Permalänk
Medlem

Windows 7 vs 8.1?

Så, jag ska bygga en ny dator, och undrar om jag borde köpa windows 7(som jag använt tidigare) eller windows 8(som inte har windows knappen)?

Permalänk
Medlem

8.1 har knappen. Var inte bakåtsträvande nu, klart du ska ha Windows 8 :).

Permalänk
Medlem

8.1 alla dagar i veckan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du ska absolut ha Windows 8.1 eftersom det startar så otroligt mycket fortare. Om du är rädd för avsaknaden av startmeny så kommer Windows 8.2 med startmeny till hösten (antagligen gratis uppdatering som Windows 8.1)

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Okej, dock tycker jag inte om metron och att alla inställningar går via den.

Permalänk
Medlem

Windows 7

Ett Tablet OS hör inte hemma på en Desktop.

Permalänk
Medlem

Jag har win 8.1 på min bärbara jag använder ett program som heter start8 och de blir i stort sett som vanligt man slipper metron i stort sett alla lägen

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Medlem

Windows 7.
W8 så löjligt överskattat, meningslöst på alla sätt och vis om du inte sitter och startar om datorn 50 gånger om dagen eller spelar enbart BF4.

Aero > allt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Alla inställningar går inte via metro. Kontrollpanelen finns kvar och har ju massor av inställningar.

Men ja, om man använder Windows 8 på en Riktig Dator och inte moddat något så fungerar ju metro bara som en startmeny i fullskärm. Store finns det ingen anledning att någonsin peta på, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Här har du en väldigt bra tråd om Windows 8.1

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Windows 7.
W8 så löjligt överskattat, meningslöst på alla sätt och vis om du inte sitter och startar om datorn 50 gånger om dagen eller spelar enbart BF4.

Aero > allt dessutom.

om något så är det windows 7 som är överskattat. windows 8 får oerhört mycket skit som det inte förtjänar. windows 7 är inte ett dåligt operativsystem men 8 är klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Windows 7.

Aero > allt dessutom.

Aero är anledningen till att tidigare Windows versioner kan gå och dö. Finns inge värre än att spela DX11 spel på en dator med Aero påslaget. Kommer tabba ut dig och fråga: "Hej vill du göra så Windows ser ut som det kom från 70-talet?. Du har dåligt med ram kvar btw."

Stäng av Aero och det slutar fråga dig men då ser Windows ut som skit, låt Aero va på men då kommer det tabba ut dig hela tiden.

Om något är det Windows 7 som är överskattat, så bra som alla säger är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Nej, alla inställningar går inte genom metro.

Sätt default programmen som du vill ha dem så är det lungt

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Varför startade du tråden då - om du nu redan har åsikter och felinventerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Varför startade du tråden då - om du nu redan har åsikter och felinventerar?

Eftersom jag vill veta om det finns omvägar och om att 8.1 går snabbare är värt det.

Permalänk
Medlem

8.1 helt klart

Permalänk
Medlem

8.1 utan tvekan.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Eftersom jag vill veta om det finns omvägar och om att 8.1 går snabbare är värt det.

Omvägar till vad?

Sedan min egen upplevelse:
Jag gick från 7 till 8.1 för fyra månader sedan - och aldrig blickat tillbaka...
Alla som gnölar om 8(.0) har förmodligen inte provat 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Vi har Windows 7 på tre datorer och 8.1 på två. När man ställt in lite märker man ingen större skillnad utseendemässigt, men 8an är lite snabbare och har lite fler/bättre funktioner här och var.

Det går att installera ClassicShell gratis, så får man en startmeny som kan se ut som classic, xp, vista, 7an, bara att ställa in massa eller köra på 7 default.

Som standard kan man fortfarande få upp Metro ifall man av någon anledning vill det med Shift+Win.
Kontrollpanelen finns som sagt kvar. Man får fram den i ClassicShells start-meny, eller högerklickar på Windows 8.1s defaultknapp, eller drar musen längst upp till höger för en sidomeny.

Det är som sagt en hel del uppgraderingar i hela systemet som gör det bättre och snabbare, så det är definitivt bättre att gå på 8 och fixa lite, än att nöja sig med 7an, bara för att man inte orkar installera 1-2 program.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Omvägar till vad?

Sedan min egen upplevelse:
Jag gick från 7 till 8.1 för fyra månader sedan - och aldrig blickat tillbaka...
Alla som gnölar om 8(.0) har förmodligen inte provat 8.1.

Omvägar till att inte behöva använda metron m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Att ladda ner och installera Classic Shell tar i runda slängar 1 minut. Kanske vill man göra några fler inställningar, så säg 5 minuter för att vara generös. För vissa verkar detta vara en hemsk tanke, så de väljer istället att använda ett långsammare OS varje dag i flera år. Lite märkliga prioriteringar kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Oj vad det tar långt tid (1 min att installera classic shell t.ex.). Tänk hur mycket tid du sparar på ett år om Windows 8.1 är snabbare.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

8.1 helt klart och snart kommer startknappen tillbaka som den är i win 7.
I höst tror jag det var det skulle komma.
Sen finns ju alltid program som fixar startmenyn.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Oj vad det tar långt tid (1 min att installera classic shell t.ex.). Tänk hur mycket tid du sparar på ett år om Windows 8.1 är snabbare.

Eftersom att jag inte visste det innan jag gjorde tråden så kunde jag ju inte tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Du ska absolut ha Windows 8.1 eftersom det startar så otroligt mycket fortare.

Det finns en hel del anledningar till att välja 8.1 istället för 7 vid nyinstallation, men att det startar fortare är nog en av de absolut sämsta motiveringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

Och hur ofta är du i Metro?
Du behöver inte köra "appar" - jag har aldrig använt dem.
Det enda Metro-liknande jag stöter på är "Start" som bara är en annan form av Startmeny - men vem "hänger" i Start? Själv gör jag andra saker med min dator än scrollar runt i Start...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det finns en hel del anledningar till att välja 8.1 istället för 7 vid nyinstallation, men att det startar fortare är nog en av de absolut sämsta motiveringarna.

jag tycker att det är jättetrevligt att man kommer in i windows så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

8.1 med classic shell är det bästa. Classic shell gör så du aldrig behöver se metron.

Permalänk
Medlem

8.1
Så använder du Start8 eller liknande tills startmenyn kommer tillbaka i höst.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Windows 8 fungerar bra så länge du gör lite modifikationer, eller väntar till 8.2. Dock så är Metro bland det värsta Microsoft någonsin tillverkat, är inte exakt bra för något vare sig surfplattor eller datorer. Men Microsoft har en tendens att göra lite bra sedan dra fram en komplett flopp som Metro och Vista.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.