Muskampen 2025: Segraren korad!

[AKUT] CPU Socket skydd sönder AMD moderkort

Permalänk
Medlem

[AKUT] CPU Socket skydd sönder AMD moderkort

Hej, jag beställde ett moderkort från iNet och en CPU från NetOnNet men har problem. Detta var mitt första datorbygge så jag råkade förstöra den lilla plastbiten som var på Moderkortets små cpu pinnar och den slängde jag och jag la på min cpu och den satt perfekt men sen på Youtube så lägger man cpun PÅ locket!? Hjälp vad ska jag göra?

Skriver från en mobil så förlåt för felstavningar.

Permalänk
Skrivet av nicer19:

Hej, jag beställde ett moderkort från iNet och en CPU från NetOnNet men har problem. Detta var mitt första datorbygge så jag råkade förstöra den lilla plastbiten som var på Moderkortets små cpu pinnar och den slängde jag och jag la på min cpu och den satt perfekt men sen på Youtube så lägger man cpun PÅ locket!? Hjälp vad ska jag göra?

Skriver från en mobil så förlåt för felstavningar.

menar du den svarta plastbiten man tar bort som sitter för att skydda pinnarna vid transport?

den ska givetvis tas bort...

du får gärna länka det idiotiska klippet som sa att den ska vara imellan....

Edit: var visst amd måste lära mig att läsa nogrannare men fattar inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fyfan vad snabbt du svarar!
Ja det var en liten svart plastbit på som man enligt linus tech-tips skulle lägga cpun på och låsa den. Den var helt plastig och tog bort den och la in cpun? :/

Permalänk
Medlem

finns oftast mycket plast runt socklen och trolgen ett skydd över socklen, vad syftar du på?

EDIT: was to late
men länka till videon så vi fattar vad du paratar om.
ett hett tips är att inte bygga dator på fyllan ;d

Permalänk

tänka klippet du titttat på så kanske vi förstår vad du menar

lite luddigt förklarat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://m.youtube.com/watch?v=w5HWs2uaM_4

Vid 03:00

Permalänk
Medlem

förstår inte vad problemet är, om jag ska va ärlig.
han lägger i cpun i sin socket ock drar ner spaken för att låsa den.
ser du 100+ hål så har du inget skydd.

Permalänk

nä jag såg inte heller vad för svart plast du meade att han hade mellan cpu och moderkortet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte det svarta skyddet eller spaken

Permalänk
Avstängd

Kollade också videon och förstår verkligen inte vad som fortfarande är oklart ?
Plasten skyddar cpuns socket tills du har en cpu på plats.

Spaken har du nog där, gjord i metal, runt hela cpu socket. Om du lyckats vålda den loss så är du körd.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Först och främst, är det något problem eller nojjar du bara? Förmodligen är det bara skyddet som du kastat, vilket är helt ok.

Edit: Aha, också ett skydd, du bör ha en spak eller "hylsa" av något slag som du drar över CPU'n. Det sitter fast i moderkortet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

du vet att modekort ser olika ut pga olika tillverkare.
är du verkligen så grön som del låter, så testa öppna manualen.
man får alltid något litet papper till varje pryl som visar det mest "basica" iaf

Permalänk
Medlem

https://m.youtube.com/watch?v=OlCqYyAQE_w

15:00

Den vita skiten, drog bort den och la på cpun. Och cpu kylaren

Permalänk
Medlem

ehm, nu låter det lite troll.
har du dragit bort hela socklen är du verkligen körd
GL

Permalänk

så det är denna svarta i mitten du tagit bort?

https://www.dropbox.com/s/0taitlwzp7ikola/cpu.png

isf har du nog sabbat moderkortet... för detta är sockeln och själva låsningen till cpu bara att köpa nytt moderkort.

ta gärna en bild och visa vad du egentligen gjort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att du har slitit bort sockeln(!?)

Kan du lägga upp en bild?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicer19:

https://m.youtube.com/watch?v=OlCqYyAQE_w

15:00

Den vita skiten, drog bort den och la på cpun. Och cpu kylaren

Ojj öhm.. Lycka till.

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

Ja...moderkortet kostade bara 600kr men kan inte köpa nytt...är jag helt jävla körd eller va ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicer19:

Ja...moderkortet kostade bara 600kr men kan inte köpa nytt...är jag helt jävla körd eller va ska man göra?

Lägg upp bild?

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

ja, en bild säger mer än 1000 ord, men det låter verkligen som du är helt fucked.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicer19:

Köpte den på iNet...det går inte att skicka tbx och säga att skiten kom så tro?

Hahaha ja du kan ju försöka men inte en risk att dom tar det tillbaka

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Ja... du kan ju försöka om du tycker 600:- är värt ett bedrägeri...
Det är bara att inse att du har klantat till det, se det som en inte alltför dyr läxa.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att tro att TS faktiskt har slitit bort hela processorsockeln. Det är knappast något man gör av misstag och kräver säkerligen en del del kraft innan den lossnar. Dessutom så skriver TS i första inlägget "...den slängde jag och jag la på min cpu och den satt perfekt..."

Vilket knappast skulle vara fallet ifall sockeln var borta. Var skulle processorn då ligga? Direkt mod pcb'n eller?

Som sagt bilder så vi får klarhet i vad det är du faktiskt har gjort.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

håller med om att det låter lite trollaktigt, men jag e lätt på

Permalänk
Avstängd

HAHAHA

Edit: Ja du e fucked, nytt moderkort behövs. Kan verkligen inte förstå hur i helvete man lyckas med det där dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahahahhaha alltså give me a break! Det där var maximal otur..

Visa signatur

Set-up

Permalänk
Skrivet av nicer19:

japp moderkortet är rökt... su har slitit bort hela låsningen och det som ska se till att inte cpu'n ska kunna röra sig eller hamna snett...

bit i äpplet och köp nytt försök inte äns ljuga om att moderkortet kom så och försök få de på garanti...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är fortfarande skeptisk, men har du lyckats dra bort sockeln så ska du ha en stor applåd.

Permalänk
Medlem

690kr åt inget då...

Det var mitt första datorbygge, visste att något skulle gå fel.
Nåväl, blit väl att vänta några månader tills jag skrapat ihop pengar.

Men kan jag inte skita i den och köra utan skyddet? När jag lägger på cpu fläkt så sittet processorn bra och säkert?