så kommer du att behöva uppgradera grafikkort igen eftersom att inte ens 4st R9 290x kan lira alla spel på högsta kvalitetsinställningarna i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Kollar du denna länken: http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... så ser du att även i 1080p så använder BF4 över 2gb vram på högsta kvalitetsinställningarna. Vid tiden då du uppgraderar till 4k så kommer du att behöva uppgradera grafikkort igen eftersom att inte ens 4st R9 290x kan lira alla spel på högsta kvalitetsinställningarna i 4k.

Tack för hjälpen! Verkar bli ett 280x. Får dessutom se hur mkt pengar som går åt körkortet, annars om det finns pengar blir det ett 290.

Återigen, Tack allihopa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tack för hjälpen! Verkar bli ett 280x. Får dessutom se hur mkt pengar som går åt körkortet, annars om det finns pengar blir det ett 290.

Återigen, Tack allihopa!

Powercolor 280x finns på Webhallen för 2100. De säljer ut korten då ersättarna till 280 och 280x är på ingång. De nya korten lär väl inte bli snabbare men de kommer dra mycket mindre ström. Läste att de "nya 280x" kommer dra lika mycket som 270x.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Köp ett r9 290. Sapphire r9 290 trix.
Man ska inte snåla.
Jag sålde 2st här på marknaden för 2500:-
Menar bara att ska du lägga 2500 på ett 760 kan du lägga till 1000 till och få ett 290..

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Kan man fråga vart du har fått 5% ifrån

Ser en ljus frammtid för 4K så snart det finns från ett flertal tillverkare till bra pris.. men kan hända att även interface måste uppgraderas innan 120Hz/144Hz slår igenom.. för mig G-Sync har något max värde på 172Hz eller däromkring. Det vore trevligt med interface som inte blir flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Köp ett r9 290. Sapphire r9 290 trix.
Man ska inte snåla.
Jag sålde 2st här på marknaden för 2500:-
Menar bara att ska du lägga 2500 på ett 760 kan du lägga till 1000 till och få ett 290..

Lycka till

Skrivet av Alpha77:

Kan man fråga vart du har fått 5% ifrån

Ser en ljus frammtid för 4K så snart det finns från ett flertal tillverkare till bra pris.. men kan hända att även interface måste uppgraderas innan 120Hz/144Hz slår igenom.. för mig G-Sync har något max värde på 172Hz eller däromkring. Det vore trevligt med interface som inte blir flaskhals.

Jo det lutar ju lite åt 290 hållet. Prestandan verkar helt sjuk för priset, speciellt med tanke på att jag nog kommer köpa det begagnat isf, kortet har ju inte ens funnits så jättelänge liksom Har aldrig i hela mitt liv haft ett high-end kort, kanske dags att skaffa ett för en gångs skull och faktiskt förstå vad riktig PC gaming innebär

Alpha77:
Fick det faktiskt från en artikel här på sweclockers för några dagar sedan. http://www.sweclockers.com/nyhet/18916-skarmar-med-4k-upplosn... Visst, jag håller med dig, 4k ser väldigt ljust ut men jag tror fortfarande inte det kommer öka dramatiskt på marknaden på ett tag. Jag tror det kommer öka till en viss punkt och sedan börja lugna ned sig. Kolla bara på steams statistik för deras aktiva spelare, de flesta rullar fortfarande med en gammal dual core och ett low/mid-end kort.
Sen är det ju så att bara för att 4k kommer ut kommer inte 1080p vara fult... 1080p kommer fortfarande vara skitsnyggt på en t.ex 22" med lite AA. Sen kanske vi tycker olika men jag kan nog själv iaf vänta med 4k tills det är ett måste

Visa signatur